Timer circuit met cancel knop

Hi All, voor een speelgoedprojectje ben ik een schakeling aan het uitdokteren. Ik wil namelijk met een lokaal drukknopje OF met een remote controller een stukje speelgoed starten én kunnen stoppen. Ook moet er een timer in komen die na max x seconden de activering alsnog stopt. Omdat het op batterijen werkt moet het low power zijn (vooral in rust). Lowbudget is ook een pre.
Centraal component wat ik wil gebruiken is daarom de c005 timer van ali express. Supersimpel:
https://3.bp.blogspot.com/-E-KwTK7dQYc/W3i0HK9lyAI/AAAAAAAARVY/MZGN6-TJwxgcF21lJ22WLhAww_VqJVq9gCEwYBhgL/s400/C005-mini-timer-04.jpg

Waar ik echter niet uitkom; hoe kan ik met 1 en dezelfde schakelaar het circuit zowel aan als uit schakelen. Als de C005 namelijk geactiveerd is negeert deze de signalen op de trigger input tot de timer is beëindigd. En dat is niet de bedoeling, de knop indrukken moet direct alles stoppen.

En bij opnieuw starten moet de tijd uiteraard opnieuw gaan lopen.
Iemand een idee hoe dit makkelijk en goedkoop te realiseren is?

Sine

Moderator

Die timer is inderdaad supersimpel, misschien zelfs te simpel voor je toepassing.

Wellicht dat je de functie van het ding met padjes p1 en p2 kunt wijzigen?

Als je het zelf wilt bouwen kan dat vast wel met wat discrete logica, een uC of wat ander klein grut, de uitdaging is meestal om het batterijvriendelijk te krijgen.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 24 mei 2022 11:34:17 (35%)

R1 Rt bepaalt de tijdsduur, en de solderpads zijn multipliers voor de tijdsduur.

Het timertje kost nog geen 20 cent, verbruikt uiterst weinig stroom in rust en output kan 30mA sinken dus in die zin ideaal.
Het lijkt in die zin gewoon een transistor met vertrager.
Ik heb ook die remote controller (ook low power in rust en lowbudget) al een beetje onderzocht, want er zit natuurlijk een receiver in, maar ook een schakeling die je in latch of momentary kunt schakelen. Er zitten 2 uCtjes op dat pcb, maar eentje ervan is blanco, en een high of low aanbieden op de pinnen had geen resultaat dus ik weet niet hoe die 2 samenwerken. Ook die schakeling is van Ali en dan is een schema al heel snel onvindbaar. Anders zou het inderdaad een optie zijn om de latch functie te gebruiken wellicht.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 mei 2022 12:24:07 schreef mistraller:
R1 bepaalt de tijdsduur, ..

Ik denk dat je Rt bedoelt.

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Op 24 mei 2022 13:42:46 schreef theove:
[...]

Ik denk dat je Rt bedoelt.

Klopt! :)

Tijd voor een bril.

Op 24 mei 2022 13:17:53 schreef Arco:
[bijlage]

Heb je wellicht een linkje naar een uitleg van dit schema? Ik heb dat component opgezocht, maar wat het doet en hoe het te combineren is met de c005 kan ik niet goed volgen. Of bedoel je dat je hiermee de c005 achterwege kunt laten...?

Arco

Special Member

Heb je wellicht een linkje naar een uitleg van dit schema?

Dat zit in mijn hoofd, daar is geen link naar... :)

IC1a/IC1b/C1/C2/R1/R2 vormen een flipflop die bij een toetsdruk (of time-out via R2) omspringt.
IC1c/IC1d/C3/R4 vormen een vertraging (met deze waardes iets van 5 seconden)
R5/T1 is de 'power' trap voor aansturing van max. 1A belasting.
C4 is ontkoppeling voor het IC.

Het vervangt die c005...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com