Hoe schakelt een USB-C lader in

The very basics, ik weet het, maar vaak die dingen zijn het moeilijkst om terug te vinden...

In mijn vrije tijd een Apple Macbook A1707 aan het proberen te herstellen met voedingsproblemen. De vorige eigenaar heeft aan het stoeien geweest met wellicht een slechte USB-C lader en heeft enorm veel schade veroorzaakt.

Ik heb altijd gedacht als je een USB-C lader in het 230V stopcontact steekt, er sowieso 5V op een bepaald pennetje komt. Blijkbaar niet. Indien niet in werking heb je op die voedingspen 0,0V. 5V als het te voeden apparaat "herkend" wordt, later komt de gevraagde spanning boven.

Om aan een Macbook te kunnen werken, sluit ik tussen de USB-C lader en de Macbook een USB-C meter aan. Kan je lekker volgen hoeveel stroom die trekt. Stop je die meter in eender welk USB-C poort van eender welk apparaat, heb je op het OLED schermpje van die meter eerst beeld als hij daadwerkelijk aangesloten is en er wellicht min.5V op komt.

Welk signaal is er nu eigenlijk voor verantwoordelijk dat je op die voedingspen in het begin die 5V krijgt?
Ik vind het nergens.

Bedankt aan de tipgever!
Gert

USB C laden is dacht ik. gewoon "USB" totdat er wat onderhandeld is. Dus volgens mij moet er gewoon 5V op de "power" pin staan.

Als je een macbook aan het herstellen ben, dan moet je niet moeilijk doen en een "known working" lader gebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is dat niet andersom, dat de ontvangende kant een spanning aanbied? Al mijn powerbanks zijn in slaapstand en reageren niet op een 'dom' USB apparaat zoals een lampje of ventilator, maar als ik m'n telefoon eraan hang schakelen ze ineens in.
Ook schakelen ze vanzelf uit als ik alsnog die ventilator eraan knoop.

Een powerbank heeft een extra probleem: mensen vinden het onacceptabel dat als je hem een week niet gebruikt hij ineens leeg is door het "nul belasting" verbruik van de DCDC converter. Dus de boel met echt in sleep als ie niet gebruikt wordt. Door via 1M een spanning aan te bieden op de powerpin (niet via de DCDC, gewoon accuspanning!) kan daar een verandering (belasting!) worden gedetecteerd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het is natuurlijk een goede lader. Meerbepaald de lader van de Macbook die ik zelf al tijden gebruik.

Wat ik wou weten is: er moet toch altijd een zekere spanning uit de lader komen. De macbook zelf zijn batterij is losgekoppeld, het moederbord ligt op tafel en je sluit de lader aan.
USB-C flatcable los van het moederbord en tussen massa en de voedingspin gemeten levert 0V op. Op die pin komt de 5V op als de boel begint te "communiceren."

Of, kan het zijn dat er eerst net zoals bij de powerbank een belasting moet zijn? Weerstandje van 1MEG naar de massa ofzo?

Mogelijk controleert deze charger door middel van korte pulsen op de 5V of een load is aangesloten. Zodoende kan zijn ruststroomverbruik zo laag mogelijk blijven. Deze pulsen zijn misschien zo kort dat je USB power tooltje geen tijd heeft om het display op te starten.

Kijk eens met een multimeter of beter nog oscilloscoop naar de output van de charger, zonder load.

Anyway, de macbook is defect, niet de lader. Stuk voor stuk de power IC's vervangen?

Op 3 mei 2022 11:03:37 schreef kojazz:

Anyway, de macbook is defect, niet de lader. Stuk voor stuk de power IC's vervangen?

Dat is inderdaad gebeurd. Nu is er één poort waar de USB-C niet inschakelt, tenzij je wat met het bord wrikt. Ergens een balletje niet goed gevloeid op zo'n CD3215 oid misschien.
Daarom dat ik graag had geweten wat die lader inschakelt. Dan weet ik tenminste waar ik moet gaan zoeken.
Het bewuste IC van die bewuste poort is zonet vervangen en precies hetzelfde fenomeen... Lader schakelt aan die poort niet in.

s dat niet andersom, dat de ontvangende kant een spanning aanbied

Dat zou toch betekenen dat je het apparaat nooit kan opladen als die echt helemaal leeg is.

Als het doet schakelen, dan denk ik meer dat het apparaat gedetecteerd wordt door andere pinnetjes van de USB-C connector. Maar niet door de voedings pinnetjes.

Als het moederbord van in dit geval de macbook gewoon zonder batterij op tafel ligt, kan die inschakelen.

Het probleem in betreffend toestel is gevonden: er zijn voor de één of andere reden een heleboel onderbroken printbanen aanwezig onder die chip. Onherstelbaar op zo'n multilayer print.
Dus ben ik op zoek naar een moederbord (mag defect zijn) voor een 2017 15" MacBook A1707. Dit terzijde...

Als ik enkele schema's Googel van USB-C laders, is er steeds een constante te zien: je hebt een mosfet die de 5-20V VBUS uitgang stuurt. Die fet wordt aangestuurd door één of ander ic dat geregeld wordt middels de CC lijnen, komende van het apparaat dat gevoed moet worden.
Het lijkt me dus dat die CC lijnen naast de correcte VBUS spanning aanvragen ook wat in de pap te brokken hebben om die lader in te schakelen...

Ik ben met de oscilloscoop aan het meten geweest op die VBUS uitgang, alsook op die CC lijnen. Niks, 0,0 noppes. Geen pulsen, geen DC.
Erg raar...

Ik heb ergens een macbook liggen. Mag weg voor nop. Is al eens weggegeven, maar teruggekomen: "Ik kan er niets mee". Maar of ie helemaal 2017 is weet ik niet.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 4 mei 2022 07:51:42 (15%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

rew: ik stuurde je een mail.

De bewuste Macbook zijn moederbord is total loss verklaard :'( .
Er zijn diverse banen tussen die bewuste chip en de USB-C connector beschadigd in de print. Multilayerprint, dus onbegonnen werk om dit te gaan herstellen.
Diverse soldeerpads komen gewoon van de print los bij solderen.
Dat moederbord heeft "iets" meegemaakt denkelijk. Verder werken heeft dus geen zin.

Maar goed, ik blijf wel zoeken naar de vraag wat die lader nu inschakelt :?

Je kan je kop in het zand steken en allerlei dingen voor feiten aannemen maar als de combinatie inconsistent is, dan moet 1 van de "feiten" niet kloppen.

STEL ik heb een dom ding. B.v. zo'n fan op USB. Daar zit gewoon een motortje in en verder niets. Ik steek hem in mijn charger en hij gaat draaien. Ik verwacht dat dit normaliter ook met een USB-C lader gebeurt. TEST DAT. (en niet alleen met de "charger" waar je mee bezig bent).

Een apparaat waarvan de accu echt helemaal leeg is moet ook kunnen opstarten. Dus: de charger moet gewoon een spanning aanbieden. Bij mijn weten is dat gewoon "ouderwetse USB standaard": Een apparaat mag "zonder het beleefd te vragen" zomaar 100mA afnemen. Als ie meer wil hebben mag ie het na onderhandelen doen. Bij officiele USB2 mag je dan tot 500, bij USB power nogwat standaard tot iets van 1.5A aan stroom trekken bij 5V.

Bij USB-C-power-delivery standaard kan je ook nog de spanning omhoog laten gaan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik ben inmiddels meer teweten gekomen en wou het graag hier ook nog eens delen...

Elke USB-C lader heeft een VBUS uitgang waar standaard GEEN spanning op komt. Vervolgens zijn er ook twee zogenoemde CC lijnen aanwezig.

De lader bezit een soort van stroombron op die CC lijnen. Die is in principe voor de start altijd actief en is anders ifv de eigenschappen van de bewuste lader. Door de lader aan te sluiten aan het te voeden apparaat, weet het te voeden apparaat welke maximum stroom en spanning er door de lader kan geleverd worden.
Het te voeden apparaat gaat ook stroom trekken op die CC lijnen en zo weet de lader dat hij mag inschakelen. Door uiteindelijk nog te communiceren op die CC lijnen weet de lader welke spanning hij op zijn VBUS moet zetten, op voorwaarde dat het een PD lader is.

Toen mijn volgend defect moederbard van de 15" A1707 macbook binnenkwam, wist ik van de vorige eigenaar zeker dat dat "iets" deed. Zo'n moederbord moet ook werken zonder batterij.
In eerste instantie testte ik met een 61W USB-C lader van m'n eigen MBP 13" A1708. Ik kreeg enkel de melding van een lege batterij in beeld. Raar, want volgens mijn USB-C meter liep er op zeker moment max 1,6A op 20V. Die lader moet 3A aankunnen, dus de computer moet zeker opstarten.

Toen ik bovenstaande van iemand gehoord had, ging ik dezelfde test doen met een lader van 96W die in principe bij dergelijke Macbook verkocht wordt. Meteen ging ie booten, maar kwam nooit boven 1,8A.

Bovenstaand verhaal klopt dus als een bus. De Macbook "weet" dat er slechts 3A kan geleverd worden en gaat met een platte batterij niet opstarten, ondanks de huidige vraag van max 1,8A

Toen het moederbord hersteld was en in de laptop geplaatst, ging hij op zeker moment ook de batterij laden. Dat + "werken" trok op zeker moment bijna 4A op 20V. Wellicht dat dergelijke beveiliging daarom ingebouwd zit denkelijk...

Toch blij om dat eindelijk te weten.

Sine

Moderator

Er is blijkbaar toch iets extra's bij USB type-C

Vraag maar aan de mensen van raspberry pi.

Fix your Raspberry Pi 4B USB-C cable issue at home
Raspberry Pi 4B has one well known issue — it doesn’t power up when plugged using some USB-C cables. It may work with old USB-C to USB 2.0 cable, but, for instance, with original MacBook charger it doesn’t. In general, it won’t work with electrically marked (e-marked) cables, but works well with ‘dumb’ cables.

This issue has recently been fixed in revision 1.2 of Raspberry board, however you can still come across older hardware versions. To check your board revision, see this page.

It turns out, that RPi board does not follow the USB-C electrical specification. In brief, USB-C has two CC (Configuration Channel) lines — CC1 and CC2, which are used to determine what kind of device the cable is connected to, based on resistance given at their ends. Regular cables have them unconnected, but e-marked ones monitor resistance at their ends and can cut-out power line. To get powered properly, the device should have both of them connected to ground through independent 5.1kΩ resistors. However, Raspberry Pi 4 has them shorted together and grounded through only one resistor. For USB-C cable Raspberry is detected as an audio adapter accessory.

Gek, wist ik ook niet.

Maar op zich... aan Raspberry's is toch niet aan te komen momenteel... >:)

Sine

Moderator

Dat bugje is uiteindelijk vrij snel gefixed, dus de latere bordjes hebben dat probleem niet meer.

Ik grapte erom, omdat ik zelf zo eentje heb. Ik denk het laatste dat op dat moment in België te krijgen was. Maandje of 5 terug?
Ik kan er aan aansluiten wat ik wil, dat werkt altijd. Wellicht de verbeterde versie dus.

ik heb al 2jaar een rpi4 als webserver hangen, en die is reeds revisie 1.4.
die bug zat enkel in 1.1 dacht ik (half 2019 geproduceerd)
de nieuwere versie 1.2 is van eind 2019

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 23 mei 2022 09:54:22 schreef Beeldbuisje:
In eerste instantie testte ik met een 61W USB-C lader van m'n eigen MBP 13" A1708. Ik kreeg enkel de melding van een lege batterij in beeld. Raar, want volgens mijn USB-C meter liep er op zeker moment max 1,6A op 20V. Die lader moet 3A aankunnen, dus de computer moet zeker opstarten.

Toen ik bovenstaande van iemand gehoord had, ging ik dezelfde test doen met een lader van 96W die in principe bij dergelijke Macbook verkocht wordt. Meteen ging ie booten, maar kwam nooit boven 1,8A.

Bovenstaand verhaal klopt dus als een bus. De Macbook "weet" dat er slechts 3A kan geleverd worden en gaat met een platte batterij niet opstarten, ondanks de huidige vraag van max 1,8A

Toen het moederbord hersteld was en in de laptop geplaatst, ging hij op zeker moment ook de batterij laden. Dat + "werken" trok op zeker moment bijna 4A op 20V. Wellicht dat dergelijke beveiliging daarom ingebouwd zit denkelijk...

Dat klinkt als active power sharing-dingetje en niet zozeer een USB-C 'probleem': lader en accu werken dan samen om de computer door periodes van hoog stroomverbruik te helpen, waar de lader alleen niet mee overweg kan (de lader kan dan kleiner blijven, het draad is dan te dun voor de gevraagde stroom of er zijn zelfs te dunne printsporen op de print van laad-aansluiting naar de rest van de elektronica)

Alles om het totaalproduct zo goedkoop mogelijk te houden.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.