thyratrons

Tidak Ada

Golden Member

OK, excuus geaccepteerd.

Die PL10 is gewoon een geinig dingetje, ook vanwege dat uitwendige rooster/triggerelektrode. Ik heb er hier eentje staan en nog diverse koudekatodethyratronnetjes in submini uitvoering. Geen hoogspanning, maar het hoort toch tot de groep. Die dingen zijn overigens misschien geschikt om je grote Thyratron te triggeren, als ik het schema in de pdf's zo bekijk.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

MBT Levensduur Thyratrons:

(diffusie H2 en He door het glas) -> Gelimiteerde levensduur

Vraag:
Speelt dit ook voor de (PL)2D21 die in Seeburg Jukeboxen wordt gebruikt voor het riggeren van het platen selectie mechanisme ( de 2D21 wordt gestuurd door pulsen die via een 12AX7 versterkt zijn).

De pulsen naar de 12AX7 zijn afkomstig van het uitlezen (scannen) van TOROID's (ringkernen Van een RINGKERN geheugen (TORMAT Memor (destijds: 1954 zeer modern!).

Ik heb wel eens een patent gezien waar de 2050 thyratron (o.a. gebruikt in liften) vervangen werd door een Solid state vervanger (thyristorschakeling in dezelfde buisvoet als de Thyratron).

Hoe zou de vervangingsschakeling van een 2D21 er dan uitzien?

Tidak Ada

Golden Member

Ha Redguuz,

Of de 2D21 een waterstof thytatron is, denk ik niet.
Thyratrons zijn eignlijk gasgevulde glijkrichters met een trigger elektrode.

Er zij twee hoofdtypen:

  • Hg (damp)
  • Waterstof gevuld

Maar ook andere gas(mengsels) worden gebruikt.

De snelste zijn inderdaad met H2 gevuld en ja, dat gas diffundeert door glas heen en ook door de glas-mtaal doorvoeren van zo'n buis.
Omdat de levensduur daardoor ernstig wordt bekort, wordt een 'pil'/getter toegevoegd met een stof waaraan een ruime hoeveelheid H2 is geadsorbeerd om de druk (enkle Pa) op peil te houden.

H2-Thyratrons worden o.a. ingezet om de anode spanning van een radar-magntron te pulsn. Soms tot in de MW's voor grote installaties!

Andere gebruikte gassn zijnZ Argon (o.a. in TL starters), Neon
of een Penning-mixure.

Als de kleur waarop zo'n PL2D21 oplicht, paarsblauw is, zal het buisje wel argon of Penning bevatten.

Hier een voorbeeld van een waterstof thyratron.
Op de detailfoto is het waterstof getter goed zichtbaar als een cilindrtje.

sorry voor de onschrpe foto

Edit:
Let er op dat alle hoogspanningsbuizen in of meerdre of mindre mate Röntgen stralen afgeven!
Trouwens, veel zendbuizen en gasgevulde buizen bevatten ook radioactive stoffen. Hetzij om de emissie te verbetren (Thoriated tungsten), hetzij on het triggrpunt te stabilisren (koude gas triggrs, nixies, surg arrestors en zelfs TL-starters!) Gebruikte isotopen o.a.: Ar, Co , Cs

>>Voor geïnterssrden heb ik hier ergens een kopie van een defensie tabel met de radioactieviteit in elektronenbuizen<<

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Die tabel met de radioactiviteit in elektronenbuizen klinkt erg interessant.

Gr. Remko.

Tidak Ada

Golden Member

@r3m
Je hebt mail :)
Edit:Het adres in je profiel blijkt niet correct

@redguuz:
Je het overigens wel een ouwe koe uit de sloot gehaald!

Verder kan dit draadje op slot!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Bedankt Tidak Ada voor de uitleg.
Interessant!
De 2D21 bevat dus Ar.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 25 mei 2022 20:19:59 (4%)

Op 25 mei 2022 17:16:49 schreef Tidak Ada:
@r3m
Je hebt mail :)
Edit:Het adres in je profiel blijkt niet correct

Klopt toch wel.
Probeer het andersom.

Gr. Remko.

Tidak Ada

Golden Member

Hoe bedoel je “andersom”? Stuur mij even een mailtje.

Grtz., T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;