Verlengkabel van 100 meter voor maximaal 16A

We zitten hier wat te dubben over een verlengkabel van ongeveer 100 meter. Het gaat hierbij om een verplaatsbare unit rondom een bedrijf en daardoor kan er geen kabel in de grond gelegd worden. Ook is de unit maar een aantal weken in gebruik waarna alles weer in de stalling gaat.

De spanning is 400V en de contactdoos is gezekerd op 16A. In de unit zelf wordt dit weer verder verdeeld. Zelf zitten we te denken aan een 2.5mm2 5-aderige neopreen kabel. Maar misschien dat in de toekomst het geheel verzwaard gaat worden naar 32A.

De vraag is of die 2.5mm2 voldoende of dat 4mm2 een betere optie is.

2,5mm2 is 1,4 Ohm voor 200m en dus ruim 20V verlies bij 16A of >40V bij 32A. Zelfs 4mm2 is ca. 0,9 Ohm en dus 15 of 30V verlies...

benleentje

Golden Member

Voor 16A moet 2,5mm2 net kunnen maar hangt ook of van de de zekering die ervoor zit en hoe je die kabel gaat leggen. Dan denk ik aan bv de nabijheid van brandbare materialen.

Als je later naar 32A goed moet dat over 100 meter denk ik zelfs 6mm2 zijn.

Zelf zou ik voor die paar weken naar 2,5mm2 gaan. Je kan de kabel later altijd nog in kortere stukken verlengkabel opdelen.

Als de kabel voor langere tijd buiten is zou ik zelf voor een pu/pur kabel gaan. Die gaan veel langer mee en na 20 jaar buiten zijn ze nog steeds goed. Buiten isolatie is erg sterk.

2,5mm2 is 1,4 Ohm voor 200m en dus ruim 20V verlies bij 16A

Als daar een koffie automaat, magnetron of een kacheltje staat klopt dat wel. Maar voor een paar weken denk ik niet zo spannend. Tenzij ze de hele dag koffie drinken met opgewarmde broodjes. ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ga voor de 5x6mm², en wind deze op een slanghaspelwagen om veel ellende met het in de knoop raken te voorkomen. En leg de kabel zo dat er geen vrachtwagens of heftrucks overheen rijden.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
EricP

mét CE

Het is natuurlijk leuk om over 'verlies' te praten, maar... Als je 1 fase vol belast en 'de rest' ruim minder, dan heb je ook nog te maken met nulpuntsverschuiving. Daarmee zal de spanning op de minst belaste fase toenemen (heet dat dan winst?!?!). Mocht je aan de voedende kant al tegen de 250V zitten, dan kun je daar zomaar ruim overheen gaan. Niet alle apparatuur vindt dat leuk.

Verder is 'een unit' vrij vaag. Om er iets zinnigs over te kunnen zeggen, zul je wat moeten vertellen over hoe gevoelig de inhoud voor een variabele spanning is. Als het bijvoorbeeld alleen maar 'verwarming' is, dan is wat spanningsval niet storend (je kunt wel uitrekenen hoeveel er in je kabel blijft hangen, hoeveel dat kost en wat een dikkere kabel je bespaart en of dat lonend is). Zit er allerlei gevoelige apparatuur in, dan wordt het wellicht een ander paar mouwen.

Op 16A zal een stukje 2.5mm2 niet stuk gaan. Bij een volle sluiting zal de zekering er ook nog wel uit gaan. Of het voor jou voldoende is... zie boven.

Overigens is het wel zo dat wanneer je de stroom verdubbelt en de spanningsval gelijk wilt houden, je de doorsnede dus ook moet verdubbelen. Voor je 32A-verhaal zit je dan aan 5mm2. Dat is geen handelsmaat, dus wordt het 6mm2. En mocht je minder spanningsval willen zelfs aan 10mm2 - de eerst volgende handelsmaat.

Verder ben ik niet zo'n fan van lange kabels. 2.5mm2 is nog wel hanteerbaar op 100m, al is het niet leuk. Bij 6mm2 wordt dat al snel anders. En bij 10mm2 is het op de hand niet meer te doen. Dan ontkom je dus niet aan meerdere stukken of een haspelwagen.
Als je op de hand gaat rollen, doe het dan 'slag-contra slag'. Dan is 100m prima te doen zonder dat het in de knoop raakt - als je er maar voor zorgt dat je de uiteinde niet door de ring haalt.

Realiseer je verder dat kabel aan de ene kant best veel kan hebben, maar aan de andere kant best kwetsbaar is. Als je zo'n dikkere jongen 50m over bestrating sleept (om 'm uit te leggen of op te rollen), daar wordt de mantel daar niet blij van. Verder moet je er ook best hard aan trekken. En om de een of andere reden doen veel mensen dat graag aan de stek(k)er.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Is het niet handiger in 1 keer door de zure appel te bijten en toch een kabel in te graven en om de 20m verdeelpunten te voorzien zodat je met een kabel van 10m-15m zowat elk punt kan bereiken? 1X uitvoeren en je hebt er de rest van de tijd plezier aan.

Het oprollen van 100m kabel ben je sneller moe dan je lief is. Een haspel moet je steeds volledig afrollen. Ook al heb je maar 10m nodig. De kabel moet zijn warmte kwijt.

100m H07RN-F 5G * 2.5mm² weegt 30kg. 4mm² 49kg. 6mm² 76kg. 10mm² 130kg. 16mm² 168kg.

Op 21 mei 2022 06:09:14 schreef EricP:
[...]

Verder ben ik niet zo'n fan van lange kabels. 2.5mm2 is nog wel hanteerbaar op 100m, al is het niet leuk. Bij 6mm2 wordt dat al snel anders. En bij 10mm2 is het op de hand niet meer te doen. Dan ontkom je dus niet aan meerdere stukken of een haspelwagen.
Als je op de hand gaat rollen, doe het dan 'slag-contra slag'. Dan is 100m prima te doen zonder dat het in de knoop raakt - als je er maar voor zorgt dat je de uiteinde niet door de ring haalt.[...]

Met bovenstaande gegevens in het achterhoofd. Sterke man/vrouw die het eventjes met de hand gaat oprollen. Tenzij je de boel op de grond in ringen legt, maar dan ga je de overige kabel weer slepen. Wat ook weer niet evident is als de kabel 50kg of meer weegt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
EricP

mét CE

Och, wat is 'sterk'? Een aantal van mijn klanten hebben een klein bootje (meter of 40 ofzo). Die doen de 50m 4mm2 elke dag op de hand. Dat is goed te doen en daar hoef je niet sterk voor te zijn en doe je gewoon lopend. Met 100m zou je dat nog van 2 kanten kunnen doen, dat is ook prima te doen. Maar met 6mm2 lukt dat dus niet meer...

buckfast_beekeeper

Golden Member

50m 4mm² is dan ook weer maar 25kg. Wat jaartjes geleden speelden we met zakjes van 50kg bloem. Lieten we 8 ton op een kwartiertje door onze handen gaan. Zakken zemelen van 25kg namen we er toch gewoon 2. 10 keer optrekken deden we met 1 hand. Nu, wat jaartjes later, heeft mijn rug daar veel spijt van. Maar we waren ook blij als de 2 rollen 5G * 50mm² * 25m weer op hun plaats stonden.

Het gros van de schippers, die ik ken, leggen gewoon geen kabel meer en vertrouwen op hun groep en PV installatie om de vitale functies draaiende te houden als ze stil liggen. (Huishoud)batterijen zijn er sowieso toch al aan boord.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op het werk gebruiken we een haspelkar met daarop 120 meter 5x6mm2.https://cdn.techniparts-online.nl/upload/product/78/10713/full/slanghaspelkar-pro-voor-140m-slang-3-4-quot-excl-slang-.jpg

had op t werk ook een 5x4rml kabel voor evenementen liggen van 100meter. was echter onhandelbaar dat gewicht. heb er toen maar 2x 50 meter van gemaakt zodat je 2 trossen kon maken ipv meteen een haspel nodig te hebben. er ligt ook nog een 30 meter 5x35 rml met 125A ceeform, maar die is helemaal niet te hanteren zonder pallettruck..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Allen dank voor de antwoorden! Als ik het zo lees is de algemene tendens om 5x6mm2 te gebruiken en deze op een haspel op te rollen. Aangezien het allemaal op het boerenerf gebeurt, is dat geen enkel probleem met de beschikking over een tractor met voorlader. De kabel zal altijd volledig uitgerold zijn.

Wat meer informatie over de 'unit'. Het gaat hier om een maisdoolhof waar de unit bij komt te staan voor een hapje, drankje en versnapering nadat men uit het doolhof heeft weten te komen >:). Wat er exact in de de unit komt is nog niet geheel duidelijk, maar natuurlijk een koeling en vriezer. Ook worden een aantal apparaten op een gasfles aangesloten. Doordat elk jaar het maisdoolhof anders is staat de unit ook nooit op dezelfde plek. Een kabel ingraven met aansluitpunten zou kunnen maar de unit komt ergens midden in de mais te staan en voordat er mais gezaaid wordt, wordt het land eerst geploegd en dan wil je geen obstakels zoals aansluitpunten.

EricP

mét CE

Nou ja, een koeling en een vriezer zou ik ook op een stukkie 3x2.5mm2 wel aan durven. Als je verwarmt op gas, dan valt het vermogen reuze mee.
Niks mis met een serieuze kabel, maar koper is duur (en het gaat nog veeeeel duurder worden). Dus aan de ene kant: kies het niet te dun. Maar je hoeft ook niet te overdrijven.

maartenbakker

Golden Member

Nouja een maisdoolhof is natuurlijk wel een publieksattractie die zo veilig mogelijk moet zijn. Ik zou de standaarden aanhouden zoals die op de kermis worden aangehouden, en dan vermoed ik dat je wel op 4 of 6 kwadraat uitkomt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

en neem h07 rubber kabel, geen h05 kabel, die kan mechanisch veel minder hebben..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Op 21 mei 2022 06:39:42 schreef buckfast_beekeeper:
Een haspel moet je steeds volledig afrollen. Ook al heb je maar 10m nodig. De kabel moet zijn warmte kwijt.

Dat is maar voor een heel klein deel waar. Als je bv enkel wat gaatjes gaat boren met een boormachine hoef je die haspel echt niet helemaal uit te rollen. Tegenwoordig staat het soms netjes vermeld bij welk vermogen die helemaal afgerold moet worden

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Als je 10-20% van je vermogen kwijtraakt in de kabel dan zou ik denken: kabel is te dun. Dus voor 16A is de 2.5mm2 kabel niet geschikt.

Maaarrrr... Als je zegt een koelding van 200W, een paar lampjes... Dat is veel, maar dan ook heel veel minder dan de volle 16A.

Mijn advies is om zeg 6A als "richtlijn" voor die kabel te nemen en dan gewoon 2.5mm2 te nemen. Maak eventueel een speciaal 6A afgezekerd stopcontact voor deze jongen. Dan krijg je een waarschuwing als je langzaam maar zeker te veel gaat gebruiken.

Zou je zeg een 2kW horeca-koffiezetter willen gaan gebruiken.... tja dan denk ik toch dat je "lomper" moet hebben dan die 2.5mm2

Ik snap "meer is beter" en hoor ook plannen om naar 32A te gaan. Dan heb je zeker dikker nodig. Maar wat ik nu hoorde over de plannen wat er op komt waren er geen grote verbruikers, en zou je dus met een minder dikke toekunnen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

juist die koelingen zijn probleem veroorzakers hier, die hebben nogal een forse aanloopstroom doorgaans. dat werkt niet op 100 meter 2,5 die op het verste punt vanaf de meterkast ingestoken zit. houd daar rekening mee. een verwarming element geeft gewoon minder hitte af door de spanningsval, maakt niet uit verder, warmt langer door.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 mei 2022 18:18:19 schreef testman:
juist die koelingen zijn probleem veroorzakers hier, die hebben nogal een forse aanloopstroom doorgaans. dat werkt niet op 100 meter 2,5 die op het verste punt vanaf de meterkast ingestoken zit.

Het beste zou dus zijn dat je er voor moeten zorgen dat de koelingen constant staan te draaien. Geen idee of er iets van een systeem is als super-condensatoren die dat kunnen afvangen?

Op 21 mei 2022 18:18:19 schreef testman: houd daar rekening mee. een verwarming element geeft gewoon minder hitte af door de spanningsval, maakt niet uit verder, warmt langer door.

Dus een frituurpan zou minder problemen opleveren.

Op 21 mei 2022 18:14:33 schreef rew:
Zou je zeg een 2kW horeca-koffiezetter willen gaan gebruiken.... tja dan denk ik toch dat je "lomper" moet hebben dan die 2.5mm2

Er zal vast horeca-achtige apparatuur in de unit komen.

Op 21 mei 2022 18:14:33 schreef rew:
Ik snap "meer is beter" en hoor ook plannen om naar 32A te gaan. Dan heb je zeker dikker nodig. Maar wat ik nu hoorde over de plannen wat er op komt waren er geen grote verbruikers, en zou je dus met een minder dikke toekunnen.

Het zijn plannen om eventueel in de toekomst mogelijk naar 32A te gaan als blijkt dat 16A niet toereikend zou zijn. Maar ik ga eerst eens inventariseren WAT er nu allemaal aan apparatuur in de unit komt.

je hebt 3fase, die apparaten zullen met veel kans 230V zijn, dus kun je vermogens verdelen over de fasen. met 3000W per fase aan verwarming zit je voeding op 16A wel vol, mocht dat zo zijn is meteen naar 32A gaan beter. heb je wel voeding zat overigens daar? niet dat alles op dat adres van 3x25A moet draaien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Hmmm, niemand die nog weet dat 121 meter max aderlengte wordt geadviseerd bij 2.5qmm?
Met een B kar automaat?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

121mtr is niets nieuws nee, maar ts had het over een verdeler op het einde, die ga je niet met een B16 voorbeveiligen lijkt me.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Dan ben je op die lengte toch altijd de sjaak met 2.5qmm?
Gaat niet lukken met 16A

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
benleentje

Golden Member

Op 21 mei 2022 21:45:46 schreef Jinny:
Hmmm, niemand die nog weet dat 121 meter max aderlengte wordt geadviseerd bij 2.5qmm?
Met een B kar automaat?

Het is een tijdelijke verplaatsbare installatie die valt er volgens mijn niet direct onder.
Maar wat EdbO nog niet verteld heeft is waarop hij de stekker wilt gaan aansluiten hoe zwaar is dat gezekerd en welke type zekering?

Het beste zou dus zijn dat je er voor moeten zorgen dat de koelingen constant staan te draaien. Geen idee of er iets van een systeem is als super-condensatoren die dat kunnen afvangen?

Dat werkt niet. De koeler probeert de boel zeg tussen 3 en 5 graden te houden. Dus hij moet een keer stoppen want anders word het gewoon te koud.
Als je de koeler continu wil laten draaien moet je dus de deur open houden van de koelkast.

Ja er zijn wel systemen voor dat heet een UPS, maar alleen een flinke jongen overleeft de opstartstroom van de koelkast.

Dus een frituurpan zou minder problemen opleveren.

Een frituurpan heeft geen opstartstroom en die werkt in principe ook nog als de spanning 110V word. Of je er dan nog lekkere patat mee kan bakken denk ik niet maar werken doet hij nog wel.

Mijn advies is om zeg 6A als "richtlijn" voor die kabel te nemen en dan gewoon 2.5mm2 te nemen. Maak eventueel een speciaal 6A afgezekerd stopcontact voor deze jongen. Dan krijg je een waarschuwing als je langzaam maar zeker te veel gaat gebruiken.

Het is op een bedrijfsterrein dus TS kan niet zomaar de zekeringen veranderen. En met 6A kan je bijna niets zelfs geen koffiezetter kan daarop.

Er zal vast horeca-achtige apparatuur in de unit komen.

Dan zal het wel een 6mm2 worden voor 16A en een 10mm2 voor als je aan 32A gaat denken.

Dan zou ik toch ook eens denken aan een generator huren / kopen of dat niet voordeliger is voor die 32A bedoel ik dan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
EricP

mét CE

Het zijn plannen om eventueel in de toekomst mogelijk naar 32A te gaan als blijkt dat 16A niet toereikend zou zijn. Maar ik ga eerst eens inventariseren WAT er nu allemaal aan apparatuur in de unit komt.

Eh... Is dat niet het begin?

niemand die nog weet dat 121 meter max aderlengte wordt geadviseerd bij 2.5qmm?

Een advies heeft pas waarde als je weet wie het adviseert en onder welke randvoorwaarden...
Even aangenomen dat de berekeningen van benleentje kloppen, dan zou je 20V over die kabel kwijt raken. Er spelen 3 zaken een rol:

  • Het is niet handig om de kabel op te stoken
  • Het is handig om voldoende over te houden voor de load
  • Het is wenselijk dat bij een overbelasting de beveiliging, in welke vorm dan ook, tript voor de kabel oprookt

Dat gezegd hebbende: laten we eens bij de laatste beginnen. Op een B16 automaat moet je een dikke 20A trekken om die ergens te laten trippen. Dan zit je op onder de 30V spanningsval over die kabel. Dat gaat qua 'opstoken' wel goed (die kabel ligt enkel en niet in een bundel ofzo). Qua 'tript de beveiliging' gaat het ook lukken. Blijft over: spanningsval. Nou, dat zit dus op het randje en het zal afhankelijk zijn van de apparatuur of het goed gaat of niet. Iets wat warmte genereert zal er niet om malen. Een simpele koelkast doet het er ook wel op. Een Gamko zou een ander paar mouwen kunnen worden, alhoewel ik zo inschat dat dat ook nog wel goed gaat.

Het is op een bedrijfsterrein

Zie jij dingen die ik niet zie?

dus TS kan niet zomaar de zekeringen veranderen.

Er zijn zat 'terreinen' waar dat wel kan. En je zou evt. nog je eigen kastje tussen WCD en kabel kunnen hangen.

Het opgestookte vermogen in de kabel... dat is een overweging. Als het je 20 euro per jaar aan stroom kost en 'de dikkere kabel' is 400 euro duurder (en dan kost het je nog 10 euro per jaar aan stroom), dan is 'de dunnere' uiteindelijk gewoon de goedkopere.

Wat wel grappig is, is dat er nu vanalles aan adviezen rond vliegt. De meesten gebaseerd op wat de poster zelf verzonnen heeft aan randvoorwaarden, waarschijnlijk opgehangen aan de uitspraak van de TS: 16, mogelijk 32A. Ze zijn allen even waardevol (zo je wilt: waardeloos) tot TS duidelijk maakt wat er aan zal moeten komen te hangen.

Jinny

Golden Member

Eensch...

Nu had de lengte vd kabel meer te maken met de snelheid van uitschakelen bij een botte sluiting.
Daarom ook bij een B 121 meter en bij een C al 60 meter aderlengte max...
Maar goed, zodra er iets aan spullen draaien is het al te dun op die lengte.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen