Zonnepaneel brandvlek, wat is er gebeurd?

Hier heb ik het over plaatsen van Solar Edge omvormers in de kruipruimte. En vandaag het dak op geweest om de MC3 connectoren door MC4 connectoren te vervangen zodat ik ze op Solar Edge optimizers aan kan sluiten.

Meteen het eerste paneel dat ik optilde had een brandvlek aan de achterzijde.

Het is het enige paneel met zo'n brandvlek.
Mogelijk is dit ook het paneel dat bij plaatsing (2017) een defecte diode had. En dit schrijf ik weer toe aan het feit dat ik de verleng-aansluitsnoeren naar de omvormer bij de omvormer had kortgesloten (zodat ik wist welke bij elkaar hoorden) en dit vergeten was en op het dak de panelen erop aangesloten had (dus kortsluitstroom is gaan lopen, hoe een 8,5A paneel een 15A bypassdiode stuk krijgt weet ik niet, maar goed...). Ik heb destijds de diode vervangen volgens mij.

De vragen:
Is dit paneel nog bruikbaar? Ik ben geneigd hem weg te mieteren of in ieder geval niet meer op mijn huis-dak te gebruiken.
Hoe kan dit gebeuren?

Doe hem maar weg. Je ziet ook de brandvlek aan de zonzijde, dus ik ga er van uit dat de transparante beschermlaag beschadigd is. Je hebt er nu misschien geen last van, maar ik geloof niet dat dat paneel even lang leeft als de overige panelen.

op die plek zijn 2 cellen gelast op de ondergrond welke geleidende banen heeft. idd als die zo eruit zien is er overgangsweerstand, iets wat alleen maar hitte geeft en meer ellende op den duur.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Daar zit juist geen koppeling, die zit in het midden van de cel, die zie je ook er boven en er onder.

Dit lijkt eerder op iets waar een zwerfstroom een weg heeft kunnen vinden, wellicht door beschadiging van de achterkant en indringing van vocht.

Ik zou hem in ieder geval niet op je dak leggen, hooguit ergens waar het geen kwaad kan als het paneel affakkelt.

-edit-

Ik zie overigens nog een plek die me niet bevalt.

joopv

Golden Member

Kan je die sticker van Avim Solar Module eens beter in beeld brengen?

Wat ik lees zo hier en daar zijn dat modules uit 2010 - 2012, installatie in 2017 lijkt me niet kloppen daarmee.

edit: ik zie nu je oude topic https://www.circuitsonline.net/forum/view/150607

[Bericht gewijzigd door joopv op vrijdag 27 mei 2022 12:09:58 (18%)

Op 27 mei 2022 11:05:04 schreef Sine:
Ik zie overigens nog een plek die me niet bevalt.

Goed gezien, was me niet opgevallen. Bijgaand de foto's. Aan de voorzijde zit het bobbeltje achter de hoek van de wafer linksboven, dus waar een verkleurd cirkeltje zichtbaar is.

Ga deze string afkoppelen in de 'junctionbox' en dan kijken of het nog bruikbaar is op mijn garage. Garantie zal wel uitgesloten zijn... (via Marktplaats gekocht, zouden demo's van een beurs zijn geweest en dus nog geen week gedraaid hebben bij aankoop voor de spotgoedkope prijs van 1,25€ per Wp. Er zat toen een importrestrictie aan te komen op Chineese panelen die er dus nooit echt gekomen is...Vervolgens hebben ze door een mismatch tussen mijn plannen en mijn energieniveau (ziekte) een paar jaar in de schuur gestaan).

benleentje

Golden Member

hoe een 8,5A paneel een 15A bypassdiode stuk krijgt weet ik niet,

Als een diode te warm word gaat hij ook kapot.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ehhhh, schaamrood op de kaken.
Lasdoos op zonnepaneel geopend en dit was inderdaad het paneel waar de diode defect van was. Ik weet ook vrij zeker dat ik juist hiervoor 15A diodes besteld heb (ter vervanging van de SB1240 12A 40V Schottky's die erin zitten).

Maar schijnbaar ben ik vergeten ook daadwerkelijk de diode te vervangen: er zat er dus geen in! Dwz: van de drie lussen was degene met de brandvlek niet voorzien van een diode.

Zowel geruststellend dat de zonnepanelen zelf (er liggen er nog steeds 19 op het dak) niet onbetrouwbaar zijn*, wel verontrustend dat ikzelf dus de zwakste schakel ben...

Brandvlek lus geeft nog steeds normale spanning af maar is nu afgekoppeld. Het paneel gaat nu verder als 155Wp 20V paneel zijn leven slijten op een garage zonder stroomvoorziening netaansluiting. (Was 235Wp en ~30Vmpp)

* op de falende diodes na, maar dit was denk ik ook mijn schuld en inmiddels zijn of gaan de overige panelen op optimizers, dus dan zijn de diodes volgens mij minder interessant, toch?