Miele W1 wasmachine

Okay,

Even een samenvatting voor dit topic een beetje te verduidelijken wat ik ondertussen verzameld heb:

- Stalen trommelkruis (W701)
- Aluminium kruis welke nog in goede staat is (Gesloopt uit de gratis gekregen W800)
- Een 7kg Miele met gebroken kruis

Dus daar dat ik voorlopig een beetje vast zat met mijn W1, dacht ik laat ik het eerst eens proberen met de 7kg met het aluminium kruis.

Langs de achterkant ziet het aluminium kruis er ook nog goed uit, geen verbrokkeld kruis maar nog compleet intact.

Echter die loopring is bij mijn twee donorkruizen een lijn ingesleten...
(Als ik de naam loopring juist heb zie foto rechts bovenaan)

https://i.ibb.co/x6HGKZb/foto-kruis.jpg

Thx

Loopringen zijn volgens mij los te krijgen. Het is te zeggen, te kopen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Foto inmiddels toegevoegd.

Heb jij soms een materiaal nummer dan van Miele? Dan probeer ik die loopring al eens te bekomen.

Hoe kan ik dit aluminium kruis het beste reinigen? Het stalen kruis had ik gereinigd met een hogedruk maar kan dit kruis hiertegen?

thx

Loopring voor w700. W800 of W1? Type nr?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hoi,

Ik denk dat het een W5000 was, is die loopring dan niet dezelfde (want dan zou indien loopring ok was gewoon overzetten een probleem zijn)? (Behalve W1 vanwege diameter).

THX

loopringen w7 w8 w5... Allemaal dezelfde

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 28 mei 2022 18:49:55 schreef Stofzuiger:

Hoe kan ik dit aluminium kruis het beste reinigen? Het stalen kruis had ik gereinigd met een hogedruk maar kan dit kruis hiertegen?

thx

Ik zou het met heet water proberen, en dan kijken of je een continu stroom van heet water kunt maken, in de douche of tuinslang aan warme kraan koppelen. Voor de rest, staalborstel en geduld denk ik...
Ik heb er ook nog 1 liggen die vies is, vanalles met koud water al geprobeerd.

ik ben overigens een beetje kwijt welke machine je nu wilt repareren. De trommel van een W1 past volgens mij niet op eenderwelk ander kruis dan een W1 kruis.

Het is de bedoeling om de W1 in orde te krijgen maar niet voor de €500 kostende trommel en trommelkruis van Miele, en die €250 vond ik ook best nog wel veel...

Daarom mijn aandacht even verschoven naar de machine (W5000) die volgens de oude eigenaar voor het stort was, zodoende heb ik toch terug een tweede machine.

Ik zou die 5000 serie proberen te repareren, proberen of het stalen kruis erin past.

De enige optie die ik zie om door uitwisseling een W1 cheapoo te reanimeren is ofwel donor stukken van een W1 (waar heb ik dat gelezen?) Of donor W1. (Marktplaats of drg).

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 29 mei 2022 08:09:00 schreef EricN:
De enige optie die ik zie om door uitwisseling een W1 cheapoo te reanimeren is ofwel donor stukken van een W1 (waar heb ik dat gelezen?) Of donor W1. (Marktplaats of drg).

Wat is een 'cheapoo'?
Maar donor W1'tjes vind je niet zo eenvoudig, ze staan er op hoor maar tot nu toe met het zelfde mankement als de mijne...

Heb het trouwens eens laten checken, maar het materiaalnummer voor de loopring is vervangen voor de volledige afdichtingenset.

[Bericht gewijzigd door Stofzuiger op zondag 29 mei 2022 15:49:58 (14%)

Excuses. Dat was een "o" te veel.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hoi

Trommelkruis gereinigd, maar de loopring op het alu kruis heeft wel een veel grotere opkant dan die op het stalen kruis. Maar voor vervanging is waarschijnlijk diegene die op het stalen kruis zit zeker?
https://ibb.co/album/0s0bzJ

Momenteel kreeg ik het stalen kruis niet properder en had er ook de tijd niet voor, het alu kruis ziet er eigenlijk best nog goed uit, het heeft rond de as een kleine aantasting.

Het stalen kruis heeft wel wat roest maar lijkt niet ernstig. Is dat zwarte aan de loopring iets van de loopring? Is tijdens het afspuiten losgekomen.

Thx

Hoi

Na eens goed te kijken blijkt er dus toch een verschillende loopring te zijn voor jongere machine's als oudere machine's? (Voor alle duidelijkheid ik bedoel voor de W701 in vergelijking met de W5000)

De originele afdichtingenset voor de W5000:
https://i.ebayimg.com/images/g/H-oAAOSwTbVhSB0F/s-l1600.jpg
De originele afdichtingenset voor de W701:
https://cdn3.1001pieces.com/17775-large_default/joint-en-anneau-pour-p…

Edit: na nog eens goed gekeken te hebben blijkt afdichting: 6152520 (afdichting tussen kuip en lagerkruis) identiek bij beide sets.

De asafdichtingsring van de W5000 (5387006) heeft wel een ander nummer maar deze is waarschijnlijk aangepast aan de loopring (4385960) van het aluminium kruis?
En de asafdichtingsring van de W701 (1751620) zal aangepast zijn de loopring (1159431) van het stalen kruis veronderstel ik?

Dus indien ik stalen kruis zou plaatsen, afdichtingenset bestellen voor de W701 lijkt me (zodat ik de juiste loopring krijg?)?
En als ik het aluminium kruis wil plaatsen, afdichtingenset van de machine zelf bestellen dan?

Loopringen zijn volgens mijn contact op ebay (waar ik het wou bestellen) niet meer apart verkrijgbaar, je dient steeds een set met afdichtingen te nemen.

Of zie ik iets over het hoofd?

Thx

jerome

Golden Member

Zou me nog niet vastpinnen aan die loopring, maar kijk eerst of het gaat lukken om dat kruis op die andere trommel te krijgen. Als dat goed gaat is er vast wel iemand met een draaibank die dat kan en wil draaien. Je zou dan ook voor een courante (zegge goedkopere) en vaak betere industriële dichting kunnen kiezen en de ring laten maken op die maat. Lagerbrons is best en loopt amper in tegenover een rvs ring.

Het lijkt een gewoon kruis, en je alu kruis ziet er niet heel gek uit. Loopbus kan je overzetten hoor vanaf Alu kruis naar de stalen, al heel vaak gedaan en gaat gewoon goed. Met twee dikke schroevendraaiers wip je die er zo vanaf, bij stalen kruis inslijpen met Dremel... Diegene die op stalen kruis zit is niet meer te hergebruiken, is te sleeds. Kitjes van Miele ( niet los leverbaar) kost ruim 100 Euro!!!

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 5 juni 2022 19:10:20 (39%)

@Fabrice De loopringen zijn niet apart verkrijgbaar, je dient een set te nemen met alle afdichtingen.

@SMD Thanks voor de tips, het leek me een totaal andere loopring maar hij past dus op beide.

@Jerome Normaal zou het moeten lukken (op de W5000), ik heb hem nog niet gedemonteerd. Ik ga je tip zeker eens bekijken.

Tevens nog een informatief filmpje waar het hele proces getoond is: https://www.youtube.com/watch?v=Yylgfw886l4 Wel geen NL maar wel zeer duidelijk.

Originele sets met afdichtingen kosten €65 stuk (dit is inclusief loopring, asafdichting, afdichting tussen kuip en lagerkruis, vet).
Complete lagerset kost meer dan €200, gelukkig intussen de lagers teruggevonden voor een betaalbare prijs.

Trouwens, iemand ooit ervaring gehad dat de trommel zelf beschadigd was? Iemand waarschuwde me dat soms de trommel zelf beschadigd kan zijn.

Het probleem bij de W5000 is volgende de trommel zit gewoon enorm naar voren gedrukt, wanneer je de trommel met je handen wil optillen hoor je achteraan de trommel gekraak. Naar mijn idee is dat trommelkruis defect, moet hem maar eens open gaan halen...

Thx alvast voor jullie adviezen!

Naar voren gedrukt of inderdaad los met gekraak, beide trommelkruis. Het kruis zet uit en de corrosie drukt de trommel naar voren, loopt eerst tegen manchet aan en breekt uiteindelijk los.

Trommel kan zeker beschadigen, als de machine nog langdurig doordraait word ie zo heet dat een brandplek zichtbaar is, en scherpe splinters metaal waar hij de kuip heeft geraakt. Soms ook manchet gesmolten.

naar voren gedrukt en kraken is idd het kruis.. 65 Euri, ex verzending en admin kosten voor zo’n kitje.. machines genoeg gesloopt heb zat loopbussen.. Simmerring kost ong 8 Euro

Hoi,

Beide bedankt voor de informatie!

Trommel is ter hoogte van het manchet niet beschadigd, dacht eerder dat de trommel gewrongen kon zijn door het kruis, maargoed dan moet ik er maar eens werk gaan van maken. Is de loopbus op dit alu kruis dan nog goed? https://imgbb.com/x6HGKZb

Bedankt alvast

[Bericht gewijzigd door Stofzuiger op maandag 6 juni 2022 20:40:22 (17%)

Op 6 juni 2022 19:37:34 schreef smd:
naar voren gedrukt en kraken is idd het kruis.. 65 Euri, ex verzending en admin kosten voor zo’n kitje.. machines genoeg gesloopt heb zat loopbussen.. Simmerring kost ong 8 Euro

Kan je die loopbus demonteren dan, zit toch rubber in?

Licht opschuren met schuurlinnen totdat mooi glad is.. Yep Fabrice, van de Alu kruizen wip je ze er zo vanaf, de stalen kruizen haast niet heel er af te krijgen

Ik heb iets geleerd met een schroevendraaier erop in de lengterichting van de as richting trommel, dan splijt ie. Maar in de praktijk nog niet voorgehad. Trommelen doen we niet meer..

Bij de oudere bussen niet te doen, doordremelen is enigste optie