Bosh koelkast aanpassing thermostaat

Hallo,

Bij mijn bosh koelkast (kir18v20ff) valt me al even op dat die altijd blijft draaien, en sinds kort had ik soms een ijs laag van 1 tot 2 cm op de achterwand bovenaan, maar de temperatuur zit altijd rond de 4 tot 6 graden.

De thermostaat maakt geen verschil op lage en hoge stand, hoor hem ook niet klikken. Heb de indruk dat het koelsysteem niet geweldig is maar het werkt.

Dus nu heb ik een elektronische thermostaat geplaatst, de Elitech ecs-16, en de voeler gemonteerd op het plastiek frame van de thermostaat/lampje, dit werkt prima.

maar wat kan ik nu best doen om de sonde goed te laten voelen, ik heb deze gesandwicht tussen 2 stukken aluminium met koelpasta ertussen, of kan ik het beter weglaten en gewoon de sonde laten uitsteken.

De sonde zit meer op het uiteinde aan de deur dus voor toch de warme plek in de frigo te monitoren, temperatuur vanachter is na een 'acht rond de 3,5 graad, vanvoor bovenop de groentelade rond de 6 (gemeten met een buitenvoeler), moet de sonde ook nog proberen te ijken.

Ongeacht dat compressor blijft draaien zakt de temperatuur niet naar het vriespunt.

Je gassysteem is stuk. Als die blijft draaien behoort het te vriezen. Dikke ijslaag bovenaan duidt op een niet rendementsvolle koeling. Verstopping....motorcompressie...gasverlies...

De werking is als volgt:
1.Motor start
2.vrieslaag komt aan de achterwand komende van de bovenhoek, gaande naar de benedenhoek.
3. beneden zit de voeler vd thermostaat. Als deze -15 (ongeveer) krijgt gaat de motor uit.
4. bij +5 graden (ongeveer) gaat hij terug aan.

Als de voeler geen -15 krijgt maar slechts bv-10 dan gaat de thermostaat niet uit en krijg je een ijslaag. Knutselen heeft geen zin. Het verbruik is sowieso te hoog.

Spijtig voor de domper op de feestvreugde. Ik neem de volle verantwoordelijkheid hiervoor.

Nog mogelijke reddingen:
Je omschrijving van ijsblok bovenaan is mis
Je deur sluit niet goed.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Deurrubbers en dergelijke zijn prima, ding is maar 10 jaar oud, compressor draait rustig, gas hoor je rondvloeien/bubbelen.

Maar ja meer last van ijs aan de achterwand, tot 2cm dik na een 2tal weken, lek vannachter dan ook nog aan het overlopen met schade aan de kast tot gevolg.

hoe groot is de plek met aangeladen ijs?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bubbelen van gas is niet OK, je moet een continue inspuiting horen, zeker als kast nog niet op temperatuur is. Bosch kennende is het een lekje in een van de stalen leidingen.. Heb je een foto van ijsafzetting?? Normaal is ijsafzetting over GEHELE achterwand ong 10 CM boven gootje. Dus een bonk ijs in een van de hoeken is not OK.. Heb je het FD nummer van typeplaatje??

Het ijs zit meestal bovenaan, tot iets lager als de bovenste glasplaat over de gehele achterkant,niet in een hoekje ofzo.

Met de flir warmtecamera ziet het er wel gelijkmatig koud uit van boven tot onder.

De foto van de achterwand was bij deze foto -1.4 graden (gemeten met de flir) bij stilstand, de buitenvoeler zit rond de 6 graden iets lager in de koelkast, niet genoeg volgens mij, en hij valt stil omdat ik de thermostaat heel nipt heb afgeregeld met een hysteris van 1 graad, dus uit bij 4 en aan bij 5 maar werkelijk is het dus niet 4 graden en zou hij gewoon kunnen blijven gaan.

Het is een aardige bonk ijs bovenin en de rest druipend, dus gas te kort of slecht werkende compressor.. kastje is van 2012, Januari.. Persoonlijk gezien de prijs van een inbouw tafelmodel zou ik een nieuwe halen.. Lek zit met grote zekereheid in de achterwand..

Naar aanleiding vd ijsblok foto: Wordt er een uitvaart voorzien?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ja heb al een nieuwe besteld, nu we toch moeten vervangen is het dan ook ineens een grotere inbouw geworden.

Kan er iemand een plezier mee doen voor wisselstukken of een eventuele reparatie, er is niks aan voor de rest..

Nee helaas, ik heb er niets aan... maar op marktplaats de bakken zetten etc of compleet is er altijd een liefhebber.. En wat heb je nu genomen en wat is de prijs?? ( Hopelijk geen Bosch/ Siemens meer...)

Deze

https://www.whirlpool.be/nl_BE/w/whirlpool-integreerbare-koelkast-kleu…

Een whirlpool vooral

omdat het een E klasse is (vroeger A++ denk ik)

elektronische regeling, geen mechanische thermostaat, vooral voor de nauwkeurigheid, en dat ik kan zien op welke temperatuur hij regelt ipv een paar puntjes op een draaiknop, (vergelijkbaar met het kastje wat ik op mijne bosh had gebouwd)

Ventilator voor de airflow in de kast te regelen

en led verlichting wat eigelijk gewoon standaard moet zijn.

Heb veel toestellen vergeleken en deze staat op 725€ op diverse sites, maar heb hem kunnen laten leveren voor 450€, staat momenteel verpakt in de garage, moet er de kast nog wat voor aanpassen, ben benieuwd.

Op 5 juni 2022 00:10:08 schreef kevintjeuh88:
Deze

https://www.whirlpool.be/nl_BE/w/whirlpool-integreerbare-koelkast-kleu…

Een whirlpool vooral

omdat het een E klasse is (vroeger A++ denk ik)

elektronische regeling, geen mechanische thermostaat, vooral voor de nauwkeurigheid, en dat ik kan zien op welke temperatuur hij regelt ipv een paar puntjes op een draaiknop, (vergelijkbaar met het kastje wat ik op mijne bosh had gebouwd)

en led verlichting wat eigelijk gewoon standaard moet zijn.

Heb veel toestellen vergeleken en deze staat op 725€ op diverse sites, maar heb hem kunnen laten leveren voor 450€, staat momenteel verpakt in de garage, moet er de kast nog wat voor aanpassen, ben benieuwd.

Zijn wel goede kasten hoor...