Hulp voor projecten

Anoniem

Hallo allen,

Ik heb een project in gedachten waar ik graag aan wil beginnen, maar ik heb hierbij wel iemand nodig die mij hierbij zou willen assisteren.

Het gaat hierbij om geluid om te zetten in elektriciteit en hier verschillende apparaten van stroom te voorzien.

Graag hoor ik wie hiervoor interesse heeft en er aan mee wilt werken.

Ik verwacht niet dat er genoeg energie in geluid zit om daar apparaten mee van stroom te voorzien

Sine

Moderator

Dat geluid omzetten in elektriciteit doet iedere microfoon. Of een luidspreker als je hem verkeerd om gebruikt.

Maar daar dingen mee voeden is een heel ander verhaal, het vermogen wat je daar uit kunt halen is minuscuul. Niet genoeg om een ledje te laten branden.

Er is geluid en geluid. In geval van een flinke thermo-accoustische stirling motor zal de energie niet het probleem zijn, de omzetting wel. Maar honderen W zouden mij zonder verdere context toch wel verbazen.

Je kunt wel simuleren alsof het uit het geluid komt. In grove lijnen, als je een luidspreker van een set -microfoon-versterker-luidspreker- vervangt door een lamp, zou die licht kunnen geven. Nu vinden de meeste versterkers dit niet leuk.

Verwacht echter niet dat je langs een drukke snelweg gaat staan met een enorme microfoon, dat je daar ook maar iets van bruikbare energie uit gaat krijgen. Je kunt het meten of versterken, maar verder niets.

maartenbakker

Golden Member

Moderne LED'jes geven al licht vanaf enkele microamperes, maar reken er niet op dat je er een boek bij kunt lezen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Een doosje om voor de boxen te zetten, in de disco of op een festival, en dat de telefoon oplaadt? Zou nog wel eens kunnen werken. Of het sop de kool waard is, dat is een tweede. Zeker op een festival is het veel simpeler om een PV-paneeltje aan de tent te hangen.

De topicstarter zou wel eens wat meer info mogen geven, bv. welke regio, welk niveau van opleiding, welk materiaal beschikbaar. Misschien kunnen we wel helpen bij het opzetten van het labo/werkplek/knutselhoek.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 23 mei 2022 23:50:24 (29%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Het gaat hierbij om geluid om te zetten in elektriciteit en hier verschillende apparaten van stroom te voorzien.

??????. Je wilt een wasmachine laten draaien op bijvoorbeeld het geluid dat je met een microfoon oppikt van bijvoorbeeld verkeers- lawaai?

Misschien kun je eens beginnen uit te rekenen hoeveel kilowatt aan energie uit een microfoon komt. In plaats van kilowatts kom je waarschijnlijk eerder op nanowats uit. Dan heb je alleen maar een biljard van die microfoons nodig om aan die kliowatt voor een wasmachine te komen. Lijkt me niet erg practisch.

Er bestaan ook z.g. geluids energie wapens. Met enorme harde geluiden wilde men een compagnie soldaten tijdelijk kunnen uitschakelen. Men heeft testen gedaan die echter niet erg succesvol waren. Het omgekeerde van wat jij wil werkt dus ook niet echt. Een gewone hele erge explosie (Hetgeen eigenlijk ook een geluid is.) werkte beter.

Of misschien begrijp ik je niet erg, en moet je de omschrijving van je idee iets aanpassen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op dinsdag 24 mei 2022 08:16:55 (20%)

Als je een speaker in de bodem van een conservenblikje monteert, kan je als je hard genoeg joelt, je stem honderden kilometers ver laten dragen.

De ontwerper daarvan heeft er ook eentje voor morse gemaakt. Zie de video voor hoe je uitzendt daarmee: https://www.youtube.com/watch?v=9ZdJEz2Dt18

Morse komt nog verder bij gelijkblijvend vermogen maar 't lukte 'm niet om de atlantische oceaan over te komen. Ik meen dat hij enkele verbindingen tussen de 1000 en 2000km er mee heeft gemaakt, maar dat is uiteraard bij uitzondering en met grote operator skills.

Maar realiseer je dat het hier over een vermogen van op z'n állerbest 100mW gaat. Kortegolf communicatie is ongelooflijk efficiënt qua energie, maar op zulke vermogensniveaus zéér onbetrouwbaar.

Daarnaast zou er een 2e persoon in het conservenblikje moeten joelen om een ontvanger met versterking in werking te zetten, en dan moet de ander met een goed geluidsdempende koptelefoon op, luisteren naar wat er ontvangen wordt. Met nogmaals 100mW kan je volgens mij wel een MK484/TA7642 ontvangertje maken.

Verder lichten leds inderdaad al zichtbaar op (in het donker, bij moderne felle leds) bij microamperes.

Maaaaaar... Een "Apparaat" met hoofdletter A voeden met stemenergie, dat wordt 'm niet. Computers, TV's, telefoons, verlichtingsarmaturen... Nope.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Lambiek

Special Member

Op 23 mei 2022 23:45:13 schreef maartenbakker:
Moderne LED'jes geven al licht vanaf enkele microamperes, maar reken er niet op dat je er een boek bij kunt lezen.

En een boek lezen in de herrie valt ook niet mee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik vind dat er flink naast de kwestie wordt geantwoord.
De vraag was niet "is mijn idee haalbaar?"
De vraag was wel "wie wil me helpen?"
Nu begrijp ik wel dat er weinig animo is om moeite te steken in een project dat (inderdaad) weinig kans heeft op sukses; en, zoals ik reeds stelde, mocht de topic-starter wel eens wat meer informatie bieden.

Intussen bedacht ik me dat het gebruik van een microfoon inderdaad kansloos is, meer dan microwatts zal men daar nooit uithalen. Met een luidspreker (met zijn veel grotere magneet) zou men misschien al tot milliwatts kunnen komen. Maar noch microfoons noch luidsprekers zijn gemaakt voor rendement; voor beide is kwaliteit van de omzetting het eerste criterium. Wie weet valt er een omzetter te bedenken met een flink wat hoger rendement? Dan nog zie ik er niet gelijk een straalkacheltje uit gevoed worden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Ik merk dat inderdaad mijn vraag iets te globaal gesteld heb.

Ik zat zelf meer te denken aan om een elektromotor(tje) te laten werken d.m.v. het bespelen van een elektrische gitaar.
Over het algemeen heeft het zelfde soort werking als een versterker, maar i.p.v. dat er geluid geproduceerd word is er een motortje dat gaat draaien.

Ik dacht ook aan een mogelijkheid om bijvoorbeeld een RC auto te besturen met een gitaar i.p.v. een controller.

Nou weet ik best dat er energie nodig is om überhaupt om het hele systeem te laten werken. Hierbij ben in vooral geïnteresseerd in het zodanig omzetten van de energie die opgewekt word tijdens het bespelen van een gitaar.

Ik hoop dat dit misschien wat meer duidelijkheid geeft.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hm, ook uit de pickups van een electrische gitaar zullen hooguit milliwatts komen, hoor. Onvoldoende om wat dan ook aan te drijven, hooguit zou men een soort lichtorgeltje kunnen maken met leds die recht uit de pickup gevoed worden.

Daarentegen het _besturen_ van een auto met noten lijkt me best grappig.
DO -> sneller
SOL -> trager
RE -> rechts
MI-> links
&c

Maar die auto zal zijn energie van elders moeten halen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Volgens deze site komt 0dB overeen met 10-12W/m2

Dan zou een goede disco (100dB) overeenkomen met 10mW/m2, en een normaal gesprek (60dB) met 1µW/m2.

Een microfoon (1cm2= 10-4m2) zou dan 0.1nW aan geluidsenergie opvangen.

Lijkt me aan de krappe kant, want 1nW komt overeen met 1mV in 1kΩ, en dacht dat een microfoon meer signaal geeft?

Inderdaad big_fat_mama, als het idee enigszins haalbaar is dan zijn er vast mensen enthousiast te krijgen. Dus. Is het enigszins haalbaar?

Ik zou eerst eens focussen op de energiebalans: de gemiddelde energie naar de apparaten zal nooit de gemiddelde energie in het geluid kunnen overstijgen.

Hier staat wel een interessant tabelletje:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsniveau

Voorbeeld: een drilboor op 1 m afstand geeft 10 milliwatt per vierkante meter af. Zwaar irritante herrie uiteraard, maar goed, laten we ervan uitgaan dat de gebruiker dit geen probleem vindt.

Stel: de beste circuitsonline elektronica guru maakt een Perfecte omzetter met de meest efficiente microfoons en omzet-elektronica: 99.9999% rendement.

Dan hebben we een apparaat met 1 m2 oppervlak. Daar komt dan -jaja- wel 10 mW uit. Eh daar kan dan een smartphone idealiter in 42 dagen mee worden opladen! Wow!

Noemen we dat haalbaar? Mwah.

Wat mij meer haalbaar lijkt, is energie overdragen met ultrasound. Dus een actieve bron van een aantal watten. Daar zijn ook best wat interessante voorbeelden van te vinden.

fred101

Golden Member

Je kunt audio (luchtdruk veranderingen) wel opvangen met een microfoon of andere luchtdruk sensor en die signaaltjes versterken (zoals gebeurd op een podium) maar dan ipv het naar een PA te sturen ga je het bv digitaliseren en er via bv een processor dan iets anders mee aansturen. Kan ook analoog.

Dus een motortje aan/uit zetten via audio is het probleem niet. Dan heb ik het over het bedienen van een electronische schakelaar die een motor aanschakelt. Die motor heeft dus nog steeds zijn eigen energiebron nodig. Dat is voor een leek waarschijnlijk al een fors project. Maar die motor laten draaien op een manier wat een beetje een "free energie" achtig idee lijkt kun je vergeten. Je kunt luchtdruk wel omzetten in energie maar zoals anderen al schreven, veel is het niet.

Twee speakers op elkaar leggen. Dan drijft de ene de andere aan. Die aangedreven versie produceert dan stroom. Rendement zal niet hoog zijn maar als je 1 kW in de ene stopt kun je misschien uit de andere genoeg halen om iets kleins van stroom te voorzien.

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 24 mei 2022 11:39:00 (14%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Je kunt audio (luchtdruk veranderingen) wel opvangen met een microfoon

Energie krijg je daar dus niet veel van.

Van luchtdrukverschillen met een hele lage frequentie kan dat wel. Alleen noemt men dat dan wind. In plaats van een microfoon is een windmolen een meer ganbare oplossing.

Ik heb het even getest. Het allerkleinste motortje dat ik heb (zo'n superlichtlopend minimotortje dat op een zonnecelletje van een paar cm^3 loopt) kan ik laten verspringen van positie als ik een tik op de conus van een Philips speaker geef. Ik heb daarbij een diode als gelijkrichting.
Maar draaien doet ie niet, ook niet als ik in de speaker brul (speaker zit in een stuk pijp gemonteerd, met open achterzijde)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
GJ_

Moderator

Op 24 mei 2022 07:58:30 schreef Ex-fietser:
Er bestaan ook z.g. geluids energie wapens. Met enorme harde geluiden wilde men een compagnie soldaten tijdelijk kunnen uitschakelen. Men heeft testen gedaan die echter niet erg succesvol waren.

Geluidssterktes boven de 190dB zijn ook niet echt haalbaar. Behalve bij explosies, onweer enz, maar hele sinussen zijn onmogelijk.

fatbeard

Honourable Member

Ik meen me vaag te herinneren dat een natuurkunde docent (HAVO of HTS, weet niet meer) eens vroeg om de theoretisch maximale geluidsdruk van een 'zuivere' sinus te berekenen (dat is een luchtdrukvariatie van 2 atmosfeer).
Volgens datzelfde vage geheugen was dat iets in die grootte-orde, het exacte antwoord ben ik alleen vergeten.

terug on topic:
Met micro-harvesting is er misschien iets te doen, alleen zal het geen continue beweging zijn: meer iets als eens per week 1cm, uitgaande van redelijk continu en redelijk hard geluid.

Iets besturen met geluid kan uiteraard wel (zoals bfm al voorstelde), maar de energie voor de beweging (én die besturing!) moet dan wel uit een batterij of zo komen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Lambiek

Special Member

Op 24 mei 2022 09:54:41 schreef big_fat_mama:
Ik vind dat er flink naast de kwestie wordt geantwoord.

Dat is niet zo vreemd natuurlijk met zo weinig info.

Op 24 mei 2022 10:14:19 schreef Joo14st:
Ik merk dat inderdaad mijn vraag iets te globaal gesteld heb.

Inderdaad. :)

Ik zat zelf meer te denken aan om een elektromotor(tje) te laten werken d.m.v. het bespelen van een elektrische gitaar.
Over het algemeen heeft het zelfde soort werking als een versterker, maar i.p.v. dat er geluid geproduceerd word is er een motortje dat gaat draaien.

Kijk nu komen we ergens.

Dat kan, maar niet alleen met het signaal dat je opvangt. Je kunt bijvoorbeeld met het opgevangen signaal een commando geven dat het motortje moet gaan draaien, maar dan heeft het motortje wel een eigen voeding nodig.

Ik dacht ook aan een mogelijkheid om bijvoorbeeld een RC auto te besturen met een gitaar i.p.v. een controller.

Dat zou ook mogelijk moeten zijn, dan moet je filters maken die op een bepaalde frequentie reageren en met dat signaal kun je dan je RC auto besturen. Maar dat gaat het makkelijkst via een microcontroller, zelf gebruik ik PIC-CONTROLLERS.

Daar heb je een commando PULSIN. Als je op de ingang een signaal zet die bijvoorbeeld een microfoon komen, dan geeft dat een bepaalt getal. Dat getal verandert met de frequentie, als je die waarde in een variabele zet kun je daar van alles mee doen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als het die richting uitgaat, dan is het handiger - maar wel een beetje aan de prijs - om een zesvoudige microfoon aan te schaffen - eentje voor elke snaar - met de aangekoppelde midi-interface. Die stuurt dan midi-data uit, die typisch naar een midi-expander gaan. In de interface kan men dan bv. instellen dat noten, gespeeld op snaren 1-2-3-4, tussen de 8ste en de 12de fret, worden weergegeven met het timbre van, zeg maar, een saxofoon.

Maar met het terugwinnen van energie heeft dat niet veel te maken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Op 24 mei 2022 14:01:43 schreef big_fat_mama:
Maar met het terugwinnen van energie heeft dat niet veel te maken.

Precies. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Ik zou jullie allen graag willen bedanken voor de feedback op dit desbetreffende project.

Verder vroeg ik mij alleen nog af of er misschien mensen zijn die interesse hebben om met mij verder te werken aan dit soortgelijke projecten.
Dit zou ik graag willen doen omdat ik op het moment opzoek ben naar een interessante hobby waarbij projecten bedacht en uitgevoerd kunnen worden.

Zelf woon ik in de buurt van Haarlem en hoop hier in de buurt misschien iemand te vinden die dus geïnteresseerd is om dit soort projecten te ondernemen.

Mocht dit niet het geval zijn hoop ik dat er misschien iemand is die mij ergens naartoe kan verwijzen waarbij ik dusdanig projecten kan starten en tegelijkertijd iets kan leren.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Is er in de buurt geen fablab/makershop? Daar valt veel te beleven en heel veel te leren.

Of schaf u een basiskitje Arduino aan, met een heleboel ledjes en sensors, duizend experimentjes mogelijk.

Of bouw een zelfrijdend robotje, dat bv. een op de grond getekende lijn kan volgen. Voor zo'n dingen waren er ooit snelheidswedstrijden, misschien nog steeds.

Gezelschap vinden zal ook veel beter lukken als je iets werkends kunt laten zien, dat wekt entoesiasme op.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord