Hallo mensen,
Ik heb recent een "defecte" buizenradio van de kringloop gekocht, ondertussen is het niet meer defect en werkt het grotendeels.
Het type is: Telefunken Jubilate 1261
Dit waren de problemen die ik gevonden had en hoe ik ze opgelost heb:
- Kortgesloten papier condensator, vervangen door een moderne 400V film condensator.
- Kortgesloten selenium gelijkrichter, vervangen door een 1000V 2A brugcel met een 220 Ohm weerstand om de spanning te verlagen.
- Er was geprutst met de draden die naar de externe luidspreker plug gaan, ik heb de draden gevolgd en deze correct aangesloten zodat de interne luidspreker werkt.
- Ik heb ook de kleine elco's vervangen, 2 x 2µF en 1 x 25µF (rood omcirkeld op schema).
- Ook heb ik de componenten en spanningen rondom het versterker gedeelte gemeten, hier kon ik geen afwijkingen vinden.
- Verder heb ik "new old stock" buizen aangeschaft voor de voorversterker/detector en de eindbuis, het maakt geen verschil welke buizen er in zitten het probleem blijft.
Schema met de componenten die ik vervangen heb in rode cirkels, groen geeft aan waar de scope meet.
Dit is hoe een 1Khz sinus er uit ziet op de eindbuis, gemeten op het punt wat aangegeven is in de vorige afbeelding.