Vervanger gezocht smd protectie zekering

Goedemiddag,

Ik ben bezig om een Pioneer DJM-800 te herstellen, nu heb ik een sluiting gevonden en reeds gerepareerd maar moet nog een circuit protection zekering vervangen door origineel bijna niet te krijgen is.
Gezien pioneer alleen hun eigen benaming eraan geeft is het lastig om een vervanger te vinden.
Misschien dat iemand mij op weg kan helpen.

Betreft een 1.250A zekering met pioneer benaming Dek1098.
Zie foto.

Aangezien deze word beschreven als een circuit protection fuse ga ik er derhalve vanuit dat het een fast blow fuse is....

pa3gws

Golden Member

Kan je aangeven waar hij in het schema zit.
Ik kan hem zo 123 niet vinden maar ik denk ook een snelle zekering.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Nu heb ik deze gevonden, alleen staat er een andere letter op, verder lijkt me deze gelijk.

https://sinuss.nl/products/0466125nr-fuse-1206-v-fast-acting-125a-litt…

Op 2 juni 2022 17:24:07 schreef pa3gws:
Kan je aangeven waar hij in het schema zit.
Ik kan hem zo 123 niet vinden maar ik denk ook een snelle zekering.

Staat op schema van het DSP board, connector CN8 (voeding) en op pin 6

fatbeard

Honourable Member

Volgens de datasheet staat op degene die jij moet hebben wel degelijk een J...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Nu heb ik deze gevonden, alleen staat er een andere letter op, verder lijkt me deze gelijk.

Dat is type 'J', dus goed. Is 1.25A fast, zie datasheet.
De foto is een algemene foto om te zien hoe het component eruit ziet. Opdruk moet je niet naar kijken. (ze maken maar 1 'generic' foto voor de hele categorie)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 2 juni 2022 17:36:33 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Top, grappig ook... Ding kost paar cent en als je zoekt op pioneer part dan waren er een aantal shops die ze verkochten zoals Baxshop voor 8 tot 10 euro..... Belachelijk

fatbeard

Honourable Member

Ach, ik heb als beginnend reparateur eens een zekeringsweerstand (toevallig ook van Pioneer) besteld: kostte toen een whopping 38(!) gulden. Voor een weerstand van een paar dubbeltjes...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 2 juni 2022 17:24:20 schreef klabam:
Nu heb ik deze gevonden, alleen staat er een andere letter op, verder lijkt me deze gelijk.

Deze site koopt een serie (ABCDE....) en maakt dan maar 1 foto voor de hele serie. Zoek maar eens op een andere waarde.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nou de zekering is vervangen en eindelijk de unit kunnen opstarten.
Wat ik al wel verwachte zijn tal van tactswitches slecht en potmeters zwaar vervuild.

Tactswitches ben ik nu aan het vervangen, ik had deze nog op voorraad maar de pcb's zijn echt plakkerig en smerig, met witte uitslag en denk gemorste frisdranken.

Schoonmaken is een drama dus zat te denken de printen ultrasoon te reinigen, doe ik wel vaker alleen is dit aan te raden met potmeters er nog op? En wat kan ik het beste als reinigingsmiddel gebruiken? Demi of IPA misschien?

pa3gws

Golden Member

Schoonmaken van frisdrank is altijd een ramp.
Ik heb regelmatig de CDJ2000 serie met drank problemen.
Ook dan is het vervangen van de tactswitches vaak een noodzaak.
verder gaat de print gewoon in een teiltje met sop dat is de beste oplossing voor die plakkerige zooi.
Maar met de print van een DJM durf ik dat niet aan.
De pormeters zijn behoorlijk gesloten en als daar dan toch vocht in komt krijg je het er eigenlijk niet meer uit.
Met een fader durf ik dat wel aan want die kan je met een beetje perslucht wel weer schoon blazen.
Een DJM print maak ik in dergelijke gevallen schoon met een klein (nagel)borsteltje een een warm sopje.
Daarna droog blazen met perslucht eigenlijk eerst schoonmaken en dan pas de tactswitches vervangen.
De overgebleven schakelaars verwennen met een snufje contact 390 GEEN kontact60
De hele handel weer in elkaar zetten en hij werkt weer prima tot de volgende borrel. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik gebruik voor praktisch alle contacten Deoxit D5.
Tot nu beste wat ik heb gebruikt.

Schoonmaken met IPA is ook niet echt prettig dat Pioneer 1 of andere coating over de print heeft wat nog extra plakkerig word.

pa3gws

Golden Member

Met IPA los je de suikers niet echt op warm water is de beste oplossing probeer het maar eens.
Ik heb al van alles geprobeerd maar warm water liefts met een beetje afwas middel doet wonderen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Top ga ik proberen met een kwastje.

fatbeard

Honourable Member

Gewoon in een teiltje, lauwwarm water met een drupje afwasmiddel of allesreiniger en afboenen met een stugge kwast, desnoods een afwasborstel.
Goed afspoelen, dan een laatste spoelbeurt met demi en daarna een halfuurtje ofzo in een heteluchtoven drogen op 50 à 60 graden.
Als laatste de potmeterassen smeren met een halve druppel naaimachine-olie...
Ik weet het: klinkt bezopen maar werkt als een tierelier...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.