Relais enkel aantrekken bij de juiste polariteit. werkt niet?

Hey allen,

Ik heb een vraagje , mijn beperkte kennis zal de reden zijn waarom ik er niet uit geraak :

Ik heb een sproeitoestel aan een tractor hangen, in de tractor zit een gps systeem om netjes te kunnen werken.
Nu, dit GPS systeem heeft de mogelijkheid om een eenvoudige schakelaar erop aan te sluiten , zodat wanneer het werktuig in werking is, hij dat inkleurt op het schermpje. Zo zie je perfect waar je nog moet en waar niet. Vrij simpel.

Nu, ik had dit graag aangesloten op de hoofdkraan van het sproeitoestel. Deze gaat open of dicht aan de hand van een 12v signaal. Open of dicht word gewisseld door de polariteit van de 12v te wisselen, dus het motorisch ventiel krijg hoe dan ook 12v. Ik had gedacht om er parallel een relais op aan te sluiten, maar dat trekt natuurlijk aan bij elke polariteit. Dan maar een diode ertussen? Dat zou toch in principe moeten werken ? Ik heb geprobeerd met 2 diodes maar met geen enkele werkte het. In beide gevallen trok het relais nog steeds aan.

Zie ik iets verkeerd?

Die hoofdkraan van het sproeitoestel, is dat een soort kogelkraan met een elektromotor en eindschakelaars? Of is dat een dikke solenoid die altijd onder spanning moet staan?

Ik begrijp dat de momenten waarop gesproeid wordt , doorgegeven moeten worden aan je GPS systeem dat de informatie gebruikt om de besproeide delen van je land vast te stellen (inkleuren op je scherm).

Kun je een schematische tekening maken met hoe je e.e.a. nu hebt aangesloten of geschakeld. Dus wat je gemaakt hebt met die dioden? En welke dioden heb je ervoor gebruikt?

Een foto van die hoofdkraan en je gps systeem aansluitingen en misschien de manuals of een link daarna kan ook helpen.

Ik ben geen boer of agrarier en weet niet echt hoe zo'n soort van installatie er nu eigenlijk uitziet.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Als ik je goed kan volgen staat de hoofdkraan steeds onder spanning maar wisselt + en - van aansluiting zodra je aan of uit zet.

Je gaat dan een duppelpolig relais moeten gebruiken met wisselcontact.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Bovenstaande klopt inderdaad,

Het is een motorische klep met eind en begin aanslag. Geen magneetklep. Bij omwisselen van de polariteit wisselt de klep van helemaal open naar helemaal dicht.

Ik had ook gedacht aan een wisselrelais, maar kan het dan niet voorkomen dat hij het verkeerde signaal doorgeeft (bv als ik de spanning eraf haal terwijl het ventiel open staat ) ?

Ik zou al even moeten gaan zoeken welke diodes het waren, beiden kwamen van een printplaat en waren vrij groot en robuust. Ik heb ze gewoon op elke manier proberen aansluiten (zowel aan de + als - spanning , en met het streepje richting relais en omgekeerd)

Foto's ga ik straks even posten

En dubbelpolig relais is onzin, de TS probeert de spanning van de aansturing te gebruiken om een signaal voor de GPS computer te maken, niet om zelf die klep aan te sturen.

Dat zou gewoon moeten werken met een diode in serie, misschien waren dat stiekem toch geen gewone diodes, maar in de meeste gevallen (als het een TVS of zenerdiode was) zou het ofwel gewoon werken of het relais zou nooit aantrekken.

Wat wel mogelijk is, is dat de motor bij het omschakelen, als hij het eindpunt nog niet heeft bereikt, een hele hoge spanning maakt, die je diodes stuk heeft gemaakt. Als je bij het testen de motor losmaakt, of wacht tot hij de eindpositie heeft bereikt, kun je daarna vaststellen of dat het probleem was.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Wat je ook kan doen is een bi-stabiel relais met 1 spoel. Die wisselt van stand als je de polariteit omkeert.

Het is een motorische klep met eind en begin aanslag

Bedoel je die aanslag letterlijk, dus een mechanische blokkade waarop de motor vastloopt? Of bedoel je met aanslag een schakelaar die de motor uitzet?

Een schakelaar zou het mooiste zijn, dan kun je met wat simpele logica bestaande uit wat diodes en een relais een mooi stuursignaal maken voor je GPS installatie.

Wat je ook kan doen is een bi-stabiel relais met 1 spoel. Die wisselt van stand als je de polariteit omkeert.

Een bistabiel relais is goede eenvoudige oplossing. Wel ontdenderen dan. Ik vind het tegenwoordig alleen erg lastig om bistabiele relais te vinden. Zeker als het om een beetje vermogen gaat. Kleintjes gaat wel, maar ook die zijn lastig.

Ik ben zelf opzoek naar een bistabiel puls relais met contacten die 100A kunnen schakelen. Dit om bij onderspanning een accu af te schakelen zonder dat er voortdurend een ruststroom moet lopen. Als je op het net zoekt naar onderspanningsbeveiliging dan krijg je altijd van die printjes met een lm339 en een gewoon relais er op. Dat trekt dus altijd stroom en vaak een vrij forse stroom ook nog. Als je accu al niet dood is, gaat hij dat daarna wel omdat hij ontlaad door de permanente ruststroom die nodig is om het uitschakel relais uit te houden.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 6 juni 2022 11:12:29 (54%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

OK ik had het net andersom begrepen dat de GPS de sproeier aanstuurde.

Met een gewoon relais en diode moet dat toch werken. Wil de GPS een signaal naar GND of een signaal naar 12V/24V?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik was er ook mee in de war, en eigenlijk nog altijd.

"Relais enkel aantrekken bij de juiste polariteit", zoals in de titel staat, wijst er toch op dat er iets gezocht wordt dat het relais doet aantrekken (of niet) bij de ene of de andere polariteit?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dat maakt toch niet uit; daar heeft hij dat relais voor. Er komen 2 draden uit die GPS computer, en die moet hij al dan niet met elkaar verbinden. Dat mag dus een heel klein schattig relais zijn.

Dergelijke kranen hebben, zover ik weet, doorgaans een motor met een paar eindschakelaars, waardoor hij zelf stopt als de eindpositie bereikt is. Bij het bedienen van die schakelaar ontstaat er ook een hoge spanning bij het uitschakelen, maar die staat over de schakelaar, en dus niet over de diode van de TS, dus dat zal geen probleem zijn. Echter, als de draairichting van de motor omgekeerd wordt terwijl deze nog draaide, zal er wel een hoge spanning over de diode staan, en als dat toevallig een type was dat daar niet tegen kan, zou het verklaarbaar zijn dat ze stuk zijn.

@TS: kun je de typenummers geven, en kun je met een multimeter (op diodestand) de diodes meten, in beide richtingen? Je hebt de diode toch wel in serie gezet met het relais, en niet per ongeluk parallel?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Allicht heeft TS een klein relais en een dikke schottky diode, met te veel lek om het relais af te schakelen. Of gaat de diode direct kapot door een inductiepuls.

Ik zou hier neigen naar een optocoupler, met een diode antiparralel over de led. Het lijkt wat robuuster en gepaster aan zo een GPS module.

[edit]
Het is een beetje beschamend hoe slecht de openingspost gelezen wordt..

[Bericht gewijzigd door Aart op maandag 6 juni 2022 12:52:37 (12%)

Lambiek

Special Member

Op 6 juni 2022 09:33:57 schreef nestor0973:
Nu, ik had dit graag aangesloten op de hoofdkraan van het sproeitoestel. Deze gaat open of dicht aan de hand van een 12v signaal.

Moet ik dat lezen als: 12VDC signaal erop is kraan open, 12VDC signaal eraf is kraan dicht?

Als dat zo is kun je toch het 12VDC signaal gebruiken, of zie ik dat verkeerd. Je zou dat bijvoorbeeld via een optocoupler kunnen doen of een klein relais.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Klopt, ik heb de diodes in serie gezet natuurlijk, en zelfs nog niet eens aangesloten op de kraan zelf tijdens het testen, gewoon 12v voeding gebruikk.

Het klopt ook dat de gps enkel een contact wenst, dus een gewone 12v autorelais is meer dan voldoende.

Mijn diodes waren beiden van het type 1N4005 .

schema ongeveer zoals dit :

https://i.ibb.co/60jRbzH/relay.png

Hier op het werk hebben we die die klepjes ook maar dan op 24Vdc.

Werking is een klein DC motortje welke door ompolen dicht <> Open kan.
Intern zitten er vaak 2 stops op, 1 x eindpositie en 1 x moment.

Met een dubbel wisselcontact van een relais kun je dit prima aansturen, de klep staat altijd dicht aan te sturen behalve wanneer de GPS zegt dat het open moet.

https://www.uploadarchief.net/files/download/relaismotorsturing.png

Sine

Moderator

@peter

Hier is het net andersom, de TS wilt de klep uitlezen en dat naar de GPS sturen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 6 juni 2022 12:59:33 schreef nestor0973:
Mijn diodes waren beiden van het type 1N4005 .
schema ongeveer zoals dit :
[schema]

In principe had dat wel moeten werken. Maar bij het uitschakelen van je relais ontstaat er een hoge spanning, die misschien de diode heeft stukgemaakt, waardoor hij nu in beide richtingen geleidt. :)

Je ziet daarom meestal ook nog een 'blusdiode' over het relais staan. Dat kan hetzelfde type zijn als de andere diode.
Het relais kan door de blusdiode wel wat traag afvallen (de stroom blijft nog even door de blusdiode lopen).
Daarom wordt er ook nog wel eens een weerstand in serie met de blusdiode geplaatst. De waarde van de weerstand zou ik hier tussen 1x en 5x de weerstand van de relaisspoel nemen (het komt niet zo precies).

Een extra voordeel van de weerstand is dat, mocht er toch een diode sneuvelen, de klepspanning niet kortgesloten wordt: R1 zit er dan altijd nog.

Al met al ziet het er dan zo uit. D1 is 'jouw' diode, D2 is de blusdiode.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 6 juni 2022 13:22:30 schreef Sine:
@peter

Hier is het net andersom, de TS wilt de klep uitlezen en dat naar de GPS sturen.

en om een of andere duistere reden wil hij dat met een relais doen, verwarring troef dus want een relais is nergens voor nodig, een simpele optocoupler kan dit net zo goed en vermoedelijk eenvoudiger en betrouwbaarder.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

Een optocoupler zou het op papier doen.
Toch, in dit soort omgevingen, zou ik zelf naar een gewoon auto-relais grijpen. Opto's willen daar nog weleens om 'mysterieuze' redenen de geest geven.
Een ander voordeel van het relais is dat zo goed als iedere monteur het snapt als hij het tegenkomt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 6 juni 2022 13:45:20 schreef big_fat_mama:
[...]

en om een of andere duistere reden wil hij dat met een relais doen, verwarring troef dus want een relais is nergens voor nodig, een simpele optocoupler kan dit net zo goed en vermoedelijk eenvoudiger en betrouwbaarder.

Ik wil gewoon ten alle tijde vermijden dat spanning het GPS systeem om zeep helpt, dus wil ik het boeltje perfect gescheiden houden.

Op 6 juni 2022 13:31:19 schreef Frederick E. Terman:
[...]In principe had dat wel moeten werken. Maar bij het uitschakelen van je relais ontstaat er een hoge spanning, die misschien de diode heeft stukgemaakt, waardoor hij nu in beide richtingen geleidt. :)

Je ziet daarom meestal ook nog een 'blusdiode' over het relais staan. Dat kan hetzelfde type zijn als de andere diode.
Het relais kan door de blusdiode wel wat traag afvallen (de stroom blijft nog even door de blusdiode lopen).
Daarom wordt er ook nog wel eens een weerstand in serie met de blusdiode geplaatst. De waarde van de weerstand zou ik hier tussen 1x en 5x de weerstand van de relaisspoel nemen (het komt niet zo precies).

Een extra voordeel van de weerstand is dat, mocht er toch een diode sneuvelen, de klepspanning niet kortgesloten wordt: R1 zit er dan altijd nog.

Al met al ziet het er dan zo uit. D1 is 'jouw' diode, D2 is de blusdiode.
[bijlage]

Op deze manier is het toch enkel beveiligd bij een polariteit en niet bij omschakelen ? Of zie ik dit verkeerd ?

Frederick E. Terman

Honourable Member

In de 'aan'-polariteit loopt er stroom door de relaisspoel. De blusdiode doet in die tijd niets; hoeft ook niet.
Bij omschakelen naar de 'uit'-polariteit zorgt de blusdiode ervoor dat er geen hoge spanningspiek ontstaat.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Op 6 juni 2022 14:01:51 schreef nestor0973:
Ik wil gewoon ten alle tijde vermijden dat spanning het GPS systeem om zeep helpt, dus wil ik het boeltje perfect gescheiden houden.

Ik snap niet waarom zo moeilijk doen, pak toch gewoon het signaal waarmee je de klep open zet. Dan hoef je helemaal niet te kijken naar de polarisatie van de klep.

En dat zou je kunnen doen met het voorbeeld van FET.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lambiek, je hebt iets gemist. Die klep heeft altijd spanning, maar met wisselende polariteit. Polariteit +- is klep open, polariteit -+ is klep dicht. Dat is de reden waarom we zo "moeilijk" doen.

Een 12V autorelais lijkt me nu niet ideaal om de ingang van de GPS aan te sturen. Eer klein 12 V (reed)relais voor kleine stromen is beter geschikt.

Lambiek

Special Member

Op 6 juni 2022 14:33:50 schreef KlaasZ:
Lambiek, je hebt iets gemist. Die klep heeft altijd spanning, maar met wisselende polariteit. Polariteit +- is klep open, polariteit -+ is klep dicht.

Ik heb niets gemist, dan kan het nog steeds.

Dat is de reden waarom we zo "moeilijk" doen.

We??????? :o

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.