Buizenradio laag volume en vervormd geluid

Hallo mensen,

Ik heb recent een "defecte" buizenradio van de kringloop gekocht, ondertussen is het niet meer defect en werkt het grotendeels.

Het type is: Telefunken Jubilate 1261

Dit waren de problemen die ik gevonden had en hoe ik ze opgelost heb:

• Kortgesloten papier condensator, vervangen door een moderne 400V film condensator.
  • Kortgesloten selenium gelijkrichter, vervangen door een 1000V 2A brugcel met een 220 Ohm weerstand om de spanning te verlagen.
  • Er was geprutst met de draden die naar de externe luidspreker plug gaan, ik heb de draden gevolgd en deze correct aangesloten zodat de interne luidspreker werkt.
  • Ik heb ook de kleine elco's vervangen, 2 x 2µF en 1 x 25µF (rood omcirkeld op schema).
  • Ook heb ik de componenten en spanningen rondom het versterker gedeelte gemeten, hier kon ik geen afwijkingen vinden.
  • Verder heb ik "new old stock" buizen aangeschaft voor de voorversterker/detector en de eindbuis, het maakt geen verschil welke buizen er in zitten het probleem blijft.

Link naar schema van radio

Schema met de componenten die ik vervangen heb in rode cirkels, groen geeft aan waar de scope meet.

Dit is hoe een 1Khz sinus er uit ziet op de eindbuis, gemeten op het punt wat aangegeven is in de vorige afbeelding.

Bezoek mijn site! | Geen project is compleet zonder 4000 series ICs!
Arco

Special Member

Gezien de rimpel, is de voedingselco nog wel goed? (rimpelgrootte is moeilijk te schatten zonder schaal te weten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik had er gisteren ook een extra 22µF 400V elco op aangesloten, de rimpel werd iets minder maar niet veel.

Thevel

Golden Member

Zet de scoop eens op de 247V voeding (+ van C35) en kijk of je daar geen grote rimpel hebt.

Kortgesloten selenium gelijkrichter, vervangen door een 1000V 2A brugcel met een 220 Ohm weerstand om de spanning te verlagen.

De spanning zal ongeveer 247V moeten zijn maar wat voor spanning meet je nu?

Edit/
Ik neem aan dat je de spannings-carousel op 240V hebt staan.

Op de + van C35 heb ik ongeveer 10V peak-peak rimpel.
Over de elco meet ik 262V, na de 220 Ohm weerstand 254V.
De spannings selector staat op 240V, de netspanning hier is meestal rond de 235V.

Vergeet vooral C28 niet (koppelcondensator) als dat een papiercondensator is.
Als die lekt, trekt de eindbuis teveel stroom en kan dat ook extra brom veroorzaken.
En uiteraard vervorming.

Als de seleengelijkrichter kapot is, is het aannemelijk dat de voedingselco ook een klap heeft gehad. Sterker nog, het kan ook de lekke elco zijn die de seleengelijkrichter kapot heeft gemaakt. Een moderne gelijkrichter kan véél meer hebben, dus misschien merk je alleen maar aan die brom dat je elco kapot is. Maar dan kan later je trafo er ook aan gaan... Meten, meten, meten!

Meet zowel capaciteit als lekstroom. Meer dan 1mA lek bij de werkspanning? Defect.
Capaciteit wijkt meer dan 20 procent af? Ook niet te vertrouwen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 28 mei 2022 15:08:38 (24%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

De weerstand beter voor de elco zetten, en niet erna...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Ledlover Het is een "EroFol II", in denk niet dat deze lek is. aan de ene kant meet ik de anode spanning van de EABC80 en aan de andere kant 0V.

@Arco ik heb de weerstand in serie met SI2, je hebt gelijk dat dit na de elco is.

Arco

Special Member

Bij weerstand na de elco is de rimpel groter...

Met een weerstand voor de elco is de spanning ook lager.
De lokale elektronica winkel had geen geschikte elco's dus ik kan niet kijken wat het doet met nieuwe elco's.

Henry S.

Moderator

Een weerstand voor de elco werkt beter.

De voedingselco's, en andere HV elco's, worden tegenwoordig weer speciaal gemaakt. Een 50+50µF elco vind je oa bij https://www.jukebox-revival.eu/capacitors/electrolytische-condensatore….

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
miedema

Golden Member

Op 28 mei 2022 15:10:50 schreef Dennis_:.....
@Arco ik heb de weerstand in serie met SI2, je hebt gelijk dat dit na de elco is.

Het doel van die serieweerstand is niet om de spanning te verlagen, maar om de veel hogere inwendige weerstand van een seleengelijkrichter na te bootsen. Hij moet dus echt in serie met de gelijkrichter, vóór de bufferelco.

Niet alleen vormt die weerstand dan samen met de bufferelco een filter, maar ook beschermt hij de trafo tegen de veel hogere piekstromen, die gaan lopen door de laag impedante silicium dioden!

groet, Gertjan.

@miedema Heb jij dan ook een suggestie voor wat een geschikte waarde voor die weerstand is? Volgens het schema loopt er 58mA na de elco.

Heb jij dan ook een suggestie voor wat een geschikte waarde voor die weerstand is? Volgens het schema loopt er 58mA na de elco.

Gewoon proberen! Begin met een weerstand die je hebt uitgerekend met die 85 mA en probeer daarna een een grotere of kleinere tot je de gewenste spanningsval verkrijgt. Aan de hand van de metingen aan je eerste probeersel kun je wel met behulp van Thevenin de waarde precies uitrekenen en die berekende weerstand gaan plaatsen. Maar dat heeft niet echt nut. Je komt toch vrij snel binnen de tolerantie van 10% te zitten.

De door Miedema benodigde beschreven demping en filtering heb je al erg snel door gewoon een beetje redelijke weerstand te plaatsen. De inwendige weerstand van die seleencellen was ook alles behalve stabiel en zeker. In de tijd werd die door o.a. oxidatie ook steeds groter.

Ik heb het advies van Henry S opgevolgd en zo'n elco en wat andere dingen voor de radio besteld bij jukebox revival.
Ondertussen heb ik de elco geïnstalleerd, het paste er ook nog eens niet in omdat de aansluitingen verder uit elkaar zitten dan het het gat groot is. Dus ik heb het maar liggend "gemonteerd" met een tywrap.
Ook heb ik nu een 120 ohm weerstand tussen de gelijkrichter en de elco, dat geeft rond 250V.

Henry S.

Moderator

Ok, en heeft het geholpen?

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

ik begrijp het niet goed.. TS klaagt over laag volume en vervormd geluid.. Het onderdrukken van de restrimpel gaat dat niet verhelpen. (en kan een gevolg zijn van een andere fout)

TS, kan je nog eens duidelijk stellen wat het probleem is?

@Henry S Nee, het vervangen van de voedingselco heeft er niet voor gezorgd dat de radio meer volume produceert en de vervorming weg is.

@kris van damme De vraag is: Hoe kan ik er achter komen waarom de radio zo weinig volume heeft en waarom het geluid zo vervormd is. En hoe ik het kan verhelpen.

Arco

Special Member

Is het probleem er op alle bereiken? (ook op de band/PU ingang?)

Ja, het probleem is er op alle bereiken. Voor de "scope shot" in mijn begin post had ik de functie generator met de 1Khz sinus op 20V pk-pk staan, het was aangesloten op de pickup ingang. Dit was nodig omdat er anders niks door komt.

Dan zit de fout in de voorversterkertrap.Wat meet je op de anode
van de EABC 80.Hier moet ongeveer 79 Volt staan.Zo niet dan de
weerstanden W21 en W35 controleren op waarde.
Welke spanning meet je op C17
nb De ingangsgevoeligheid voor de P.U aansluiting is minder dan een
half volt voor volledige uitsturing van het versterkerdeel.
And

Arco

Special Member

Je hebt wel de LW en MW toets beide tegelijk ingedrukt om band/pu ingang te testen?
Kan ook een rotte condensator zijn (bijv. C17/C28/C29)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 1 juni 2022 19:19:43 (25%)

@Batavia Als ik de volume helemaal open draai dan heb ik 77V op de anode van de EABC80, bij minimaal volume heb ik 70V. Op C17 meet ik 181V, C17 heb ik al vervangen.

@Arco Ja, ik had ze beide ingedrukt. C17 had ik al eerder vervangen, ook heb ik C26, C27 en C28 (0,01µF) vervangen. Niet dat het invloed had op het probleem.

Als ik de volume op maximaal heb dan kan ik tot -30V meten aan de EL95 kant van C28, ik vind dat best wel apart omdat er alleen maar positieve spanningen gebruikt worden in deze radio.

-30v klopt beslist niet.
Tegenover wat heb je dat gemeten?

De spanning tussen kathode en rooster moet 7,5v zijn, gemeten met een meter met hoge interne weerstand.
Tussen massa en rooster zul je 0v meten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik heb het tussen chassis/massa en de EL95 kant van C28 gemeten, ik heb wel 7V tussen chassis en de kathode. Als ik het volume laag heb dan meet ik 0V op het rooster van de EL95.