Fluke 124 achtergrondverlichting hapert

Beste mensen, van mijn FLuke 124 wil de achtergrondverlichting niet altijd starten. Het verschijnsel is temperatuurafhankelijk, ik denk dan in eerste instantie aan een condensator. Iemand ervaring hiermee en mij kan helpen met informatie over de mogelijke boosdoener?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
fred101

Golden Member

Zie service manual pagina 7.8 punt 4. Daar staat de fout zoek procedure.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dank je! Zo 1-2-3 hup naar de juiste info. Ga er binnenkort aan werken, het resultaat laat ik wel even weten.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Nog nooit open gehad, maar dat ging makkelijk. Ik heb de betreffende C, die de oorzaak kan zijn, gevonden, maar nog even laten zitten omdat ik, als ik de C, ceramisch, 25V 20% 100 nF, er uit soldeer, ik liever een nieuwe klaar heb liggen.
Ik doe tegenwoordig niet zoveel met elektronica, dus een C'tje bestellen wordt wat begrotelijk met de portokosten er bij. Ik zet wel een advertentie hier bij Vraag & Aanbod

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Lucky Luke

Golden Member

Waarom denk je dat het die condensator is? Die manual geeft meer punten/mogelijke onderdelen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
fred101

Golden Member

Op 21 mei 2022 16:24:58 schreef Gerard*:
dus een C'tje bestellen wordt wat begrotelijk met de portokosten er bij.

Je moet dat niet splitsen, het is in het totaal een heel klein bedrag om een hele dure scoopmeter te repareren.

Weet je zeker dat het die condensator is als je hem niet hebt gemeten (uitgesoldeerd) ? Zo vaak gaan dat soort onderdelen niet kapot.

Je vermeld in je advertentie de maat niet.

Ze kunnen kapot op 2 manieren, een short (en daarna verbrand als er veel stroom kan lopen) of open. Dat laatste in meestal zichtbaar met genoeg vergroting (barst/breuk).

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 22 mei 2022 18:16:44 (21%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

deze meter heeft nog een ccfl verlichting, is het toevallig zo dat de backlight wel start als de netadapter aangesloten is? de accu kan een hoge Ri hebben, waardoor de backlight niet altijd start.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Er was een serie 123 scopes met een verkeerd type smd elcotjes. Deze meten goed qua capaciteit en D (conform the datasheet) maar een te lage stroom capaciteit (eigenlijk geen idee wat in de constructie de max stroom bepaald)

Bij bepaalde situaties veroorzaakt dat een reset van de meter (al vrij snel, dus niet dat het slijtage is, de elcos in het exemplaar wat ik gerepareerd heb waren nog dik binnen de specs). Mogelijk dat het ook een "reset" van het backlight kan veroorzaken.

Lastig meten als het maar incidenteel gebeurd. In zo'n geval zou ik zelf ook zo'n condensator vervangen. Dat is een stuk economischer dan wachten tot hij eens besluit in de fout te gaan voor je kunt meten. Heb je geen sloop PCBs liggen ? 100 nF's zitten echt overal op.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Veel dank voor al jullie reacties.
Het niet willen opstarten van de achtergrondverlichting, zoals testman zegt, ccfl, is temperatuurafhankelijk, daarom dacht ik in eerste instantie aan een elco. Toen Fred101 de link naar het service manual met de verwijzing naar de betreffende pagina had gegeven, was naar mijn idee nog steeds de C een mogelijke verdachte. Verderop melde hij dat zo'n C maar op twee manieren kapot kan, capaciteitsvermindering valt daar dan niet onder, dus daarmee zou de temperatuurafhanklijkheid voor dat onderdeel niet gelden als oorzaak van het verschijnsel.
Verder zoeken dus, mede aan de hand van jullie tips.

[Bericht gewijzigd door Gerard* op dinsdag 7 juni 2022 10:17:46 (16%)

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Update 07-06-2022: Oorzaak gevonden en probleem opgelost: het was de ccfl die wat grijs geworden was. Na een opfrisbeurt met de verfbrander is niet alleen het slecht starten opgelost, maar is het display ook nog eens een stuk beter verlicht. Blij mee.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Dok

Golden Member

Op 7 juni 2022 10:18:06 schreef Gerard*:
Update 07-06-2022: Oorzaak gevonden en probleem opgelost: het was de ccfl die wat grijs geworden was. Na een opfrisbeurt met de verfbrander is niet alleen het slecht starten opgelost, maar is het display ook nog eens een stuk beter verlicht. Blij mee.

Opfrissen met een verfbrander? Hoe moet ik me dat voorstellen?

Wie niet horen wil moet TV kijken.
mel

Golden Member

Op 7 juni 2022 12:39:36 schreef Dok:
[...]
Opfrissen met een verfbrander? Hoe moet ik me dat voorstellen?

Net stoppen voor het zwart wordt :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 7 juni 2022 12:39:36 schreef Dok:
[...]
Opfrissen met een verfbrander? Hoe moet ik me dat voorstellen?

Ik vermoed dat ie m heeft reflowt met een heatgun.

Is in dit geval meer geluk dan wijsheid. :P

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat hij specifiek de CCFL heeft opgewarmd. Niet starten kan komen doordat de ontsteekspanning te hoog is opgelopen door slijtage.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 7 juni 2022 20:57:09 (47%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Ik ben ook benieuwd wat/hoe je nu verhit hebt ? Maarten zou gelijk kunnen hebben over de oorzaak, daar had ik niet aangedacht. Stom, want ik heb het zelf een keer aan de hand gehad en toen mbv de curvetracer de ontsteekspanning gevonden. Maar ik kan dat niet koppelen aan grijs en heet-stoken als reparatie.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

"Slijtage" is inderdaad het enig goede antwoord in dit geval. :+ en het was echt een verfbrander. Hoe werkt dat: Oude, lang gebruikte, TL-buizen worden wat grijs aan de binnenkant. Mijn gedachte is dat de kwikdamp neerslaat als condensaat in de fosforlaag. Hierdoor vermindert de concentratie van het gas, waardoor deze minder goed start. Verhitten van de fosforlaag doet het kwik weer in damp overgaan, waarmee de concentratie kwikdamp in de buis weer hoger wordt.
Fluke 124's buisje was niet het eerste, een aantal TL-buizen gingen er aan vooraf.
Het glas van een TL-buis is erg sterk, ik vermoed het soort glas waar o.a. het betere laboratorium glaswerk van wordt gemaakt, "Jena glas". Enorm schokbestendig en blijkbaar ook relatief ongevoelig voor temperatuurverschillen. Nog nooit gehad dat een TL-buis de plaatselijke verhitting niet overleefde.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
fred101

Golden Member

Gaaf, dat wist ik niet. Jammer dat ik geen TL buizen meer in gebruik heb, dan had ik het kunnen uittesten (en als meterologisch gestoord natuurlijk de opstartspanning en stroom meten voor en na :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Dok

Golden Member

Wie niet horen wil moet TV kijken.