epson et-2650 e-11 error, waar nieuwe inktpad kopen?

Beste mensen,
Ik heb een epson et-2650 gekregen die ik een nieuwe bestemming wilde geven door een een vriendin te geven die niet veel geld heeft en nu veel moet printen door omstandigheden. En die ecotanks zijn niet duur in verbruik en nieuwe inkt kost 11 euro waarmee je weer vele duizenden pagina's kan printen. Dus perfect voor haar.
Maar nu ik een test printje gemaakt had kreeg ik de beroemde en beruchte e-11 foutmelding oftewel inkt pad vol. En de printer is gewoon gebricked en je kunt niks doen.
Nu weten we eigenlijk wel dat dit plannend obsolescence is vanuit Epson. Je mag hem dan naar Epson sturen voor nieuwe pad en resetten van de software. Maar dat kost zoveel dat mensen een nieuwe kopen. Ik haat deze wegwerp mentaliteit van fabrikanten (en mensen die heel bewust aan mee doen, niet de mensen die in deze situatie een nieuwe kopen)
Enfin, vervangen van de inktpad is simpel, heb de filmpjes op youtube gezien. En ik wil dingen zelf kunnen repareren. Maar waar kun je dit soort pads betaalbaar kopen? Welke zoekterm gebruik ik daar voor? Iemand ervaring ermee? Bestaat er iets universeels wat je zelf op maat zou kunnen snijden? Iemand een idee van welk materiaal dit gemaakt is en of je op een andere manier een inktpad zou kunnen maken?
je hebt natuurlijk ook deel 2 van het verhaal en dat is hoe resetten dan de pad weer als leeg wordt gezien |:( Maar dat is denk ik hier niet toegestaan om te delen hoe. daarvoor zal ik op het www verder moeten zoeken.
wat ik zo snel vond is weer wat obscure software maar gelukkig heb ik voor dat soort dingen oude test pc of laptop om op te proberen ;)
Alvast bedankt.

maartenbakker

Golden Member

Wellicht is het mogelijk om zo'n pad te snijden uit damesverband? Het originele materiaal is viltachtig, mogelijk synthetisch.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 28 mei 2022 19:32:15 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Lekker zo'n vendor lock-in, het is op zich niet duur om een pad en een key aan te schaffen: https://www.octoink.co.uk/products/Compatible-LX%252dseries-Printer-Pa…

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Op 28 mei 2022 18:37:41 schreef brains:

je hebt natuurlijk ook deel 2 van het verhaal en dat is hoe resetten dan de pad weer als leeg wordt gezien |:( Maar dat is denk ik hier niet toegestaan om te delen hoe.

Dat is denk ik deel 1, zonder die fix hoef je je ook niet druk te maken over een nieuwe spons.

En ik zou niet weten waarom je het daar niet over mag hebben?

Paar jaar terug hetzelfde met mijn XP-510. En dat gebeurt dan als je net weer voor een kapitaal nieuwe inktpatronen gekocht hebt. Enfin, sponsje eruit geschroefd en het viel het best mee met de hoeveelheid inkt die erin zat. Sponsje uitgespoeld, ik weet niet meer waarmee, wasbenzine, water, alcohol? Het sponsje in mijn printer is eenzelfde soort materiaal als het sponsdeel van een schuursponsje. Daarna van internet tegen betaling ergens (niet Epson) een key gedownload om het ding te unlocken en print al weer jaren zonder problemen. Kostte iets van €10, die key, geloof ik. Een gratis key heb ik toen niet kunnen vinden.

@sine,Toen ik even zocht op het resetten van dit alles toen kwam ik op wat obscure websites terecht. En dacht, we komen misschien in grijs gebied uit of het legaal is. Vandaar mijn opmerking ;)
Meer in feite is het deel van de oplossing en ben blij dat ik die hier ook mag bespreken.
De printer heeft gewerkt maar na paar printjes schoot hij in de e-11 mode.
Ik vermoed dat ook kan zijn weer in e-11 mode. Er zou een optie zijn die het kan resetten voor korte tijd maar dan daarna schiet hij weer in e-11 mode en moet hij naar Epson. Ik ga nog eens proberen of nog keer kan resetten.
Henry, bedankt voor je link, die is heel nuttig. Ik ga me eens inlezen want de website heeft meer info staan over dit onderwerp.
En het is inderdaad niet te duur om daar een kitje inc reset aan te schaffen.
Ik vindt het echt typische engelse humor om te schrijven in een omschrijving over dit probleem

When an Epson inkjet printer displays the warning "Service Required", "Parts inside your printer have reached the end of their service life" or similar"*, often the manufacturers advice is to replace the printer. In reality this supposedly critical error is the inkjet equivalent of a toddler desperate to empty its bladder.

_/-\o_
Update, stukje van Kilian kwam terwijl ik aan type was.
Ik had ergens gezien dat je sponsje ook kon uitwassen. Maar als ik voor paar euro meer een nieuwe kan krijgen met een key dan vindt ik dat een betere oplossing. Ik denk dat ik wel eens geprobeerd heb met een oude printer die geen reset key nodig had en dan is het gratis zeg maar. maar als ik toch al moet betalen kan ik net zo goed par euro meer betalen.

[Bericht gewijzigd door brains op zaterdag 28 mei 2022 21:16:02 (14%)

Henry S.

Moderator

Er bestaat ook nog een free key, het is een eenmalige test key, je krijgt een voor 80% volle inktpad.

https://www.wic.support/
https://www.youtube.com/watch?v=RpcxlHgjR9I

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik wilde me vandaag verder gaan inlezen in de wic software maar ik ben blij dat je me op die optie wijst. Dat is ideaal voor nu om te testen of het zeker de waste pad is. En als dat de oplossing is dan kan ik een kitje bestellen. Scheelt een hoop ergernis en tijd ;)
En kan de persoon alvast printen totdat de kit binnen is.
Enige probleem waar ik nu achter kom is dat de zwarte inkt op is. Klein dilemaatje. Koop ik een nieuw flesje en doe beetje in en riskeer ik het. Mocht niet werken dan heb ik nog de rest over en kan iemand anders dat nog gebruiken mocht ik de printer niet meer aan de praat krijgen.
Of zou ik ook de inkt van onze eigen ecotank kunnen gebruiken voor testen? Deze printer gebruikt nummer 664 flesjes en die van ons nummer 104

Hubie

Special Member

Ik heb 4 weken geleden een Epson ecotank printer gekocht,de ET-2814.
Als ik bij e-11 kijk staat er dit:(screencopy)
Er staat niets over een inktpad o.i.d.

Ik begrijp uit je verhaal dat dit over een bakje met absorberend spul gaat waar de gemorste inkt opgevangen wordt?

Ik ga even verder kijken in de handleiding maar ik heb daar nog niets over gevonden.

Edit\ Gevonden,maar heeft m.i.niets met error e-11 te maken.

De meeste inkjet printers hebben een bakje of een soort van vilt of spoansachtig iets in een bakje om overtollige inkt op te vangen. Dat noemt inkt waste of iets dergelijks.
Bij mij gaf hij letterlijk aan op schermpje error e-11 en dat deze pad vervangen moest worden door een service punt.
Het kan natuurlijk zijn dat de nieuwere ecotanks een foutmelding e11 geven maar dat het een andere fout is.
Niet logisch maar prima mogelijk ;)
Helaas is mijn printer geblokkeerd en kun je niet doorprinten. In iedergeval niet vanaf de printer zoals kopieren.
Ik heb hem nog niet aan een pc met driver en software gehangen. Dat is iets voor dinsdag want dan weer tijd ervoor.

Hubie

Special Member

Ja,ok brains.
Als ik die melding krijg weet ik nu iig dat er ook een oplossing voor is.

"Dit onderdeel kan niet door de gebruiker vervangen worden"

staat er in de Epson handleiding.

Stelletje plaatboeven ;-) ;-)

"Dit onderdeel kan niet door de gebruiker vervangen worden"

Tenzij je net als vele van hier niet bang zijn om een schroevendraaier in de hand te nemen :P
En zich niet zomaar laten tegenhouden door dit soort praktijken en een oplossing proberen te zoeken ;)
Maar het blijven naaistreken van fabrikanten die dit doen. Zorgt voor enorme e-waste berg en meer.
Maar epson is niet de enige fabrikant die dit doet. We kennen denk ik allemaal genoeg voorbeelden van hoe men producten maakt en voorkomt dat we zelf repareren. En natuurlijk dat ze snel kapot gaan.
Voordeel van de ecotank is dan wel dat je veel meer en goedkoop kan printen als je noodgedwongen veel print zoals wij.
Gisteren toevalig bij de action voor paar tabbladen voor mama te halen en ze hebben tegenwoordig ook niet originele inkt voor epson ecotanks. Setje kost 8 euro voor kleuren en zwart wit. Geschikt voor printers die 101-102, 103 en 104 inkt gebruiken. Is wel maar 50ml maar ik heb maar een setje gekocht. Niet voor onze eigen printer, daar gebruiken we gewoon originele voor, maar voor deze printer te testen. Ik weet echter nog niet of ik zou kunnen gebruiken want die van mij gebruikt 664 inkt.
Iemand een idee of die zou verschillen van de 104 inkt? Zou ik het durven riskeren?

Hubie

Special Member

Hoi brains,mijn ET-2814 gebruikt inktsetje 104,de originele van Epson kost € 40,00.
Na 4500 zwart\wit en 6000 kleuren pagina's zijn ze leeg.
Dat duurt dus nog "even" ;-)

edit\ Voor die 4 tientjes ga ik geen risico nemen dus als ze leeg zijn koop ik Epson inkt.

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 31 mei 2022 14:20:42 (21%)

Nee, dat risico nemen we thuis ook zeker niet. De inkt kost zo weinig dat dat het risico absoluut niet waard is. En we printen voornamelijk zwart wit dus voor 1 flesje van 11 euro is niet veel. Daarom hebben we ook ecotank gekocht.
en trouwens, de flesjes van de action zijn kleiner dan originele epson.
Maar het ging mij om of het risico waard zou zijn om die van de action te gebruiken om een oude ecotank te testen. Of dat ik gewoon nieuw een flesje 664 zwarte inkt koop en daar beetje van gebruik om te testen. Werkt het uit eindelijk niet dan heb ik nog over voor andere keer mocht ik nog eentje krijgen.

Je kan verbrande printkoppen krijgen door de onjuiste inkt te gebruiken! Is gebeurt met met een tweetal studievrienden en ook een ecotank met goedkope inkt...

Ik zou nu niet ook nog eens op inkt besparen, maak het niet moeilijker dan het is. Ik heb thuis ook een ecotank ET-4800 staan, en ik ga er geen goedkope inkt in doen. Ik zie het nut niet ervan, je bespaard al zoveel op cartridges... Waarom dan in hemelsnaam ook nog eens gaan besparen op inkt.

Maar goed elk voor zichzelf natuurlijk, je bent in ieder geval gewaarschuwd.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.