Printplaat mover: onbekend componentje

Goedemiddag

Op de printplaat van de mover van mijn caravan is een component doorgebrand. Ik heb contact gehad met de leverancier om mij het schema van de printplaat te bezorgen maar daar hebben ze niet veel zin in. Heeft er iemand en idee wat voor component het doorgebrande componentje is? Ik heb 2 foto's toegevoegd. Het doorgebrande componentje is hetzelfde als het componentje eronder waar "BET" op staat.

Alvast bedankt voor de hulp!

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Een transistor of FET in smd techniek..
Het is wel zaak om te kijken WAARDOOR dat ding stuk is gegaan..(misschien sluiting in een kabel?)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Super! Bedankt voor de snelle antwoorden! hier kan ik verder mee! Ik laat jullie weten als het gelukt is.

fred101

Golden Member

Bij een TVS die zo kapot is verwacht ik dat de plus en min een keer zijn omgedraaid. Of een hele hoge spanning (230V?)

Een TVS is een diode in sper die in geleiding gaat als de spanning te hoog wordt. Dat doet hij kortdurend en deze TVS kan dan 1500W wegstoken voor hij ploft. Bij 12V is dat meer dan 100A.

Maar als de spanning wordt omgedraaid, gaat hij bij iets van 0,5 a 0,6V in geleiding. In dat geval sluit hij de accu kort en dan gaat er heel veel stroom lopen.

Meestal zet je zo' n ding ertussen om bescherming tegen transients te hebben. Maar als hij er zit als bescherming tegen bv op 230 of 24V aansluiten dan gaat hij in geleiding en sluit de accu kort via de zekering die dan hopelijk open gaat voor de TVS in rook opgaat. Dat heet een crowbar circuit.

Check ook de overige componenten. Zodra die TVS ontploft kan hij open gaan en dan doet hij niets meer en krijgt de rest van het circuit een klap als er nog geen zekering is gesprongen, of er niet zit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Is een bidirectionele TVS, dus tegen ompoling zal 'ie niet zijn...

@fred101: Als het een unidirectionele TVS was geweest, zou de Vf geen 5 a 6v zijn geweest, maar een 'gewone' diode (~ 0.7v)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Stom, ik ben twee keer de nul vergeten, heb het aangepast, moet natuurlijk 0,5 tot 0,6 zijn maar bij hogere stroom kan het nog wat oplopen.

Ik had niet gezien dat deze bidirectioneel was. Dan zal het geen verkeerd om aansluiten zijn geweest.

Ik weet niet of een TVS spontaan short kan gaan als hij vaak in actie moet komen. Zo niet dan zou ik eerst goed kijken wat de oorzaak was en evt of er bijkomende schade is. Zoals bv verbrand PCB onder de TVS of weggebrande sporen.

En als er niets vreemds is gebeurd, dus het ding sneuvelde spontaan dan misschien maandag ochtend exemplaar ?

Of hij was wel goed maar er ontstaan hogere transient's als "normaal". Dan misschien net een maatje erboven monteren en bv een snubber er over en/of een sparckgap. Beter om dan eerst met een scoop te meten of er idd hoge transients voorkomen.

Zonder TVS (restanten verwijderd en koolresten idem) moet de mover gewoon werken. Doet hij dat niet dan is er meer kapot

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

T3 is ook goed heet geworden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Goedemiddag,

Nogmaals bedankt voor de hulp. Ik heb de diode besteld en vervangen. De mover doet het weer!

Groetjes!