VFD Display gloeidraad, hoe zit het nu echt

bprosman

Golden Member

Al heel veel aan het zoeken geweest, maar kom er niet echt uit ook omdat ik 1000- en een oplossingen zie.
Hoe zit het nu echt met de voedingsspanning van de "gloeidraad" van een VFD display. AC ? DC ? welke frequentie ?
Wat ik lees uit de datasheet 6.3V AC, moet daar nog iets van een voorschakelweerstand voor ?

http://arduinotehniq.blogspot.com/2016/08/itron-fg209m2-vfd-display-co…

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 5 juni 2022 10:37:38 (12%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

In een donkere kamer de gloeidraad aansluiten.Als hij oplicht dan de spanning verlagen tot je het niet meer ziet branden.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fatbeard

Honourable Member

Bij veel VFDs moet de gloeidraad gevoed worden met een symmetrische AC, dus een winding met middenaftakking om een DC-bias te voorkomen.
De frequentie maakt niet heel veel uit, 50Hz kan, er wordt soms ook een aparte generator voor gebruikt op enkele tot vele kHz...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
bprosman

Golden Member

Op 5 juni 2022 10:58:14 schreef mel:
In een donkere kamer de gloeidraad aansluiten.Als hij oplicht dan de spanning verlagen tot je het niet meer ziet branden.

Ik kan me herinneren dat in mijn vorige auto (Dodge) ik 's-avonds bij motor uit ze inderdaad heel zwakjes zag gloeien.

Bij veel VFDs moet de gloeidraad gevoed worden met een symmetrische AC, dus een winding met middenaftakking om een DC-bias te voorkomen.
De frequentie maakt niet heel veel uit, 50Hz kan, er wordt soms ook een aparte generator voor gebruikt op enkele tot vele kHz...

Dank.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
McAwesome

Golden Member

De filamenten van een VFD-buis zie je inderdaad in het donker zwak oplichten, hieronder IV-22 displays bij 1,1 V.

De voedingsspanning van het filament mag bij displays met één enkel cijfer gerust ook DC zijn. AC is vooral van belang bij langwerpige displays met lange filamenten en meerdere cijfers/symbolen zoals jouw FG 209M2 display. Bij DC zie je dan mogelijk verschillen in helderheid tussen de ene en de andere kant van het display. De frequentie is niet zo belangrijk.

Je kan de AC filamentspanning ook gerust genereren met een H-brug. De aanwezigheid van een DC-bias is in de praktijk geen probleem. AdaFruit gebruikt bij hun Ice Tube Clock trouwens gewoon DC voor het filament. Dat is nochtans ook een buis met meerdere cijfers.

Je kan altijd gewoon DC proberen en als het resultaat je niet bevalt kan je nog altijd voor een oplossing met AC gaan.

[Bericht gewijzigd door McAwesome op zondag 5 juni 2022 14:38:18 (22%)

VFD's worden niet meer gemaakt, de laatste fabriek (Futaba) is er in 2020 mee gestopt.

Dus je moet zeer voorzichtig zijn als je er nog eentje hebt, zeker met de gloeidraad.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Noritake maakt ze nog steeds (met nog 10 jaar levergarantie...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik verwacht dat er buiten Japan ook nog genoeg fabrieken zijn met productie voor apparatenfabrikanten die niet massaal overstappen op LED of LCD. Kan wel zijn dat het aantal standaardonderdelen zoals je bij distributeurs uit voorraad kunt kopen, sterk is afgenomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb heel veel VFD spelletjes, en de aansturing van de gloeidraden daarin is heel simpel: blokgolfje van een paar honderd Hz, ongeveer 2V (-1 naar +1V). Ze moeten immers vanuit 6V DC aan batterijen gevoed worden.