Welke soort voeding is dit ?

De Meanwell LPF-40-12 lijkt me een led-driver.
Als je alleen 12 volt wil moet je dan niet zo iets (veiligheidstrafo 35 VA) nemen?

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op vrijdag 27 mei 2022 01:22:56 (11%)

Die meanwell voeding is tweeslachtig. Hij forceert 3.34A door je ledstring bij 7.2 tot 12V, maar kan ook 0-3.3 A leveren als 12V constant voltage voeding. Tja, je kan hem misschien inderdaad als CV voeding voor ledstrips gebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Die Meanwell zou dan voor 2x GU5.3 (12V) spotjes zijn hé? (Zoals ik in m'n vorige post zei, ik ga gewoon deze deze armatuur bestellen dan, deze is IP55)
Ik dacht dat die gewikkelde trafo's niet goed waren voor LED spotjes?

Dus als de Meanwell LPF-40-12 op een andere locatie staat en 12VDC levert aan m'n spotjes, is alles dan OK qua veiligheid? Ik twijfel omdat iemand zei dat de voeding gescheiden moest zijn ...

Die spotjes verwachten 12 volt wisselspanning, geen gelijkspanning.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op vrijdag 27 mei 2022 12:58:57 (18%)

Sine

Moderator

Ligt aan de spots, het gros werkt prima op DC

Op 27 mei 2022 13:02:37 schreef Sine:
Ligt aan de spots, het gros werkt prima op DC

Ja idd. Bv. de GU5.3's van de leefruimte zoemen niet meer sinds daar een 12VDC led driver op zit. Met de gewikkelde trafo was dit echt hoorbaar. Veel LED-lampen hebben een geïntegreerde gelijkrichter en werken zowel met AC als met DC.

Kan iemand juist nog bevestigen welke (soort) led driver best is qua veiligheid in die doucheruimte ? (de driver zelf gaat op zolder komen te staan, dus vér genoeg van de natte ruimte)
EDIT: Als er "SELV" op de voeding staat, dan is het toch OK ? Ik snap niet goed in welk scenario 12V gevaarlijk kan zijn als de trafo weg zit van de natte ruimte? (Soms lees je toch dat mensen geëlektrocuteerd zijn met de draad van een slechte chinese GSM lader ... en dat is 5V ?)

Dan plaats ik m'n bestelling :)

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is niet de 12V die gevaarlijk is, maar het ontbreken van voldoende isolatie. Dan kan het gebeuren dat de 12V gekoppeld is aan de 230VAC netspanning. Dan heb je dus 12V tussen de beide aansluitingen, maar ook 230VAC tov aarde.

Ja, daar gaat het al over sinds het bericht van Testman ;)

Oei sorry; ik heb de EDIT van Spacekiek gemist :/
Kijk hier heb je 12 volt maar je hangt wel degelijk aan de 230 als het mis gaat.
Maar een 12 volt lamp zal zo prima werken.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op vrijdag 27 mei 2022 14:21:20 (27%)

Op 27 mei 2022 13:38:06 schreef deKees:Dan heb je dus 12V tussen de beide aansluitingen, maar ook 230VAC tov aarde.

Whaaa OK 8)7
Die dingen krijgen toch hopelijk nooit een CE/VDE/KEMA keurmerk ?

Sine

Moderator

Die voeding waar je dit topic mee begon is in principe niet heel anders.

Maar een letterlijke autotrafo voor verlichting is erg zeldzaam, in ieder geval voor dingen als LED en halogeen.

Op 27 mei 2022 14:31:44 schreef spacekiek:
[...]

Whaaa OK 8)7
Die dingen krijgen toch hopelijk nooit een CE/VDE/KEMA keurmerk ?

Dat weet ik niet, Voor bepaalde toepassingen kan het wel, als de fabrikant garandeert dat die (niet-geisoleerde) 12V binnen het dubbelgeisoleerde apparaat blijft.

Ik zag er laatst nog een die dat had... even zoeken hier, gevonden!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

_/-\o_ Dat is de startfoto & voeding van de TS >:)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 27 mei 2022 18:08:50 schreef vergeten:
_/-\o_ Dat is de startfoto & voeding van de TS >:)

Héla, niet lachen met de TS ... mijn topic was letterlijk, "wat soort voeding is dit". Ik wist het duidelijk niet :P
OK het armatuur zat goed ingepakt, maar dat was nu net mijn intentie ... 12V laten toekomen ipv 230V. En ook best een 'SELV' voeding blijkbaar :)
Enfin, bedankt voor de input, order is geplaatst.

Wie wil er als eerste komen douchen ... gewoon eens om te testen en zeker te zijn ?! >:)

Welk apparaat heb je nu besteld?