Smartphone herstellen ?

Mijn zoon heeft zijn Samsung A40 laten vallen en op het scherm is nog 1 digitale lijn verschenen en verder niets meer.
Wanneer ik hem nu aanzet voel ik nog wel de trilling die komt bij het opstarten maar verder verschijnt er niets meer op het scherm.
Ik heb de smartphone intussen uit elkaar gehaald maar aan het scherm is weinig te merken, staat zelfs geen krasje op.

Zou het scherm inwendig kunnen stuk zijn ?
Het zou een beetje zonde zijn om een nieuw scherm te bestellen en dan nog zonder een werkend toestel te zitten.

Arco

Special Member

Het *kan* zijn dat alleen het scherm kapot is (of de connector zit los), maar er kan natuurlijk verder nog van alles mis zijn...
(na zo'n enorme opduvel is dat moeilijk te voorspellen, daar is 'ie niet voor gemaakt... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, het is het risico niet waard om een nieuw scherm te bestellen en dan te zien dat de phone nog niet werkt.

99.9% als je geen beeld hebt na het vallen is wel het scherm die barst. als die valt op de hoek waar de connector zit, is meestal dat deeltje glas gebarsten en komt er niks van data door.
een pcb die kapot was heb ik nog nooit gehad.

zoek eens op aliexpress voor het scherm, meestal vind je ze daar tussen 15 en 30€. wel een maandje wachten voor je het hebt.

wel goed controlleren of de connectoren ook kloppen.
https://www.aliexpress.com/item/1005001557428055.html
https://www.aliexpress.com/item/1005004132175388.html
https://www.aliexpress.com/item/1005002848397345.html

ik bestel altijd met frame, hoef je enkel de print over te zetten. zonder frame moet je het gelijmde scherm los peuteren en het nieuwe erin lijmen. die paar euro is het werk mij nie waard

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Interessant fcapri.
Enkele maanden geleden is de Samsung A40 van mijn dochter gevallen, toestel stuk. Enkele weken geleden is de Samsung A40 van mijn zoon gevallen, ook stuk. Echter wanneer ik deze aanzet voel ik nog wel een trilling van het opstarten. Aan dit scherm is echter niets te merken.

Nu heb ik gisteren beide smartphones zonder problemen gedemonteerd en het scherm van mijn zoon op het toestel van mijn dochter gezet. Dit gaf geen resultaat. Daarna dan terug het scherm van mijn zoon op mijn zoon zijn smartphone gezet en nu geeft deze zelfs geen trilling meer bij het aanzetten.(batterijen opgeladen)

Zou het toch kunnen dat het scherm stuk is ondanks dat er geen barst inzit ?
Bestaat er ook een manier om de batterij van een smartphone uit te meten ?

maartenbakker

Golden Member

De batterij meet je met je multimeter op de gelijksspanningsstand. Volgeladen zal hij rond de 4,2V komen en onder iets van 3,5V gaat het toestel niet aan.

Een scherm kan inderdaad onzichtbaar gebarsten zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pa3gws

Golden Member

Kan je bellen naar het toestel?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 5 juni 2022 05:23:14 schreef fcapri:
ik bestel altijd met frame, hoef je enkel de print over te zetten. zonder frame moet je het gelijmde scherm los peuteren en het nieuwe erin lijmen. die paar euro is het werk mij nie waard

Goede tip, bedankt. Hoef je niet bang te zijn dat je het nieuwe scherm niet goed vastkrijgt of breekt bij het vastdrukken.

Het toestel doet niets meer dus bellen zal ook niet gaan hé. :)

Ik zal eens een schermpje bestellen voor €40. Werkt het niet dan is het nog maar zo. Ik heb in ieder geval 2 A40's liggen dus heb 2 kansen.

Kan iemand nog zeggen hoe ik dergelijke batterij kan uitmeten ?

Ja, dat denkt u. Maar in werkelijkheid bestaat zo'n scherm uit min of meer 3 delen: het scherm zelf (het LCD met de pixels), het backlight-gedeelte (dat het licht veroorzaakt zodat je ook wat ziet) en de aanraaklaag.
Als de pixelaansturing defect is maar de rest niet, zie je vaak wel de gloed van het backlight en werkt de telefoon verder zoals normaal, je mist alleen visuele terugkoppeling van wat je doet, omdat er geen pixels getoond worden.

Als het backlight stuk is, werkt alles verder ook naar behoren, maar mis je wederom visuele terugkoppeling omdat er geen licht door de pixels valt. Met een sterke lichtbron onder een bepaalde hoek schijnend op het scherm kun je dan controleren of de pixelaansturing nog in orde is.

Is de aanraakfunctionaliteit defect, dan merk je dat wel bij het inschakelen: wel beeld en geluid/trilling, maar geen mogelijkheid om een pincode / ontgrendelings-patroon in te voeren (indien van toepassing...)

Dus nee, in uw geval doet het toestel nog wel degelijk wat: dat er een trilling is bij inschakelen sterkt mij in de overtuiging dat de video-aansturing en/of het backlight defect is, maar de rest nog in orde is. Eventueel kun je kijken door op een bekende plek op het scherm te tikken om te kijken wat er dan gebeurt. De sterke-lichtbron-onder-een-hoek test kan ook helpen om zaken uit te sluiten.

Vergeet het uitmeten van die batterij, het toestel trilt toch bij inschakelen? Dat heb je zelf gemerkt. Het is onzinnig om die te gaan verdenken.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Het vreemde is dat nu hij niet meer trilt wanneer ik hem aanzet, misschien zit het scherm hier ook voor iets tussen ?? Vandaar had ik graag even de batterij nagekeken zodat deze zeker nog in orde is en niet is stuk gegaan bij het demonteren.
Indien de batterij ook stuk zou zijn heeft het geen zin meer om nog kosten te gaan doen.

Maar zou niet weten hoe je zoiets uitmeet N

fred101

Golden Member

Als een batterij uitmeten te hoog gegrepen is kun je beter die telefoons dichtlaten. Dat die ene nu niets meer doet zal eerder komen doordat je iets beschadigd hebt of verkeerd hebt gedaan. Werk je wel anti-statisch ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Op 5 juni 2022 17:45:34 schreef benny1:
Kan iemand nog zeggen hoe ik dergelijke batterij kan uitmeten ?

Heb ik hierboven gemeld, afhankelijk van de laadtoestand ligt de gemeten spanning tussen ongeveer 3,5 en 4,2V. Sommige Samsungs doen zelfs 4,3V als hij vers van de lader komt. Maar aan de andere kant: een batterij gaat niet in 1 keer van werkend naar doet niks. De kans is groter dat er ergens iets niet goed op zijn plek zit of beschadigd is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 5 juni 2022 18:14:58 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb gewerkt met plastic handschoenen en zover ik weet niets beschadigd.
Ik heb al veel batterijen uitgemeten maar in dit geval is het geen gewone batterij met een + en - kant maar speciale fiche zoals op deze foto.

Maar intussen toch uitgemeten en ik meet 3,9V, dus dat lijkt me ok.

[Bericht gewijzigd door benny1 op zondag 5 juni 2022 18:38:24 (14%)

pa3gws

Golden Member

Op 5 juni 2022 17:45:34 schreef benny1:
Het toestel doet niets meer dus bellen zal ook niet gaan hé. :)

Nee das nogal dronken.:-)
Ik bedoel dus bellen NAAR het nummer van het toestel gaat hij nog wel over??
Als het display stuk is kan hij misschien nog wel binnenkomende gesprekken ontvangen.
Je kan er dan verder niets mee maar dan weet je wel of er verder nog leven in het ding zit.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op zondag 5 juni 2022 18:47:57 (26%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 5 juni 2022 17:45:34 schreef benny1:
Kan iemand nog zeggen hoe ik dergelijke batterij kan uitmeten ?

Zo op het zicht zeg ik: Die is kapot. Ik vertrouw hem niet meer. Ruikt ie? Een zoetige fruit-lucht, waarbij ik nooit weet wat voor fruit het is...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

De 'kreukels' in de batterij komen waarschijnlijk doordat er iets teveel geweld is gebruikt bij lossteken van de lijm... (Kan alleen het 'jasje' zijn.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

We hebben dat eerder getest en kregen toen direct voicemail te horen.
Beide batterijen intussen uitgemeten en zijn nog ok.
De kreukels zijn inderdaad enkel het jasje, daaronder is alles nog netjes vlak, de andere batterij heeft dit minder.
Het zou me verbazen dat beide printplaten van beide telefoons stuk zijn dus ik veronderstel dat het scherm de oorzaak is.

Misschien nog een laatste vraag.
Kan het trillen ook iets met een defect aan het scherm te maken hebben of ligt dat enkel bij de printplaten ?

fred101

Golden Member

Op 5 juni 2022 18:33:50 schreef benny1:
Heb gewerkt met plastic handschoenen en zover ik weet niets beschadigd.

Zwarte anti-statische zijn goed maar gewone plastic zou ik nooit dragen, dan kun je beter blote handen gebruiken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
pa3gws

Golden Member

Het trillen is waarschijnlijk een instelling van het toestel.
Als ik mij Samsung opnieuw opstart geeft hij ook even heel kort een trilling.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Heb het nog eens nagekeken en ik had inderdaad een foutje gemaakt.
De trilsensor zat een beetje in de foute positie alhoewel hij op deze manier ook erin paste.
Heb hem nu verdraaid en beide telefoons trillen terug bij het aanzetten.
Dus tijd voor een nieuw schermpje.

maartenbakker

Golden Member

Ah, mooi gevonden. Dan gaat een schermpje vast wel helpen!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Intussen besteld.
Allen bedankt voor de ondersteuning. _/-\o_

Misschien nog één vraagje.
Met welk product lijmen jullie het toestel terug dicht helemaal op het laatst?

[Bericht gewijzigd door benny1 op zondag 5 juni 2022 21:37:38 (47%)

Hensz

Golden Member

Op 5 juni 2022 19:00:36 schreef benny1:
We hebben dat eerder getest en kregen toen direct voicemail te horen.

Logisch, hij is uitgeweest en opnieuw opgestart, maar je hebt de pincode voor de sim nog niet ingegeven.

Don't Panic!

Op 5 juni 2022 21:35:11 schreef benny1:
Intussen besteld.
Allen bedankt voor de ondersteuning. _/-\o_

Misschien nog één vraagje.
Met welk product lijmen jullie het toestel terug dicht helemaal op het laatst?

normaal moet je niks lijmen. enkel het display is aan het frame gelijmt, de rest schroeft in elkaar.
batterijen lijm ik er daarna niet meer in, vergemakkelijkt het vervangen later :-)

je kan dat ene display dan ook eens testen op beide telefoons, misschien dat je ze alle2 kan herstellen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken