Aan de andere kant ken ik heel wat industrieele apparaten die om specifieke Low ESR elco's vragen. Ik weet niet hoeveel soorten elco's we op het werk op voorraaad hebben, ik heb ze nooit geteld, maar veel daarvan zijn niet 123 te vervangen voor wat anders.
Klopt, voor het low ESR deel, de rest twijfel ik aan. Daarnaast welke waarde LOW ESR is, is nergens gedefinieerd.
Low ESR bij merk X kan veel hoger zijn dan bij merk B. Niemand verbied je om low ESR op een beroerde elco te plakken (waar de Chinezen dankbaar gebruik van maken.
Ik gebruik zelf DF op 100 Hz zoals gedefinieerd in de datasheets, wat omrekenbaar is naar ESR. Ik heb een tijd terug een lijstje gemaakt voor wanneer er geen datasheet is en om als globale richtlijn te gebruiken voor ik besluit dat ik datasheets moet zoeken.
Ik heb alle DF waarden van een paar grote merken welke als low ESR werden gepromoot opgezocht. Als verrassing bleek het verrekte weinig uit te maken per merk maar ook type. Ook verrassend, in de datasheets is de DF bijna altijd alleen spanning gerelateerd. Qua capaciteit maakt het niets uit.
Daarnaast voor "gewone" elcos van die merken, die inderdaad een hogere DF hebben maar waar de waarden ook veel verder uit elkaar liepen per type/merk. Maar dat zijn allemaal moderne elco's.
Ik denk dat elcos door verkleining en elco-gate steeds beroerder werden en er vraag kwam naar elco's vergelijkbaar met de groot formaat elco's van "vroeger"
Je ziet in bv de datasheets ook mooi waarom big is better. bv de FM-A van Panasonic: De ripple current bij +105 graden (6.3-35V) is 280 mA bij 5x11 mm can-size maar 3820 mA bij 16x25 mm. De max ripple stroom is in verhouding gelijk maar in het totaal lager voor 50V met de zelfde afmetingen. (250-3320 mA)
De impedance op 100 kHz is ook stukken lager bij een grotere can-size. 0,34 ohm voor 5x11 mm, en 0,016 voor 16x25mm.Capaciteit wordt hier compleet buiten gelaten. Er is natuurlijk wel een verband omdat niet elke waarde in elke can-size wordt gemaakt.