Laptop scherm problemen, geheugen of hardware?

Laptop gaf scherm problemen. (Link naar HP met foto's)

Ik dacht dat het probleem eind 2020 weg was maar bleek niet zo te zijn (dochters laptop die niet te veel wil klagen) dus net binnen garantie weggestuurd en nieuw scherm EN nieuw moederbord gekregen (mei 2022).

Nu echter valt het scherm echter af en toe 2 seconden uit... Helaas niet op commando reproduceerbaar en daarom nog niet goed (fotografisch) vastgelegd. (Hebben thuis een laptop die dit doet wanneer je de voeding eruit trekt en hij dus overschakelt op batterij maar betreffende probleemlaptop doet het RANDOM zowel op voeding als op batterij).

Concrete vraag: hoe kan ik geheugen (en harddisk) uitsluiten als probleembron? Deze heb ik zelf geüpgrade en wil evt. discussie hierover met reparatiebedrijf voor zijn.
Volgende stap is geheugenuitbreiding eruithalen en NVMe 1TB weer vervangen door de fabrieks-SATA 128GB SSD, en dan weer een duurtest om te kijken of het weer optreed |:( . Maar moderne laptops zijn niet gemaakt om vaak open en dicht te maken.

diebobo

Golden Member

Toch denk ik dat de oude hardware terugzetten de enige manier is om gezeur te voorkomen. Je kan ook nog na het plaatsen van oude hardware het besturingsysteem opnieuw installeren zodat alles Fresh is. Als het dan ook nog optreed de boel terugsturen.

Probleem blijft.

Moederbord1 + Scherm1 + Geheugen2 + SSD2 geeft probleem

Geheugen1 en SSD1 teruggezet en retourgestuurd voor reparatie, moederbord en scherm vervangen (aldus reparatiebon).

Moederbord2 + Scherm2 + Geheugen1 + Geheugen2 + SSD2 geeft zelfde probleem.

Mogelijk Geheugen2 een probleem? Nee!

Moederbord2 + Scherm2 + Geheugen1 + SSD1 geeft ook zelfde probleem.

Dan toch software? Drivers worden automatisch geüpdated en probleem deed zich voor bij resp. Win10, Win11 en Win10S.

Ik weet het niet meer... maar wederom gevraagd of reparatiebedrijf dit wil oplossen.

Foto's zijn uit een filmpje waar beelden elkaar snel en niet regelmatig afwisselen en *mogelijk* lijkt bewegen met de muis het te beïnvloeden.

dat had ik vroeger ook eens met één van mijn eerste TFT schermen (15"). toen een stuk software van clearfontcleartype of zoiets geinstalleerd en probleem was weg.
https://docs.microsoft.com/en-us/typography/cleartype/

draai je op de native resolutie van je beeldscherm of zit je op een lagere?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/de/d/d4/Cleartype.png

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 24 mei 2022 19:07:11 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
PE9SMS

Special Member

Om software uit te sluiten kun je eens een linux live cd/dvd/usb-stick proberen. Ik vind Knoppix altijd wel leuk, maar ze zijn er in vele smaken.

This signature is intentionally left blank.

Even een update. Zelf geen tests meer uitgevoerd, had het wel een beetje gehad met dat ding. Geld teruggevraagd maar daar wilden ze niet aan. Dochter heeft inmiddels andere laptop (gekocht voor 479€).

Derde fysieke reparatie (dus 4e reparatie als je de telefonische 'reparatie' meetelt). Belofte dat er een duurtest zou worden uitgevoerd.

Anderhalve maand stilte (tja, een duurtest kost nu eenmaal tijd...) dus een mailtje aan gewaagd hoever ze zijn.
Zonder tegenbericht staat vandaag opeens de laptop op de buitenkraan bij de voordeur 8)7

Werkzaamheden: kabel tussen LCD en MB vervangen (2,08€).

Ik had verwacht dat wanneer je MB en LCD vervangt (iirc eerste reparatie), je ook het kabeltje ertussen vervangt, maar 'assumption is the mother of all mistakes' zullen we maar zeggen.

Lijkt me een geschikte kandidaat voor het verklaren van de problemen al kan ik dit nog niet rijmen met het feit dat soms het scherm fouten vertoonde maar de muis-pointer NIET.

Of omgekeerd...

We gaan nog testen

revado

Honourable Member

Is de firmware van het MB en de videokaart en dergelijke up to date?
Dat wil ook nog wel eens wat oplossen.