Vraagje FM trap

rob007

Yarr, Matey!

Dit is weer interessant en (voor mij!) tegelijkertijd een beetje moeilijke stof!
Waar Martin nu mee aan komt, het voor mij besnapbare verhaal echt interessant.
Ook dat stukje hoe te meten is leerzaam voor mij!
Ik (heb die dure apparatuur allemaal niet!) maar zou die apparatuur ook niet aan een zender durven aan te sluiten omdat ik niet eens precies wist HOE!
Hoe ik mijn 4 trappertje vroeger afgeregelde was eerst alleen met dummy load naderhand ook met een dipmeter deze zette ik dan op de frequentie maal twee ( dat dat nog niet goed genoeg was… oké )
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
wel werd ik er blij van als ik zag dat je dan het vermogen omhoog zag gaan en de Dipmeter TOCH OMLAAG ging!
Vooral als je die laatste twee trimmers draaide.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Nee duur hoeft het niet te zijn.
En Rob je hebt een nano VNA, die Tiny S.A. is daar familie van.
Gelukkig dat deze bestaan een echte S.A. is onbetaalbaar, aftands voor mij dan.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Vroeger kon je met een scanner en een draagbare tv al aardig controleren of je zender een beetje schoon was.

maartenbakker

Golden Member

Ik staarde nog eens naar het schema'tje en er kwamen rond de BFR96 (T3) toch nog vragen bovendrijven... Hoe krijgt die z'n gelijkstroominstelling en wat doet die 1N4148 (D2) daarbij?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha Maarten,

om jouw vraag even te beantwoorden. Je bedoeld dan denk ik T3 de BFR96.
Die krijgt geen voorspanning, en trekt daarom zonder HF spanning toe te voeren geen collectorstroom. Dat komt omdat de instelling voor deze transistor in klasse C is.
Wanneer er nu wel wisselspanning op de basis wordt gezet dan geleidt de diode in sperrichting.
Hierdoor zal van de sinusspanning alleen de positieve sinushelft op de basis staan.
De negatieve sinusspanning wordt door de diode naar massa geleidt.
Doordat er nu wel een impulsvormige spanning staat op de basis trekt de transistor collectorstroom.
Datzelfde is gedaan bij de eindtransistor (T4), die staat dus ook in klasse C.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rob007

Yarr, Matey!

Duur?
https://www.eleshop.nl/tinysa-spectrum-analyser.html

.

En Rob je hebt een nano VNA, die Tiny S.A. is daar familie van.

Eventjes heel kort tussendoor, wat ik bedoelde TOEN niet, Toen had ik er geen centjes voor!
( was weer eens onduidelijk dus )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?