Li-ion brand of brandstichting?

Dit topic is gesloten

Er valt altijd wel iets te beleven op de fietsroutes in BE, vanmorgen dit

zag er ooit zo uit

Is dit een “spontane” ontbranding van die batterij? Misschien tijd om spreekwoorden wat te moderniseren “Overal waar men gaat langs Vlaamse wegen komt men Li-Ion branden tegen” :)

lijkt mij niet, er liggen scherven rondom. dat zou anders gesmolten plastic zijn geweest. lijkt op vandalisme, de accu's zijn wrs gaan fikken na de hoosbui gister..

wrs draait het bord overdag op de accu's en solarpaneel, alleen in de nacht op de accu's.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 6 juni 2022 14:20:43 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nou, als het ding luchtdicht is gemaakt, kan er bij een brandje best wel druk ontstaan, wat het exploderen zou kunnen verklaren. Het lijkt er wel op dat de meeste scherven aan één kant liggen, wat dan toch weer vandalisme zou suggereren.

Weet je zeker dat het Li-ion accu's waren? De restanten lijken me 2 12V loodaccu's, eigenlijk; vooral de buitenkant is gesmolten, terwijl het niet lijkt alsof de platen zelf in brand hebben gestaan, en die platen lijken me veel te dik voor Li-ion, dat is eerder een stapeltje folie. Ik zou ook geen prismatisch cellen gebruiken voor zo'n toepassing. Het aantal cellen klopt ook voor 12V lood accu's.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 6 juni 2022 14:35:56 schreef SparkyGSX:
Weet je zeker dat het Li-ion accu's waren?.

Nee, maar dan klopt mijn hypothese waarschijnlijk niet. :) Heb al bolle en gebarsten loodaccu’s gezien maar nog geen die zelfstandig vuur vatte. Bij Li-Ion is dat blijkbaar wel het geval.

dat het heet is geweest, zeggen de afgesmolten alu strips middenin de bak wel, daar hing het display aan. luchtdicht was de bak niet, in het midden aan de zijden zitten luchtroosters..

gezien de bak ook deels krom is zou je haast denken aan een voertuig wat ertegen heeft gezeten, maaier oid.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 6 juni 2022 14:53:52 (23%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

gezien de bak ook deels krom is zou je haast denken aan een voertuig wat ertegen heeft gezeten, maaier oid.

Als daar een brandje is gesticht met wat benzine oid dan trekt die bak vanzelf krom.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

maar de bak is aan de wegzijde krom, niet de andere kant. ik ken die bakken wel, alu platen op vaak stalen dragers. zonder de versteviging zijn die bakken slap..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 juni 2022 14:10:28 schreef New Beetle:
Er valt altijd wel iets te beleven op de fietsroutes in BE, vanmorgen dit

[bijlage][bijlage]

zag er ooit zo uit

[bijlage]

Is dit een “spontane” ontbranding van die batterij? Misschien tijd om spreekwoorden wat te moderniseren “Overal waar men gaat langs Vlaamse wegen komt men Li-Ion branden tegen” :)

België is er wel mooier op geworden. Als de wegbeheerder de verbrande rommel weghaalt, dan wordt België nog mooier.

maartenbakker

Golden Member

Loodaccu's kunnen in theorie ook brand veroorzaken, maar externe schade is misschien toch waarschijnlijker.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zo te zien lijken het loodaccu's geweest te zijn. Je ziet de platen en volgens mij ook de accupool.

En dat lijkt me, gezien de toepassing, ook het meest voor de hand liggend. De meeste lithiumvarianten kunnen bv slecht tot niet tegen lage temperaturen, vooral het laden. Een loodaccu is daar beter voor. En vaak zijn dit soort palen niet ontworpen om 10 jaar te draaien, dus de kortere levensduur van lood weegt niet op tegen de voordelen (lagere prijs, kunnen laden bij lage temperaturen enz)

Die accu zou natuurlijk ook overladen kunnen zijn en ontploft zijn. Maar er zijn zoveel mogelijke scenario's. Mijn eerste idee zou idd ook externe oorzaak zijn.

Sine

Moderator

Daar moest de pliesie naar kijken.

Niet perce de technische recherche van Co ;)

Dit topic is gesloten