vonkvorming na vervangen koolborstels

Bij het vervangen van de kogellagers van een ELU bovenfreesmachientje bleek ook dat de koolborstels zo goed als op waren. Na het plaatsen van de nieuwe koolborstels begon de collector hevig te vonken, met aanstalten van rondvuur als bij een verbrande rotor. Voorheen met de oude koolborstels was dat niet het geval. Omdat ik er zeker van ben dat er niets aan de rotor mankeert, heb ik de originele koolborstels teruggeplaatst en daar draait hij weer normaal.
Dus neem ik aan dat die nieuwe koolborstels niet deugen.

De nieuwe heb ik besteld bij Amazon omdat ze daar het goedkoopst waren (ongeveer 8 euro per koppel). Bij europarts en andere vergelijkbare shops kosten ze de helft meer, en variëren de prijzen nauwelijks (ongeveer 15 euro per stuk).

Type nr is 247533-11
Is goedkoop duurkoop in dit geval?
En hoe kan je weten welke koolborstels goed zijn?

Heb je de borstels wel in vorm geschuurd?

Arco

Special Member

Ze moeten ook wel van dezelfde hardheid zijn.
Kun je meestal wel aan de kleur zien: zwarte borstels zijn meestal zacht, en harde hebben een koperachtige kleur (doordat er koper in zit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Originele borstels kopen voor je Elu bovenfrees en in model van je collector schuren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
jerome

Golden Member

Ik denk dat het eerder de veerdruk is die te laag is bij de nieuwe, ofwel klemmen ze ietwat in de geleiders. Wanneer ik bij het vervangen van borstels het anker niet vlakdraai, rond ik met fijn schuurlinnen de zijkantjes van de borstels wat op.

om een te antwoorden op de al vele raadgevingen, kan ik het volgende kwijt:
de nieuwe koolborstels hebben dezelfde vorm als de collector,bijschuren is in dit geval niet nodig. De veerspanning lijkt dezelfde en de borstels klemmen niet. wat arco zegt en dat is het meest waarschijnlijke is dat de nieuwe borstels te zacht zijn, de kleur van de borstels verschilt.
Dus denk ik dat er nier meer gaat opzitten dan de originele en duurdere te kopen.
Maar dan nog, hoe herken je de "originele"? via een foto op een website zie je dat niet

Lambiek

Special Member

Je kan ze toch bij de dealer van Elu kopen, of hebben die ze niet?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Vermoedelijk zijn er kleine slijtage groefjes ontstaan in de collector en omgekeerd in de borstels. Deze zijn op elkaar ingesleten zodat er goed contact blijft bestaan, nu bij nieuweis het goede contact er niet meer. Oplossing bij kleine groefjes afschuren met fijn schuurlinnen bij grotere beschadiging collector afdraaien of nieuw anker kopen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

ik zal ze op jullie aanraden bestellen bij een officiele dealer en voorlopig afwachten