Kemo Master/Slave schakelaar blijft inschakelen.

Ik heb al jaren een Kemo Master/Slave schakelaar 230 V/AC (400 V/AC) M103N in gebruik om mijn subwoofer aan te laten schakelen door mijn receiver. Heeft altijd probleemloos gewerkt. Ineens en wanneer het gebeurd is weet ik niet is de subwoofer aan. Check gedaan om de netkabel van de receiver eruit te halen en dan gaat hij netjes uit. Schakeling werkt dus. Zodra ik het netsnoer receiver erin steek schakelt hij weer in. Om zeker er van te zijn dat er geen andere kruipstromen van andere apparaten via de HDMI kabels lopen heb ik die eruit gehaald maar dat maakt niets uit. Het ijkt er op de de receiver iets meer stroom in standby is gaan trekken. Ik vind dit natuurlijk energie verspilling. Heeft iemand een goede tip voor mij?

Logica is het begin van wijsheid, niet het einde.
KGE

Golden Member

Die Kemo module is voor zover ik kan zien niet instelbaar.
In de handleiding staat:

Auslöseleistung: Das Modul schaltet bei Strömen von ca. Ø 40 mA oder weniger

Dat zou betekenen dat de module bij 9,2 Watt aanschakelt maar het 'oder weniger' maakt dit nogal rekbaar.
De module is eigenlijk bedoeld voor apparaten die hard aan/uit schakelen (dus een cirkelzaag in combinatie met een stofzuiger bijv.)

De instellingen op de receiver zijn niet veranderd ? (ECO/low power modus uitgezet o.i.d.)

maartenbakker

Golden Member

Eerst eens vaststellen waar het probleem zit. 1) instellingen receiver, 2) meten verbruik receiver met een goede verbruiksmeter.

Kemo is er berucht om dat ze onderdelen krap dimensioneren, bijvoorbeeld een 400V (!) condensator als serievoeding, Grote kans dat als de receiver prima in orde is, er een foliecondensator of elco verlopen is in de Kemo.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor het meedenken. De receiver staat nog steeds hetzelfde ingesteld als anders op ECO.
Is zo`n Kemo blok makkelijk open te maken dan? Zo`n verlopen of rotte elco geloof ik meer in. Het zal niet de eerste keer zijn dat een elco problemen veroorzaakt.

Logica is het begin van wijsheid, niet het einde.

Leg eens een brug tussen L ingang en L Master om de gevoeligheid van de Kemo module te verlagen.
Hoe korter en hoe dikker deze brug, hoe lager de gevoeligheid.
Anders een nieuwe module proberen.

bprosman

Golden Member

Op 21 april 2022 05:54:33 schreef master64nl:
Bedankt voor het meedenken. De receiver staat nog steeds hetzelfde ingesteld als anders op ECO.
Is zo`n Kemo blok makkelijk open te maken dan? Zo`n verlopen of rotte elco geloof ik meer in. Het zal niet de eerste keer zijn dat een elco problemen veroorzaakt.

Volgens mij zijn die dingen "Potted" (ingegoten).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Te veel breekwerk, een nieuwe kost maar 17 euro... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 april 2022 16:09:39 schreef ----:
Leg eens een brug tussen L ingang en L Master om de gevoeligheid van de Kemo module te verlagen.
Hoe korter en hoe dikker deze brug, hoe lager de gevoeligheid.
Anders een nieuwe module proberen.

Dat ga ik nog eens proberen.

Logica is het begin van wijsheid, niet het einde.

Op 24 april 2022 18:03:35 schreef Arco:
Te veel breekwerk, een nieuwe kost maar 17 euro... ;)

[bijlage]

En als het trucje om een brug te maken niet effectief is dan een nieuwe.

Logica is het begin van wijsheid, niet het einde.

Nog steeds niet gedaan. Was voor lange tijd in Spanje :)

Logica is het begin van wijsheid, niet het einde.

Ik heb een brug er tussen gezet van een stuk draad van 1,5mm koper dik en 2,5 cm lang. Het werkt 1 x en dan als ik de receiver uitzet gaat de subwoofer niet uit.

Na een tijdje gaat hij lopen tikken aan en uit. Lijkt mij niet bevorderlijk voor mijn voeding van de sub. Gauw er tussen uit.

Nieuwe Kemo Master/Slave schakelaar 230 V/AC (400 V/AC) M103N besteld maar ik vraag mij af of dat de oplossing is. Mogelijk lopen er kleine kruipstroompjes waardoor het hoger is geworden. Het is ook allemaal via HDMI aangesloten met elkaar.

[Bericht gewijzigd door master64nl op donderdag 26 mei 2022 18:00:05 (30%)

Logica is het begin van wijsheid, niet het einde.

Yes _/-\o_ een nieuwe werkt weer zoals het was. Ik heb over allerlei zaken lopen nadenken waarom de stroom hoger zou zijn van de receiver zoals HDMI verbindingen maar ook dat de Kemo schakelaar aan de achterkant van de sub vast zat met klittenband. Misschien een aantal jaren laagfrequent trillingen op de schakelaar. Nu heb ik hem los op de grond achter de sub liggen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken en dat het nu weer werkt.

Logica is het begin van wijsheid, niet het einde.
Sine

Moderator

Een truc die je ook kunt toepassen ... de meeste receivers hebben tegenwoordig 1 of meerdere USB poorten voor van alles en nog wat.

Bij het gros staat daar geen spanning op als de receiver uit is. Dat in combinatie met een (solid state) relais is ook een mogelijke oplossing voor dit probleem.
Dat werkt ook super bij PC's overigens. Alle randapp. achter zo'n zelfde relais.

Op 29 mei 2022 12:02:28 schreef Sine:
Een truc die je ook kunt toepassen ... de meeste receivers hebben tegenwoordig 1 of meerdere USB poorten voor van alles en nog wat.

Bij het gros staat daar geen spanning op als de receiver uit is. Dat in combinatie met een (solid state) relais is ook een mogelijke oplossing voor dit probleem.
Dat werkt ook super bij PC's overigens. Alle randapp. achter zo'n zelfde relais.

die truc heb ik ook toegepast, icm een delay zodat als de pc afgesloten is de netvoeding vanzelf uitgeschakeld word en dus helemaal geen stby verbruik meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb nu al een nieuwe er tussen zitten en het werkt weer als vanouds.

Logica is het begin van wijsheid, niet het einde.