Elektronicamarkt te Beetsterzwaag

Henry S.

Moderator

Ik was wat later, dat scheelde met parkeren, ik hoorde van een bekende dat parkeren om 9 uur een probleem was.

Weinig bekenden gezien, in de verte Piet gezien maar weer uit het oog verloren. Dus kon dit keer fatsoenlijk doorlopen ;).

Ondanks het wisselde weer, en later nog wat regendruppen, een geslaagde dag.

Een bescheiden buit:

-Een 3-polige XLR-male connector.
-10st 8MHz kristallen voor m'n Chinese SSB TRX projekt.
-5st AAZ17 germaniumdiodes voor een analoge signaalmeter (in plaats van de AAZ18, die vermoedelijk uit Italie moeten komen). De basis is een Elektuurartikel van december 1989 (LF-HF-speurneus).
-30dB verzwakker.
-Diverse elco's: 10µ/450V, 22µ/400V, 220µ/35V, 220µ/40V, 330µ/35V. Allemaal Panasonic/Nichicon.
-Enkelzijdige experimenteerprinten.
-Een mega aansteker voor bij de open haard :P.
-En als toetje een, voor mij en Google, exotische 4M TRX van Yeasu: De FTL-1001, 40W FM met 8 geprogrammeerde kanalen. Het programmeren is gedaan met diodematrixes die een MC145152 instellen. Deze PLL Frequency Synthesizer kan je ook gemakkelijk met een microcontroler aansturen. Staat nog onbekend. TX werkt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
pietplof

Golden Member

Ook wij zijn teruggekeerd.
De buit is heel aardig.

Mijn voorliefde is het verkrijgen van apparaten waarvan de functie niet gelder is of een ding dat er bijzo ser uitziet.

Vandaag een Ligna Sweep SKV /935C loopt tot 220 Mc
Geheel uitgerust met buizen. Even aangesloten en,...het werkt.

Vervolgens een zelfgebouwde ohmmeter, een ohm / faradmeter, een geleidingsmeter en een ultrasonische crt oppepper.

Daarnaast nog een testapparaat die grondig ( duits) de veiligheid meet van bv een motoropstelling.

Alleen haasje even gesproken. Kees die wel wilde koffiedrinken was alweer verdwenen voor wij aanwezig waren en dat gold ook voor Hewlett en Gertjan.

Wel rondgestruind met Flash2b. Hij is erg goed in goedkoop inkopen bleek.
Hij vraagt niet naar de prijs maar wijst naar een instrument en zegt:,, zeker voor €1,- mee te nemen en dat was nog goed ook. Waardevolle collega!

Aardige dag.

festina lente
miedema

Golden Member

Ook ik ben weer thuis. (had aansluitend nog een ander evenement).

Zoals altijd een leuke markt, met een ander karakter dan de zuidelijker markten. Meer zendamateurs en minder Philips :-)
Ook onder de verkopers meer amateurs, en minder handelaren. Dus ander aanbod met vriendelijker prijzen.

Gezellig met flash2b rondgelopen. Daarnaast Haasje93 nog even gesproken.

De bescheiden oogst:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2022/IMG_5435_oogst_Beesterzwaag-600pix.jpg

De Extrons zijn een sync / blackburst / colourbar generator, en een distributieversterker.
Bijna alles komt van 1 stalletje. Leuke mensen die graag met een lege auto naar huis wilden, en dus alles voor hele leuke prijsjes verkochten.
In totaal was ik minder kwijt dan aan de benzine om er te komen :-)

groet, Gertjan.

Henry S.

Moderator

Zo te zien zijn de handelaren weer blij dat ze niet alles mee terug naar huis hoeven zeulen. Mooie vondsten en voor elk wat wils.

De Yeasu doet het aan de TX kant prima, het schakelcontact was snel gevonden. Deze heeft 4 kanalen, allemaal net onder 70MHz, in de presets staan. 40W komt er ook uit, de wijzer staat in de hoek, op de hoge meetstand lees ik 45W af (aub niet op de swr letten, die is ontregeld, dit is de 1:1 stand) op de dummyload.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henk H.

Golden Member

Ik ben er ook even geweest, vanaf ongeveer 09:30 tot 10:30 denk ik. Ik ben geen zendamateur en heb geen kennis van of ervaring met HF dus het meerendeel van de markt zei mij niet zoveel (maar dat ligt aan mij ;) ) Natuurlijk wel te verwachten bij een radiomarkt, ik was er vooral omdat het niet ver weg was.

Naast de HF veel componenten, sloopprinten, gebruikte onderdelen en oude apparatuur. Wel wat Hameg scoops gezien, verder had ik wat meer meet- en soldeerapparatuur verwacht (en gehoopt op PACE spullen). Soldeerapparatuur die ik gezien heb was hoog bejaard (Weller) of nieuw Voltcraft spul.

Die stand (buiten, een stukje links van de ingang) met oude navigatie/satelliet apparatuur viel me op. Wat daar stond leek mij nogal oud en zeer niche terwijl er toch wel best wat voor gevraagd werd. Sat-C antennes, een Nera bolletje.

Toch niet helemaal onverrichter zaken huiswaarts gegaan, ik heb een nieuwe spons voor een soldeerstation gekocht (maar met brandstof en toegang niet het koopje van de maand).

Leuk om te lezen dat de andere bezoekers meer succes hadden met het vinden van interessante koopwaar.

RAAF12

Golden Member

Ik ben ook weer terug uit het sjieke dorp en het was 12.5 graad Celcius vanmorgen rond de klok van 09.30 uur. De auto kon ik prima kwijt aan het begin van de straat. Ik heb 2 keer een rondje gedaan en een bakkie koffie gedronken met 2 Brabanders die om 5 uur vertrokken waren. Dat zijn de diehards. De ene was een amateur maar had nog niet van CO gehoord. Wel iets van een DX (?) forum bezocht.
Ik herkende vaag iemand van een CO foto uit vroegere jaren maar ik ben zijn naam kwijt, een ietswat kalende man _/-\o_
Heb nog wel even in dubio gestaan om een Hameg SA te kopen maar niet gedaan.
Trafo 50V (kiloprijs) GE VT154 met voet en topaansluiting, 402 spoel, Hioki AF-105 multimeter, een AVO model 8 Mk III en een kitje.
Plastic zat nog gedeeltelijk op het frontje van de Hioki en meet prima. Alleen de Ohm bereiken hebben wat TLC nodig, batterijtje 22.5V is van 1977. Ik was in een uur weer weg, ook wegens een klus, een HP Probook thin client moest een nieuwe disk hebben en een vers OS incl. de nodige office prut. Maar het was een leuk uitje en zie uit naar een volgend bezoek.

Uitlichting kan beter maar hé ik ben een amateur :-)

bprosman

Golden Member

En bij Van Dijken geweest ? (LCR Meter?)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Op 27 mei 2022 20:11:39 schreef benleentje:
Duh, naar het noorden dan rij je tegen de zwaarte kracht in omhoog.

Is dat wel zo? Ik dacht dat een voorwerp altijd naar de dichtstbijzijnde pool van een magneet wordt aangtrokken.... O-)

(Maar ik ga toch het liefst naar de warme kant) :P

@bprosman hierboven:

Van Dijken? Waar zit die en wat kost dat ding?

Ik heb wel zo'n tester, maar daarop zit zo'n IC-voet met een hefboompje. Die is dus allang kapot. Kan je die nog ergens kopen, of heeft iemand nog zo'n ding liggen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 29 mei 2022 08:39:10 schreef bprosman:
En bij Van Dijken geweest ? (LCR Meter?)

Die waren uitverkocht maar het standje ernaast had er nog een (1) liggen. Mocht voor €35 weg (vraagprijs €40)
@TA zero insertion force heet zo'n ding. (ZIF)
<minder CO gasten in Beetsterzwaag>
Ik heb het idee dat rijden op zich voor de oudere medemens vaak een probleem is. Brakke rug, benen die niet lekker zijn, concentratie problemen, you name it.
Ik ben van ruim na WW2 en rijd nog met veel plezier van Leeuwarden naar Dijon. Hotelletje pakken en wederom hitting south via de binnenweg naar Clermont-Ferrand en dan op dag 3 de prachtige weg naar Milhau toe. Kost wat aan benzine maar vind ik erg fijn om te doen in de Bimmer.

Maar voordat een moderator ingrijpt kunnen we beter een bakkie doen in het belendende perceel aka koffiecorner? Mijn oude heer heeft net het loodje gelegd, maar liefst 104 jaar en tien maanden oud geworden. Dan scoor je hoog op de demografie piramide. klik op het plaatje.

Tidak Ada

Golden Member

Weet ik, maar kon op dat moment niet op de naam komen.

Daar bestaan overigens nof verschillende soorten van. Ik heb er hier een liggen met een schuifje, dat je met een schrovendraaier kan verzetten. Is in princiepeciepe steviger dan die met dat knuppeeltje, maar minder handig voor het doel.

Rijden? 6 jaar gelden reed ik nog in één ruk naar Burgos.
Nu zal ik (Bj44) het kalmer aan doen, maar ik vindt het nog steds leuk, vooral binnenwegen, daar blijf ik toch alreter.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 29 mei 2022 12:32:48 (23%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
bprosman

Golden Member

Op 29 mei 2022 10:47:26 schreef Tidak Ada:
[...]

Is dat wel zo? Ik dacht dat een voorwerp altijd naar de dichtstbijzijnde pool van een magneet wordt aangtrokken.... O-)

(Maar ik ga toch het liefst naar de warme kant) :P

@bprosman hierboven:

Van Dijken? Waar zit die en wat kost dat ding?

Ik heb wel zo'n tester, maar daarop zit zo'n IC-voet met een hefboompje. Die is dus allang kapot. Kan je die nog ergens kopen, of heeft iemand nog zo'n ding liggen?

https://www.vandijkenelektronica.nl/product-category/kits-en/lc-meter-…

Op zich een leuk kitje, kastje vergeelt alleen al als je er naar kijkt :-(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Work in progress....
Heb nu pauze en weet ik weer waarom dit soort zit op een stoel werk zo brak is voor een hernia rug. edit: Werkstuk omhoog brengen! Simpel zat.