AEG PE4521-M koffiemachine

Recent heb ik een AEG PE4521-M koffiemachine ter mijne beschikking. Dit was geïnstalleerd in een woning die ik gekocht heb. Het toestel is +/- 8 jaar oud maar is nooit gebruikt geweest.

Nu, wil ik het dus gaan gebruiken maar stoot ik onmiddellijk op een probleem.

Als ik het toestel aanzet komt er onmiddellijk, na het vullen van de waterbak, 'heet water, druk ok' te staan. Als ik op ok druk maakt het toestel een hard zoemend geluid maar komt er geen water uit. Vervolgens komt de melding 'maalt te fijn, maalgraad instellen, druk ok'. En wat ik dan doe maakt niets uit, hier zit ik vast.

Het lijkt er precies op alsof hij geen water te pakken krijgt.

Waar zou dit aan kunnen liggen en hoe valt dit eventueel op te lossen?

Alvast dank.

De pompen komen vast te zitten als ze lang stil staan.
Pomp aan 2 kanten los maken. Perslucht er door.
Lukt het daar niet mee doe dan wat water in de pomp en blaas dat er door met perslucht. Kraandruk(3bar) is niet voldoende, perslucht (8-10 bar) beter.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Lucht kunnen ze ook niet pompen. Vanmiddag een kwartier bezig geweest om lucht uit de leidingen te krijgen, waterbak zo vol mogelijk en schudden met de aanvoerleiding tot het water bij de pomp aankomt, terwijl die aan staat.

Pomp is verkalkt van binnen door stilstand. Pompje uitbouwen laten pompen met pure azijn en gaat steeds beter daarna

Okey, bedankt voor de tips!

Ik heb ook even contact gehad met AEG en ze geven te kennen dat hij door de lange stilstand mogelijks uitgedroogd is en ze bieden volledig nazicht aan voor een forfaitaire prijs.

Moet nog even overwegen of ik me er zelf aan ga wagen of hem gewoon laat komen ophalen en weet dat dan ook andere onderdelen worden nagekeken..

Dat is wel verstandig, alle O ringen rondom de verwarmers moet je ook vervangen na zo'n tijd.

Een forfairtaire prijs?? Dan moet ik denken aan een kleine 350 Euro??

Dit is zo'n apparaat van DeLonghi dat een frontje heeft gekregen van AEG.
Een nieuwe pomp (ca. EUR 25) heeft geen moeite om de lucht uit de aanzuigleiding weg te trekken totdat hij weer water pompt - ook al maakt het even een flink lawaai. Een oude pomp trekt dat soms niet meer...
Ik zou er een nieuwe inzetten, is een ULKA type EP4(GW) of EP5(GW) meestal.

Ja klopt, 375 euro ongeacht de stukken bij AEG...

Ik heb hem momenteel bij de lokale elektronicazaak binnengebracht die een eigen hersteldienst heeft in de hoop dat het goedkoper kan. Tendens daar was idd ook uitgedroogd en dat het dan wel eens kon meevallen dus ben benieuwd. Heb sws gemeld dat als er grotere stukken zouden zijn ze me eerst moeten inlichten..

Afhankelijk hiervan kan ik nog overwegen om de waterpomp zelf te vervangen..

Het was zowizo beter om met hulp van de forumleden je machine weer aan de gang te krijgen.. Wat een prijzen...375 Euro...

Koffiezet werkt weer door de hersteldienst van de lokale elektronicazaak voor 43 euro.

Bedankt voor alle input!

Op 1 juni 2022 21:41:40 schreef Niels.Ve:
Koffiezet werkt weer door de hersteldienst van de lokale elektronicazaak voor 43 euro.

Bedankt voor alle input!

Dat betekent een nieuwe pomp erin, neem ik aan?

Dat is meer dan schappelijk!!! Zelfs als er geen nieuwe pomp in zit is het al erg netjes!!

M'n vader is hem gaan afhalen, maar geloof zelfs geen nieuwe pomp..

Ik ga nog eens inhaken hier.

Nadat het toestel dus hersteld is geworden heb ik met gewoon koffiezetten geen probleem meer gehad.

Het enige wat hij sinds het begin heeft is dat als ik cappuccino zet na de afgifte van de melk, het toestel zoemt/hard geluid maakt, er een foutmelding komt 'de maalgraad te fijn, stel in, druk ok' maar hij toch koffie begint te zetten zonder dat ik iets doe aan de foutmelding.

Bijkomend is de afgite van de melk nihil terwijl die is ingesteld om veel melkschuim te produceren. In vgl met het AEG-toestel bij mijn ouders lijkt me dit een mankement te zijn.

Zou dit toch nog met de pomp te maken hebben?

'Maalgraad te fijn' in DeLonghi-taal betekent dat de flowmeter te weinig water langs ziet komen. Kan zijn dat pomp niet genoeg druk kan opbouwen, dat er een verstopping ergens zit (in leiding of verwarmingselement of klep of zetgroep etc.), of dat de zwarte rubberen slang naar de drukafvoer/restwaterafvoer aan de voorkant verstopt zit.

Lijkt me toch zinvol om te weten wat die winkel nu heeft gedaan en/of vervangen ha ha

[Bericht gewijzigd door Roland11 op donderdag 30 juni 2022 22:14:46 (12%)