Dure bandrecorders na 20 jaar weer in gebruik nemen

Ronald45

Golden Member

Ik heb 2 kostbare bandrecorders, een Revox PR99 MK2 en een Studer A807.

Ze zijn 20 jaar geleden in zeer goed werkende staat weggezet.
Ik wil ze nu weer in gebruik gaan nemen, maar wat de beste aanpak is weet ik nog niet.

Mechanisch verwacht ik weinig problemen, op de capstan roller en de bandloop lagers na. Maar die zijn gewoon goed te verkrijgen.

Het grootste probleem dat ik voorzie zijn de elco's. Er zitten er uiteraard veel in. Er zitten trouwens ook wat beruchte Rifa's in.

Ik denk aan 4 scenario's:

1. Alle elco's 1 pootje los solderen en nameten met een simpel componententestertje, alleen waar moet ik dan precies op letten en hoe betrouwbaar is zo'n meting?

2. Alle elco's los solderen en formeren, maar daar heb ik eigenlijk de tijd en spullen niet voor.

3. Simpelweg alle elco's preventief vervangen, dat kost veel geld en lijkt me redelijk onzinnig. De Rifa's in de voeding en het loopwerk vervang ik sowieso wel.

4. Gewoon aanzetten en kijken wat er (eventueel) fout gaat.

Ik neig naar optie 4 als eerste keuze, en optie 1 als tweede keuze.
Het moet namelijk niet al teveel tijd gaan kosten, maar ik wil natuurlijk ook geen dure schades veroorzaken.

Hoe kijken jullie er tegenaan? Tips zijn erg welkom!

maartenbakker

Golden Member

Ik zou de RIFA's en ander oud papier ongezien vervangen. Verder een visuele inspectie op snarensnot doen. Als je een snotsnaar eruit haalt voordat je motoren laat draaien, bespaar je jezelf heel veel vies werk.

Elco's preventief vervangen heeft geen zin, formeren kan zin hebben maar bij laagspanningselco's kun je het apparaat bijna net zo goed gewoon een paar uur laten spelen als er niets ontploft of heet wordt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Revox heeft veel van die witte elco,s vierkant met een rond kantje, die dingen gaan vaak in sluiting. Deze zou ik zo wie so vervangen. en dan gewoon aanzetten. Veel snaren zullen er in een revox niet zitten, de kaapstan en spoelmotoren zijn apart.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Veel geld is relatief op een recorder van een paar honderd euro.
Zelfs dure kleine elco's kosten misschien 50 cent per stuk.

Rifa's sowieso vervangen. Frako's (elco's) die over een voedingslijn staan ook, die gaan regelmatig in sluiting.

Dan kun je veilig testen.

Alles lossolderen kan ik niet aanraden. Prik er dan meteen goede nieuwe elco's in.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 1 juni 2022 08:36:04 (14%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
joopv

Golden Member

Maak daar maar een paar duizend euro van (voor deze machines)..

In de Revox zitten snaren in de bandteller, die moet je controleren.

maartenbakker

Golden Member

Ah, witte elco's / Frako's... Dan trek ik mijn uitspraak in dat elco's vervangen geen zin zou hebben. Die elco's, samen met druppeltantaaltjes die hier geloof ik niet inzitten, zijn na al die tijd ook standaard onbetrouwbaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Het lager van de toonas moest met een drupje speciale olie gesmeerd worden. Meen dat het merk Molykote (?) was. Maar dat kan je opzoeken in de docs. Destijds was het een dure zaak om de koppen te vervangen. Want Studer deed het met zachte koppen die slijtagegevoelig zijn, alleen de wiskop is van hard ferriet.
Maar als de hoge tonen nog aanwezig zijn, houwen zo, het zijn prachtapparaten, heb je er ook de spoel NAB adapters bij?

Ronald45

Golden Member

Dank voor de tips!
Koppen zijn nog goed, de Studer is amper gebruikt, de Revox heeft wel uren gemaakt.

Ze werden altijd goed onderhouden, maar de Revox is de laatste keer voor "onderhoud" geweest bij een prutser, sindsdien is die niet meer goed en die heeft echt opnieuw onderhoud en kalibratie nodig.

Ik heb 2 van die grote spoelen met NAB adapters erbij, en nog wat diverse Ampex tapes. Geen idee hoe die zijn na 20 jaar trouwens, misschien komt er wel poeder vanaf als ze worden gebruikt.

Oh en ik heb ook nog een Revox B77 staan. Dat is volgens mij de enige die een snaar heeft voor de teller, de PR99 MK2 heeft een digitaal telwerk (ik denk haast zeker zonder snaar). Alle 3 de machines hebben 3 motoren. De B77 kan desnoods voor reserve onderdelen gebruikt worden.

Ik denk ook nog aan optie 5: Ze samen verkopen, "as is".
Want ik zie er tegenop om te investeren en er veel werk aan te krijgen.
Maar dan moet je maar net een liefhebber vinden.

Ebay is een optie, maar daar ben ik een beetje huiverig voor. Dan moeten ze verzonden worden naar het buitenland, ik heb daar geen ervaring mee. De machines zijn loodzwaar.

Marktplaats is al helemaal een ramp tegenwoordig, daar heb ik slechte ervaringen mee.

Er zijn ook onderhoud sets te koop , met alle belangrijke elco's etc erin. Misschien is dat geen gek idee om eens te proberen.

harry64

Golden Member

Wat ik zo proef is dat je er weinig voor over hebt en eigenlijk er max voor wilt voor vangen. Ik bemerk i.i.g. weinig 'liefde'.

Maar misschien ben ik een 'rare', want ik zou mijn dure machines (Revox, Teac, Sony, Philips) nog liever gratis weggeven aan iemand die er om geeft dan ze voor 1000 euro verpatsen aan een liefdeloze handelaar die ze, indien niet winstgevend genoeg, als schroot aanbiedt.

Misschien zie ik het 'verkeerd'.

De formulering van het onderwerp is wat dat betreft al veelzeggend.

Allicht een erfenis (in wording). Ik kan dat goed invoelen, ik ken nog een wat ouder iemand met een uitgebreide collectie ontilbare Studer, Telefunken etc. machines..

Ik zou er niet veel werk in steken, dus verkopen zoals ze zijn, zeker niet als het de eigen hobby niet is en men niet goed in die techniek zit. Om dat goed te leren kost veel tijd en uitzoekwerk, en als men een (inschattings-) fout maakt is het achteruit werken.
Verkoop ze op zo een manier dat het goed voelt, wat waarschijnlijk niet de hoogste bieder zal zijn. Die paar kE extra ben je over hooguit een half jaar weer vergeten, het gevoel niet.

Het lijkt wel zinnig ze goed te fotograferen (ook vanbinnen, modules er even uit, etc). Of het zin heeft ze op lege artis op spanning te brengen en te testen zoals ze zijn weet ik niet. Ze zullen toch gereviseerd moeten worden, compleetheid is mogelijk dan belangrijker dan "werken". Kopers met kennis van zaken kunnen zelf naar de relevante punten kijken en het bod daarop aanpassen.

MP werkte voor mij altijd goed, maar de laatste twee pogingen iets te verkopen verzandden ook in stilvallende gesprekken. En als je dan na dagen herinneringen sturen terug gaat naar een andere bieder is die vaak al voorzien etc. Zo werkt het niet.
Het is mij een beetje een raadsel. Nog geen probleem maar ik hoop dat dat op een tijdschaal van jaren weer verbeterd of dat er bruikbare alternatieven komen. Je zou zeggen dat MP eenvoudig serie-stilvallers kan detecteren en ontmoedigen.

mel

Golden Member

Je kan die recorders ook hier op vraag en aanbod zetten. Die 807 wil ik misschien wel overnemen.

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 3 juni 2022 09:42:47 (27%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Er zijn genoeg bandrecorderliefhebbers op het audiofreaks forum.

Ampex tapes gaan altijd kleven. Je kan de inhoud er van nog redden door ze te bakken, maar na een jaar kleven ze weer.

Verzenden zou ik niet doen, tenzij je ervaring hebt in het verzenden van zware kwetsbare objecten via postdiensten die niet altijd even subtiel er mee omgaan. Is nog best een kunst.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 3 juni 2022 11:11:11 (33%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
RAAF12

Golden Member

Op 3 juni 2022 01:57:48 schreef Ronald45:
Ebay is een optie, maar daar ben ik een beetje huiverig voor. Dan moeten ze verzonden worden naar het buitenland, ik heb daar geen ervaring mee. De machines zijn loodzwaar.

Marktplaats is al helemaal een ramp tegenwoordig, daar heb ik slechte ervaringen mee.

Op Catawiki ben je hem zo kwijt voor een goede prijs. Zet hem is een krat met piepschuim en de bode komt hem voor je ophalen. Iemand in een buitenwijk van Athene heeft nu een vintage Sony versterker van mij staan. En in Denemarken staat er ergens een Nakamichi LX-5 bij een liefhebber.
Je hebt er weinig werk aan de veiling doet de rest....
Revox https://www.catawiki.com/nl/s/?page=1&q=revox&sort=relevancy_d…
Een Studer ben je in no time kwijt....met een beetje mazzel komen ze die zelfs bij je huis ophalen :-)

Dok

Golden Member

Op 3 juni 2022 11:10:23 schreef Ledlover:
Er zijn genoeg bandrecorderliefhebbers op het audiofreaks forum.

Ampex tapes gaan altijd kleven. Je kan de inhoud er van nog redden door ze te bakken, maar na een jaar kleven ze weer.

Verzenden zou ik niet doen, tenzij je ervaring hebt in het verzenden van zware kwetsbare objecten via postdiensten die niet altijd even subtiel er mee omgaan. Is nog best een kunst.

Wat bedoel je met 'bakken'?
In de oven gooien en gaan met dat spul?
Heb daar geen voorstelling bij.
Please enlighten me.*
(Ik mag hopen dat ik dit goed schrijf..Zoniet dan is er vast iemand die mij verbeteren kan)

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Ja, in de oven stoppen ja.
Het bindmiddel dat de oxide aan de tape houdt wordt bij Ampex zonder uitzondering zeer kleverig, waardoor het net is alsof je een rolletje gewoon plakband langs je koppen probeert te trekken.

Door hem in de oven te bakken (minstens 1 uur, ergens rond de 70 graden, op een metalen spoel omdat plastic spoelen vaak kromtrekken, recepten verschillen) wordt de band weer tijdelijk afspeelbaar. Zo gaat dit ook bij het remasteren van bijvoorbeeld de ampexbanden van de Stones. Spreekt voor zich dat ze dat zo min mogelijk doen, en dat er in principe van digitale kopieën van die tapes gewerkt wordt. Maar het is volgens mij 10 jaar geleden nog een keer gedaan.

Het is wel belangrijk dat de oven geen overmatige stralingswarmte afgeeft waardoor de band aan de oppervlakte te heet kan worden.

En ja, de kamer gaat flink naar bandrecorderband ruiken! Heel kenmerkend luchtje.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 3 juni 2022 22:38:19 (11%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Ronald45

Golden Member

Op 3 juni 2022 03:56:25 schreef harry64:
Wat ik zo proef is dat je er weinig voor over hebt en eigenlijk er max voor wilt voor vangen. Ik bemerk i.i.g. weinig 'liefde'..

Jammer dat je die indruk hebt, maar ik wil het best even toelichten. (want het raakt me)

Ik heb 15 jaar (als vrijwilliger) met die machines gewerkt, bij een lokale omroep. We hadden 10 Revoxen voor de dagelijkse programma's, en de Studer voor als we b.v. een koor op locatie opnamen. Die is heel weinig gebruikt.

Ik deed later ook het onderhoud en reparaties van de Revoxen (en daar was ik trots op), dus ja ik heb er echt wel iets mee. Toen ze werden afgedankt hebben ik en andere liefhebbers de machines overgenomen.

Daarna hebben ze 20 jaar stilgestaan, en om ze nu veilig op te starten na 20 jaar, daar heb ik geen ervaring mee. Ik wil geen extra schade veroorzaken, en als ik weet hoe dat stukje het beste aan te pakken, kan ik inschatten wat er extra bij komt kijken om ze spelend te krijgen.

Een vriend van mij is een echte liefhebber die interesse in de Revox heeft. In huidige staat voor een kleine prijs. Hij weet ook dat die onderhoud / revisie nodig heeft, en hij kent iemand die dat misschien wel tegen betaling wil doen.

Maar het mooiste is natuurlijk als ik dat zelf gratis (excl de onderdelen) voor hem kan doen. Ook omdat ik dus juist wel affiniteit met de apparaten heb.

Maar waar het ook om gaat is dat ik arbeidsongeschikt ben, en ik daardoor niet heel veel werk eraan kan uitvoeren. Ten minste, niet lang aan een stuk. Dus als daar erg veel extra werk aan zit vanwege het lange stilstaan, moet hij OF lang wachten OF hem toch elders laten opknappen. (zelf vindt hij: "zet hem maar gewoon aan, gaat wel goed joh")

Ook mijn inkomen laat niet toe er zelf veel geld in te steken om hem goed werkend te krijgen. Er komt al gauw wat bij kijken. Onderdelen, meetbanden etc.

Dus probeer ik vooraf in te schatten wat het voor hem zou gaan kosten aan onderdelen om hem weer aan de gang te krijgen. De eventuele extra kosten van het 20 jaar stilstaan kan ik niet goed inschatten.

En dan: Als het hele verhaal hem bij voorbaat te kostbaar wordt gaat het niet door en wil ik de recorder "as is" aan een ander verkopen, liefst een echte liefhebber. En juist daarom doe ik ze liever niet naar Ebay of Marktplaats met bijbehorende ellende en handelaren etc.

Voor de Studer geldt precies hetzelfde verhaal.

Ik weet wat ze kunnen opbrengen, en natuurlijk is het in mijn situatie fijn om een extraatje te hebben, maar daar is het me nou juist NIET primair om te doen.

Ik hoef echt niet het onderste uit de kan als ik er iemand anders er echt blij mee kan maken. Noem het maar de gunfactor. Zelf ga ik ze sowieso niet meer gebruiken, daarom doe ik ze weg.

@Ledlover Mooi verhaal inderdaad, ik had het al eens eerder gehoord over de Ampex banden :-)

@Mel Mocht je interesse hebben in de Studer kan je me natuurlijk mailen :-)

harry64

Golden Member

Aha. ja, die situatie herken ik wel. (voormalig vrijwillig ziekenomroep techneut) Ik reageerde ook uit een 'geraakt' zijn. Ik waardeer en 'houd van' oude afgeschreven spul. Emo-dingetje. En net als jij ben ik qua 'kapitaal' en invloed sterk beperkt in het behouden van de door mij geliefde techniek.

Tevens ben ik afgeleerd om van m'n 'hart' een moordkuil te maken. Dus als ik een bepaalde 'indruk' ervaar, benoem ik die als zijnde hoe ik het 'ervaar', waarbij ik ook vermeld dat deze ervaring een persoonlijke ervaring betreft en niet per definitie een feit of 'waarheid' is.

Een nadeel van geschreven media is altijd dat info op betrekkingsniveau gewoon ontbreekt. Had je titelkeuze geluid als: Bandrecorders na 20 jaar weer in gebruik nemen, zonder 'Dure' ervoor, was van mijn kant de 'ontvangst' anders geweest.

Ik wil de emotie ook wel even toelichten. Toen de ziekenomroepstudio gemoderniseerd werd dankzij subsidie, werd de DR-16 kanaals mengtafel plus drie Revox A77's afgedankt. Ik wilde die toen wel 'hebben' i.p.v. op de sloopcontainer kapot gooien. Wilde er zelfs wel voor betalen. Maar nee. Het moest kapot en effectief vernietigd en onbruikbaar worden.

En dát haat ik wél.

[Bericht gewijzigd door harry64 op zaterdag 4 juni 2022 04:55:21 (19%)

Ronald45

Golden Member

De titel wekt inderdaad de verkeerde indruk, "kostbaar" dekt de lading beter, zowel emotioneel, historisch en financieel.

Het onnodig vernietigen van dat soort apparatuur, omdat het op papier afgeschreven is, ken ik ook. En dat is inderdaad wrang voor een gepassioneerde technicus. :(

Wat betreft het draaiend krijgen van de Revox:

In eerste instantie wil ik hem zo eenvoudig mogelijk aan het draaien krijgen zonder ontploffingen, en dan gewoon eens kijken hoe hij nog presteert en dan gerichter noodzakelijke onderdelen vervangen.

Dankzij de tips die ik hier kreeg denk ik dat ik begin met vervangen van alle papier condensatoren en de elco's in de voedingslijnen. Ook de witte elco's even nameten op sluiting. En dan maar eens kijken wat er gebeurt als ik hem aan zet.

Maar ALS ik hem toch geheel ga reviseren (op verzoek van de vriend die hem eventueel koopt) heb ik alvast wat rondgeneusd op internet om een idee te krijgen:

Een service kit, waarin alle elco's, motorcondensatoren en instel potmeters zitten: 160 euro.

Geen idee welk merk en type hij verkoopt maar daar let ik uiteraard wel op.

Volspoor meetband: 60 euro.

Nieuwe aandrukrol: 40 euro.

Daar moeten dan nog 2 NKG lagers en een verse band bij, en dan ben ik al een heel eind denk ik qua onderdelen.

De Studer heb ik nooit zelf onderhouden, dat deed een bedrijf, en hij maakte weinig uren. Hij zit een stuk complexer in elkaar, en daarom verkoop ik die liever "as is".

Wellicht kan ik daar ook het opknappen van de Revox mee bekostigen, mocht de koper daar toch vanaf zien.

Ik weet niet of het nog actief is, maar neem eens een kijkje op www.analogaudio.nl.

Als je het uit liefde voor de machines doet, dan kun je daar veel hulp krijgen, ook met afregelen. Dan hoef je bijvoorbeeld geen volspoor meetband te kopen.

Er zitten ook een boel goeie semi professionele reparateurs bij zoals Frank Oomen. Je kan overwegen om het te laten doen. Frank is echt een van de beste in het vak. Je betaalt daar wel voor, maar niet zoveel als bij bedrijven die samenwerken met studio's, platenperserijen enzovoorts.
En je krijgt natuurlijk 10x beter werk dan bij de universele elektronicareparateur.

Speel wel open kaart over de uiteindelijke verkoop. Want er zitten ook mensen bij die voor hobbyredenen uren in de recorders van anderen steken voor een spotprijsje, en het is dan een stoot onder de gordel als ze dat voor een vriendenprijs doen terwijl je 'm niet zelf gaat gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 4 juni 2022 15:43:11 (16%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
RAAF12

Golden Member

Dat zijn wel dure lagers met een eigen typenummer. Maar wat let je het ding gewoon aan te zetten? En je bevindingen hier neer te pennen. Bij een 3 kops Nakamichi cassettedeck wat tig jaar stilstaat wil de koppenbrug wel stil staan. Dan is er aluminium vastgerot. Eenvoudig klusje was dat.
Maar die Studer, Revoxen hebben meen ik geen motor maar een solenoïd voor het bedienen van de koppenbrug/capstan. Dat gaat niet gauw vastzitten. Zoals gezegd heb ik goede ervaring met Catawiki. Apparaat wordt eerst door een expert geoordeeld en maakt een prijs. Je levert foto's en een beschrijving aan. En dan gaat het van start en verkoop je hem aan de hoogste bieder. Kind kan de was doen.

Bij Revoxen wil je geen gevolgschade door uitfikkende snubbers en door korsluitende Frako's die op de voedingslijnen staan.

Bij de Studer zou ik niet weten of er iets in zit dat gevolgschade kan geven bij defectraken.

En waarom geen catawiki? Als je liever aan een liefhebber verkoopt, kan je door dergelijke sites te vermijden voorkomen dat de boel puur naar een handelaar gaat.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
RAAF12

Golden Member

Daar zitten ook liefhebbers met poen. Alles is te koop, behalve het leven. Maar goed dat is een andere insteek en off-topic.