startstroombegrenzer bij gebruik van een pomp op een spanningsinverter?

Ik heb een slechte ervaring gehad met de startstroom/aanloopstroom ('inrush current') van een centrifugaalpomp op een HF-inverter (12DC -> 220AC) die 1500W zou moeten aankunnen (continu, 3000W piek).

Na een aantal pogingen, in mijn naïviteit bleef ik het proberen, sneuvelden de FETs in de inverter. Daar heb ik van geleerd en inmiddels weet ik beter en snap ik waarom e.e.a. niet kon.

Uiteindelijk heb ik destijds een LF inverter van 5000W aangeschaft en dat werkte prima. Een ding van 25 kg met o.a. een reusachtige ringkerntrafo er in. Deze heeft 4 jaar fantastische gefunctioneerd met de beregeningspomp op mijn accubank van 265Ah (12V), de accu's werden opgeladen met een zonnepaneeltje van 100Wp (ik gebruikte de sproeier alleen als het echt nodig was voor mijn groentetuin.

Helaas heeft deze LF inverter het nu ook begeven doordat deze laatste winter muizen in het ding hebben gekampeerd en een deel van de elektronica in de behuizing hebben ondergescheten en -gezeken.

Maar ik wil niet afdwalen (ik kan de lezer nog verwijzen naar een oude thread die hier verband mee houdt en waarvan de laatste bijdrage e.e.a. uitlegt: https://www.circuitsonline.net/forum/view/141570/1 ).
Het gaat me nu om het feit dat ik overweeg om toch weer een HF invertertje aan te schaffen, maar deze dan te beveiligen met een startstroombegrenzer/softstart of hoe je het moet noemen, vanwege de kosten die ik niet te ver wil laten oplopen doordat ik nu al weer kosten heb gemaakt die niets opleverden (zie de bovengenoemde thread).

Ik zag bijvoorbeeld bij Conrad ( https://www.conrad.nl/nl/p/ivt-18017-s-startstroombegrenzing-asb-12-s-… ) een startstroombegrenzer ASB 12-S waarbij de volgende opmerking staat:

"De startstroombegrenzing dient niet te worden gebruikt voor spanningsomvormers en generatoren, die de vereiste startstroom van de betreffende verbruiker niet kunnen aanbieden."

En dat lijkt me roet in het eten te kunnen gooien bij mijn overwegingen. Geldt dit voor alle begrenzers/softstarters dat iemand weet? Hoezo zou deze opmerking gemaakt zijn eigenlijk?

Dit lijkt wel een geschakelde aanloopweerstand of een lichtdimmer in een kastje ofzo...

Ik denk dat een startstroombegrenzer op basis van een VFD beter zou kunnen werken. Al moet je mogelijk wel uitkijken met het aanlopen van de pomp onder belasting.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als het puur startstroom is, hoef je toch alleen maar de pomp aan te laten lopen, en daarna de afgaande leiding te openen

tja, een vuile pieklast voor een omvormer, inductief en duurt langer als een smps die start. dat starten zonder water kun je eens proberen, miss helpt dat. idd de perskant kraan dichtzetten.

als je van de verkoper niks meer hoort, dan zou ik eens de nieuwe 12V versie openmaken. kan zijn dat een ntc oid ontploft is door de piekstroom van de ringkern. of door transport een boutje onder een print gevallen, heb dat ook al gezien.

[Bericht gewijzigd door testman op 5 juni 2022 16:32:34 (39%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is een NTC in een doosje. Ik herinner mij dat iemand ooit zoiets geprobeerd heeft, en dat het geen succes was, maar de details weet ik niet meer.

Als de motor niet net zo snel aanloopt als dat de NTC opwarmt maakt hij weinig kans iets nuttigs te doen.

Tsja, dat kastje lijkt me ook verdacht.

@DK & @testman: in de aangehaalde oude thread is dat ook ter sprake geweest, dat afknijpen van de uitgaande leiding. Ik heb het nooit meer geprobeerd omdat destijds het HF-invertje de geest al had gegeven en zoals je kunt lezen aan het eind van die oude thread, heb ik daarna die LF inverter toegepast en dat werkte als de gesmeerde bliksem, dus de noodzaak verdween.

Nu zit ik weer zonder werkende inverter, tenminste tenzij de goedheiligman veel te vroeg een 48V batterij bij me brengt, want dan kan ik die verkeerd geleverde 6000W inverter aansluiten en hopen dat daar geen boutjes in zwerven.

Ik heb de behuizing, toen het ding een bonkend geluid maakte en er rook uitkwam na het aanzetten, opengemaakt om te zien wat er geblakerd was, maar heb toen niets kunnen ontdekken.

Wel weet ik dat er twee snoeren naar de bovenkant van de enorme ringkerntrafo liepen die me al bij aflevering opvielen doordat ze met, ik denk een thermische voeler, er op vastgekit leken te zitten en die kit zag er broos uit. Na het incident was er geen verschil waarneembaar, maar ik sluit niet uit dat er al een defect was.

Een losse schroefje sluit ik niet uit, want uit de doos van de verkeerd geleverde 48V versie kwam ook een los schroefje zetten....

En het kan natuurlijk dat de FedEx met het ding heeft gescheurd of gesmeten. De verpakking bestond uit niets anders dan enkele meters bubbelfolie die er om heen was gewikkeld in een verder lege dunne gammele kartonnen om doos zonder beschermende piepschuimsteunen of zo.

Iemand enig idee waar het bonkende geluid bij aanzetten vandaan kan zijn gekomen toen ik het apparaat aanschakelde? Zelf houd ik het op iets in de trafo.

Gisteren heb ik het apparaat naar huis gehaald van de moestuin met het plan om de opengeschroefde 12V exemplaren (het muizenexcrementen exemplaar en deze dus waar de rook na het bonken uit kwam) naast elkaar te bekijken om te zien of er overeenkomstige prinmodules in te ontdekken zijn. Het oudste exemplaar (de 'muizen-wc') was bemeten met 5000W en de 'trafobonk-roker' met 6000W.

Ik heb al gespeeld met de gedacht om eventueel de trafo uit de muizen-wc te halen en die uit de bonk-roker daardoor te vervangen als ze passen. Het zijn allebei 12V inverters...

Wellicht kom ik binnenkort aan een vergelijkende beschouwing van het innerlijk van beide inverters toe en dan laat ik uiteraard mijn bevindingen hier wel weten.

Ben erg benieuwd naar jullie gedachten over wat er plaatsgevonden kan hebben. Ik had alle schakelaars op uit staan (het is zo'n ups-achtig exemplaar met een AC ingang en ook een oplaadfunctie), de kabels gemonteerd en de schakelaar aangezet. De display ging aan, maar voordat ik kon zien wat ie weergaf hoorde ik dus dat dof bonkende geluid met daaropvolgend de rook.

Afijn, na onderzoek zal er hopelijk meer duidelijk worden.

IK denk dat je dan een enkelfase softstarter nodig hebt die instelbaar is zoals onderstaande link

https://nl.rs-online.com/web/p/motor-starters/2096340

jerome

Golden Member

Een bldc 12V motor op jouw pomp was in eerste instantie beter geweest. Kon al dat omvormgedoe vervallen en was regelbaar in toeren tot het beste rendement.

@benleentje: Ja, dat heeft een aardige prijs. Als ik dat bedrag optel bij de aanschaf van een HF -inverter van zeg 1500W, dan kan ik maar beter weer een nieuwe LF inverter kopen.

Bedankt voor je suggestie, maar in de praktijk (moneywise) ben ik daar helaas niet mee geholpen.

Een bldc 12V motor op jouw pomp was in eerste instantie beter geweest.

@jerome: Maar ja, het was ook beter geweest als mijn inverter niet in de winter door die muizenkolonie was ondergescheten, maar dat is wel gebeurd. Ik bedoel eigenlijk: mijn pomp heeft geen brushless gelijkstroom motor, wat kan ik daar aan doen? Of weet jij een manier om mijn Eurom centrifugaalpomp te hacken met een bldc 12V motor?

IK dacht wel dat het prijsverschil tussen een 5000W en een 1500W inverter een stuk groter zou zijn dan die 200,-

Het is ook enkel maar een suggestie wie weet vind je iets goedkopere op bv ebay of ali.

https://aliexpress.com/item/4000402867856.html

Daar moet dan nog wel een koelprofiel bij, die daar ook tussen staat. Ze eggen op site pas boven de 2000W dat je koeling nodig hebt ik zou dat gelijk doen.

[Bericht gewijzigd door Sine op 5 juni 2022 21:07:37 (27%)

@benleentje: grappig, die laatste is dezelfde softstarter als die ik aanvankelijk op het oog had!

Ik koppel even terug naar hoe ik deze thread begon, de stroombegrenzer van Conrad waar bij stond: ""De startstroombegrenzing dient niet te worden gebruikt voor spanningsomvormers en generatoren, die de vereiste startstroom van de betreffende verbruiker niet kunnen aanbieden."

Dat deed mij denken dat het toch wel vreemd is dat hier speciaal spanningsomvormers worden genoemd die de vereiste startstroom niet aankunnen. Want al ie dat wel aankan, dan hoef je die begrenzer niet te hebben toch? Dus wat maakt het dat met name een spanningsomvormer (dat is toch wat een inverter is nietwaar), deze begrenzer niet kan gebruiken? Dat vraag ik me nu dus nog steeds af....

Dit is weliswaar een andere, maar ik vroeg me dus in de startpost al af of die zinsnede uit de conradproductpagina van die stroombegrenzer niet om de een of andere, mij nog duistere, reden allemaal die beperking hebben van het niet toepasbaar zijn op een situatie waarin een spanningsomvormer de vereiste startstroom niet aankan. Ik blijf daar nieuwsgierig naar...

En ja, geloof het of niet, maar de 5000W LF inverter, die ik 4 jaar naar tevredenheid heb gebruikt met mijn 800W centrifugaalpomp met klepelsproeier, had ik gekocht (nieuw) voor 259 Britse ponden via een Engelse website van een Chinees. Geen verzendkosten ook.

De inverter die ik onlangs aanschafte omdat de muizen hun ding hadden gedaan, was een refurbished 6000W exemplaar voor 200 UK pounds, bij dezelfde handelaar. Alleen (b)leek die niet zo geweldig te zijn gerefurbished dus. Weer geen verzendkosten

Ik heb nooit overmatig geld willen uitgeven omdat e.e.a. al duur genoeg werd: pomp, AGM-accu's, zonnepaneeltje, slangen, koppelingen, klepelsproeier, you name it. En het werkte gelukkig allemaal ook voortreffelijk tot voor kort. Al met al is het nog een behoorlijke zak met poen geweest.

Een eenvoudige waterpomp voor bv een zwemvijver kost je nog geen 200€ en kan direct op de 12V, met allerlei beveiligingen inclusief.

Wel moet je je de vraag stellen welke druk je nodig hebt, die dingen leveren wel een leuk debiet maar een erg lage druk (zal rond de 0,2-0,5bar zijn).

Beregening maak ik op uit je verhaal. Met 0,2 bar ga je niet echt kunnen spuiten, wel mooi druppelen met een druppelslang bv. Met een open slang gaat het ook mooi maar met een sproeier vrees ik ervoor... Of je zou zo'n fonteinkopje erop moeten zetten.

Eens die vraag gesteld, debiet? De kleintjes doen al gauw 3500l/u

Voor een hogedruk type zit je al snel rond de 350-400€ maar dan heb je ook 10bar bij 300l/u. Ook niet ideaal voor een grote sproeier. Aquaforte, shurflo,... als merken.

Voordeel, simpel, goedkoop, beveiligd, zuinig en direct op 12V. Veiliger ook dan een omvormer ertussen gezien de lagere spanning, al heb je natuurlijk wel een zwevend net.

@jerome: Ik reageerde wellicht nogal afwijzend op jouw suggestie dat 'als' mijn pomp een brushless 12V dc motor was geweest..., maar het heeft me wel doen zoeken naar bldc centrifugaalpompjes.

Die zijn er dus (volop in China), maar zijn klein en ook heel aardig, want goedkoop, kunnen continu lopen en onder water.

Ik zag naast de vele 800 l/h exemplaartjes (het zijn heel kleine dingetjes van kunststof) er ook eentje met een max flow rate van 2100 l/h OF een opvoerhoogte van 10 meter en een opgenomen vermogen van rond de 50W....

Dus ik fantaseer nu al over een aantal van die dingetjes parallel....
Op een hoogte van 6m geeft een zo'n ding nog 20 l/m, ik denk nu dat je er zelfs een beetje mee kunt sproeien.

Dus Jerome, bedankt toch voor de tip, het geeft weer hoop!

@Appel: Je hebt natuurlijk die enorm lange, oude thread waarnaar ik in de eerste post hier verwees niet kunnen lezen, maar ik ben ooit begonnen met een vijverpomp (bij nalezen van deze post zie ik dat ik het daar toen misschien helemaal niet over heb gehad, enfin het was een vijverpomp waar ik allereerst mee in de weer ging). Hoog debiet, weinig druk en slechts 45 Watt, maar die was nog op 220AC met een HF invertertje van 1500W, dat ging zonder pijn, maar was erg omslachtig vanwege het gebrek aan druk.

Als je de slang iets te hoog tilde kwam er al haast niets uit, zeker als je sproeipogingen deed was het gauw over.

'been there, done that' zeggen de Britten dan.

En hoge druk bij een laag debiet is voor mijn moestuin niet interessant, dan kan je beter met gieters gaan lopen.

Maar elk idee is welkom, want er blijkt altijd meer te zijn dan je dacht....

En als de nood aan de man is ga ik er misschien wel terug naar mijn bilgepompje op 12V.

Ik koppel even terug naar hoe ik deze thread begon, de stroombegrenzer van Conrad waar bij stond: ""De startstroombegrenzing dient niet te worden gebruikt voor spanningsomvormers en generatoren, die de vereiste startstroom van de betreffende verbruiker niet kunnen aanbieden."

De eenvoudige inschakelstroom begrenzers werken met een NTC weerstand en zijn geschikt voor zware voedingen en transformatoren en enkele motoren.

Een NTC is een weerstand die als die koud is een hogere waarde heeft dan wanneer die warm is. Dus zeg koud 5 ohm en warm 0,1 ohm. Een geschakelde voeding kan bij het inschakelen zomaar een piek van 200A trekken om de condensatoren op te laden maar die is ook maar kort. Een weerstand van 5 ohm op 230V zorgt voor maximaal 46A. De condensatoren in de voeding laden nu een stuk langzamer maar toch nog heel erg snel.

De inschakel piekstroom is nu een stuk lager wat voor een 230V net geen probleem is en als die piekstroom maar blijft onder wat de 16A Zekering nog aankan en dat is qua piekstroom zo rond 100 - 160A. Dus 200A was net te veel 46A ruim er onder.

Echter is 46A voor je omvormer van 1500W nog veel. Het ding kan 3000W piek en dat is 12A. Stel dat een nog kortere piek van 25A ook nog even kan.

Een motor van 1500W op 230V is ca 6A tijdens het inschakelen is dat 8x zoveel en dat is 48A. Dat is ruim boven de piekstroom van 25A die je omvormen nog aankan. De NTC weerstand zou die 48A wel iets verlagen maar dan loopt je motor langzamer aan en word de piek langer.

Dat wil niet zeggen dat een NTC oplossing niet kan maar die moet uitgerekend worden specifiek voor de motor. Maar eigenlijk kan je omvormer maar 12A aan als die piekstroom er wat langer is.

DE piekstroom van een 6A omvormer is voor heel erg kort 25A maar eigenlijk meer 12A voor de duur dat een motor moet aanlopen.
Zelfs voor een softstarter is het nog heel lastig om in dat kleine range tot 12A de motor aan te laten lopen.

@benleentje: duidelijk verhaal, dankjewel hiervoor.

Je schrijft:

De eenvoudige inschakelstroom begrenzers werken met een NTC weerstand en zijn geschikt voor zware voedingen en transformatoren en enkele motoren.

, dat betekent dat die andere begrenzers met een alternatieve techniek werken. Is dat de aanpak van een weerstand in serie die na verloop van tijd door een relais wordt overbrugd?

Is dat een beter te realiseren begrenzing voor mijn 800W inductieve last denk je? Ik vraag me af hoe ik, wanneer ik niet zelf ga knutselen, af kan gaan op de parameters die worden verstrekt bij commerciële begrenzers. Waar moet ik dan op letten in het geval van een weerstand/relais-combi en waarop bij een NTC begrenzer?

Mocht ik toch zelf willen gaan knutselen, is het dan voldoende om de juiste NTC te selecteren en in serie op te nemen, of zitten er nog adders onder het gras?

Idem voor de weerstand/relais combi, zijn er aanbevelingen te doen in geval van zelfbouw/?

Misschien heeft iemand een link naar een schema o.i.d. ...

of het wordt gerommel met weerstandjes, wat ook niet ideaal is bij dergelijke stromen.

Hetgeen wat ik je liet zien dat softstarters en dat werkt zoals een zeer geavanceerde lichtdimmer. Geavanceerd omdat daar een microcontroller chip inzit die een triac aanstuurt. De spanning over de motor word vanaf zeg 10V lanzaam opgebouwd tot de volle spanning van 230V.

Mocht ik toch zelf willen gaan knutselen, is het dan voldoende om de juiste NTC te selecteren en in serie op te nemen,

Eerlijk gezegd geen idee, ik twijfel nu of met een NTC mogelijk is. IK was gisteren denk iets te optimistisch.

De NTC oplossingen zijn goed voor op het 230V net waar je voor een snelle zekering onder de 50A wilt blijven gedurende 0,3 sec, jouw omvormer moet onder de 25A blijven maar dat is ook een gok van mijn kant. Je zou dan in de specificaties van de omvormer moeten kijken. IK heb er even een aantal bekeken en realiseer me dat die 25A erg optimistisch is dat zal eerder 15A zijn voor zeg 0,1S en dat 12A tot max 2S.
Ik zie nu ook dat zo een inverter een stuk goedkoper is dan ik dacht.

Idem voor de weerstand/relais combi, zijn er aanbevelingen te doen in geval van zelfbouw/?

Je kan eens kijken of je een zware lichtdimmer kan vinden. De motor achter dimmer aansluiten en dan handmatig opdraaien en kijken of de motor wil gaan draaien. IK denk dat het voor jouw niet per se automatisch moet gaan en dan kan je de motor handmatig achter de dimmer opstarten en daarna een knop indrukken die een relais bedient.

Een weerstand zou dan iets van 18 ohm @ 100 / 200W moeten zijn. Maar dat mogen ook meerdere kleiner weerstanden in serie zijn. De weerstanden kan je wel vrij makkelijk testen zet de 18 ohm in serie met de motor en kijk of die wil gaan draaien en schakel dan gelijk uit. Dan daarna iets met een relais en timer relais gaan maken wat je kan instellen.

Als je 2,7 ohm 3x parallel zet dan krijg je 0,9 ohm 21W weerstand. Die kan je dan steeds in serie zetten tot je ergens tussen 16 en 22 ohm zit. Begin dan met bv 22 ohm en kijk of de motor wil gaan draaien zo nee dan 0,9 ohm minder en nog eens proberen.

IK heb nog ca 500 stuks 2,7 ohm 7W weerstanden liggen verpakt per 50 stuks. Ooit eens gekocht voor voorraad maar dat is wel erg veel. Een zak je van 50 stuk mag weg voor 5,- ex verzendkosten kan wel wel in een enveloppe.

Als ik 2 zakjes in een enveloppe kan versturen mag dat wel voor totaal 10,- weg.

https://www.excess24.net/kh-210-8-10-b-2r7.html

@benleentje:

Zo'n microcontroller gestuurde triac klinkt helemaal goed. Ik zat al na te denken over hoe je geleidelijk die spanning tot maximaal zou kunnen opvoeren zonder de 'schok' van het overschakelen naar een relais, want zoals ik ergens zag is het dimensioneren van een weerstand met een relaisschakeling nog wel even uitzoeken. Ik zag een filmpje van iemand die dat met een scoop uitzocht en dan zie je dat aanvankelijk er op het moment dat het relais parallel aan de weerstand sluit er toch weer een hogere piek komt als die weerstand niet optimaal is gekozen. Zelfs als die piek dan even hoog is bij een betere keuze, is het voor mijn perfectionistische blik niet mooi dat je dan niet onder de eerste afgezwakte weerstandspiek blijft. Met die triac benadering kom je denk ik wel behoorlijk ideaal uit. Waarschijnlijk is het dan nog steeds wenselijk om een relais parallel te schakelen als je de maximale spanning hebt bereikt, maar de schok is dan vanzelf minimaal lijkt me.

De NTC-benadering moet ik zelf ook nog eens checken afhankelijk van mijn parameters en de beschikbare NTC's.

Wat betreft de weerstandsaanpak geldt er eigenlijk hetzelfde als voor de NTC-aanpak, ik heb een stroomtang besteld die in staat is de aanloopstroom vast te leggen en ik wil dus eerst meten zodat ik kan weten ;-)

De optie van een lichtdimmer vind ik een interessante, maar het lijkt me een riskante. Ik heb al heel wat (goedkope) dimmertjes versleten en heb er daardoor de indruk aan overgehouden dat het nogal kwetsbare apparaatjes zijn.
Je hebt overigens gelijk dat het voor mij niet perse automatisch hoeft te gaan, maar dat gaat eigenlijk ook op voor de NTC- en weerstandsaanpak, gewoon een degelijke schakelaar parallel zou toch genoeg moeten zijn? Zo vaak sproei ik nou ook weer niet...

Ik zal zelf ook eens kijken wat ik aan weerstanden heb liggen, want ik heb in de loop der jaren ook heel wat componenten bij elkaar gesprokkeld, soms hele ritsen en zakken tegelijk, voor projecten, maar ook opgekocht op vrijmarkten, gekregen als overschot, etc. Wie weet zit daar wel iets bruikbaars tussen.
Ik houd je aanbod van de weerstanden zeker in gedachten en mocht het nodig zijn dan snuffel ik je vast wel ergens op dit forum op.

Intussen ben ik inverterloos (tenminste wat bruikbare inverters betreft) op het moment, dus als ik ga meten doe ik dat aan het net met de stroomtang als die gearriveerd is.

Overigens heb ik inmiddels tot mijn leedwezen moeten constateren dat uit de vergelijking van de inhoud van de 3 logge (25 kg) Low Frequency (LF)-inverters die ik hier nu heb staan (1 defecte 12V LF 5000W, door muizenpoep uitgeschakelde, 1 foutief toegezonden 48V 6000W refurbished en waarschijnlijk wel werkend en tenslotte 1 defecte 12 V 6000W refurbishde die onlangs sneuvelde nadat ik hem voor het eerst aanzette, waarschijnlijk doordat de refurbisher hem niet had gerefurbished...) is gebleken dat de inhoud van deze kasten te veel verschilt om er 1 werkende van te kunnen maken.
De door de muizenpoep vervuilde prints van de eerste verschillen van de andere exemplaren helaas en de waarschijnlijk door een defect in de ringerntrafo kapotte laatste heeft een ander bemeten trafo, net als de andere. Alle 3 de dikke trafo's zijn anders en dus niet zomaar in de schakeling van de andere inverters over te planten.

Ik denk er nu over om de 48V 6000W te verkopen en daarvan dan een HF inverter te kopen en daar mee verder te gaan....

Op 6 juni 2022 20:29:26 schreef zwaaier:
Ik zag een filmpje van iemand die dat met een scoop uitzocht en dan zie je dat aanvankelijk er op het moment dat het relais parallel aan de weerstand sluit er toch weer een hogere piek komt als die weerstand niet optimaal is gekozen. Zelfs als die piek dan even hoog is bij een betere keuze, is het voor mijn perfectionistische blik niet mooi dat je dan niet onder de eerste afgezwakte weerstandspiek blijft.

Met de door mij voor gestelde weerstand van rond de 18 ohm blijf is 230V / 12A = 18 ohm. Je blijft dan met aanloop altijd onder de 12A. Hoe hoog de 2de piek daarna word is ook afhankelijk van hoe lang je hem laat aanlopen op de weerstand. Hoe sneller de motor loopt voor het overschakelen hoe kleiner de 2de piek. Echter moet het hele aanloop dan binnen 2 seconden klaar zijn.

is het voor mijn perfectionistische blik niet mooi dat je dan niet onder de eerste afgezwakte weerstandspiek blijft.

Je kan ook een meerstanden schakelaar nemen en zo steeds de weerstanden verkleinen, echter ook hier moet je binnen 2 seconden op toeren zijn.

Met die triac benadering kom je denk ik wel behoorlijk ideaal uit. Waarschijnlijk is het dan nog steeds wenselijk om een relais parallel te schakelen als je de maximale spanning hebt bereikt, maar de schok is dan vanzelf minimaal lijkt me.

De schok is dan erg klein. Een triac word warm en heeft bij continu gebruik een flink koel profiel nodig. Als je overschakelt kan je met een kleiner koelprofiel werken en soms zelfs helemaal zonder.

ik heb een stroomtang besteld die in staat is de aanloopstroom vast te leggen en ik wil dus eerst meten zodat ik kan weten

Dat is een goed idee. Je kan gewoon testen gelijk op 230V daar heb je geen omvormer voor nodig. Hou er wel rekening mee dat een stroomtang niet de piekstroom kan meten het meet een gemiddelde over een kleine periode van een aantal milliseconde. Met een weerstand ervoor kan je gewoon uitrekenen dat de piekstroom nooit hoger kan zijn dan 12A dus vlak daarna zal je dan bv 10,5A meten.

Ik houd je aanbod van de weerstanden zeker in gedachten en mocht het nodig zijn dan snuffel ik je vast wel ergens op dit forum op.

Als je een leuke ruil bod weet of je woont in de buurt van Schiedam valt er wel iets te regelen.

De optie van een lichtdimmer vind ik een interessante, maar het lijkt me een riskante. Ik heb al heel wat (goedkope) dimmertjes versleten en heb er daardoor de indruk aan overgehouden dat het nogal kwetsbare apparaatjes zijn.

Triacs zijn vrij kwetsbaar. De inschakelpiek van een halogeenlamp is anders dan die van een motor. Dus een 500W lichtdimmer kan geen motor van 500W inschakelen en bovendien geeft een motor na een leuke spanningspiek na als je die uitschakelt. Dat is op te lossen met een snubber over de triac maar zal in een lichtdimmer niet aanwezig zijn.

Lambiek

Special Member

Op 7 juni 2022 00:25:11 schreef benleentje:
Triacs zijn vrij kwetsbaar.

Dat ligt natuurlijk geheel aan het type dat je gebruikt.

De inschakelpiek van een halogeenlamp is anders dan die van een motor.

Precies, voor een motor is dat 5 tot 6 maal I_nom.

Ik maak mijn softstarters zelf, tot zo'n 3600W.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EricP

mÚt CE

@Lambiek: houd er wel rekening mee, dat een softstarter die op 'het net' prima werkt, dat helemaal niet prima op een omvormer hoeft te doen.
Op 'het net' kun je best de boel kortstondig fors overbelasten: de stroom is gewoon beschikbaar en het enige wat het niet leuk vindt is de kabel en de zekering die ervoor zit om de kabel te beveiligen. Die laatste heeft redelijk omschreven karakteristieken voor 'overbelasting'.

Bij een omvormer, is het een ander verhaal. Victron specificeerde vaak een continu vermogen, een P30 vermogen een een piek vermogen. De eerste spreekt voor zich. De 2de is een beperking in het thermische verhaal: de electronica (of eerder: trafo) kan het wel, maar kan niet afdoende gekoeld worden. Dat gaat 'even' goed. Het piek vermogen is het max. wat de electronica kan leveren. Meer doet het spul botweg niet. Ook niet voor 1 of 2 seconden (dan is het danwel stuk, danwel de beveiliging heeft ingegrepen). Die laatste grens is gewoon hard en lang niet zo flexibel als 'het net'. De oorzaak ligt gewoon in de stroom die de halfgeleiders kunnen leveren. En zoals we weten, moet je daar gewoon niet overheen gaan omdat ze dan stuk gaan.

Benleentje haalde dat terecht eerder al aan. Een triac regeling is daarmee 'eng', omdat je doorgaans met fase-aansnijding werkt en als de boel 'aan' is, dan heb je geen controle meer over de stroom die er gaat lopen. Dat kan in deze goed gaan, maar het is geen garantie.

Dan blijft de vraag... wat wel?
Nou, de eerste vraag... wat is er zo vreselijk beschadigd aan die PCB? Urine veroorzaakt corrosie, maar vaak is dat wel op te lappen. Tenzij je de boel natuurlijk aan gehad hebt, dan is het maar net waar de sluiting (die zouten geleiden best goed als ze nog wat vochtig zijn) tussen zat.

Koop iets knaps. Ik heb al heel veel mensen zien prutsen met omvormers (en laders...) met mooie specificaties, die het in de praktijk toch niet (lang) redden. En elke keer weer een nieuwe kopen. Want 'een echte' is zo duur. (4x een China-design is duurder, maar soit... het is jouw geld).
In bootjes land zijn er eigenlijk maar 2 merken die redelijk overleven, Victron en Mastervolt. Waarbij de laatste betere specificaties heeft, maar doorgaans ook een korter leven (het zit soms wat onhandig in elkaar als elco's strak tegen een koelprofiel aan, warmtebrug die thermisch aan de housing moet vast zitten, maar dat toch niet helemaal doet etc.).

Het zal voor je 1-fase motortje wel niet op gaan, maar... met een FO kun je het probleem wel goeddeels de nek om draaien. Intern werkt dat spul doorgaans op DC, met een paar leuke elco's erover. En daarnaast heb je daar doorgaans prima grip op de stroom die er loopt - en dus ook de stroom die het trekt. Maar de uitgang is wel 3-fase (zijn daar eigenlijk uitzonderingen op??).

Dan nog een hele lompe, maar wellicht ook effectief en in elk geval goedkoop: zet een ventilatorkachel van 2kW in serie. Pompt starten met pers dicht (dat is niet heel ongebruikelijk bij centrifugaal pompen), met een beetje mazzel komt het ding gewoon op toeren. Zodra die er is, overbrug je de kachel en zet je de pers open. Die 2kW en dan nog in serie met een pomp zal ook een 1500W (nominaal) omvormer doorgaans wel heel even kunnen leveren (als het een chinees is van 500W die alleen op de door 1500W kan doen natuurlijk niet... :) ).

Mocht het toch iets met een NTC worden (ouch... bij dergelijke vermogens...), houd er dan rekening mee dat die af moet koelen om weer te werken. Pomp uit en in 2 seconden weer aan gaat lang niet altijd goed.

Lambiek

Special Member

Op 7 juni 2022 10:06:56 schreef EricP:
houd er wel rekening mee, dat een softstarter die op 'het net' prima werkt, dat helemaal niet prima op een omvormer hoeft te doen.

Daar ben ik me ook terdege van bewust, het moet sowieso een omvormer zijn die een echte sinus genereerd en geen gemodificeerde sinus ervan maakt.

Bij een omvormer, is het een ander verhaal. Victron specificeerde vaak een continu vermogen, een P30 vermogen een een piek vermogen. De eerste spreekt voor zich. De 2de is een beperking in het thermische verhaal: de electronica (of eerder: trafo) kan het wel, maar kan niet afdoende gekoeld worden. Dat gaat 'even' goed. Het piek vermogen is het max. wat de electronica kan leveren. Meer doet het spul botweg niet. Ook niet voor 1 of 2 seconden (dan is het danwel stuk, danwel de beveiliging heeft ingegrepen). Die laatste grens is gewoon hard en lang niet zo flexibel als 'het net'. De oorzaak ligt gewoon in de stroom die de halfgeleiders kunnen leveren. En zoals we weten, moet je daar gewoon niet overheen gaan omdat ze dan stuk gaan.

Dat hele verhaal geld nu ook voor de TS, die laat zijn motor direct aanlopen op een omvormer.

Benleentje haalde dat terecht eerder al aan. Een triac regeling is daarmee 'eng', omdat je doorgaans met fase-aansnijding werkt en als de boel 'aan' is, dan heb je geen controle meer over de stroom die er gaat lopen. Dat kan in deze goed gaan, maar het is geen garantie.

Als de boel aangelopen is moet de triac wel overbrugt worden natuurlijk en dat is ook het geval.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nu heb ik heel even gezocht naar een wat oversized dimmer en ik kom uit op een onwaarschijnlijk goedkope 2000W dimmer voor 8 euri:

gevonden op hobbyelectronics.nl

Zou dat nou kunnen werken met mijn 800W centrigfugaalpomp vroeg ik me zo af....

Eveneens goedkope exemplaren voor 4000W zag ik op Ebay en elders. Ik neem aan dat een dimmer voor deze toepassing wel zeer ruim bemeten moet zijn.

[Bericht gewijzigd door zwaaier op 7 juni 2022 11:43:57 (18%)

Lambiek

Special Member

Je pomp zal bij aanloop zo'n 17A trekken, zorg dat je iets vindt dat die stroom aan kan.

En als ik je vorige topic nog eens doorlees, zie ik dat je een omvormer gebruikt met een gemodificeerde sinus. Dat gaat de elektronica hoogstwaarschijnlijk niet fijn vinden. :)

https://www.circuitsonline.net/forum/view/141570

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.