Miele W1 wasmachine

.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 19 mei 2022 20:48:31 (100%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 19 mei 2022 20:09:14 schreef EricN:
[...]

Gaat het dan om de vergeten komma of de cursus logica waar ik niet op uitgenodigd was?

Oké! Is dus krom Nederlands van mij.
Er zijn twee toestanden mogelijk:
- Je kunt een wasmachine niet gebruiken.
- Je kunt een wasmachine verkeerdelijk gebruiken.

@ topic starter
Post eens wat foto's van je trommel/ kuip.

[Bericht gewijzigd door fabrice op donderdag 19 mei 2022 21:28:03 (24%)

Hallo,

Momenteel heb ik nog niet aan de W1 gewerkt, deze is onaangeroerd gebleven.

Ben misschien wat onduidelijk geweest maar had op internet hier in de buurt al 2 wasmachine's gescoord die gratis af te halen waren.

- Eentje is een 7kg Miele waar het trommelkruis gebroken is.
- Andere was een serie 800 machine uit het jaar 98 (was al voor 3/4 gesloopt)

Om de methode wat onder de knie te krijgen heb ik de serie 800 machine gedemonteerd en kruis verwijderd (zoals jullie vertelden inderdaad door een harde slag op de as). Maar kan een lager deze axiale kracht verdragen? Trommel en kruis kwam uit de kuip, gevolg het was een aluminium kruis maar deze zag er opmerkelijk goed uit.

Op 19 mei 2022 20:29:53 schreef walkura:
Even ingekort...

Is dit waarom een nieuwe Miele een kalibratiewas nodig had misschien?
Ben wel niet 100% mee met het probleem van nieuw trommelkruis en jou uitleg?

Edit: Om de trommel uit de kuip te halen, iets wat ik wel niet gedaan had was de demontage van het lagerkruis (gietijzeren kruis waar de lagers in zitten), of kan ik dit volgende keer beter wel doen?

Heb momenteel nog geen foto's maar ga volgende keer hier proberen aan denken.

THX

Dit is niet van toepassing op een Miele, is snaar aangedreven..

Dat lagerkruis hoeft niet los, is zelfs nog handiger als je die laat zitten.

Spuit wat kruipolie op de as en laat het een nachtje weken, dan de volgende dag nog eens proberen.

Op 20 mei 2022 19:12:06 schreef smd:
Dit is niet van toepassing op een Miele, is snaar aangedreven..

Oh was die waarschuwing misschien van toepassing op wasmachine's die hun motor vlak achter de trommel hebben zitten (dus geen aparte motor met riem)?

Op 20 mei 2022 19:13:07 schreef maus0611:
Dat lagerkruis hoeft niet los, is zelfs nog handiger als je die laat zitten.

Spuit wat kruipolie op de as en laat het een nachtje weken, dan de volgende dag nog eens proberen.

Oke, nachtje laten liggen en volgende dag nog eens proberen dan, moet er veel kruipolie op?

Bedankt aan iedereen voor jullie erg nuttige bijdragen!

Kalibratie bij eerste gebruik gaat over individuele verschillen in trommelbalans. PID afregeling is eigen aan het ganse regelsysteem. Is dit uit evenwicht (andere massa vd onderdelen, alu kruis naar inox ombouwen bv) dan krijg je resonantie dewelke stroomstoten veroorzaakt. Denk maar aan beginnende chauffers die hortend en stotend vertrekken. Het gietijzeren kruis laten zitten heeft enkel zin als lagers en borage tiptop zijn. Bij slijtage daar is verwijdering noodzakelijk. Om initieel de trommel uit mogelijk verroeste lager te krijgen (bout indraaien en die de impakt laten opvangen) is het ook handig hoewel het gietijzeren kruis er daarna alsnog af moet. De voorste lager is alleen vastgeroest dus olie aan de achterste heeft weinig zin. Dan moet je al olie in het verluchtingsgat spuiten om de voorste te oliën.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

IDD de trommels met de rotor zeg maar als aandrijving direct op trommel oftewel direct drive , worden die calibraties uitgevoerd. LG en Samsung geven nogal UE error totdat je er gek van word!@!

Kruis verwijderen zoals EricN zegt is het beste, altijd succes gegarandeerd!!

[Bericht gewijzigd door smd op zaterdag 21 mei 2022 20:19:26 (56%)

Kalibratie gebeurt ook bij riemaangedreven toestellen. Zie deze W1. Het is omdat het bdlc is volgens mij. Niet om wel of niet riem.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zonder riem erom draait een W1 motor niet op volle snelheid, die ziet dan dat er iets niet in orde is.

EricN, hoe Kan je calibreren als er geen trommeldetectie of nulpunt detectie is?? Snaar kan slippen dus posities kloppen niet...

En toch doet de miele een calibratieprogramma? Bij eerste gebruik ben je verplicht een 90gr z wasgoed te doen. De 90gr dient om de motor op werktemperatuur te brengen. Een riem heeft in nullast een vaste overbrengverhouding. De calibratie heeft als functie om de latere mogelijke onballans beter in te schatten. Onbalans wordt ook bij riemtoestellen geregistreerd dus ik zie je argument niet.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het heet officieel de 'Calibratie beladingsautomaat', dus ik denk dat het niet eens zoveel met een motor te maken heeft maar meer met de niveaumeting.

Die begrijp ik volkomen Maus0611, die ken ik die calibratie. maar het kan er bij mij niet in hoe een snaar aangedreven machine een onbalans calculatie kan maken... LG en samsung hebben dat wel, maar die hebben een Direct drive systeem maar ook niet met een nulpunt detectie.

En Siemens/Bosch hebben die sensor wel, zit magneet op kuip en onbalans sensor aan achterwand..

@ EricN is niet on je dwars te leggen maar ik verdiep me graag in iets wat bij mij onbekend is..

[Bericht gewijzigd door smd op maandag 23 mei 2022 18:29:13 (12%)

Van whirlpool weet ik het wel en al de andere rest is makkelijk verder te trekken gezien ze soortgelijk werken. Buiten de modellen met beweegsensor. Bv 3d sensor siemens in sommige gevallen.

Bij 100tr/min (ongeveer, je weet wel, het "voel" toerental) gaat de frequentiedifferentiatie bekeken worden. Bij het omhoog trekken van een niet in balans zittend hoopje was gaat het toerental zakken en bij het (aan de andere zijde) vallen van die was (terwijl die door de 100tr ad wand blijft kleven) gaat de zwaartekracht het toerental stijgen. Het verschil in tachofrequentie tss die 2 bepaald of het veilig is om het toerental door te trekken naar hogere waarden. Ik vermoed dat de bdlc het met andere waarden moet doen daar het een "stappenmotor" is. Stroomverbruik bv. Tijdens de calibratie wordt daar een staalname gedaan van die unieke motor/overbrenging. Zo weet die welk stroomverbruik bij nullast hoort.

Whirlpool heeft eens in bepaalde modellen (wak7750...) Last gehad van onstabiele klokfrequentie vd processor. Gevolg eindeloos tijdverschijten tijdens het zwierproces met niet zwieren als eindresultaat. Timer vervangen en opgelost.

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 23 mei 2022 19:02:39 (11%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zo doen ze dat inderdaad. De W1 machines hebben geen tacho meer maar halen de info uit het draaiveld van de motor.
De borstelmotoren hoor je mooi wie-wu-wie-wu doen als hij begint met wasgoed erin, variabel toerental omdat de was steeds naar beneden valt en weer omhoog getrokken moet worden.
Aan de hand daarvan maakt ie een berekening of het centrifugeren kan plaatsvinden en zoja met hoeveel toeren. Een was die in onbalans draait zal niet of met laag toerental gecentrifugeerd worden.

Miele heeft in de topmodellen ook een 3d sensor, en een kleine generatie W3000 modellen(dacht ik) heeft behalve de motorsensor ook nog een klein membraanpje welke is opgenomen in de slang van de niveaumeting. Bij schudden van de trommel beweegt dit membraan omdat er een gewichtje aan zit, de niveaumeting beweegt dan mee met de snelheid van de trommel.

Zonder snaar is er geen massa en ziet de W1 besturing dit als onbalans, de motor heeft blijkbaar genoeg weerstand om onbalans te simuleren.
Een borstelmotor gaat wel gewoon op volle toeren draaien zonder snaar.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op maandag 23 mei 2022 21:15:26 (17%)

Op 23 mei 2022 21:13:48 schreef maus0611:
Miele heeft in de topmodellen ook een 3d sensor, en een kleine generatie W3000 modellen(dacht ik) heeft behalve de motorsensor ook nog een klein membraanpje welke is opgenomen in de slang van de niveaumeting. Bij schudden van de trommel beweegt dit membraan omdat er een gewichtje aan zit, de niveaumeting beweegt dan mee met de snelheid van de trommel.

Weer wat bijgeleerd! Wist ik niet.

Op 23 mei 2022 21:13:48 schreef maus0611: Zonder snaar is er geen massa en ziet de W1 besturing dit als onbalans, de motor heeft blijkbaar genoeg weerstand om onbalans te simuleren.
Een borstelmotor gaat wel gewoon op volle toeren draaien zonder snaar.

Volgens mij is dat omdat borstelmotoren op frequentiefluctuatie onbalans meten en die is er niet zonder riem omdat deze gewoon netjes blijft stabiel draaien.
Bij W1 meet die dus idd massa en gezien die er niet is gaat die te lage stromen meten. Iets wat ver buiten zijn referentie (calibratie) ligt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De borstelmotoren en de 5000 generatie met FU motoren hebben allemaal nog een tacho. De motor zal dus in een vaste snelheid aangestuurd worden, waar die bij de W1 wellicht op '2 fases' draait en de derde iets van meting doet? Geen idee hoe dat precies werkt, maar er zitten echt maar 3 draden aan.

Heeft de "5000 met tacho" ook problemen met zwieren zonder riem?

Bdlc meet elke fase terwijl die aanstuurt. Met zeer kleine pulsen aansturen (3xPWM) en met kleine momenten proben naar positie. Afwisselend, niet gelijk meten en aansturen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hoi,

Graag wil ik jullie alweer bedanken voor jullie bijdragen.
Ik ben er even een tijdje niet geweest maargoed we gaan het binnenkort eens proberen te demonteren dan. Dus wat kruipolie via ontluchtingsgaatje spuiten, nachtje laten liggen. Trommel proberen te demonteren uit lager, indien dit gewoon goed lukt ok en alles eens nakijken, indien ik er moet op gaan hameren (met houten blokje op de as) = lagers vervangen? Natuurlijk lagers verroest is ook vervangen.

Lagersset is wel +-€250 bij Miele had ik al gelezen...

Thx

Denk dat dat wel goedkoper kan ;) Maar verzin eerst maar over dat kruis.
Ik had een complete kuip liggen, helaas pas gestript en naar oud ijzer, anders had ik je kunnen helpen. Ik heb alleen de trommel met kruis nog.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op dinsdag 24 mei 2022 21:46:29 (74%)

Hoi,

Ben even wat onderzoek gaan doen en één van de lagers van de donor wasmachine (stalen trommelkruis), zou nog het zelfde zijn als bij de nieuwe wasmachines het andere lager zou vervangen zijn door een nieuw exemplaar met andere diameters, maar dit moet ik allemaal nog eens dubbelchecken.

Ik heb de lagers teruggevonden en voor een paar tientjes heb je SKF lagers... Natuurlijk ook de afdichtingen vervangen (die duurder zijn dan de lagers?)

Ik weet het, ben de hele tijd bezig geweest met het behouden van de lagers, maar indien dit zou kunnen sla ik 2 vliegen in 1 klap nieuw lager en een goedkoper kruis.

Of kan het type lager deze krachten van nieuwe 8KG machine's niet aan? Ga het binnenkort eens bekijken...

Wat zouden jullie doen?

THX

Als je het op zo'n wijze wel lukt om het in elkaar te steken, super!

Ik vraag me wel af of je stalen kruis op die 8kg trommel past, meet voor de zekerheid eens de afstand tussen de trommelbouten, daar kun je al bij via de voorkant van de W1 toch?

Ahh Maus0611 daar was dat extra doosje op de rommel voor in pressostaat slang, wel gezien op meerdere modellen!! thnx!!

Ik denk niet dat je oude lagerkruis past op de nieuwe kuip?? Maar kan je ons op de hoogte houden Stofzuiger?? Interessant.. Ja, SKF lagers zijn erg goed en vervang altijd de simmerring, en vergeet niet de tolerantie ringen er tussen te plaatsen!