Miele stofzuiger defect (maakt een knetterend geluid)

Hoi,

Ik heb vandaag mijn S5211 gedemonteerd omdat deze een knetterend geluid maakte en een stank. Het deed me denken dat de koolborstels op waren, motor van de stofzuiger gedemonteerd.

Blijkt dat de koolborstels nog prima waren van lengte. Al zag het anker er niet bepaald top uit... Op het metaal van het anker stond nummer '702' gedrukt.

De motor had type Mrg742-42/2, ik heb ooit eens een stofzuiger van iemand gesloopt en hier zat ook een anker in met opdruk '702' in.
Deze motor had wel een ander type namelijk: MRG722. Dit donor 'anker' in mijn motor gemonteerd en de stofzuiger zuigt weer prima.

Maar is deze oplossing ideaal? Kan dit kwaad? Is dit anker geschikt voor mijn motor? Met een vermogensmeter eens het wattage gemeten en dit was 1600W terwijl deze stofzuiger een 2200W was.

De 'defecte' collector heeft zware groeven, als ik dit laat afdraaien kan ik dan terug het originele anker gebruiken?

Zal vanavond proberen dit topic aan te vullen met foto's en details.
THX

Collector hoort mooi glad te zijn. Heb je enig idee hoe die zware (diepe?) groeven er in komen?Kan er stof of zand de filters gepasseerd zijn waardoor dit is ontstaan? Huishoudstofzuigers plegen in het algemeen hun motor te koelen met de luchtstroom die uit de zak via een filter langs de motor gaat.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Af laten draaien kan de oplossing wezen, als er fijnsluiting in anker zit is het snel weer einde oefening.. Je kan een dynamo revisie bedrijf even vragen of hij ankertje test op sluiting... Is voor hem 2 tellen werk..

Collector laten afdraaien - kan ik bij een kennis laten doen - dus dat zou geen probleem zijn.

Deze stofzuiger was niet van mij en bleek ooit volledig onder water gestaan te hebben (toen hij net nieuw was), had al opgemerkt dat de stofzuiger er nogal moderachtig uitzag van binnen. Stofzuiger is toen een aantal weken blijven staan en na een aantal weken werkte die gewoon.

Laten testen op fijnsluiting is dus zoals hier?
https://www.youtube.com/watch?v=BDwINx7wwIk&ab_channel=laboopdrach…
Echter ik weet geen enkele reparateur meer waar dynamo's worden hersteld (de wegwerpmarkt van tegenwoordig)... Alsook niemand met dergelijk toestel...

Bon had wel een serieus ander probleempje gezien, lagers zijn gewoon defect er zat in 1 lager nog maar 3 kogeltjes en er zat speling tot en met op dit lager....

608V3 - 8X22X7
Alleen de codering 608V3 kent niemand tot 608 kan iedereen volgen maar die V3 is iets speciaals...

Mag ik hier volgend lager in monteren: SKF 6082RS KOGELLAGER WATERDICHT 8X22X7

THX

Lambiek

Special Member

Op 12 juni 2022 23:47:22 schreef Stofzuiger:
Collector laten afdraaien - kan ik bij een kennis laten doen - dus dat zou geen probleem zijn.

Met alleen afdraaien ben je er niet, de isolatie tussen de lamellen moet ook dieper weggehaald worden. Die ligt +/- 1 tot 1.5mm lager dan de lamellen. En dat gaat weer het beste op een freesbank. Als je dat niet doet slijten de borstels hard en blijven ze vonken, met alle gevolgen van dien.

Bon had wel een serieus ander probleempje gezien, lagers zijn gewoon defect er zat in 1 lager nog maar 3 kogeltjes en er zat speling tot en met op dit lager....

Mag ik hier volgend lager in monteren: SKF 6082RS KOGELLAGER WATERDICHT 8X22X7

Ieder passend lager is in principe goed.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Op 9 juni 2022 20:41:06 schreef Stofzuiger:

Maar is deze oplossing ideaal? Kan dit kwaad? Is dit anker geschikt voor mijn motor?

Maar maakt dat wat uit? Zolang het werkt heb je in ieder geval het leven van de stofzuiger weer wat kunnen verlengen.
Mocht het alsnog falen heb je niets verloren.

Yep, die lagers doen het er prima op.. waterdicht is nagenoeg zelfde alleen hun gebruiken een iets ander type stoflip.. Ja een motor revisie bedrijf kan je ook proberen, zelfs in het gat Den Helder zitten er 2...

Hi

1) @SMD Die lagers zouden dus ok zijn.

2) @Lambiek Tussen die lammellen is een opening van 2mm diep, dan zit er iets donkerbruin maar dit lijkt ook onder de lammelen te zitten. Maar daar heb ik wel een idee voor dan.

3) Enige rest dan dat ik op fijnsluiting moet kunnen testen... In Nederland is dat precies regulier, hier kan ik niet bepaald iemand vinden in mijn buurt. In Belgie lijkt dit 'zeldzaam' maargoed.

4) @Sine Motor werkt momenteel goed, maar als het originele anker er terug zou in kunnen zou ik dat toch het beste vinden. En anders blijft deze er in en gaat die werken tot er echt iets defect gaat.

thx

Lambiek

Special Member

Op 13 juni 2022 23:40:57 schreef Stofzuiger:
Tussen die lammellen is een opening van 2mm diep, dan zit er iets donkerbruin maar dit lijkt ook onder de lammelen te zitten. Maar daar heb ik wel een idee voor dan.

Als na het afdraaien de donkerbruine isolatie maar niet gelijk ligt met de lamellen, de isolatie moet 1 tot 1.5mm dieper liggen dan de lamellen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat zou zeker geen probleem zijn (zoveel moet er ook niet af, daar blijf ik zelfs nog ver boven), en inderdaad logisch dat die weg zou moeten. Anders ga je de koolborstels inderdaad af "raspen".

Thx voor de info!

Op 13 juni 2022 23:40:57 schreef Stofzuiger:
Enige rest dan dat ik op fijnsluiting moet kunnen testen... In Nederland is dat precies regulier, hier kan ik niet bepaald iemand vinden in mijn buurt. In Belgie lijkt dit 'zeldzaam' maargoed.

beetje realistisch zijn kan geen kwaad. er is minstens één ankerbrommer in BE want ik heb er eentje staan als museumstukje.
Het realisme zit hem in het feit dat een anker dat vocht heeft gehad sowieso ten dode is opgeschreven.

Uiteindelijk geen ankerbrommer gevonden en gewoon het risico op mezelf genomen, nieuwe lagers, anker keurig afgedraaid en de openingen tussen de lamellen terug manueel proper gemaakt...

Stofzuiger lijkt goed te werken, geen vreemde geluiden meer gehoord dus we zien wel of hij blijft werken.

Thx voor jullie adviezen

wow, al die moeite :-). En hoeveel verbruikt hij nu?

Lambiek

Special Member

Mooi dat het gelukt is en dat je het nog even gemeld hebt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Toch een onregelmatig profiel geweest van collector, Fijn dat het gelukt is!!