Buizenradio laag volume en vervormd geluid

Arco

Special Member

Simpelste en snelste methode is om alle op het schema vermelde spanningen te meten en kijken welke er (meer als ±10%) afwijken.
(en dan de afwijkende waardes hier even melden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Controleer de roosterlekweerstand W22 1,5 meg en de kathode
ontkoppel C is C31 of deze nog de goede waarde hebben.
Denk dat die -30 Volt hier wel door veroorzaakt kan worden.
En als er al iemand mee bezig is geweest,wat bij app uit een
kringl.winkel niet ongewoon is,controleer of er geen verkeerde
of op verkeerde plaatsen gemonteerde onderdelen zitten.
Ook de eindbuis kan op z'n eind zijn,dan krijg je ook deze klacht.
succes And

Henry S.

Moderator

Op 1 juni 2022 09:30:42 schreef kris van damme:
ik begrijp het niet goed.. TS klaagt over laag volume en vervormd geluid.. Het onderdrukken van de restrimpel gaat dat niet verhelpen. (en kan een gevolg zijn van een andere fout)

Om verder te kunnen meten moet de voeding wel in orde zijn.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@Arco Ik heb de meeste spanningen gemeten (in de FM stand zoals het onder aan het schema staat) en in een lijst gezet.

code:

De lijst met spanningen:
Schema - Gemeten - Locatie
203V   - 208V    - FM Mixer doosje pin 5
84V    - 95V     - ECH81 pin 1
183V   - 189V    -   "   pin 6
45V    - 45V     - EF89 pin 8
195V   - 194V    -   "  pin 7
78V    - 70V     - EABC80 pin 9
233V   - 246V    - EL95 pin 5
230V   - 206V    - EL95 pin 6 / C34, laag omdat W29 verlopen is.
7,5V   - 6V      - EL95 pin 2

@Batavia W22 is 1,67MΩ volgens mijn meter. C31 heb ik vervangen.
Voor hoe ver ik her kan beoordelen was er alleen iets gedaan met de draden die naar de externe luidspreker aansluiting gingen. Er was niks gedaan met de andere onderdelen totdat ik er mee bezig ging.
Met een "New old stock" eindbuis blijft het probleem alleen het volume is dan nog lager. De spanning op de kathode is dan wel iets hoger.

Bezoek mijn site! | Geen project is compleet zonder 4000 series ICs!
Arco

Special Member

Spanning op stuurrooster EL95 (pin1,7) moet ongeveer 0v zijn. Heb je wel harde brom als je de stuurroosterpin aanraakt?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee, als ik het aanraak dan heb ik geen brom.

Bezoek mijn site! | Geen project is compleet zonder 4000 series ICs!
Thevel

Golden Member

Op 2 juni 2022 20:52:37 schreef Dennis_:
@Arco Ik heb de meeste spanningen gemeten (in de FM stand zoals het
Met een "New old stock" eindbuis blijft het probleem alleen het volume is dan nog lager. De spanning op de kathode is dan wel iets hoger.

Zal het niet kunnen dat de "New old stock" gewoon "stuk" is?

Inderdaad, als de nieuwe buis minder presteert dan de oude kun je
er vraagtekens bij zetten.Als je het stuurrooster van de eindbuis
aanraakt moet je wel brom horen maar geen harde.De spanning op het
schermrooster is volgens schema geen 230 V maar 203 klopt dus wel!
Controleer de bedrading naar de ext luidspreker aansluiting,er zit
n.l een schakelcontact tussen naar de speaker in de radio,eventueel
doorverbinden.Ook kan een new old stock buis wel kuren hebben.zou
niet de eerste keer zijn.En meet eventueel ook de gelijkstroom-weerstand van zowel de primaire als de secundaire wikkelingen van de uitgangstrafo.
Ook de weerstand van de(afgekoppelde) luidspreker meten.
And

Ik kan het niet zeggen, voor hoever ik het kan beoordelen heeft die "new old stock" buis meer emissie waardoor er meer stroom gaat lopen en de spanning op de kathode hoger is.

Het schema is wat verwarrend, bij de buis staat 203V en bij de elco staat 230V. Volgens het schema is het direct met elkaar verbonden.

De luidspreker is 4,6Ω

De EL95 kant van de uitgangstrafo is 36Ω vanaf de middenaftakking, de kant van de 1,2KΩ weerstand is 46Ω vanaf de middenaftakking.
De secundaire (luidspreker) kant van de uitgangstrafo is 1,5Ω.

De schakelaar van de externe luidspreker aansluiting is buiten spel, de draden zijn direct doorverbonden.

De spanningen die ik gemeten heb zijn met alle originele buizen in de radio.

Bezoek mijn site! | Geen project is compleet zonder 4000 series ICs!
harry64

Golden Member

Kan ook nog zijn dat de ls-trafo windingsluiting heeft opgelopen door de kortsluiting van c32 4.7 nF op de anode van de el95.

Als je op G1 van de EL95 -30v meet met open volume kan het bijna niet anders dat er rond de eabc oscillatie optreedt. Dan zou er wat aan de tegenkoppeling kunnen mankeren.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

@ Dennis De primaire zit sluiting in de wikkeling naar de eindbuis.
Heb deze trafo niet voor het grijpen,maar wel van een EL 84 en deze meet
ongeveer 500 Ohm (imp is 5,2K) deEL95 is 10K dus de gelijkstroomweerstand
van deze spoel is nog hoger(tussen 0,5 en 1 K) de anti brom wikkeling weerstand klopt wel ongeveer.
Zit niet anders op dan een andere uitgangstrafo te vinden.
And

@harry64 & @Batavia Het lijkt er op dat jullie gelijk hebben, ik heb mijn "M Tester" aan de uitgangstrafo gehangen. Het ziet de EL95 winding als 35Ω weerstand, bij de andere windingen ziet het wel een spoel.

Bezoek mijn site! | Geen project is compleet zonder 4000 series ICs!
harry64

Golden Member

Ik heb hier een vergelijkbaar geval staan. Alleen is daar die wikkeling compleet doorgebrand door een kortgesloten anode C. Uitprobeersels met een 230> 6 of 12 volt trafo vervangen was nog niet erg succesvol. Vervangend trafo'tje op ebay was iets van rond de 120 euro, dat ga ik dus niet doen.

Ik heb de trafo inmiddels wel open gekregen en hij is klaar om afgewikkeld te worden. Maar ik moet eerst nog even een af/op wikkel apparaat met teller bouwen. Maar daarvoor moet ik weer eerst m'n 3D-printer fixen. En daarvoor moet ik weer eerst ruimte maken door op te ruimen en orde in de chaos te scheppen.

Goeie kans helaas dat het nooit meer wat gaat worden. :P / :'(

RAAF12

Golden Member

Ik heb nog wel een Amroh U72N UGT liggen die kan op 5k en 7k primair maar dat is nogal een bakbeest=veel lage tonen.
https://nfor.nl/index.php?mode=thread&id=282318

Hubie

Special Member

Die jukebox tent heeft Hammond SE UTG's

https://www.jukebox-revival.eu/transformers/hammond-transformers/singe…

Primair: 2,5 kΩ --- 10 kΩ

Nee,geen aandelen. Geen jukebox ook. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op vrijdag 3 juni 2022 01:42:53 (11%)

fatbeard

Honourable Member

Maar ik moet eerst nog even een af/op wikkel apparaat met teller bouwen. Maar daarvoor moet ik weer eerst m'n 3D-printer fixen. En daarvoor moet ik weer eerst ruimte maken door op te ruimen en orde in de chaos te scheppen.

Zoooooo herkenbaar.... O-)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Ik heb meestal met opruimen dat je alles waar geen zinnig doel meer voor te bedenken is weg doet.
Helaas is Murphy er ook nog: vaak heb je dan een week later iets nodig wat je net hebt weggedaan... (en wat er soms al tientallen jaren lag... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Meten=Weten. Weet wat je meet.

@ Hubie,zo te zien zit geen anti-brom wikkeling op deze trafo.
Hierdoor kan de rimpel op de voedingsp.behoorlijk oplopen.
@ Dennis zal eens in m'n trafo voorraad kijken of er een geschikt
exemplaar tussen zit.Wordt deze week niet meer,maar kom er op terug.
Er zijn n.l niet zo veel radio's welke de EL95 als eindbuis gebruiken.
An3s

Ik heb nog even iets geprobeerd, ik heb de EL95 kant van de uitgangstrafo los gehaald en er voor in plaats heb ik 100V trafo die ik van een luidspreker "geleend" heb.
(ik heb een rubberen hamer gebruikt om de luidspreker te motiveren om mij de trafo te geven, de trafo was op de magneet gemonteerd met lijm. Geen zorgen, de luidspreker heeft het ook overleefd. Het type van de speaker is Bosch LBC 3951/11)
Die trafo heb ik tussen de 250V en de EL95 gedaan, de eerste poging was mislukt. De fase was verkeerd en het oscilleerde, twee draden omgedraaid en toen was er geluid, volume en geen vervorming. Zelfs de negatieve feedback werkt (en dat met de secundaire wikkeling parallel met de oude trafo) , dat niet alleen maar de pick-up en tape ingang werken ook weer omdat de versterker nu veel meer versterkt. Ook is er nu geen negatieve spanning meer op het rooster van de EL95.

Volgens de datasheet van de luidspreker is de impedantie 1667Ω de primaire DC weerstand is 350Ω op de 0,75W tap van de trafo.

Over 100V trafo's gesproken, de Visaton TR 10.16 ziet er uit alsof het een redelijke vervanger is. Volgens de datasheet heeft het een impedantie van 8KΩ op de 1,25W tap, de EL95 datasheet wil tussen 8 en 10KΩ aan de anode.

Bezoek mijn site! | Geen project is compleet zonder 4000 series ICs!

Voor een test maakt het niet uit, en stuk zullen die 100v trafo's ook niet zo gauw gaan (meet je anodestroom wel even als de radio een tijd aan heeft gestaan).

Maar die 100v trafo's hebben geen luchtspleet, dus de kern zal sneller verzadigen door de gelijkstroom die er doorheen loopt. Koop er dus niet speciaal eentje voor je radio. Je kan dat geld beter investeren in een échte uitgangstrafo voor el95.

Nogmaals, meet die anodestroom na een tijdje spelen. De originele uitgangstrafo en gelijkrichter gaan in principe niet zomaar stuk.
Het is mogelijk dat je eindbuis na bijvoorbeeld een half uur een intern lek ontwikkelt waardoor de stroom te hoog wordt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

De anode stroom was redelijk consistent tussen 19mA en 19,5mA.

De uitgangstrafo en de gelijkrichter zijn gesneuveld doordat de papiercondensator die tussen massa en de anode van de EL95 zat kortgesloten was, het lijkt er op dat dit al zo was voordat ik het gekocht had.

Bezoek mijn site! | Geen project is compleet zonder 4000 series ICs!

Aah okee, dat is een goeie verklaring.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Deze dingen hebben al jaren voor deze ellende gezorgd,
op deze leeftijd altijd standaard vervangen.
@Dennis Heb nog even in de serv doc's van dit type gekeken.
De schermroosterspanning staat in dit schema verkeerd gemeld.
Het moet wel 203 V zijn,kan ook niet anders omdat W29 ook in
het circuit zit.
And