Imperial (Miele) stoomoven DG4664/DGL5664

Dag, ik ben op zoek naar meer informatie over een druk stoomoven. Iets van een servicemode zou geweldig zijn. Er zitten niet zoveel onderdelen in.
Ik ben er al een tijdje mee bezig maar doorzie de werking nog niet helemaal.
Als ik hem laat werken gaat hij steeds water afpompen en komt hij uiteindelijk met een F01 maar ook een F05 gezien.
Machine voor een stuk gedemonteerd maar zie naast wat kalkaanslag geen duidelijk defect.

Mischien eerst de zaak toch eens goed reinigen. Er zit een 12V pompje en die heb ik los getest en is in orde.

Deze fouten zijn vooral oplosbaar met ervaring in deze toestellen. Als ik bv vraag: geeft deruitenwisserpompgenoeg debiet? Wat ga je dan antwoorden. Het antwoord ga je in geen enkel manual terug vinden.

Heb je fotos?
Vele uitvoeringen

Waterkastje?
Duitse pomp, ruitenwisserpomp?
Ontkalknippel vooraan?
Ik kan het opzoeken maar dat gaat even duren.

Enfin. Meeste kans is dat het ruitenwisserpompje niet genoeg debiet geeft door vuil aan ingang

De duitse pompvariant heeft een tussenfiltertje.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ruitenwisserpompje is wel erg Jip en Janneke taal EricN, je kan toch gewoon opvoerpompje zeggen?? Of heeft deze oven er werkelijk er ruitenwissers inzitten??.

Maar ff normaal gezegd het is een probleem met de wateraanvoer en zoals EricN beschrijft iets met pompje en/of filter/ verkalking

Yep. Werkelijk ruitenWisserpompje. Zo communiceert miele het ook. Maar de nieuwere hebben een professionele pomp.

Opvoerpomp dient ter afvoer vh water aan het einde vh programma. Zit er dus ook in. Andere foutcode.

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 2 april 2022 16:43:09 (32%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Sjeetje.. als Miele zo over hun eigen producten praat...

Ook letterlijk een ruitenwisser pomp. Weinig andere bewoording mogelijk lijkt me.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hoi, bedankt voor deze info. Inderdaad nog wat weinig ervaring met de stoomovens, weet niet eens precies wat hij normaal doet.
Maar dat reservoir met drijvertjes uitgebouwd en het pompje gecontroleerd.
Zal de uitgaande leiding ook eens controleren en het pompje er weer op aansluiten en laten pompen.
Foto's volgen.

Op 2 april 2022 16:36:47 schreef EricN:
Yep. Werkelijk ruitenWisserpompje. Zo communiceert miele het ook. Maar de nieuwere hebben een professionele pomp.

Opvoerpomp dient ter afvoer vh water aan het einde vh programma. Zit er dus ook in. Andere foutcode.

Zou zeggen afvoerpomp :-)

Op 3 april 2022 13:20:53 schreef Flevotronica:
[...]
Zou zeggen afvoerpomp :-)

Dat is idd de afvoerpomp. Niet de ruitenwisser pomp. Die zit op het waterbakje. Tenzij het een moderner geval is. Dan zit midden achteraan een heuse professionele pomp.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Wat ook erg vaak in deze jongens voorkomt is dat de klep die het onder de boiler (of zoals in de handleiding "stoomaggregaat") vast zit in de "open" positie. Water dat erin komt, gaat er ook meteen weer uit. Foutcode is identiek dan.

Klep is niet meer dan een bolkraan met een stappenmotor op. Net zoals een gewone bolkraan gaan ook deze vast zitten. Of draait de stappenmotor nog, maar de kraan an sich niet meer.

Die kranen heb ik nog niet gecontroleerd, wat ik wel gedaan heb is op de uitgang van de ruitenwisser pomp, dus op dat drieweg ventiel de waterleiding aangesloten. Eigenlijk met het idee de drie ventielen te testen en de leidingen die daar uit komen. Tot mijn verbazing ging er al direct water stromen naar de afvoer, Ik neem aan dat deze ventielen spanningsloos dicht horen te zijn?

Ah. Dat verklaart het weinige debiet. 1 vd kleppen gaat met water lopen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Een veel voorkomende fout is het filtertje dat in het driewegventiel zit dat verstopt is. Verder is dikwijls de terugstroomleiding van het de driewegklep naar het waterbakje verstopt. Achter de twee terugslagklepjes bevinden zich twee gaatjes voor de leidingen. Die voor de terugvoerleiding is maar 0,4mm groot en vlug verstopt. Best doorprikken met de juiste naalddikte. De dichting van het ruitenwisserpompje HELLA(gebruikt in de auto's vandaar de naam)met het waterbakje steeds vernieuwen daar lekken die toestellen het meest!

Ondertussen zit er een nieuw driewegventiel in maar geeft in de hogedruk functie na een tijdje nog steeds een F01. Op advies van Jos dat terugstroomventiel gecontroleerd, krijg er met een spuit wel lucht doorheen.
Hij blijft water afpompen in bedrijf, ik kan dan ook aleenmaar bedenken dat er iets niet in orde is met de afsluiters onder de ketel en de stoom aggregaat. Apparaat moet echt helemaal worden gedemonteerd om deze te kunnen onderzoeken. :/

Wat bedoel je met "blijft afpompen"? Dat de afvoerpomp blijft draaien of dat er water uit de afvoerdarm blijft komen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 12 mei 2022 10:43:31 schreef EricN:
Wat bedoel je met "blijft afpompen"? Dat de afvoerpomp blijft draaien of dat er water uit de afvoerdarm blijft komen?

Beide, ik hoor de pomp aan en ook weer uit gaan, weet niet of dat normaal is. Hij zal de kennelijk signaleren dat er (lekkage) water is, geen idee waarmee trouwens.

Gaat motorgestuurd ventiel van boilerlediging dicht? Zowel mechanisch als hermetisch. Vult de boiler voldoende (snel)? Waterkastje of prof pomp?

Geen waterlekdetectie.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 12 mei 2022 12:33:20 (11%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zijn enorme storings gevoelige apparaten.. Mn zus heeft er ook 1 heeft in garantie wel 15 x een Miele monteur op bezoek gehad en nog werkt ding niet OK ook deze storing om de 3 a4 keer gebruiken ongeveer. Af laten koelen en start daarna weer. was eerst altijd maar ze hebben print en firmware vervangen?? Miele weet van geen wijken en wil geen coulance bieden, ze is er best ziek van voor zo'n duur apparaat!!

Goh. Wij hebben er redelijk wat van verzet en zelden een defect of miserie. 1 klant had een moeilijk geval maar dat ding staat gans de dag te draaien daar. Vermoedelijk een uitzonderlijk geval daar bij jou. Maar aan statistieken heeft die ene pechvogel uiteraard niets. Ze staan inderdaad gekend om hun starheid.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dus? Miele een klant armer, en dat is niet de eerste.. Voor haar nieuwe huis kiest ze voor Bosch..

Nee de lokale witgoed handelaar heeft er al een aantal richting Miele moeten sturen van te complexe fouten waar miele zelf ook niet uitkomt. Apparaten zijn maanden weg, komen defect retour of een dik prijskaartje van de reparatie

[Bericht gewijzigd door smd op vrijdag 13 mei 2022 18:48:38 (72%)

SMD... Stuur me even haar gegevens in een mail... Dat is niet de manier zoals het normaal gaat.

Dank voor de technische informatie die ik ontving via de mail. Begrijp de werking van de machine nu wel een stuk beter maar ben nog steeds aan het zoeken.
Die fout F01 is geen water, maar op welke plek is mij nog niet duidelijk.
Het watertankje wordt gevuld, zie dat er wel vebeterde vlotters zijn dus mischien doet er een van de twee het niet goed.
Of is het geen water in de stoomgenerator bijvoorbeeld doordat het weglekt via een lek motorventiel.

De ene vlotter (buitenste) doet niets. Die waakt enkel als te hoog komt om alarm te slaan. De andere regelt hoogte.

Ik had al een paar keer gevraagd naar de pomp. Welk type? De pomp na het waterkastje.

Er zijn 2 motorventielen. Heb je de werking nagekeken?
Werkt de pomp die na het waterkastje staat?

Wat gebeurt er exact?
Een vb:
Toestel aanzetten
Waterkastje vult
Boilerledigingsventiel sluit
Boiler vult
Tijd instellen en starten
Toestel warmt op
Veel gerommel in afvoerdarm
Bij bijna bereiken temp gaat afvoerventiel dicht......

In de laatste foto zat bij deze de verstopping.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Mijn machine heeft het ruitenwisserpompje, die heb ik getest en is in orde.
Motorventiellen nog niet, komt er moeilijk bij wat me nog heeft tegengehouden.
Waterkastje vullen gaat goed en lage temperatuur lijkt wel normaal te functioneren.
Ik ga me storten op de ventiellen en zal de routine nalopen.
Wordt vervolgd..

Je moet er niet bij komen. Gewoon visueel vaststellen dat ze draaien en door observeren of druk opbouwen de sluiting testen.
Die demonteren zou ik enkel in uiterste nood doen!

De niveaumeting vd boiler werkt? Dan gaat hij overvullen en komt het water er langs de afvoer terug uit.

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 25 mei 2022 12:12:30 (23%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?