wolf garten 40V accu

ik heb een beschadigde grasmaaier van wolf garten op de kop kunnen tikket, ding zit er 'technisch' goed uit, maar mechanisch heeft het frame en demetalen stangen een flinke tik gehad.
voor parts is die nog ideaal, maar ik dacht die toch eens te proberen op accu.
dus men 36V ebike accu er aan gehangen.
echter knippert die rood. vermoedelijk omdat die geen originele accu herkend.

dit apparaat
https://image.coolblue.nl/max/500x500/products/1471801

met deze accu (dewelke ik niet heb)
https://www.scalaxl.nl/product/140777/medium/29mCcV2LqVv5de50gHbyQv0XZtpBvkFcex1psBkV.jpg

ik heb de grasmaaier open en heb de dikke rode en dikke zwarte kabel afgekoppeld en aan mijn accu.
er zitten echter nog 2 extra dunne draadjes op de 5polige connector die naar de ECU gaan (is ingegoten).
daar zal die de accu op herkennen. ik hoop op een gewone spanning of weerstandsdetectie, maar daar kan ik niet achter komen.

heeft iemand een idee hoe die detectie werkt en kan iemand van hier zo een accu eens uitmeten of er bepaalde spanningen of weerstandswaarde tussen die draden zit?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik gok eerder SMbus/I2C achtig iets of zo, van de website:
'Smart Index: indicates the remaining operation time of the mower with the battery currently in use'

Met vette pech wordt er ook authenticatie toegepast.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

pffff.

zit nogthans niet veel in, een plastic sleutel als schakelaar, een trekschakelaar om het machien te starten (met drukknop aan de zijkant) en een motor met een mes eraan.
zou dus ook gewoon die hele ECU eruit kunnen gooien, en een FET aansturen met de stuurschakelaar en daar die motor eraan.
er zit toch niks van snelheidsregeling in ofzo.
eventueel knoop ik er een 600W 36V e-scooter controller aan met een 'gashendel' fix op 80% ofzo (zou er eigenlijk een potmeter toerenregeling kunnen opzetten)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

de meeste machines die lage stroom verbruiken hebben geen extra contacten voor de accu link. soms wel, kan bus zijn maar heb het ook weleens aan de gang gekregen door een weerstand naar plus of min te leggen. dan zijn de extra draden puur een accu spanningsmeting.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

lijkt een gewone 36V to 3F motor controller.
er zit een 3polige stuurkabel bij (zwart-rood-geel), zoals een gaskabel heeft, alleen zit daar dus de aan/uit schakelaar op. vermoedelijk gewoon op 100% geschakelt.
morgen eens proberen met wat 'lage' spanningen.
ik geloof dat de accumeting bij mijn e-scooter controllers met spanningsdeler was, misschien zit hier de spanningsdeler gewoon in de accu en werkt de motor enkel als die zijn correcte spanningen zijn (als zijnde: accu ok)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Anoniem

Foto van de pinnen op die batterij.

Net even gemeten:
-Tussen C en O meet ik 1,09V (Rode pen op C)
-Tussen C en T meet ik 1,1V (Rode pen op C)
-Tussen O en T meet ik 0V

-Rood op O/zwart op C meet ik 1,4MΩ
-Zwart op C/rood op O meet open
-Rood op O/zwart op T meet ik 162kΩ
-omgekeerd zelfde waarde
-Rood op C/zwart op T meet open
-omgekeerd meet ook open

Batterij is volledig opgeladen.
Neem de waarden met een korrel zout, mijn meter is niet echt precies.

en meet je iets tussen massa en C/O/T?
als ik binnenin mijn machine kijk zijn er 4 draden aangesloten.
zwart-groen-blauw-*****-rood

op de sterretjes is niks. dus C lijkt niet aangesloten te zijn in de machine. misschien is dat de oplaad draad? mijn fiets accu heeft dat ook.
een C voor op te laden
een P voor de verbruiker (fiets) en + is gemeenschappelijk.

ga eens met 160K proberen tussen O en T, lijkt mij misschien een temperatuurmeting?

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 22 mei 2022 12:30:53 (20%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Anoniem

Rood op C/O/T zwart op massa
-C naar massa 1,1V / meet open voor weerstand
-O naar massa 0V / 150 kΩ
-T naar massa 0V / 12,5 kΩ

Zwart op C/O/T rood op massa
Allemaal dezelfde waarden als hierboven.

Ik kan ze helaas niet openmaken, ik heb de juiste bit maar als ik hem in de schroevendraaier steek blokkeert de schroevendraaier op de rand van het gat en reikt de bit niet ver genoeg.

Als er nog dingen gemeten moeten worden, laat maar weten.

Edit: ik heb geen grasmachine, deze batterij zit in mijn bladblazer.
De batterijen zijn wel standaard voor verschillende machines.
Ik denk niet dat op de grasmachines een "turboknop" zit, op mijn bladblazer wel.
Als deze ingedrukt wordt loopt de motor veel harder, dus batterij moet veel meer stroom leveren.
Misschien dient 1 van de 3 hier voor.

160k ohm tussen die 2 O en T connecties doet niks, knippert nog altijd rood.
straks eens 150K en 12,5K proberen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 22 mei 2022 13:05:11 schreef opruiming:
Ik kan ze helaas niet openmaken, ik heb de juiste bit maar als ik hem in de schroevendraaier steek blokkeert de schroevendraaier op de rand van het gat en reikt de bit niet ver genoeg.

Als het standaard zeskant-bits zijn: even twee RVS M3 moertjes (gewoon staal mag ook, maar moeilijker te verwijderen) in de bithouder stoppen en dan het bit erin. Dan kom je vaak wél diep genoeg.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik denk dat "moertjes" is weggevallen uit dat bericht.

Die 12k5 tussen - en T lijkt me een 10k NTC, dat is een heel standaard constructie, en als die ontbreekt zal de machine dienst weigeren. In te testen kun je er ook 10k of iets in de buurt in zetten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dank, aangepast ;) niet zo helder meer rond dat tijdstip, dat was duidelijk.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

accus gaan slopen moet je nu ook niet doen, laat ze maar dicht zodat je de garantie niet kwijt raakt. de kostprijs (+100€) heeft me weerhouden om er snel 'eentje' te kopen voor te meten

Op 23 mei 2022 06:48:18 schreef SparkyGSX:
Ik denk dat "moertjes" is weggevallen uit dat bericht.

Die 12k5 tussen - en T lijkt me een 10k NTC, dat is een heel standaard constructie, en als die ontbreekt zal de machine dienst weigeren. In te testen kun je er ook 10k of iets in de buurt in zetten.

ga ik morgen eens proberen, vandaag lange shift op het werk.
de T had eigenlijk logisch moeten zijn, temperatuurmeting van de accu. dat ik daar niet aan gedacht heb.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Die accu ziet er verdacht veel uit zoals een accu van en grasmaaier van Ryobi.

Ik heb hier zo een accu en die heeft 4 contacten; plus en min aan de buitenkanten, T1 en T2 in het midden.

Op de plus en min meet ik in rust ongeveer 18.5V, zodra je daar ook maar het minste aan stroom trekt gaat de spanning ineens naar de volle 40V!

Ik heb zo een apparaat opgeblazen denkende dat het 18.5V zou blijven... Rook en een knal vertelden iets heel anders, apparaat (ironisch een acculader) was opgeblazen want max 12-24V... Allerlei ic met een gaatje en enkele caps ontploft.

Zal eens een foto posten van accu pak.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Hmm, dat suggereert dat die 18.5V daar staat om te detecteren dat er een apparaat is aangesloten maar waarom? Ze zouden ook gewoon de 40V erop kunnen laten staan, zolang de accu niet te leeg is.

Misschien om vonkvorming bij de contacten te voorkomen? Het zou kunnen dat ze detecteren dat er iets aangesloten wordt, en dan na korte tijd een precharge cyclus starten om de elco's van de motorregelaar beheerst op te laden?

Bij 18.5V op een 40V accu zou die hem open maken om de spanning op de aparte cellen na te meten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dit is zo een accupak van Ryobi;

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Moeilijk te openen, lijkt op inbus maar in het midden zit een pinnetje...

Er is ook een soort sleutel in accu ruimte van grasmachine met contacten.
Om de machine te starten moet je aan de zijkant een knop ingedrukt houden, en dan de gewone handschakelaars aan het stuur indrukken. De machine start eerst traag op en direct erna op volle snelheid. Zodra je de gashendel los laat en weer indrukt werkt de machine niet. Je moet eerst weer de zijknop ingedrukt houden om te starten.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 23 mei 2022 18:24:53 (74%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

torqs met zo een gaatje in
https://sc04.alicdn.com/kf/HTB1MRBmazzuK1RjSspeq6ziHVXan.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Torx met boorgat.
Deze schroeven zijn nooit gehard, als het om 4 stuks gaat kun je ook het pennetje uitbreken. Hierna past een normale torx schroevendraaier.

Gr. Remko.

Anoniem

Op 23 mei 2022 02:07:56 schreef weardguy:
[...]
Als het standaard zeskant-bits zijn: even twee RVS M3 moertjes (gewoon staal mag ook, maar moeilijker te verwijderen) in de bithouder stoppen en dan het bit erin. Dan kom je vaak wél diep genoeg.

Goede tip, onthoud ik.

Op 23 mei 2022 12:07:26 schreef fcapri:
accus gaan slopen moet je nu ook niet doen, laat ze maar dicht zodat je de garantie niet kwijt raakt. de kostprijs (+100€) heeft me weerhouden om er snel 'eentje' te kopen voor te meten.

OK, ik wacht nog even, ze zijn inderdaad wel duur.
Als u er echt niet uitkomt wil ik ze eventueel wel openmaken, ik ben nu ook nieuwsgierig.

Op 23 mei 2022 17:45:52 schreef CrossFireX:
Op de plus en min meet ik in rust ongeveer 18.5V, zodra je daar ook maar het minste aan stroom trekt gaat de spanning ineens naar de volle 40V!

Op die van wolf meet ik onbelast onmiddellijk 40V.

Op 23 mei 2022 18:58:21 schreef fcapri:
torqs met zo een gaatje in

Juist.

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

12K tussen gnd en T
150K tussen T en O
helaas start de machine nog niet.

nog eens over nadenken. zowieso is er al een ebike controller onderweg om een 3F motor op 36V te zetten.

de hoofdschakelaar zet ik op contactslot
de gashendel ga ik aansluiten op de trekhendel om te maaien en dan zou die maaimotor gewoon maximaal ronddraaien. die controller weet trouwens niet of die een scooter of een grasmachien aandrijft :-)

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 24 mei 2022 18:07:12 (62%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

met de originele controller niks aan de praat gekregen. dus in china een 36V 350W scooter controller gekocht, motor aangekoppeld (helaas geen hall sensoren aanwezig) maar het ding werkt.
eerst met gashendel gewerkt tot ik de correcte weerstandscombo had die de motor goed aanstuurt. die controllers zijn al wat ingewikkelder gebouwd nu. als ze geen 0,8V zien als er niks gedaan wordt, werkt die ook niet. en max 3,5V bij volgas

https://www.youtube.com/shorts/bnDBHpbn9wc

nu alles weer inbouwen en we kunnen met éénder welke batterij gras afrijden. li-ion, loodaccus...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

_/-\o_ Beter dan zo een rokende stinkende, luide benzinemaaier!

Ik heb die accu open gedaan van mij, en daar zitten aardig wat chips in.
Maar goed je probleem is opgelost.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 5 juni 2022 19:40:11 schreef CrossFireX:
_/-\o_ Beter dan zo een rokende stinkende, luide benzinemaaier!

Ik heb die accu open gedaan van mij, en daar zitten aardig wat chips in.
Maar goed je probleem is opgelost.

ik heb nooit een benzine versie gehad, altijd electrisch met draad. maar de dochter wil ook eens 'gras afrijden' en dan ben ik binnen no time 15verlengkabels kwijt :-).

heb al een defect grasrobotje staan ook die ik met zonnepaneel, accu en raspberry zelfstandig wil laten rijden.

36V li-ion accus heb ik genoeg liggen, is zonde dat ik altijd een toestel met accu moet kopen. heb ook tal van 20V powertools liggen. als ik er zo 2 in serie zet kan ik daar ook op rijden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken