Elektrische schakelschema's

Anoniem

Hallo allemaal,

Mijn naam is Joost en ik ben een beginnend elektronica hobbyist.
Op het moment ben ik bezig met het aansluiten van een Daglicht alarm, nou is het eerste deel van het schakelschema bij de NE 555 IC voor mij wel te volgen.
Maar nu heb ik een probleem met het correct aansluiten van de transistor, 3.3k weerstand, 100k potentiometer en de LDR.

Nou is mijn vraag of de transistor en potentiometer direct in verbinding staan met de schakelaar of de 8e pin van de IC. Daarbij is het voor mij ook nog een beetje onduidelijk in welke volgorde de transistor, 3.3k weerstand, 100k potentiometer en de LDR aangesloten moeten worden op het breadboard.

Het schakelschema is op de onderstaande website van budgetronics te vinden is.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk gesteld is en er misschien iemand is die mij hierbij kan helpen

https://www.budgetronics.eu/nl/electronica-schemas/c-23

Hensz

Golden Member

De emitter en de potmeter en de 10k-weerstand en pin 8 en de schakelaar zitten allemaal aan elkaar.
Hoe je de LDR monteert maakt niet uit. De potmeter ook niet zoveel, tenzij je persé een bepaalde draairichting wilt hebben. (naar rechts draaien -> donkerder of juist lichter)
Voor de transistor moet je even zoeken hoe de pootjes zitten. Het kan verschillen per uitvoering en per fabrikant. Een fotootje is dan wel handig.

Don't Panic!
fred101

Golden Member

Precies zoal getekend.

De potentiometer: verbind het midden pootje met een van de buiten pootjes. Dat pijltje is de middelste.

Een tor heeft 3 pootjes, welk pootje wat is ligt aan het type. De middelste op de tekening is de basis, die met pijltje is de emitter, de andere de collector. Daarvoor zoek je een datasheet, daarin staat welk pootje wat is. De BC158 is een beetje antiek. Ik vond zo snel geen pin out.

De LDR heeft twee pootjes, welke waar gaat maakt niet uit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lucky Luke

Golden Member

Op 6 mei 2022 17:38:44 schreef fred101:ijltje is de Daarvoor zoek je een datasheet, daarin staat welk pootje wat is. De BC158 is een beetje antiek. Ik vond zo snel geen pin out.

Een bc557 zal het in dat schema toch ook wel doen, denk ik.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Thevel

Golden Member

De transistor heeft 3 aansluitingen, de Basis (B), de Emitter (E) en de Collector (C)
Zoals @Lucky Luke al aangeeft kun je ook een (makkelijk verkrijgbare) BC557 gebruiken.
De aansluitingen staan hieronder.

fred101

Golden Member

Veel torren hebben de basis in het midden maar het is zeker geen standaard. Zelfs voor een bepaald type kunnen er meerdere pin outs zijn. Zo bestaan er voor sommige torren reversed versies.

Voor jou schema doet bijna elke pnp tor het wel.

Koop een simpel componenten testertje. Deze vertellen of het ding goed is en welk pootje wat is.

Simpele test met DMM: diode test stand op je multimeter. Er zijn heel veel videos op you tube die dat te demonstreren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

En niet te vergeten, lees de datasheets van desbetreffende componenten. Daar staan ook de aansluit gegevens bij en schakel voorbeelden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Henry S.

Moderator

Wat zijn de bouwdozen van Philips erg belangrijk geweest!
Gelukkig is de documentatie goed beschikbaar, bijv die van de basisdoos EE2003: https://www.radiodatabase.nl/toestellen/philips%20bouwpakket/EE20xx/EE…

@Joo14st: Hierin staat alles wat je voorlopig wil weten ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

De LDR is de enige stroombegrenzing voor de basis stroom. Griezelig.