P-Channel Depletion mosfet kopen

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een P-Channel Depletion Mosfet.
Ik heb gezocht bij Conrad, Farnell, Digikey, Distrelec en RS-Online. Nergens te krijgen behalve bij RS-online... Op basis van datasheet lijkt het toch een enhancement type te zijn. (https://nl.rs-online.com/web/p/mosfets/2025716)

Bestaan ze wel?

Mvg
Mark

Robin F.

Golden Member

Depletion mosfets zijn zo zeldzaam dat je praktisch kunt zeggen dat ze niet bestaan. Waar heb je zo'n ding voor nodig?

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Ik heb een paar exemplaren liggen (nooit gebruikt), het lijkt me vooral een curiositeit. Als ik met goed herinner werden ze in beeldbuis TVs gebruikt, en heeft Philips daar een paar verschillende types voor gemaakt.

Wat is de toepassing, waar je perse depletion mode voor nodig hebt?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Is een P1086 zoiets? een P1087 kan ook.
https://www.mouser.be/datasheet/2/308/P1086-1301500.pdf

Dat zijn oudje die vroeger veel gebruikt werden om de versterking van opamps te schakelen als ik mijn nog goed herinner.

LDmicro user.

De toepassing is een tijdsafhankelijke schakelaar.

Het ingangssignaal is een PWM signaal van -12Volt tot 12 Volt. Het circuit is:

Om S1 te bedienen is heb ik het volgende schema gebouwd:

Het werkt maar probleem is dat als R3. C1 gekozen worden zodat het lang duurt (~5 seconden) dat ook Q? langzaam in geleiding komt en dat mag niet. Q? moet snel schakelen.

Gedachten was om 2 timers te gebruiken een langzame en een snelle. Waarbij de langzame van de negatieve puls gebruik maakt.

Dus R3.1 en C.1 worden zo gekozen dat Q? snel geschakeld wordt.
R4 en C2 zijn zo dat het 5 seconden duurt voordat M? schakelt.
M? is kortsluiting en pas als deze spert, zal C.1.1 gaan opladen en Q? gaan geleiden.
Additioneel voordeel is dat het signaal niet altijd PWM is maar kan ook +12 Volt kan zijn. In circuit 2 schakelt Q? dan ook. In circuit 3 niet. (Als mijn theorie klopt)

Is een P1086 zoiets? een P1087 kan ook

Als ik in de spec sheet kijk zie ik geen symbool en kan ik eigenlijk niet zien of het toch niet stiekem een enhancement is? :)
Waar kan ik uit afleiden dat het een depletion mode is?

fatbeard

Honourable Member

Uit de electrical characteristics: alleen bij een depletion FET wordt gesproken van een VGS(off)...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 5 juni 2022 09:42:41 schreef Odvkram:
[...]
Als ik in de spec sheet kijk zie ik geen symbool en kan ik eigenlijk niet zien of het toch niet stiekem een enhancement is? :)
Waar kan ik uit afleiden dat het een depletion mode is?

Okay ik heb er even zelf over nagedacht: Rds(on) is bij depletion gegeven bij Vgs = 0 volt en bij enhancement is het voltage Vgs kleiner 0 volt (P-channel).

Als je zulke exotische onderdelen nodig hebt zonder hele goede reden deugt je ontwerp niet.

Als je nou eens een TL431 gebruikt in plaats van die MOSFET? Een alternatief kan een extra torretje achter de MOSFET zijn voor wat positieve feedback, of gewoon een comparator tussen de RC kring en de MOSFET.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 5 juni 2022 10:54:30 schreef fatbeard:
Uit de electrical characteristics: alleen bij een depletion FET wordt gesproken van een VGS(off)...

Ah, die had ik nog niet gezien. Dank je!

Op 5 juni 2022 11:05:27 schreef SparkyGSX:
Als je zulke exotische onderdelen nodig hebt zonder hele goede reden deugt je ontwerp niet.

Mee eens!
Ik heb niet beseft dat een p-Channel depletion mosfet exotisch is. 8)7

maartenbakker

Golden Member

Op 4 juni 2022 23:10:00 schreef SparkyGSX:
Ik heb een paar exemplaren liggen (nooit gebruikt), het lijkt me vooral een curiositeit. Als ik met goed herinner werden ze in beeldbuis TVs gebruikt, en heeft Philips daar een paar verschillende types voor gemaakt.

Wat is de toepassing, waar je perse depletion mode voor nodig hebt?

Zijn zijn dat niet JFET's en geen MOSFET's?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het doel is: snel op, vertraagd af?
Heb je een diode parallel aan R3 al geprobeerd? Dan laadt C1 snel op. Bij ontladen staat de sperstroom van de diode parallel aan R3, waardoor R3 als het ware kleiner wordt, dus misschien dat je C1 moet vergroten om weer dezelfde afschakelvertraging te krijgen.

Arco

Special Member

Het ingangssignaal is een PWM signaal van -12Volt tot 12 Volt. Het circuit is:

???

Negatieve signalen komen niet door de 1N4007 heen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com