Dikte kabels in meterkast

Hallo lezers,

Ik heb een set zonnepanelen met een 2750W omvormer (max. 12A). Van de omvormer gaat er een grijze kabel naar de meterkast naar een los kastje met daarin een 16A alamat (B16/100mA) en een DIN rail kWh meter. Vanaf de kWh meter gaat er een grijze kabel naar de groepenkast (die vol zit). De grijze kabel bevat massieve koper 2,5 mm2 draden.

Ik wil nu een tweede losstaande set zonnepanelen plaatsen met weer dezelfde omvormer, met een eigen groep maar ik deze tweede groep wel achter dezelfde kWh meter plaatsen. De kWh-meter kan maximaal 50A aan, dus dat moet geen probleem zijn. Dus in het losse kastje een groep erbij plaatsen, dan de fase van beide groepen verbinden na de automaten en deze vervolgens in de kWh meter steken. Dan weer een kabel van de kWh meter naar de groepenkast waar hij aan het net wordt gelegd. Omdat er 2 groepen van 16A achter de kWh-meter zitten, moet de kabel van kWh-meter naar de groepenkast dus 32A aankunnen. Mijn vraag: kan dat met 2.5mm2, of moet er dan een dikkere kabel gebruikt worden?

Bedankt!

Korte versie:
Het gaat om 230V AC, 1 fase.
Mag er door een 2.5mm2 kabel 32A, of moet er dan een 4.0mm2 kabel gebruikt worden?

buckfast_beekeeper

Golden Member

4mm² zou voldoende moeten zijn.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De hamvraag is dan ook nog welke waarde de hoofdzekering heeft. Aangezien er 2,5mm2 ligt zal die geen 32 of 40A zijn en dan is 2,5mm2 voldoende.

[Bericht gewijzigd door ton2303 op dinsdag 24 mei 2022 14:48:06 (10%)

Scientists say the universe is made up of protons, neutrons and electrons. They forgot to mention Morons....

Op 24 mei 2022 14:40:00 schreef ton2303:
De hamvraag is dan ook nog welke waarde de hoofdzekering heeft. Aangezien er 2,5mm2 ligt zal die geen 32 of 40A zijn en dan is 2,5mm2 voldoende.

De hoofdzekering zit in een bakelieten kastje met een loodje, geen idee welke waarde die heeft... Maar als ik het goed lees op internet, is die meestal 25A (huis is uit 1984).
(Maar let op: ik produceer energie. Stel ik produceer 30A, en verbruik 20A zelf, dan ziet de hoofdzekering maar 10A ;-) )

Nou ja, is sowieso allemaal theoretisch natuurlijk... Volgens de specs van de omvormer kan die maximaal 12A leveren, en 2 x 12 = 24A. Dus ik kan gewoon die kabel van 3 x 2.5mm2 blijven gebruiken die er al zit, zou je zeggen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je kunt ook zeggen 2x 12 = 24 + 25 van je netbeheerder is totaal 49 Amp.
Daarop moet je de dikte in je meterkast bepalen.
Moet dus minimaal 6 qmm zijn.
Daar zijn weer uitzonderingen op, maar dat is afhankelijk van opbouw van de kast en de bedrading etc.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 24 mei 2022 16:35:56 schreef Toeternietoe:
Je kunt ook zeggen 2x 12 = 24 + 25 van je netbeheerder is totaal 49 Amp.
Daarop moet je de dikte in je meterkast bepalen.
Moet dus minimaal 6 qmm zijn.
Daar zijn weer uitzonderingen op, maar dat is afhankelijk van opbouw van de kast en de bedrading etc.

Ja, je spreekt terecht over een maximum verbruik van 49A in totaal. Maar deze stroom loopt nergens door een enkele draad. Door de kabel tussen de grote groepenkast en de hoofdzekering gaat maximaal 25A. En door 'mijn' kabel van de kWh meter naar de grote groepenkast maximaal 24A, die dan door mijn andere 16A gezekerde groepen wordt opgesoupeerd. Du 6mm2 lijkt me niet nodig...

post maar eens een foto van je meterkast

vergeten

Golden Member

Op 24 mei 2022 17:47:39 schreef Roland11:
Dus 6mm2 lijkt me niet nodig...

Neem gewoon 6mm2!
Te dik is niet erg, te dun wel!

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 24 mei 2022 19:08:58 (52%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
mvdk

Golden Member

Gewoon de boel aansluiten, en dan op een dag met lekkere zon, als die twee omvormers flink hun best doen, kijken/voelen hoe warm dat kabeltje word.
Over hoeveel meter praten we?

Qua lengte praten we over niets! Paar decimeter ;-)

Sine

Moderator

Die WCD-tjes aangesloten met dat stukje spaghetti zijn veel erger dan die 20cm 2,5mm2

Dat alamatje is waarschijnlijk niet geschikt voor huisinstallaties.

Als ik het zelf moest doen kwam er een nieuw kastje met wat meer ruimte, intern bedraad met 6mm2.
En dan meteen die drie oude automaatjes vervangen en een hoofdschakelaar erbij zetten.

Op 24 mei 2022 15:27:28 schreef Roland11:
[...]De hoofdzekering zit in een bakelieten kastje met een loodje, geen idee welke waarde die heeft...

Kijk eens op je laatste jaarafrekening. Daar staat het waarschijnlijk wel op.

vergeten

Golden Member

En mocht het er niet op staan, dan opvragen bij de netbeheerder, die weten het echt wel!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Jaarafrekening blijkt toch niet helemaal sluitend te zijn. Op de mijne staat 3x25A, maar ik weet zeker dat er 1x35 in zit.

mvdk

Golden Member

Op 24 mei 2022 19:49:23 schreef KlaasZ:
Jaarafrekening blijkt toch niet helemaal sluitend te zijn. Op de mijne staat 3x25A, maar ik weet zeker dat er 1x35 in zit.

Het hangt er maar vanaf hoe deze info verzameld is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Garbage_in,_garbage_out

Jinny

Golden Member

Wat kan je afnemen.
Je kan 24A plus 35A max afnemen, ik ga er vanuit dat je een 35A hoofdzekering hebt.
Lijkt me waarschijnlijker dan een 25A.
Dan heb je 59A potentieel door je groepen af te nemen.
En dan moet bedrading daarop aangepast zijn.

Ik zou het kastje vervangen overigens, en je alamat is een spanningsafhankelijke en dus ongeschikt voor huisinstallaties.
En direct met 10qmm intern bedraden.
Voor de kosten hoef je het niet te laten..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

als ze de meter goed aansluiten wel, ken er die 64000kWh terugleverde zonder 1 zonnepaneel aanwezig.

kastje vervangen, die ongeaarde wcd's zonder grondplaat op hout ook eraf meppen en een 4V randaarde wcd van de kast aftakken. dat alamatje in typisch PV boer gammel plastic kastje ook weg ermee.

je kunt ook 2 kastjes 220x220 hangen, dan hoeft de plank erboven niet weg/aangepast. wel F drager afslijpen links tegen de kast. dinrail beltrafo nemen , dan ben je dat 2ling snoer ook kwijt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

10? Dat is wel ERG heftig, 6 is zelfs in ruime kastjes al frutten.

pas een kast voor 35A voeding EN 20kW PV vermogen gebouwd, alles 10mm2 bedraad. omdat er voor 2P 63A aardlekken was gekozen, dus ook 10mm2 tussen aardlek en automaten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Het kan, maar dan liever een 40A automaatje ervoor. Dat is nog goedkoper dan 63A aardlekken ook.

Op 24 mei 2022 20:47:48 schreef Sine:
Het kan, maar dan liever een 40A automaatje ervoor. Dat is nog goedkoper dan 63A aardlekken ook.

was niet 1 aardlek in die kast. niet dat het uitmaakt, met 250mtr 16mm2 voeding zal de omvormer niet blij gaan worden. bij keuringen ziet men liever zekeringen als voorbeveiliging overigens.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 mei 2022 20:34:09 schreef Jinny:
je alamat is een spanningsafhankelijke en dus ongeschikt voor huisinstallaties.

Welke aardlek bedoel je? Ik heb er meerdere, hier nog foto's waarop de typenummers van de aardlekschakelaar en aardlekautomaten zijn te lezen.

Op de jaarrekening staat 'tarief tot 3 x 25A'.

dat chinese sep ding, dat voldoet niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 mei 2022 22:19:35 schreef testman:
dat chinese sep ding, dat voldoet niet..

Echt niet? Kema keur en de specificaties spreken toch wel over 'residual' en 'houshold use'. Zie bijlagen.