Rotel RA 812

Pfft hele lap tekst weggevallen... Ff geduld voor opnieuw tikken... grmbl... Edit/ aangepast.

twee versterkers gebruik ik. Een RH84 - receptje van Forum Zelfbouw Audio- , met een phono trapje erin geflanst. ( van KT88 schetsje) En een torrenbak. De Rotel RA812. Maar het rechterkanaal valt weg of is sumier hoorbaar.

Maar op de werkbank met andere luidsprekers is er niks aan de hand. Met de lamp in serie geen sluiting. Voltmeter op de luidsprekerklemmen. 0.50 mv dc offset. Mission 70 bij de testbank, B&W DM4 bij de set. Terug in de set zelfde euvel.

De Rotel RA 812 is pak m beet een jaar of tien geleden gereviseerd. Elektrolieten vervangen. Torren nagemeten en waar nodig vervangen. Heeft jaren gespeeld toen 1 kanaal begon te haperen. Is weggezet voor nazien op later tijdstip. En dat is gebeurd. Eindtorren verlopen. Stuurtorren ook. beide kanalen ongeveer gelijk, terwijl ene kanaal nog speelde en andere blijkbaar net onder kritieke waarde wegviel. Geen sluiting. Eindtorren vervangen, setje stuurtorren in eide kanalen. . Heeft een paar weken gespeeld. En toen werd 1 kanaal weer bijna onhoorbaar.

De B&W speaker aan de testbank speelt correct. Bron een technics SL1900 doet het perfect op de RH84 buizenbak. Andere bron cd speler. VU meters slaan in de set ook niet uit. Wel op de testbank. Snap er niks van. Kabel 2.5mm , kan ik nog nalopen, maar geeft niet dat resultaat. Aan versterker kant bloot koper in de klemmen. pluggen aan de luidsprekerkant. . Raadsel.

Maar Eind- en stuur torren, deels vervangen. Misschien grensgeval ? Van de hfe en weet ik veel karakteristieken van de nog niet vervangen stuur torren ? Sowieso kijk ik uit naar betrouwbare TO3 eind torren. 4 stuks. En de nog niet vervangen stuur torren...

Originele eind torren zijn 2SD427. Zitten u 2sd427 in die met het peak tech metertje goede waardes gaven. Maar weet de herkomst niet meer. Iig niet origineel van Toshiba met rode opdruk. Las ergens dat dat de goedkopere versies van de wat krachtiger 2SD424 waren. Maar obsolete of aangeboden door onbetrouwbare bronnen. Zelfs vervangers zijn moeilijk te vinden.

El Component geeft een waslijst aan vervangers. Echowars, een grootmeester op Audiokarma gaf de MJ210094 als goede vervangers aan. Ook nergens te vinden.

Nu had ik MJ15003G liggen in een plastic schuifdooske, van Conrad of ergens van een reputabele leverancier, maar met mijn Peaktech Hfe metertje gaven twee stuks van de vier een meetwaarde van 3 Hfe. Onbruikbaar. Zelfs, als je de limieten van het meetapparaatje buiten circuit in aanmerking neemt. Bummer.

En wat te doen met de 2SC1628 ?

Eerst die maar eens vervangen voor verse en betrouwbare moderne varianten in dezelfde hfe reeks ? waren nog net goed qua waarde aangegeven in datasheet en via Peak Tech metertje... zou dat een kwakkelcontact kunnen zijn ? Maar dan nog, waarom slaat dan de VU eter niet uit ? En wel op de testbank ? Kan eigenlijk geen andere logische verklaring vinden... dan met ander luidsprekers eraan andere .. ehr waardes ergens ?

Op https://www.el-component.com/bipolar-transistors/2sc1628

kon ik geen verkrijgbare vervanger vinden... Er is er maar 1... Ik vermoed dat die complementair is met de 2SC789 ? De versterker is quasi complementair.

Ah, oude cross reference link gevonden;

https://english.electronica-pt.com/components-cross-reference?ref=2SC1…

De andere stuur torren ; de 2SC1567 en de 2SA794 zijn vervangen voor BD39 en BD40 in dezelfde Hfe range als de originele japanners.

Ik heb de SM van de Rotel 812, maar die is te groot voor upload...

Heeft iemand nog passende TO3 eindtorren , tegen betaling uiteraard ? En waarmee kan ik de 2SC1628 vervangen ? Meette nog goed op t peak tech Hfe metertje, maar op t randje.

Schrik me het lazerus van de huidige prijzen voor 1 tor... Als ze al voorradig zijn met 4 stuks... En dan nog alleen bij Mouser en Digikey, en dan moet ik eerst een bestelwaarde hebben boven de 50 euro, of hoeveel het nu zal zijn, om als particulier een bestelling te mogen doen....

Beetje warrig verhaal. Zijn die transistoren dan stuk ofzo? Kwam ergens tegen dat de die rotel een geïntegreerde versterker is. Dan zitten er toch geen transistoren meer in?

Kortom schema's foto's en een beschrijving van wat nu eigenlijk jouw probleem is zou verhelderend zijn.

Op 11 juni 2022 00:23:37 schreef Ex-fietser:
Beetje warrig verhaal. Zijn die transistoren dan stuk ofzo? Kwam ergens tegen dat de die rotel een geïntegreerde versterker is. Dan zitten er toch geen transistoren meer in?

Kortom schema's foto's en een beschrijving van wat nu eigenlijk jouw probleem is zou verhelderend zijn.

Op Circuits Online tegenwoordig ook al trollen ? Geïntegreerd betekent zoveel als voor en eindversterker samen. Er worden NB transistoren bij de volledige naam genoemd. ! Zou je verder lezen dan regel 1 bij wat je hebt gevonden met je gegoochel op internet dan had je ook het aantal halfgeleiders kunnen lezen en het jaar van fabricage. Wat was er toen gangbaar als techniek in een versterker? Ben je van de chip of van ships generatie ? Geen fel oplichtende lamp in serie met het lichtnet betekent geen sluiting, dus strikt genomen geen stukkende torren. En er staat - voor de oplettende lezer - dat ik wel een Service Manual heb, maar dat het bestand te groot is om up te loaden. Daarnaast is de vraag al beschreven. Dus strikt genomen is een schema nog niet nodig, maar is die info- indien nodig- dus wel aangeboden. Ga lekker fietsen !

[Bericht gewijzigd door R1476 op zaterdag 11 juni 2022 00:53:38 (15%)

Je bent componenten aan het vervangen die waarschijnlijk nog prima zijn...
Als de versterker op de testbank wel goed werkt, is hij niet defect. Punt.
Ik zou de rest van je setup eens onder de loep nemen.

En je niet zo opstellen, maar dat terzijde.

mel

Golden Member

Werkt het op de testopstelling wel goed? Dan zou ik het idd ergens anders zoeken.En het is inderdaad een beetje warrig verhaal.
En als het niet stuk is, NIET vervangen, zeker geen transistors. Elco,s ook niet voor de vuist weg vervangen, maar alleen als ze echt stuk zijn. Dit kom je te weten door ze te meten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 11 juni 2022 08:51:22 schreef Twan1983:
Je bent componenten aan het vervangen die waarschijnlijk nog prima zijn...
Als de versterker op de testbank wel goed werkt, is hij niet defect. Punt.
Ik zou de rest van je setup eens onder de loep nemen.

En je niet zo opstellen, maar dat terzijde.

Normaal gesproken plaats je bij een audio topic het schema als eerste. Dat is het enige wat ik uit de eerste reactie op kon maken. Maar warrig of niet, mijn oorspronkelijke verhaal was op de laatste toevoegingen na weggevallen, waarna ik de rest weer bij moest vullen. En als de versterker - zij het op een andere plek, met een andere speakerset wel werkt. En als de niet werkende speaker in haar beurt elders ook werkt, dan vervalt voor mij de logica, als ook de bronnen op andere versterkers niet hetzelfde resultaat reproduceren.

Het enige wat ik dan nog kan associëren is dat elektrische karakteristieken net niet aan het minimale aspect presteren. Feitelijk vind ik de situatie absurd, en kan ik er geen verklaring voor vinden. Punt twee van de eerste post bij er over nadenken was dat ik de voor en eindversterker in dit geval afzonderlijk kan testen door de voorversterker in een andere versterker met dezelfde uitwendige beugeltjes die die integratie veroorzaken te verwisselen om te zien of het euvel dan ofwel bij de voor, ofwel bij de eindversterker optreden. Maar dat is omdat ik er over nadenk.

Maar als iemand zegt dat een geïntegreerde versterker geen transistoren bevat, sorry, ik mag dan zelf een nitwiten dombo zijn, maar daar veeg ik dan de vloer mee aan
..

En nodeloos transistoren vervangen? Als het na vervanging werkt, en voor vervanging niet, lijkt me dat niet nodeloos. Nooit van degenererende transistoren gehoord zeker, of uitgedroogde elco?. Ik las onlangs nog dat elco? zinloos worden vervangen. Nou, ik kan je vertellen dat ze met een capaciteitsmetertje nog zeer goed kunnen meten, maar dat bij vervanging dat iele geluid, dat kwijnende versterkertje weer tot leven komt met nieuw geluid. En dat dan dat "warme'wollige geluid van rottende elco? is vervangen voor loepzuiver en gedetailleerd geluid, waar menig vers van de pers, 1 chip versterker v die nu voor voor geld aan de man wordt gebracht nog een puntje aan kan zuigen. Maar geloof maar wat je graag wil horen. Ik praat niet na, maar heb dat proef ondervindelijk ondervonden. Maar daarmee ben ik nog steeds een nitwit, kan ik dit niet verklaren, en heb ik geen vervangers, om mijn theorie te testen. Nodeloos is als het werkt. Maar heb je verlopen stuurtorren en wil je je obsolete eindtorren sparen, ben je wel gek om te wachten tot de stuurtorren sterven en je eindtorren om zeep helpen. Want als 1 tor in de eindtrap sneuvelt sterft de hele eindtrap. Maar dat weet jij natuurlijk wel. Laat staan een elco die vaker dan zelden de kwaliteit van het geluid bepaalt. Maar wellicht weet jij beter.

Ik zoek geen oordelen. Ik zoek onderdelen of verklaringen.
Als h je info nodig ebt ben ik ereid die te leveren.
wil je ouwehoeren, geen probleem
Maar gemeenplaatsen herhalen waar ik niks mee kan
verwijs ik naar het rijk der fabelen.
Waar ik meester ben

En excuus voor het lange verhaal

maar als alleen de laatste alinea blijft staan, na een uur tikken. is t ff hergroeperen en arrangeren om dat verhaal weer te herstellen. En soms, al schrijvende, zie ik een fout in mijn eigen gedachtengang, ga ik die na, en kijk of ik die uit kan sluiten. excuzes moi, ik ben niet perfect, maar een zekere vorm van perfectie streef ik wel na. En dat krijg je nooit door domweg kreten te herhalen als 'zinloos vervangen'.

Toevallig is de receiver waarmee ik voor en eindversterker uit ka wisselen ook een Rotel. Zwart. et ook die eugeltjes aan de achterzijde die voor en eindversterker met elkaar verbinden. Elke tor daarin meette perfet. Maar alle elco.s ook, maar na vervanging van d de elco? begon dat din ding weer te zingen. Maar tot ik de laatste verborgen print met uitgedroogde elektrolieten had ontdekt, kwam het niet tot harmonie. Enkel de elko?. Radio drie was teveel reclame. Zo heb ik een week klassiek geluisterd, want na zes uur, kwamen de prachtigste muziek stukken voorbij, zonder die irritante reclame. De verkoop van etherfrequenties en reclame om de 5 minuten. niemand luistert nog radio, of je moet advertentie verslaafd wezen. Tv is ook gedoemd, want voor een tientje per maand ben je van die kutreclame verschoond. I rest my case.

Ik ken van breem. En de meetgegevens en vervorming. Maar als iets je oren streelt en het is vervormd en iets anders is qua soecs perfect, maar klinkt schril koud en levenloos. Wie geloof jij dan ? Geen getal kan mij overtuigen, want als de engeltjes aan je oren likken, is er niets op deze planeet met welke overtuiging ook, die die ervaring verandert, wat ze ook beweren. Meet je maar dood, herhaal je te pletter, maar proefondervindelijk, kom je heel wat verder. Op welke posiyie welke elxco, op welke positie welke weerstand? Mooi klinkende eindtrappen in jaren zeventig torrenakken hebeb van die oude composiet weerstanden in de signaallijn. go figure. Carbon. voor de signaallijn, metaalfilm voor de precisie, , metaal oxide voor de voeding, mkp en non elektroliet waar mogelijk. En als je de grote meesters leest zijn keramieken in de signaallijn een zonde. Soms zijn ze zover gegaan door de hele print in goud uit te voeren. Want dat oxideert niet. Maar wat blinkt als goud, is dat nog niet. Zilver voor detail, koper voor gevoel. Versterkers van die tijd hebben, zoals elk apparaat, onderhoud en aandacht nodig. Deoxitt is het toverwoord op Audiokarma. Hoor je nooit op Europese fora. En dat Japanse versterkers hun klank kregen door frequentiekringen, -Hfe ranges- dat hoor je ook zelden of nooit. De 'sweetspot vinde'ook niet. Bij een torrenbak is dat met volume net voor 12 uur, want dan gaat de boel oversturen. Bij een buizenbak, draai je vol uit. En hoe langer ze branden, hoe intenser het klinkt. Maar meet je gek. herhaal wat kan worden gemeten. Maar fvraag een willekeurige ziel, waar en waarvan ze met wat genieten, en dan zijn al die statistieken, en wetenschappelijke calculaties, onbetekende cijfers en onbelangrijke dingen, het enige wat telt is of ze ervan genieten. En ik kan je vertellen dat dat kan met kutspeakers tegen een betonnen muur die dan een basreflex imiteert, of een oud klein kutradiootje, als er niets anders is wat muziek en emotie spelt, en mensen doet dansen, herinneringen ophaalt, dromen doet leven en van wonderen vertelt.

Op 11 juni 2022 09:26:04 schreef mel:
Werkt het op de testopstelling wel goed? Dan zou ik het idd ergens anders zoeken.En het is inderdaad een beetje warrig verhaal.
En als het niet stuk is, NIET vervangen, zeker geen transistors. Elco,s ook niet voor de vuist weg vervangen, maar alleen als ze echt stuk zijn. Dit kom je te weten door ze te meten.

Pakweg tien jaar geleden. deed ik totale revisie. Alle elco?. Transistoren meette ik. en verving ze enkel wanneer nodig. Volgens van Breem kan een versterker noot anders klinken. Nou, ik heb er vele gehad, maar deze was toch net iets beter, in mijn illusoire oren. Net nog elders geschreven over elektrolieten die qua wwrdes perfect meten. Maar er kwam aleen nog wat gekraak en iel geluid. En na het uitsolderen en utrasoon reinigen van de potmeters en al wat er nog in de signaallijn huist, bloeide de versterker op qua geluid na elke paar elco? die het veld hadden geruimd. Nu kocht ik wel reputabele elco? uit mooie series. Bij gebrek aan kennis had ik daarvoor het net afgestruind. Panasonic , , 105 graden, , niet naast torren , met een 9 in de naam. Beter voor de voeding, want een lage - vul de term maar in- waarde. Niet goed voor de signaallijn, vermoed ik wat dat betekent, Philips, maar dat was een ander naam geworden, van een bepaalde serie, kon je toen nog bij conrad bestellen. Of soms panasonic fc, en andere mooie componenten bij Mouser of digikey als je van elke waarde een voorraad nam, want als einzelganger zonder inschrijving bij de kamer van koophandel, moet je met een minimale bestelwaarde een verzoek indienen, om te mogen bestellen. Want de chinese brol, die in de electronicawinkels die nog estaan over de toonbank gaan , daar wil je niet naar luisteren. De topics over falende apparaten met bollende elco? waar prut uit kwam. Het hele audio intenet stond er vol van.

Dat elcos voor de voeding, uit een ver en grijs verleden, met langzaam de spanning opvoeren zijn te regenereren, zal wel. . Ik zet er liever een F&T of een JJ in. Theoretisch kan ik nog geen formule toepassen. Maar praktisch, na jaren prutsen en vele versterkers weer tot zingen te hebben gebracht, verkocht en weggegeven, zo min mogelijk elektrolieten in de signaallijn, is omdat er niets to nauwlijks aan stroom doorgaat, waardoor het functionele aspect sneller verloren gaat. In de voeding gaan ze langer mee, maar polft er een dan gaat er weer een heleboel mee. Het uitleggen , vaststellen, meten, en documenteren, laat ik graag aan de daarvoor gediplomeerden. Ik heb nergens verstand van. Ik kan de wet van Ohm nog niet eens toepassen. - Of het is een blokkade, maar zodra ik erop focus gaan de symbolen voor mijn ogen dansen. Onbegonnen werk.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 15 juni 2022 00:56:02 (17%)

EricP

mét CE

Dit neigt weer redelijk richting een audiofool topic te gaan, maar goed...

En nodeloos transistoren vervangen? Als het na vervanging werkt, en voor vervanging niet, lijkt me dat niet nodeloos.

Als dat het probleem was niet. Maar als dat het probleem niet was wel. Je kunt het ding ook prima 'gerepareerd' hebben door 'm te verplaatsen. Ergens een printbreuk, plugkanker, verzin het. Sjouw het een keer op-en-neer en het werkt weer een tijdje. En je moet steeds vaker gaan sjouwen, dat wel.

Ik heb hier ooit eens een verterkertje gehad met soortgelijke klachten. Hier werkte het ding prima. Terug bij z'n baasje ook. Voor een week of 2. Vervolgens een misser met een afspraak, dus het ding is los-en-weer-vast geweest. Verrek, het werkt weer.
Uiteindelijk bleek de oorzaak van de ellende 'aanslag' op de tulp (contra)stekker te zijn. ff poetsen met een fiber borsteltje was de oplossing. Ohja... de scope vertelde dat direct: aan de ingang was het signaal al brak.

Ik las onlangs nog dat elco? zinloos worden vervangen. Nou, ik kan je vertellen dat ze met een capaciteitsmetertje nog zeer goed kunnen meten, maar dat bij vervanging dat iele geluid, dat kwijnende versterkertje weer tot leven komt met nieuw geluid.

Er zijn veel meer aspecten aan een elco dan de capaciteit. Welke van belang zijn, zijn afhankelijk van de functie van het ding. Een beetje lek op een afvlak C is niet spannend. In de signaalweg dodelijk omdat de DC instelling van wat erachter zit de mist in gaat. Even afgezien van dat elco's die op die manier lek zijn vaak ook wel wat meer problemen hebben - maar het hoeft niet.
De onzin van 'het is 10 jaar oud, dus vervang alle elcos maar' is waar die opmerking over gaat.

Met jouw verhaal is ongetwijfeld iets soortgelijks aan de hand. Wat ontdek je dus door... te meten. Het is ongetwijfeld iets simpels als een niet (of juist wel) aangesloten ground die iets doet wat een signaalkabel niet doet, het ding wat iets anders staat waardoor iets wel/geen contact maakt. Of een combinatie van een 'bron' met wat DC op de uitgang en een versterker die dat niet lekker vindt. Je haalt er er met een scope en een beetje inzicht zo uit. Zeker als je een 2de kanaal hebt wat het wel doet: zet op beide ingangen hetzelfde signaal en volg het met de scope. Zonder schema kost het je misschien 10 minuten om te vinden waar het uit de pas gaat lopen, met schema wellicht 5. De oplossing is dan doorgaans ook niet echt spannend meer.

[Bericht gewijzigd door EricP op zaterdag 11 juni 2022 10:52:11 (11%)

Anoniem

Op 10 juni 2022 23:25:02 schreef R1476:
...En dan nog alleen bij Mouser en Digikey, en dan moet ik eerst een bestelwaarde hebben boven de 50 euro, of hoeveel het nu zal zijn, om als particulier een bestelling te mogen doen....

Op 11 juni 2022 10:36:43 schreef R1476:
... want als einzelganger zonder inschrijving bij de kamer van koophandel, moet je met een minimale bestelwaarde een verzoek indienen, om te mogen bestellen. ...

Losstaand van uw probleem maar voor mouser en digikey geldt dit niet in elk geval, wel voor RS en Farnell (denk ik).
Voor sommige componenten zijn er minimumorderhoeveelheden en als u meer dan 50 euro (of zoiets) bestelt dan verzenden ze gratis maar u kan als particulier gerust voor 1 cent iets kopen bij bovenstaande bedrijven en dan sturen ze het zonder probleem op.

Heeft de Rotel RA812 een speaker relais zitten in de uitgang zitten ?
Zo ja dan kan deze de boosdoener zijn.

Service Manual van de Rotel RA-812 met schema kan gedownload worden van hifiengine: https://www.hifiengine.com/manual_library/rotel/ra-812.shtml . Om te kunnen downloaden moet je overigens wel registreren (is gratis).

Er zit inderdaad een relais op de uitgangen van de eindversterkers, en ook nog een schakelaar om te kunnen kiezen tussen speaker-1 en speaker-2. Zowel relais als speaker-schakelaar zouden de boosdoener kunnen zijn.

PS: Het schema van de RA-812 in de service manual is verdeeld over 3 pagina's. Voor betere leesbaarheid heb ik de 3 delen aan elkaar geplakt met foto-stitch software. Het volledige schema is te downloaden via de volgende link: Rotel_RA-812_Schema.png. Let op: Klik op knop "Downloaden" om het schema in volledige resolutie te downloaden. Bestandsgrootte moet circa 1.5MB zijn.

Ik heb hier nog van elk 6 stuks liggen,moest het nodig zijn..
Grtngs;

maartenbakker

Golden Member

Op 11 juni 2022 00:26:10 schreef R1476:
[...]

Op Circuits Online tegenwoordig ook al trollen ? Geïntegreerd betekent zoveel als voor en eindversterker samen. Er worden NB transistoren bij de volledige naam genoemd. ! Zou je verder lezen dan regel 1 bij wat je hebt gevonden met je gegoochel op internet dan had je ook het aantal halfgeleiders kunnen lezen en het jaar van fabricage. Wat was er toen gangbaar als techniek in een versterker? Ben je van de chip of van ships generatie ? Geen fel oplichtende lamp in serie met het lichtnet betekent geen sluiting, dus strikt genomen geen stukkende torren. En er staat - voor de oplettende lezer - dat ik wel een Service Manual heb, maar dat het bestand te groot is om up te loaden. Daarnaast is de vraag al beschreven. Dus strikt genomen is een schema nog niet nodig, maar is die info- indien nodig- dus wel aangeboden. Ga lekker fietsen !

Een paar foto's en een beetje normaal doen tegen mensen die jou belangeloos willen helpen, zou denk ik al de helft van de klus zijn.

Als de servicemanual niet al ergens online staat (linkje) zou je hem eventueel op Elektrotanya kunnen plaatsen. Servicemanual is al gevonden, mooi.

Torren die qua spec op het randje zitten, zijn niet persé de eerste verdachte bij deze symptomen, Toshiba's hebben later geen rode opdrukken, dus vandaar dat ik foto's noemde. Ook om een idee van de constructie van de versterker te krijgen.

Als ze goed lijken te testen, is de kans best groot dat ze ook goed doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Nogmaals, als het op de testbank met de kale print wel werkt, zit de fout dus niet daar. Het kan een beetje zoeken zijn, met een multimeter kan het goed doormeten, terwijl er toch een slechte verbinding is. Dus gewoon zoeken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 10 juni 2022 23:25:02 schreef R1476:

De B&W speaker aan de testbank speelt correct.

VU meters slaan in de set ook niet uit. Wel op de testbank. Snap er niks van.

Als ik het goed begrijp werkt de versterker goed op de testbank, maar niet in de "set". Zoals al door anderen aangegeven, dan is de versterker zeer waarschijnlijk niet defect. Ik denk eerder aan een contact probleem in het rechter kanaal bij het aansluiten van de bron op de ingang van de versterker in de "set". Bijvoorbeeld door een rotte cinch kabel of ten gevolge van corrosie op een cinch plug of ingangsbus. Heb je al eens een andere cinch kabel geprobeerd? Of de bron op een andere ingang aangesloten?

Nou wat pica's dan.

Excuses voor het warrige verhaal. Versterker is al een gereviseerd. En heeft heel lang probleemloos gespeeld. Destijds zijn de potmeters gereinigd, elco's vervangen en andere luidspreker terminals geplaatst. De originele eind torren waren nog goed, maar de stuur torren in 1 kanaal vervangen. Tot 1 kanaal niet of nauwelijks nog speelde. En heeft gewacht op zijn beurt.

Daarbij zijn de eind torren vervangen . Die bleken ver beneden spec. En de stuur torren nu in elk kanaal. De A794 en de C1567 voor BD140 en BD139 De vervangende 2SD427 blijken de S versies. Met zwarte opdruk.

Hier een kiekje van wat versies. Die ene met de drie streepje of wat moet lijken op - ik geloof het motorola logo ? vertrouw ik niet. Maar heb er nu nog maar 1 van. De 0 versie is lager in Hfe waarde.

Overzichtje. Een relais. inschakel en protectie relais. Naast de voeding transformator en net voor de TO3 eind torren de versterker trap, identiek naast elkaar.

Onder het alu kartonnetje zit de phono trap.

De 2SC1628 is nog origineel aan beide zijden. Heb alleen de MPSU10 in een Nederlandse webshop aangetroffen. 5 nog wat per stuk. De 2SC789 is via Ali te krijgen.

Ik vervang niet zomaar. Ik heb een Peak Tech Atlas DCA55 semiconductor analyzer. Daarmee meet ik de transistoren.
En zeker bij steeds moeilijker verkrijgbare eind torren heb ik liever moderne en wat stuggere versies voor alle torren in de eindtrap. Als een tor sneuvelt , sneuvelt vaak de hele eindtrap. En ook al vervang ik ze nog niet dan wil ik ze graag op voorraad hebben. Omdat ik van plan ben deze versterker te handhaven.

Op de werktafel met de Mission model 70 aan de RA 812 spelen beide kanalen. Platenspeler en cd speler eraan. Geen probleem.

Even verder speelt 1 kanaal minimaal. Met een B&W DM4 eraan. Die betreffende luidspreker doet het aan een andere versterker prima. Een van de Bronnen verderop , de platenspeler, doet het aan een buizenbak zonder problemen.

De luidsprekerklemmen zijn schroefterminals, ook te gebruiken als banaanterminals. Ik schroef de luisprkerkabel eraan. 2.5 mm koper. Daar voorzie ik geen problemen.

De luidspreker switch werkt probleemloos.

Ik heb de versterker redelijk belast met de eind torren die er nu inzitten, als ze prutversies waren en nepperts, waren ze wel gaan roken ;-0)

De kabel van de platenspeler blijft dezelfde op de buizenbak waarop die als bron probleemloos speelt , en het is geen dropveter.

Maar het relais schakelt gewoon in. Na het inschakelen van de versterker. Maar waar beide vu meters uitslaan op de werkbank, slaat de ene niet uit met de B&W DM4 eraan.

Het enige wat ik kon bedenken is dat het filter van de B&W meer weerstand heeft ? waarom die op de ene plek wel en de andere niet speelt ? hypothese...

Zal de C1628 eens meten. En de C789 die net voor het relais zit en waarvan ik er maar 1 zie. En wat daar in de buurt aan torren zit. Dan kan ik zien of er verschil zit in beide kanalen.
En of er geen torren zitten die beneden spec meten. Kwaad kan het niet

En ik kan de DM 4 er weer aanhangen, op de werkbank om te kijken of dan hetzelfde optreedt.

Maar de reden om er een onderwerp over te starten is dus dat het euvel op de werktafel niet optreedt, en ik bronnen en luidspreker al uitgesloten heb.

En ik kan voor en eindversterker eens aan een andere versterker hangen waarbij voor- en eindversterker via een beugeltje aan de achterkant worden verbonden. Kijken wat er gebeurt en of ik het euvel kan herhalen. Want een euvel wat niet constant is.. Dat kan toch eigenlijk niet.

En het relais is een overload protection circuit. Zie ik in de service manual. Die ik al had. Ik heb met het vervangen van de eind torren wel de idle current opnieuw afgesteld, maar niet het overload protection circuit. Waarvoor een potmeter is. Per kanaal.

Voor 1 'faulty'kanaal geeft de 'problem shouting guide', na uitsluiten pre amp C 602 een C van 10 mfd. Voor een niet correct werkend relay verkeerde afstelling of een falende tor.Q614 = C1567. Maar dat relay bedient beide kanalen - dacht ik... Merken we vanzelf....

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 15 juni 2022 00:55:29 (59%)

EricP

mét CE

Wissel de speaker eens om.
Zet je 'test' speakers er eens op als-ie op de plaats staat waar het niet werkt.

Ik zit te denken aan een eindtrap die staat te oscilleren. De ene speaker dempt dat misschien wat meer dan de andere (of juist niet).
Prik er in de niet-werkende setup een scope in, dan weet je ook zo waar het mis gaat. 'Speakers doen het op een andere versterker wel' is een indicatie. Geen test.

Tnx. Helaas geen oscilloscoop. Had er jaren een staan, maar geen idee hoe ermee om te gaan. Oude Philips. Nooit verder gekomen dan aanzetten. Toen ik hem uiteindelijk op Marktplaats te koop zette, kwam er een vriendelijke Indo - en samen hebben we het ding getest, en toen was de lamp niet langer functioneel. Maar het gemak waarmee hij alle functies uitlegde was nog steeds abracadabra voor mij, helaas.

Maar; alles staat in dezelfde ruimte. En ik heb het al een paar keer gedaan dus ik twijfel er niet aan dat als ik de B&W DM4 er weer aan hang dat dat kanaal dan weer gaat haperen.

Kan 1 eindtrap gaan oscilleren met een ondermaats presterende tor in dat kanaal ?

Ik probeer de Hfe range van de 2SD427 S te vinden. Wat erin zat was de O met een range van 70 -140. Die S types die er nu in zitten meten boven de 40, maar niet boven de 50 indien ik me dat goed herinner. Bij het zoeken naar zo gelijk mogelijke paartjes qua waarde.

'The 2SD427 transistor can have a current gain of 40 to 140. The gain of the 2SD427-R will be in the range from 40 to 80, for the 2SD427-O it will be in the range from 70 to 140 "

Die Hfe waarde kan ze als afgekeurd in een bak hebben doen belanden en later op ebay verkocht. Maar ik heb dus hier een keurige verpakking liggen met het label er nog op. Ik denk van Conrad. MJ15003. Twee geven een Hfe van 3.... Tot zover reputabele leverancier... Geen idee waarvoor ik ze gekocht heb.

Heb wat shops op Ali gecontacteerd over betrouwbaarheid, producent en of ze ze meten voor verzending. Voor MJ21194 Ze verkopen ook On Semi Made in Mexico Die zijn hier al 10 euri per stuk. Doe maar lux! ;-)

Maar 1 kanaal speelde nog onder de minimale hfe waarde van 40 het andere was nog net in de 30... en dat was net niet genoeg... dan speelt ie nog zacht, maar werkt de versterker niet meer.

op de equivalent scross reference site is de 2SD427 S de enige die wordt vermeld... ?

https://english.electronica-pt.com/components-cross-reference?ref=2SD4…

Vroeger kocht ik nog wel eens 1 tor als dat alles was. tientje voor een tor is al belachelijk. Nu op ebay tegen de twintig euro en dan hetzelfde bedrag voor verzenden. Wauw.

Voer morgen de metingen etc uit.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 15 juni 2022 00:54:52 (11%)

Henry S.

Moderator

Op 14 juni 2022 18:36:19 schreef R1476:
Die ene met de drie streepje of wat moet lijken op - ik geloof het motorola logo ? vertrouw ik niet.

Dat is zeker geen Motorola... maar een Chinees, het ontbreken stroomversterking zegt genoeg.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Duurde allemaal wat langer dan gepland. Hittegolfje ertussen ook. Maar vanmiddag een paar uurtjes de torren uit het kanaal nagemeten. Maar niks kunnen vinden. De composiet weerstanden in het rechter kanaal waren ietsje meer verlopen dan in t linkerkanaal. Eindtorren 58 en 60 Hfe, op mijn metertje, repectievelijk.

Ik heb wel 8 ohm 100 watt weerstanden liggen om het overload relais opnieuw af te regelen , maar geen 4 ohm 100 watt zoals de SM voorschrijft. Dus maar laten hangen. Nog wat zitten schrapen en fux verwijderen van de printplaat. Met kwastje stof verwijderen, en wat printplaat lak er weer over.

Hoe dan ook, de versterker speelt weer. In de set. En op de werkbank. De B&W DM4 op de werkbank er op aangesloten. Geen probleem.

Ik ga er maar van uit dat het opnieuw vertinnen van de solderingen en daarmee ontstane te grote klodders soldeertin de oorzaak waren en hoewel geen sluiting, wel ;'canceling' van een kanaal veroorzaakte. Want in het kanaal met problemen raakten twee pootjes van de trim-potmeter voor het overload circuit elkaar, via de soldeerpunten. Waarom de Mission Model 70 daar dan geen last van hadden, dat mogen de knappe koppen beredeneren. Dat gaat mij boven de pet. Anders weet ik het ook niet.

Maar de oude dame speelt weer. Plaatje gedraaid en nu speelt er een cd-tje. Storm in een glas water, of wellicht iets sterkers dan water... ;-0)

Kreeg bericht van verkopers op ali dat de MJ21194, van goede kwaliteit zijn en gemeten voor verzenden. On semi. Dus ik ga t er maar op wagen. Want niet goed-geld terug.

Ik heb wel 8 ohm 100 watt weerstanden liggen om het overload relais opnieuw af te regelen , maar geen 4 ohm 100 watt zoals de SM voorschrijft. Dus maar laten hangen. Nog wat zitten schrapen en fux

2 weerstanden van 8 ohm parallel gezet is ook 4ohm..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 19 juni 2022 21:25:09 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 juni 2022 21:24:16 schreef testman:
[...]

2 weerstanden van 8 ohm parallel gezet is ook 4ohm..

Per kanaal afregelen. Niet aan gedacht. Kan. Maar relais schakelt in. Is die overload protectie niet dat het relais niet inschakelt ? Ik zou even kunnen nameten of er iets van 18v staat bij inschakelen. Maar t werkt zo .....

Op 19 juni 2022 19:41:22 schreef R1476:
Hoe dan ook, de versterker speelt weer. In de set. En op de werkbank. De B&W DM4 op de werkbank er op aangesloten. Geen probleem.
....
Want in het kanaal met problemen raakten twee pootjes van de trim-potmeter voor het overload circuit elkaar, via de soldeerpunten. Waarom de Mission Model 70 daar dan geen last van hadden, dat mogen de knappe koppen beredeneren. Dat gaat mij boven de pet. Anders weet ik het ook niet.

Ik betwijfel of het raken van de twee pootjes van de trim-potmeter voor het overload circuit in het probleem kanaal de oorzaak van jouw probleem was. De uitgangen van de overload detectie circuits van het Linker en Rechter kanaal worden namelijk bij elkaar opgeteld. Het relais voor het afschakelen van de luidsprekers heeft 1 gemeenschappelijke bekrachtigingsspoel (zie schema). Dus als er een overload conditie in 1 kanaal wordt gedetecteerd, worden de luidsprekeruitgangen van beide kanalen afgeschakeld.

Maar de oude dame speelt weer. Plaatje gedraaid en nu speelt er een cd-tje. Storm in een glas water.

Goed om te horen dat de versterker weer speelt.

Kreeg bericht van verkopers op ali dat de MJ21194, van goede kwaliteit zijn en gemeten voor verzenden. On semi. Dus ik ga t er maar op wagen. Want niet goed-geld terug.

Waarom zou je de eindtorren vervangen nu ze nog goed blijken te zijn? Je zegt zelf dat de gemeten hfe van de huidige torren goed is. "If it ain't broke, don't fix it".

Waarom zou je de eindtorren vervangen nu ze nog goed blijken te zijn? Je zegt zelf dat de gemeten hfe van de huidige torren goed is. "If it ain't broke, don't fix it".

Wie zegt dat ik ze ga vervangen ? Maar als het circuit nu lekker in haar vel zit en weer ff vooruit speelt, zijn vervangers tzt unobtainable. Dus . Er zitten niet zoveel torren in deze bak. Ik kan dus een zakje vervangende torren ergens aan de binnenkant plakken. Of in de la stoppen natuurlijk. ... Variatie op het schema aan de onderkant van het apparaat plakken ? Niks mis mee toch ? Net zoals dat afregelen van dat relais. Schakelt in.Dus waarom extra handelingen uitvoeren ? Als t werkt ? Waarmee ik dan die regel eigenlijk gewoon bevestig. ;-)

mel

Golden Member

Speciale reserveonderdelen in het apparaat zelf opbergen is wel een goed idee.En het schema, ik snap niet waarom iedere fabrikant dat niet doet. meestal zit er geen schema bij...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..