een gezamenlijk rf project?

Ha tin.soldier,

De viewer heb ik,en met boorgaten dacht ik geschreven te hebben boordiameters opzoeken en alvast klaar leggen :P
Nu zie ik @Hubie een probleem met de maatvoering hebben dat is dan ook de reden dat ik om naam en rug nummers vroeg.
zeker voor de soldeerlippen....
Vraag aan @Hubie heb je de maat voering het punt is dat Toko deze uitvoering al een tijdje niet meer maak alleen,
S.M.D. daar is niets mis mee maar ik kan zo niets opzoeken !

Een vraag voor @Frederick E. Terman ik heb geen idee waar ik naar kijk :? in ieder geval niet naar het oortje,
misschien handig om de test configuratie te vertellen !
De ingang moet uiteraard gecompenseerd worden door een kleine L,C kring net als bij elk constant resistance filter,
(Zobel netwerk ) bijvoorbeeld of dit opweegt tegen hard schakelen.
Maar alle mechanische componenten zijn kwetsbaar.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@Hubie Mmm, dat dacht ik ook. Niet gevonden. Toen dus op jouw 'aanwijzing' er zelf een gemaakt. Maar hij lijkt niet helemaal 'symmetrisch'. Anyway, geen zorgen hierover.

@electron920 Soldeerlippen!? Ik ga bij de proto's uit van printpennen. Soldeerlippen zullen het nooit worden.

En deze zin: De viewer heb en met boorgaten dacht ik geschreven te hebben boordiameters opzoeken en alvast klaar leggen, is voor mij echt onbegrijpelijk.

Ha tin.soldier,

Ik heb nog steeds lichte verhoging maar aan al die huisjes zit toch een lip :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Die lippen (2 per huisje) steken door de print heen. Daar houd ik ook rekening mee. De boorgaten daarvoor heb ik [nu] op 1 mm gesteld. Waarschijnlijk is dat iets te krap. Maar dat maakt op dit moment gewoon niet uit. (En in het echt wsl. ook niet.)

Hubie

Special Member

Die lippen heb ik net even gemeten,zijn 1,5 mm breed dus dat komt helemaal goed.

Ik had niet hoeven meten want het staat gewoon in datasheet. 8)7
8)7

Ha Hubie,

Het meten is prima :P al is het alleen maar ter controle !
Ik heb van Toko diverse modellen maar, dat zijn op zeker echte Toko 40 jaar jong jou aanschaf is nog veel jonger,
dus of N.O.S. of door een andere firma gemaakt vandaar mijn vraag !
Als schakelaar aan de uitgang kan je de pin diode gebruiken, ik heb daar ook aan gemeten.
Maar ik probeer de MM3100 dit is een 6 kanalen ik heb er een aantal ) schakelaar DC.....3 GHz, met een IP3 van 85 dBm, gegarandeerd 3 biljoen keer schakelen :D
Nadeel 6 x 6 mm BGA dat betekend een montage printje naar IC voet.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
bprosman

Golden Member

@electron920 Heb je de viewer of het volledige 'pakket' geïnstalleerd? Met de viewer kun je niets (boorgaten) aanpassen natuurlijk. De 'footprint' van de Toko's is niet helemaal correct, lijkt me. Maar @Hubie zei me dat 'het prima paste'. Hoe dan ook, die footprints kunnen nog eenvoudig worden aangepast. Maar waarschijnlijk is het niet nodig.

Waarom niet als het een "Gezamelijk" project word het ontwerp in een "Echt" pakket als Kicad, dan heb je ook het schema, DRC, kun je footprints maken voor Toko spoelen (die er misschien al in zitten) en eventueel sleufgaten maken voor de behuizingen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ha bprosman,

Ik heb Kicad qua tekenen kan ik er nog niet echt mee overweg, ik zit nog in de leer fase :D
Gebruik jij ook Kicad dan weet ik aan wie ik iets kan vragen _/-\o_

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
bprosman

Golden Member

Ik gebruik het inderdaad inmiddels al een tijdje.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hubie

Special Member

Ik heb nog 17 stuks n.o.s. VQ1001J Quad N-Channel mosfet I.C.'s liggen.
Is daar geen goede DBFM(Double Balanced Fet Mixer)mee te maken?

https://www.electronics-notes.com/articles/radio/rf-mixer/double-balan…

Edit\Ik had eerst de verkeerde datasheet gedownload,namelijk die van de VQ1000J Die is praktisch gelijk aan de(4 x) 2N7000 en 2N7002 mosfet en die heb ik weleens toegepast gezien in een DBFM vandaar.

edit\ Na lang zoeken vond ik uiteindelijk maar 1 (praktische) DBFM schakeling met een Quad N-Channel Fet I.C.In het ARRL Handbook 1997.
Die maakt gebruik van een SD5000.

Het voordeel van 4 x N-Channel fets in 1 ic is dat ze exact gelijk zijn.(Althans,daar ga ik wel van uit)

Als de VQ1001J bruikbaar is als DBFM en er iemand is die dat in een praktisch werkend geheel kan gieten(ontwerpen) dan kan ik de VQ1001J gratis aan de medebouwers verstrekken.

Hieronder\Hoi Steven,maak je eigen niet druk,er is geen enkele haast bij.

Ik ben langer dan ik hoopte met Sprint Layout aan 't tekenen aan de Bandfilters. Met 'gezamenlijkheid' heeft dat vrij weinig te maken, want door gebrek aan feedback zijn deze printontwerpen [nu] eerder Hubies en mijn ding. Dus klakkeloos een ander tekenprogramma voorstellen, ervaar ik als een klap in het gezicht!
Waarom zijn jullie dan niet veel eerder opgestaan - en waarom wacht je niet even af!?

Maar wie de schoen past trekke hem aan - natuurlijk. Ik zie alle (Kicad) ontwerpjes van mel, bprosman en electron920 reikhalzend, en bij voorkeur per ommegaande, tegemoet :-)

Footprints maken kan met Sprint Layout ook gewoon, dat had ik al geschreven. Evenwel deel ik mijn ontwerpen graag met de snelle [echte!] Kicad-adepten. Als de formats niet compatible zijn, kun je mijn werk gewoon snel even natekenen.
@electron920 Zou jij niet liever in de leerfase van Sprint Layout willen zitten? Daarvan heb je ter zake tenminste al een echt ontwerp kunnen zien. En wat bied je nu concreet aan; wat ga je realiseren als ik over een paar weken alle bandfilter lay-outs af heb?

Ha tin.soldier,

Als je voor @Hubie de Layout wil tekenen hartstikke fijn ik heb er niets aan maar dat heb ik hierboven ( maand of twee ) geleden al geschreven !
Ik ben dan bereid om voor @Hubie de printjes te maken zo snel als ik met de hand vooruit kan.
Maar ook hier weer niet voor mij zelf dat is in het kader van gezamenlijk.

Wat is de achtergrond @Hubie heeft een experiment gedaan met ringkernen op een stukje koper plaat dat is niet,
helemaal gelukt ( om een geheel andere reden ) !
Het idee van @Hubie is, als ik regelbare spoeltjes gebruik het automatisch wel lukt :?
Vandaar de vraag om een printje ik hoop een en ander verhelderend....

Ik gebruik een professioneel tekenprogramma maar ben een jaar of twee in het bezit van Kicad nog niet veel mee gedaan maar dit programma in tegenstelling tot de Sprint lezer kan wel alle functies !
Als ik bezwaar zou hebben dan had ik de lezer niet geïnstalleerd toch :S
Dus stoor je niet aan een enkele opmerking van @bprosman ook dit is een gewaardeerde inbreng.

Verder valt het qua technische inbreng inderdaad wel tegen nu moet ik gelijk zeggen dat ik de lat wel erg hoog leg :P
In mijn optiek heeft alleen dan mijn inbreng zin en toegevoegde waarde een transistor radio daar ga ik geen tijd in steken !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk, dank voor je reactie. Maar:

Wat is de achtergrond @Hubie heeft een experiment gedaan met ringkernen op een stukje koper plaat dat is niet helemaal gelukt.

Dat is wel gelukt! Maar Hubie heeft uiteindelijk ook succesvol geëxperimenteerd met Toko(-achtige) spoelen. Op basis daarvan teken ik de printen. Ik vind dit ook logisch: kant-en-klare spoelen, die bovendien leverbaar zijn (!), maken de nabouwbaarheid een stuk eenvoudiger dan wanneer 'iedereen' aan de ringkernen moet.

(Als ik e.e.a. alleen maar voor mezelf zou ontwerpen, zou ik een gunstige mix van ringkernen, kant-en-klare spoeltjes en 0805 c's kiezen. Maar dat gaat voorbij aan de voorwaarde van gezamenlijkheid en reproduceerbaarheid.)

Hubie

Special Member

@electron920,
Ik citeer:Het idee van @Hubie is, als ik regelbare spoeltjes gebruik het automatisch wel lukt :?

Nee Henk,ik denk niet dat dit dan automatisch lukt,ik weet zeker dat dit lukt,simpelweg omdat dit al een jaar of 20 -30-40 geleden door Eric.T.Red ontworpen,uitgerekend en gepupliceerd is.

Jij hebt dat gewoon schaamteloos nagetekend (inclusief de fouten in het schema ;-) ) en je eigen naam eronder gezet.

Dat geeft niet hoor ;-) ,even goede vrienden,maar mss een iets mindere grote broek aantrekken ?

Ha Hubie,

Ik dacht dat ik al een keer vermeld heb dat dit ontwerp niet van de genoemde auteur is die heeft het ook overgenomen !
Het ontwerp is uit 1952 van Telefunken in hun eerste communicatie ontvanger maar dat ter zijde.
Het idee waarvan ik ook gelijk heb geschreven dat in mijn beleving dit links en rechts ingehaald is heb ik wel vermeld,
dat het een ontwerp van mij is heb ik nergens vermeld !
Wel dat het in een notitie schriftje ( Hema Hfl 0,14 ) van mij staat zo'n jaar of 40 geleden.
Misschien niet goed gelezen anders graag citaat....

De afgelopen tijd veel wikken en wegen zo'n splitband filter is niet goed waarom zou je dat gebruiken noem een ontwerp reden ik ben een en al oor _/-\o_
Het is een goedkoop alternatief dus niet uit mijn metingen blijkt dat het totaal overbodig is een 30 MHz laagdoorlaat en,
een goede actieve mixer doet het zelfde !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Telefunken 1952,dat kan alleen de E104 KW/8 of E108 zijn dan.De regenboog(E127KW/5) is vanaf 1958.
Iets van deze tijd bouwen zeg je? Dan zouden we iets met SDR moeten doen.Voor €80 koop je een SDR-RTL usb dongle met 1 ppm tcxo 100 KHz - 1,7 GHz.Het is bijna onmogelijk om zoiets zelf te bouwen en als het wel mogenlijk is ben je 3 x zoveel € kwijt aan onderdelen.

Edit\Schema's bekeken van de TFK ontvangers begin jaren 50. ;-)

Geen enkele overeenkomst.

Henk Von Munchhausen ;-)

Al is de leugen nog zo snel,de waarheid achter achterhaald hem wel.

-;)

Ha Hubie,

Nee dat bedoel ik niet je gaat geen buizen radio bouwen, maar de concepten zijn heel interessant.
Dit geldt ook voor de filters hoewel de theorie van 100 jaar daar voor is.
Maar beiden zijn gedateerd neemt niet weg dat het experiment ( bouwen ) van zo'n onderdeel leerzaam is.

Het belangrijkste is dat je een concept voor ogen heb en dat uitwerkt, tussentijds kan een praatprentje nut hebben voor de discussie !
Maar ik had al direct aangegeven dat een splitband filterbank groter dan 1 octaaf niet wenselijk is.
Daarbij moet je goed opletten waar je de band split aanbrengt i.v.m. de keuze van het M.F. anders valt de spiegel nog in je band !

In mijn meetontvanger van 25 jaar geleden zit een sub-octaaf filterbank 0,12 µV gevoeligheid dit is maar ook dit,
heb ik al aangegeven complete onzin als ontvanger.
Om een indruk te geven zo'n front end zou nu rond de € 600,- kosten dat is buiten het ontwerp criterium !
Ook de digitale uitvoering is niet analoog en valt er buiten.....

Ik heb de afgelopen twee maanden niets kunnen experimenteren maar wel ideeën kunnen uitwerken.
Het idee is nog steeds een selectief ingangsfilter

dit is een sectie zonder koppeling.
Ik heb hier voor besteld en ontvangen varactors van uitstekende kwaliteit

M19X-LXRW-058.pdf

nadeel de chip is 0,6 x 0,6 mm dus die moet ik op een bordje laten zetten.
Maar deze varactor heeft een gescheiden ingang voor de regelspanning :P

In mijn tweede versie is het afstembare filter reflectie arm dus er loopt ook een bandstop filter mee.....
Als mixer ik heb er de afgelopen maanden 5 gemaakt en gemeten incl. H-mode niet doen is mooi voor een hoogvermogen toepassing.
Maar niet voor klein signaal, maar ook de eens zo waardevolle passieve balansmixer heeft zijn tijd gehad !

Ik kom met mijn onderzoek / experimenteren uit op een actieve balans mixer opgebouwd rond twee keer een F.E.T.,
deze bereikt op de sloffen 43 dBm IP3 heeft geen verlies.
Het Lo niveau ligt aanzienlijk lager factor 30 dan bij een passieve balans mixer en een factor 100 bij de schakel versie.
Maar ook de aanpassing is geen probleem geen hoog / laagdoorlaat filter nodig en een goede ontkoppeling.....

Er moet nog meetwerk gebeuren zeker aan de ingangsfilters maar ziet er veel belovend uit, compact en niet te duur.
Maar redelijk wat brainstorm werk.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
hobby luke

Honourable Member

Ik heb hier nog een aantal van die regelbare spoelen liggen zoals enkele posts hierboven:

Zijn deze bruikbaar voor dit topic?

Hubie

Special Member

Als je de (volledige)nummers die erop gestempeld staan doorgeeft kan ik ze opzoeken.Misschien opzoeken bedoel ik eigenlijk want de gegevens van Toko spoelen in de bekende lijsten is verre van compleet.
edit\Er zijn ook andere merken van spoeltjes zoals Sumida,JET om er een paar te noemen,daar zijn helemaal geen gegevens van.

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 30 mei 2022 19:47:54 (24%)

hobby luke

Honourable Member

De nummers op de spoelen zijn:
332 /0233A /334A /330 /0688 /233A

Nog 2 foto's:

Hubie

Special Member

Die met oranje kern is geen Toko en de rest wss ook niet,veels te weinig letters\cijfers.Sommige fabrikanten gebruiken een gele kern voor 10,7 MHz mf spoelen,zwart voor 455 KHz en rose en wit voor de oscilator spoelen maar sommige weer niet.Alleen meten geeft hier uitsluitsel helaas.

hobby luke

Honourable Member

Neen, er zit niets van Toko bij.
Ik vroeg me enkel af of iemand van dit topic er iets mee kan.
Ik doe er niets mee.

Toko geel is meestal 455kHz, maar met de zwarte kern ook.
Toko wit is ook vaak 455kHz.
Oranje en blauwe en groen zijn er ook nog, helaas heb ik daar geen gegevens van.
Oranje is voor een SW oscillator, blauw is denk ik 10,7MHz, groen weet ik niet.
Toko rood heb ik in mijn tranciever voor 455kHz.
Voor een bandfilter gebruik ik meestal spoeltjes van Coilcraft.

@Hobby luke ik kan ze wel gebruiken, heel graag zelfs.

Telefunken Sender Systeme Berlin
hobby luke

Honourable Member

Op 30 mei 2022 22:01:59 schreef Martin V:

@Hobby luke ik kan ze wel gebruiken, heel graag zelfs.

Martin, ik heb je een mail gestuurd.
MVG.

332 /0233A /334A /330 /0688 /233A

De onderstreepte doet wat aan Toko KANK 3334 denken. Zou 't 'm zijn?

Onee, die met de gekleurde 'schroeven' willen we hier niet. De Toko's van Hubie hebben een instelbare ferrietkern, doorsnee 1 mm, zonder kleur. Nu ja, een ferrietkleur dan... :-)

Wel een mooie verzameling potkernen. En dank voor het meedenken!