Logitech speakersysteem aan/uit via Arduino

Ik hoop dat ik het goed kan uitleggen.....

Ik heb een 60-inch tv, Nvidia Shield Android-tv en een logitech Z906-luidsprekersysteem in mijn woonkamer
Met de Shield-afstandsbediening kan ik de tv bedienen met CEC en de afstandsbediening heeft ook IR, dus ik kan de Z906 ook bedienen, maar.....
Bij het in- of uitschakelen van alles werkt de Z906 niet altijd vanwege een onbetrouwbaar IR-signaal (voor volumeregeling is het prima)
Wanneer dit gebeurt, loopt alles uit sync, tv en Shield uitgeschakeld en Z906 is ingeschakeld, dus elke keer moet ik de Z906 handmatig in- of uitschakelen.

Dus ik wil hier een betrouwbaardere oplossing voor en een Arduino zou de oplossing kunnen zijn ...... tenminste dat hoop ik.

ik zat te denken of het mogelijk is om een ??Arduino te gebruiken om een ??kortstondig contact te maken naar de softknop van de Z906 wanneer het 5v detecteert vanuit de usb van de Shield en wederom een kortstondig contact als de 5v wegvalt.

Ik had al een 5v relais geprobeerd die 230v kan schakelen maar helaas gaat de Z906 niet automatisch aan als er spanning op komt.
Ik zoek ook geen oplossingen om het IR signaal te verbeteren.

Sine

Moderator

Natuurlijk kan dat, vroeger noemde men dat een "wisrelais"

Dat kan met een arduino, of met een beetje discrete logica ... wellicht zelfs nog simpeler.

Das heel mooi, maar nu de hamvraag......hoe? :)

Als je hem gewoon aan laat staan er dan irritant geruis en veel verbruik?

Voor €10 elektriciteitsverbruik per jaar kan je hem ook gewoon aanhouden.

Een arduinokloontje kan je bijvoorbeeld de originele afstandsbedieningsknop laten indrukken of zelfs het ir signaal laten nabootsen. Besef wel dat het projectje je een tienvoud aan tijd kost vergeleken met je huidige situatie, gewoon even met de hand aan of uitzetten.

Op 25 mei 2022 03:34:30 schreef K7Jz:
Als je hem gewoon aan laat staan er dan irritant geruis en veel verbruik?

Voor €10 elektriciteitsverbruik per jaar kan je hem ook gewoon aanhouden.

Een arduinokloontje kan je bijvoorbeeld de originele afstandsbedieningsknop laten indrukken of zelfs het ir signaal laten nabootsen. Besef wel dat het projectje je een tienvoud aan tijd kost vergeleken met je huidige situatie, gewoon even met de hand aan of uitzetten.

Tijd heb ik, ik wil niks met IR, en wil gewoon een betrouwbare oplossing bedenken omdat het mogelijk is.

Op 25 mei 2022 06:31:49 schreef klabam:
[...]

Tijd heb ik, ik wil niks met IR, en wil gewoon een betrouwbare oplossing bedenken omdat het mogelijk is.

Dan moet je met een arduino ook detecteren of het kastje al aanstaat, anders blijft het sync probleem.

En iets verzinnen zodat de mcu nog even draait bij het wegvallen van de USB spanning.

RAAF12

Golden Member

@klabam

Onbetrouwbaar IR signaal is ook een dingetje. RC5 of RC6 van Philips is prima, maar misschien heb je geen geschikt IR filter voor de lens die zonnelicht blokkeert? Ik heb diverse RC5 afstandsbedieningen van Philips gebruikt om garagedeuropeners mee aan te sturen. Dat werkte tadeloos goed.
Moet ook kunnen zonder dat je beschikking hebt over een echte IR RC5 receiver uit een TV met de bijbehorende decoder printplaat.