Meterkast brandlucht

Ik merkte onlangs dat elke keer als ik de vaatwasser aanzet er een schroei lucht uit de meterkast kwam. Bij nader inzien blijkt de installatieautomaat waar alleen de vaatwasser op aangesloten is, te smelten.

Heeft iemand enig idee waarom dit gebeurd? Is dit puur een probleem met de installatie automaat of kan de vaatwasser dit veroorzaken?

Hoe los ik dit op? is dit simpelweg een kwestie van de kabel fatsoenlijk aansluiten of de installatieautomaat vervangen? Zie foto’s.

Bij voorbaat dank!

Update:

Het blijkt inderdaad de bel te zijn die is aangesloten. Ik heb begrepen dat ik de flexomaat met verdeelblokjes 1-op-1 kan vervangen door een nieuwe schroefloze flexomaat (0025-060) zonder verdeelblokjes. Wat betreft kabel schoentjes; dat is dus niet nodig met massieve kabels. Ik weet eerst genoeg. Iedereen bedankt!

[Bericht gewijzigd door Markku op vrijdag 20 mei 2022 11:44:10 (23%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik denk dat de L schroef niet goed aangedraaid is.
Dit kun je eigenlijk niet meer goed krijgen, de aansluitklem is gecorrodeerd en heeft zo een overgangsweerstand.
Automaat vervangen is de enige remedie, en de schroeven vastzetten met een momentsleutel!

En het aansluitblokje gelijk ook maar vervangen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Aansluitingen van de automaat in de zekeringkast eens aan draaien

Meten=Weten. Weet wat je meet.
Sine

Moderator

Dit is inderdaad het gevolg van een slecht (los) contact. De verbinding heeft met de relatief hoge stroom die een vaatwasser afneemt lopen knetteren.

Materiaal en klemmen zijn hierbij goed heet geworden, de automaat en het blokje NIET meer gebruiken! Zoals toet al aangeeft zijn die door de hitte en het knetteren gecorrodeerd.
Met alleen opnieuw aandraaien blijf je die problemen houden.

Als je wat ruikt in de meterkast dan nooit wachten met onderzoeken, dit zijn de defecten die als "brand door kortsluiting" in de krant komen.

Het kan een verbrand contact(en) zijn inde automaat , of er zit een draad niet goed aangedraaid.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 20 mei 2022 10:05:48 schreef Toeternietoe:
Ik denk dat de L schroef niet goed aangedraaid is.
Dit kun je eigenlijk niet meer goed krijgen, de aansluitklem is gecorrodeerd en heeft zo een overgangsweerstand.
Automaat vervangen is de enige remedie, en de schroeven vastzetten met een momentsleutel!

En het aansluitblokje gelijk ook maar vervangen.

Super bedankt voor het advies! Ik ga gelijk de automaat en het aansluit blokje vervangen en wellicht gelijk ook maar wat kabelschoentjes installeren. Komt dit puur omdat een kabel niet goed is aangesloten of zou dit ook te maken komen hebben met de vaatwasser?

Henk H.

Golden Member

Als ik het goed zie, is het massieve draad? Op massieve draad zou ik geen kabelschoenen gebruiken. Klemmen zijn geschikt voor massieve draad, daar is niets extra voor nodig.

GJ_

Moderator

OP MASSIEF NOOIT KABELSCHOENEN!

Op 20 mei 2022 10:57:03 schreef GJ_:
OP MASSIEF NOOIT KABELSCHOENEN!

Bedankt! Om te voorkomen dat koper zichtbaar is, moet ik dan de koper kabel simpelweg korter maken?

Op 20 mei 2022 10:57:03 schreef GJ_:
OP MASSIEF NOOIT KABELSCHOENEN!

Waarom niet?
Nou; overgangsweerstand, daarom niet.

Dus ja, gewoon een stukje vanaf knippen.

RTFM, dan pas vragen...

Die aansluitblokjes kunnen toch vervallen, zit 1x bruin,1x blauw aan.
Kan regelrecht in de nieuwe automaat.

Ik zie op de vaatwassergroep-automaat TWEE groepen zitten.
Op de automaat zitten netjes verdeelblokjes (ipv twee koperdraden onder een klem wat niet mag), waar ik dan 2 draden uit zie komen.
Kan zijn dat EN de vaatwasser aanstond, en nog een zwaar apparaat?
Recent met een elektricien gepraat ovver een IDENTIEK probleem. Ik kreeg als antwoord dat er gewoon teveel groepen op de automaat van 16A zaten.
Gaat toch nergens meer over?
Een automaat moet er bij meer dan 16A* uitklappen, en niet eruitsmelten.
Toch?

Er ist wieder da...
PE9SMS

Special Member

Op 20 mei 2022 11:51:39 schreef hobby-ist:
Een automaat moet er bij meer dan 16A* uitklappen, en niet eruitsmelten.
Toch?

Dus niet als er 15A loopt en er een overgangsweerstand in een van de aansluitingen zit. Bijvoorbeeld ten gevolge van een niet of onvoldoende aangedraaide schroefklem.

This signature is intentionally left blank.
Sine

Moderator

Op 20 mei 2022 11:51:39 schreef hobby-ist:
Ik zie op de vaatwassergroep-automaat TWEE groepen zitten.
Op de automaat zitten netjes verdeelblokjes (ipv twee koperdraden onder een klem wat niet mag)

Afhankelijk van de automaat mag dat prima.

Kan zijn dat EN de vaatwasser aanstond, en nog een zwaar apparaat?
Recent met een elektricien gepraat ovver een IDENTIEK probleem. Ik kreeg als antwoord dat er gewoon teveel groepen op de automaat van 16A zaten.
Gaat toch nergens meer over?
Een automaat moet er bij meer dan 16A* uitklappen, en niet eruitsmelten.
Toch?

Als daar de beltrafo bij zit is er niets aan het handje, maar een 16A groep voor lange tijd dicht bij die 16A (of net er over) belasten is ook niet bevorderlijk voor de automaat.

Ik zou de betreffende automaat ook even goed bekijken of deze ook schade opgelopen heeft en indien dit zo is dan maar vervangen. De draad die warm is geweest voldoende van afknippen en opnieuw weer aanstrippen.

Overigens zijn de draden nu ook niet goed gestript aangezien de kern beschadigd is.

Ik heb net even een nieuwe automaat gehaald en gelijk even vervangen en alles lijkt weer te werken. De kabels van de deurbel nog niet aangesloten maar daar wacht ik nog even mee omdat die iets te kort zijn (aansluiting zit nu aan de voorkant ipv bovenkant). Nogmaals bedankt allemaal!

Tidak Ada

Golden Member

Op 20 mei 2022 10:05:48 schreef Toeternietoe:
[....]
Automaat vervangen is de enige remedie, en de schroeven vastzetten met een momentsleutel!
[....]

Hoe hoog moet dat moment liggn? Lijkt me handig om te weten voor TS en andere lezertjs....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 20 mei 2022 15:50:58 schreef Tidak Ada:
[...]

Hoe hoog moet dat moment liggn? Lijkt me handig om te weten voor TS en andere lezertjs....

Deze gegevens staan doorgaans in het doosje waar in de automaat zat.
Doosje even openknippen.
En dan kom je nog veel meer gegevens tegen van/over de automaat.
Kan ook zijn dat er een klein "boekje" in het doosje zit.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 20 mei 2022 15:24:27 schreef Markku:
De kabels van de deurbel nog niet aangesloten

In jouw nieuwe automaat mag je volgens mij alleen harde kabels prikken.

mvdk

Golden Member

Ik heb zo'n vermoeden dat de draden in de nieuwe automaat niet met een momentsleutel/schroevedraaier zijn vastgezet...

Over de mogelijke brandrisico's: heb in m'n tijd als stoppendraaier meerdere keren losgebrande draden, klemmen en grondmoeren meegemaakt. Eén keer vroeg de heer des huizes: had ik daar brand door kunnen krijgen? (losgebrande draad in meterklem) Ik heb naar eer en geweten geantwoord: nee.
De meter zat op een meterbord, niet op de GEB Rotterdam manier, daar zit de meter direct op de muur met rolletjes. Daar zitten de draden tegen de muur of houten bord, dat vind ik een beetje zo zo. Geen rommel in de meterkast.
Wat wél een aandachtspuntje is: volgestapelde meterkasten. Met brandbare spullen. Of een kWh meter in de gang, met daarboven een 4groeps smeltpatronenkastje. Omdat dat geen gezicht is, heeft de vrouw des huizes er een mooi gordijntje voor gemaakt. OK, geknetter kán brand maken, maar er moet wel brandbaar materiaal in de nabijheid zijn.

Sine

Moderator

Op 20 mei 2022 16:34:30 schreef NordRack2:
[...]In jouw nieuwe automaat mag je volgens mij alleen harde kabels prikken.

Er zullen een paar nieuwe draadjes naar de trafo moeten .. en in dit geval kan en mag dat zonder vervelende blokjes.

@mvdk
Meestal zal het wel meevallen, maar het kan goed fout.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 20 mei 2022 17:20:25 (68%)

Op 20 mei 2022 16:46:50 schreef mvdk:
Ik heb zo'n vermoeden dat de draden in de nieuwe automaat niet met een momentsleutel/schroevedraaier zijn vastgezet...

Dat kan zo te zien ook niet, want het zijn veerklemcontacten, geen schroefcontacten. Overigens een automaat-type wat ik nog nooit eerder gezien heb, maar goed, ik werk dan ook niet meer in die branche.

@ TS: goed om te zien dat er ook nog mensen gewoon voor kwaliteitsspul kiezen!

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
GJ_

Moderator

Op 20 mei 2022 17:01:47 schreef Sine:
Meestal zal het wel meevallen, maar het kan goed fout.

Hoezo goed fout? Er lijkt me niet zo veel aan de hand te zijn. Goed, er zal wat moeten worden gepoetst en de meterkast moet vervangen worden, dat is alles zo te zien.
Ik zie nog een huis staan en lijken geen slachtoffers gevallen te zijn.
Eind goed al goed dus.

Op 20 mei 2022 17:01:47 schreef Sine:
[...]

Er zullen een paar nieuwe draadjes naar de trafo moeten .. en in dit geval kan en mag dat zonder vervelende blokjes.

@mvdk
Meestal zal het wel meevallen, maar het kan goed fout.

[bijlage]

zo'n verbrande kastjes wel vaker gezien, de stank gaat vaak pas helemaal weg als de boel geschilderd is. niet zelden gebeurt het na een lekkage, de kamrails onder de automaten komen vol water te staan en gaan wegknetteren.

die aftakblokken zijn tricky, ze gaan loszitten als je nadien nog draad gaat goed buigen dat de kap erop past. net als vd draad gaan schroefverbindingen dan loskomen. ts heeft een busboard kastje, die zijn bekend om ellende bij die klemverbinding in het busboard..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb nooit het nut begrepen van deze 'suikertjes', in België wordt het niet gebruikt.

En ik ben ook nog nooit een fabrikant tegen gekomen die twee aders in één klem verbiedt bij een automaat.