Eldom convector haard doet niets meer

Beste forum leden.'
Heb de zekering geplaatst en de Eldom opgestart en hij is nu aan het proefdraaien Heb de koelpasta weer aangebracht Ik ben benieuwd de 1e keer heeft hij ook een aantal weken gebrand zonder probleem Ik wil iedereen bedanken die mij heeft geholpen dit voor elkaar te krijgen Ik zou nog graag een antwoord hebben voor mijn vorige vraag van die ampere meting hoe dat nu zit
e de waele

je meet een DC stroom, maar ik vermoed dat je de meter moet zetten op AC stroommeting. Dan zal de amperage iets groter wezen, maar de zekering kan best wel eens eerder springen door een piekwaarde..

Ok Ik ga het even aanzien hoelang hij mee gaat De eerste keer heeft hij bijna 5 maand goed gewerkt dus afwachten maar (alleen de zekering was stuk)
Ook bedankt voor je reactie
e de waele

Beste forum leden.
De kachel heeft nu weer 5 weken goed gebrand Ik heb de zekering 5x20 315mA vevangen Nu is deze zekering weer gesprongen Ik heb het idee er een iets zwaardere bv 350mA in te zetten Mag dat ??
e de waele

Op 25 april 2022 17:22:04 schreef ericc:
Beste forum leden ik hem met de miltimeter op de stand 20 Amp gemeten en hij zou gebruiken aan stroom 0.010 amp wisselstroom Als ik de meter op gelijkstroom zet geeft deze de zelfde stroom sterkte aan ook 0.010 amp mijn vraag is nu is dat altijd zo of is dit toeval
E de waele

Dat is volgens mij een slechte meting. Dc en ac hetzelfde en dan ook nog zo laag. Verkeerd gebruik v meetinstrument of mankerende meter.

Hoeveel VA is de trafo? Zo kun je zien of er nog marge over is voor de zekering.

De vraag is ook of de vdr (blauwe schijf ad aansluitingen) voor of na de zekering staat? Mss emk pulsen.

Gebeurt het springen vd zekering bij netspanningsaansluiting of inschakeling?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Beste .
Er staan nog wat gegevens bij die ik nog eens moet uitzoeken wat ze betekenen voor de meting.
Het stuk gaan van de zekering gebeurd gewoon zonder dat ik iets met deze groep doe Hij springt gewoon stuk ook snachts dit is al 2x voorgekomen ?
De zekering staat voor de blauwe schijf volgens mij De netspaning word bij het binnen komen in twee delen gesplits Ik denk een deel voor de verwarming
zelf en het andere deel voor de besturing (315 mA ) van de elctronica
Maar ik ga dat later eens precies bekijken Ik ben vanmiddag weg nee mij dat niet kwalijk Zodra ik weer terug ben ga ik dit bestuderen heel veel dank voor uw info
e de waele

Condensatoren veroorzaken vaak een gesprongen zekering door overgangsweerstand of twijfelachtige ESR.. Dus bekijk condensatoren met aandacht!

OK Ik ga van de week deze eens uitbouwen en de printplaat eens nader bekijken of ik een opgeblazen condensator zie Verder ga ik de printplaat nog eens verder bekijken op iets wat niet goed is
Ook weermaal bedankt voor jullie info dat kan ik wat van leren
e de waele

Als je de primaire stroom meet (en de trafo gegevens erbij neemt) dan weet je al veel over de ganse schakeling secundair.

Kijk je stroommeter na. Desnoods met een 25w lampje even testen op het stroomnet. Ongeveer 100mA AC. Wel oppassen met netspanningen ivm elektrocutie.

Als de vdr achter de zekering staat (foto's vd print boven en onderkant) zou je kunnen overwegen om een 2de zekering bij te plaatsen om spanningspieken als oorzaak te elimineren moest stroomverbruik niet als dader uit de bus komen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

beste forum leden.
Ik heb aan de printplaat zelf niets gezien Ook de condensatoren zie ik niets vreemd. Ik heb hier de fotos van de VDR en dat gele beest ??en de trafo
Ik hoop dat jullie daar iets mee kunnen
e de waele

Ik denk dat ik de reden voor spatten van je zekeringetje weet: Dit blauwe schijfje is een Voltage suppressor, dus wanneer de netspanning in een piek even te hoog word, spat zekeringetje. Vervang deze voor een 10D471K, verschil is de voltage, van jou is 275 Volt en dan word het 300V... 275 op zonnige dag en met wat pieken en veel zonnepanelen in de buurt gaat dit mis..

Beste
IK heb deze besteld ben er benieuwd naar of dat lukt.
IK heb geen idee wat dat gele beest is ?? condensator ??
Ik zie ook dat het een dual trafo is met 6v 300mA en 6v 50mA samen 350mA
is de zekering van 315mA DAN VOLDOENDE ??
e de waele

[Bericht gewijzigd door ericc op woensdag 1 juni 2022 21:24:38 (36%)

Die 350mA die je berekent hebt is niet dezelfde als vóór de trafo. Daar is de netspanning veel hoger dus het vermogen wat er door kan ook.

Heb je gecontroleerd of er nergens een draad beschadigd is en de behuizing raakt, vooral wat na de printplaat komt zoals een temperatuursensor ofzoiets?

6x 0,350= 2,1. Een 2,2VA of in begrijpbare taal een 2,2watt trafo.

Op 230v is dit dus primair 10 mA of 0,01 A piek.
Je eerdere meting zou dus best kunnen kloppen.

De 315mA sneuvelt dus aan wat anders.

Heb je een foto vd onderkant? En bovenkant vh deel waar de blauwe varistor zit?
Je schrijft: "de blauwe komt voor de zekering" maar ik vermoed dat je "na" bedoeld.

Gele is een condensator. Mogelijk een ontstoor functie. Dat kunnen we enkel zien als we je print kunnen bekijken.
Storingen op het net veroorzaken in de ontstoorder ook stroompieken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

beste forum leden.
Hier wat fotos om alles wat duidelijker te maken .
toen ik de printplaat bekeek was het net of de VDR er voor niets op zat ik dacht dat kan niet zo zijn Tot ik de printplaat op een lichtbron lag.
toen zag ik een verbinding die je normaal niet zo zou zien zonder licht.
Ik zag het volgende aansluiting L naar de zekering> dan naar de trafo> verder naar de condesator> dan naar de VDR De VDR staat dus toch achter de zekering .

foto printplaat boven lichtbron hier zie je de verbinding wel

bedankt voor de info. Duidelijk nu. 1 vd 2 zal dan dus de zekering laten springen. De varistor of de condensator.

Zoals @smd reeds schreef. Hogere waarde varistor is een optie.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ok heb deze al besteld zal laten weten hoe het gaat .
Ook heel veel dank voor uw reactie
e de waele

In een plotse vlaag van waan: toch geen trillingsprobleem?
Ventilator of drg die staat te rammelen en fijne draadje vd zekering stuk maakt...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nee hoor in deze zit geen ventilator en is aan de wand bevestigd deze staat gewoon stil dus dat kunnen we al afvinken Ik ga nu eerst de Vdr vervangen en weer proberen hoe lang hij het vol houd we zien wel toch bedankt je weet maar nooit
E de waele

Aangezien je het ook in de nacht ervaart verdenk ik niet te hoge netspanning door zonnepanelen.

Waar gaan die zwart rood gele draadjes naartoe naast de trafo?

Deze draadjes gaan naar de temp sensor voor de temp van de omgeving van de kachel Dus gewoon de temp opmeten in de kamer anders niets
e de waele

beste forum leden
Ik heb de varistor vervangen en alles weer ingebouwd ik ben benieuwd of hij het gaat houden. Hij werkt verder nu gewoon weer goed.
Als hij nu nog stuk gaat kan ik alleen de condensator nog eens vervangen denk ik of is het nu tijd voor de cliko ??
iedereen weer heel veel dank voor jullie bijdrage in deze hobby
e de waele

Volgens mij is het een perfect werkend toestel dat door externe oorzaak defect raakt. Weggooien hiervoor is nogal drastisch. De zekering naar 350mA verhogen en eventueel de condensator vervangen is ook maar een kein werkje. Persoonlijk zou ik de print een beetje wijzigen. Een 500mA in het begin en tss de varistor/mkt en de trafo een 350mA. Zo kun je nakijken of het vd varistor/mkt komt of vd trafo.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

OK
ik ga het bekijken wat hij nu doet dan kan ik altijd nog kijken voor dit aan te passen het zijn uiteindelijk geen kosten maar wel leuk om te doen wat jij aangeeft is een gescheiden systeem met zekeringen
Ik heb zo ook een kruimeldief waar alleen de batterij van versleten is .
Ook wel interesant om dat eens te bekijken voor nieuw batterijen te bemachtigen Heb dit hier al eens in de groep gegooit
e de waele