Hefbrug aansluiten en afzekeren

Hallo

Ik heb me een hele tijd terug een hefbrug kunnen kopen die heel weinig gebruikt was, en nu wil ik die eindelijk eens gaan plaatsen. Zodat ik beetje gemakkelijker kan hobbyen.

Kunnen jullie mij zeggen wat voor zekering ik moet bezorgen om deze af te zekeren zoals het hoort.
Wordt op 400v aangesloten. Zie foto voor verdere info
4polig iig maar hoeveel Ampere ect…

Vorige eigenaar had boven in het dak een stopcontact 32A 400 voorzien dit wil ik ook zo gaan doen
Zou ik ook een stekker van 16A kunnen gebruiken? Die heb ik nog liggen…

mvdk

Golden Member

Heb je nog steeds slapstroom, of is de boel al omgebouwd naar 400V?
Ja sorry, effe je history doorgekeken, hoewel, dit topic niet helemaal tot het einde. https://www.circuitsonline.net/forum/view/131638
Zit er een motorplaatje op de aandrijfmotor? En zichtbaar te maken motoraansluitklemmen?

Edit: Oh sorry, je hebt 400V.

Op 26 mei 2022 18:26:51 schreef mvdk:
Heb je nog steeds slapstroom, of is de boel al omgebouwd naar 400V?
Ja sorry, effe je history doorgekeken, hoewel, dit topic niet helemaal tot het einde. https://www.circuitsonline.net/forum/view/131638
Zit er een motorplaatje op de aandrijfmotor? En zichtbaar te maken motoraansluitklemmen?

Edit: Oh sorry, je hebt 400V.

We hebben idd 400V ja. anders deed de kompressor het zeker niet. En die loopt nu al enkele jaren zonder problemen.

De hefbrug moet dus terug aangesloten worden op 400V. Ik ben zelf niet zo thuis in die berekeningen en regels als het op 230/400V aan kom. dit doe ik maar af en toe voor mezelf

GJ_

Moderator

Het typeplaatje is een beetje een raadsel. Ik neem aan dat er één motor op zit en verder eigenlijk niks wat echt stroom trekt.
Heb je ook een foto van het typeplaatje van de motor? Het zal er namelijk een beetje om houden of 16A voldoende is.

mvdk

Golden Member

Op 26 mei 2022 18:51:27 schreef GJ_:
(...)
Heb je ook een foto van het typeplaatje van de motor?
(...)

En dit:

Op 26 mei 2022 18:26:51 schreef mvdk:
En zichtbaar te maken motoraansluitklemmen?

Het ding kan in oud net hebben gestaan. Ook al word er anders gezegd .
Vertrouwen is mooi, controleren is beter.

Op 26 mei 2022 18:51:27 schreef GJ_:
Het typeplaatje is een beetje een raadsel. Ik neem aan dat er één motor op zit en verder eigenlijk niks wat echt stroom trekt.
Heb je ook een foto van het typeplaatje van de motor? Het zal er namelijk een beetje om houden of 16A voldoende is.

Motor drijft idd enkel een pomp aan is een hydraulische hefbrug. Foto heb ik niet van de pomp/motor. Je kan de brug op 230v en 400v aansluiten door de brugjes in de motor zelf te wisselen dat staat in de handleiding maar is niet nodig ik ga em terug op 400 aansluiten.

Ik zal dadelijk eens wat fotos posten heren

Moet toch nog ff in de werkplaats zijn.

https://rotarylift.eu/wp-content/uploads/2021/08/00466370_2-post-lift-…

Elektriciteit, volgens de hefbrugvariant:
400 V (3xL + N + PE) voor vermogen
220V AC voor bediening en solenoïde
Zie elektrisch bedradingsschema in bijlage

Een 4kW 3-fasemotor kan dus (makkelijk) op 3x16A

GJ_

Moderator

Op 26 mei 2022 19:04:02 schreef DJSmiley:
Een 4kW 3-fasemotor kan dus (makkelijk) op 3x16A

Nee, dat kan niet. Bovendien weten we niet wat voor een motor het is.

Op 26 mei 2022 19:04:02 schreef DJSmiley:
https://rotarylift.eu/wp-content/uploads/2021/08/00466370_2-post-lift-…

[...]

Een 4kW 3-fasemotor kan dus (makkelijk) op 3x16A

Klopt zoals je zegt. Dus een automaat van 16A is voldoende voor deze hefbrug?
En stekker van 16A dan ook veronderstel ik?

Op 26 mei 2022 19:07:20 schreef GJ_:
[...]Nee, dat kan niet. Bovendien weten we niet wat voor een motor het is.

Ok ik post dadelijk nog wat info.

een hydrauliekpomp, kan raden wat voor motor dat gaat zijn. en als je test, zet er dan meteen ruim 3 ton op, dat bepaalt de daadwerkelijke stroom als de brug omhoog gaat. de aanloopstroom heb je ook nog, maar daar is miss nog een mouw aan te passen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Als ik zo luister naar GJ_ , lijkt het dat die 32A stekker bij de vorige eigenaar daar met een reden zat. Als je het ding gaat aansluiten met een 16A stekker en uitproberen op een automaat van 16A, kan het zijn dat de laatste te licht is. Ach, ander automaatje erin, en gaan...
Mocht dat het geval zijn, toch maar stekker en wcd aanpassen..

Maar zit die motor aangesloten voor 400V? Hoe ziet het motorklemmenkastje er van binnen uit?

GJ_

Moderator

Op 26 mei 2022 19:08:55 schreef Jorva:
[...]

Klopt zoals je zegt. Dus een automaat van 16A is voldoende voor deze hefbrug?
En stekker van 16A dan ook veronderstel ik?

Dat weten we niet! Een 4kW motor kan helemaal niet op een 16A zekering. Bovendien weten we niet wat het motorvermogen is. Eerst even wat extra informatie geven zodat we een goed advies kunnen geven.

Het typeplaatje op de brug is nogal vaag:
Er staat "power consumption: 4kW", hetgeen wijst op een 3kW motor. Dan is 16A voldoende. Maar de nominale stromen wijzen weer op iets anders. Het plaatje lijkt gewoon niet te kloppen.

GJ_

Moderator

Automaat C20A gebruiken. Dat zou, als het geen lange kabel is met 2,5mm2 kunnen. Wel even de WCD markeren dat het maar met 20A is beveiligd.

Op 26 mei 2022 19:36:36 schreef GJ_:
Automaat C20A gebruiken. Dat zou, als het geen lange kabel is met 2,5mm2 kunnen. Wel even de WCD markeren dat het maar met 20A is beveiligd.

Gaat toch altijd 10 a 15m kabel zijn. Die stekkers van 16A zijn dus niet voldoende?

GJ_

Moderator

Nee. Er zit ook een 32A stekker aan. Niet voor niets dus.

Volgens mij staat er toch 10A bij 400v op het typeplaatje dus 16a moet genoeg zijn. Mijn schaarbrug heeft een pomp van 3,8kw ik heb een C16 automaat waar ook de compressor op staat nooit problemen.
Je hebt wel de N nodig ivm de relais.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
GJ_

Moderator

10A nominaal. Een 4kW motor op 16A is vragen om problemen. Het zou net wel/niet kunnen. Gewoon niet doen.

EricP

mét CE

Waar GJ_ denk ik heen wil: als het ding 10A nominaal doet, dan is de aanloopstroom zomaar tussen de 50 en 100A.
Voor een B-karakteristiek mag je verwachten dat die op 5*Inom op z'n magnetisch deel wel een keer tript. Dat is dus 80A. Maar bij 3*Inom, zijnde 50A 'mag' het al.
Een C16 zou dan bij 5 tot 10*Inom mogen / moeten trippen.
Een D16 zit op 10 tot 20*Inom. Een D16 zou het dus kunnen redden.

Het advies voor een C20 is niet raar derhalve.

Op 26 mei 2022 20:15:57 schreef GJ_:
Nee. Er zit ook een 32A stekker aan. Niet voor niets dus.

Mogelijk dat de vorige eigenaar trage D-patronen als voorbeveiliging heeft gehad.

@ Jorva,
De groepenkast waar jij de hefbrug op wilt aansluiten is dat voorzien van D-patroonhouders of van installatieautomaten?

Op 26 mei 2022 21:55:19 schreef Edwass:
[...]
Mogelijk dat de vorige eigenaar trage D-patronen als voorbeveiliging heeft gehad.

@ Jorva,
De groepenkast waar jij de hefbrug op wilt aansluiten is dat voorzien van D-patroonhouders of van installatieautomaten?

De groepenkast is met automaten. Ook mijn kompressor van 7,5KW (ster/dreihoek) zit daar bij in met een c25 automaat.

De vorige eigenaar had ook gedoon automaten in de kast zitten maar ik weet zelf niet meer hoeveel A dat die was…

GJ_

Moderator

Een 4kW motor als deze zet je bij ditecte inschakeling nooit op 16A. Je kunt proberen of het goed gaat, maar dat is onverstandig en naar anderen gewoon een bijzonder slecht advies.

Op 26 mei 2022 22:27:44 schreef GJ_:
Een 4kW motor als deze zet je bij ditecte inschakeling nooit op 16A. Je kunt proberen of het goed gaat, maar dat is onverstandig en naar anderen gewoon een bijzonder slecht advies.

Ik ken er zelf niet genoeg van daarmee dat ik het hier kom vragen ;)