Verschil tussen automaten van Eaton

Kan iemand mij vertellen wat het verschil en kwaliteit is tussen de automaten van Eaton holec en de moeller?

Ik dacht dat Eaton, Moeller had overgenomen. Dus of daar verschil in kwaliteit tussen zit is maar de vraag.

wrs heb je dan oude en nieuwe automaten, van voor de overname en na de overname.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Eaton heeft Holec en Moeller overgenomen. Allen zijn onder de naam Eaton verder gegaan.
Eaton kan de klant hiermee een totaalpakket aanbieden.

ik heb namelijk een dubbele meterkast gekocht via de zaak van Eaton maar moest nog kookgroep en extra groep nabestellen. Nou zeggen ze op de zaak dat automaten en kookgroep moeilijk leverbaar zijn. maar als ik kijk op electrototaalmarkt.nl, zijn ze gewoon leverbaar, alleen zeggen ze op mijn werk, jaaaa maar die hebben geen eu goedkeuring.... en als er brand uitbreekt en de verzekering ziet dat er geen goede automaten inzitten, kunnen ze moeilijk doen
?!? :? klopt dat uberhaupt ?

nou ja, dat heb ik nog niet gehoord iig. er zijn ook aardlekken van hager die niet de helft kosten van de gangbare hager aardlek hier, maar niet voor de NL markt gekeurd zijn. toch kom ik die best eens tegen in verdelers.

als je automaten hebt die 3kA mogen hebben is dat wel weinig, maar je werkgever koopt vast in bij vaste leveranciers en krijgt daar ook hogere korting op. ze gaan niet zomaar bij elke webshop inkopen. dat is teveel gedoe. wrs is dat de eigenlijke verklaring.

gezien je de moellers hebt gekregen, zal er een oude voorraad zijn gevonden ofzo, want de fusie naar eaton is al wat jaren geleden. op t werk liggen er ook nog zat van, maar dat is de afdeling 2ehands spul.

dat er best problemen zijn met leveren van automaten en groepnkasten klopt wel, ik bouw er ook meer zelf nu er kant en klaar weinig voorraad is bij leveranciers. ineens heeft een leverancier zeg 180 stuks alamat 16A op voorraad op hun site, dan moet je snel zijn, want het kan zo zijn dat einde werkdag de voorraad alweer nul is.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 12 juni 2022 11:57:37 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

waar zie ik dat aan als het moelers of holecs zijn ?

Het ene is snel leverbaar en het andere kan weken, maanden of nog langer duren.
Staar je niet blind op het feit dat een webshop aangeeft iets op voorraad te hebben maar in werkelijkheid niet heeft. Je doet een bestelling en wordt aan het lijntje gehouden wat betreft de leverdatum. Hier hebben groothandels ook een handje van.

ok dus ik moet het niet te nauw nemen als het gaat om via het werk te bestellen bij leveranciers of een webshop waar van gesuggereerd wordt dat het niet nl gekeurd is ?

Op 12 juni 2022 11:58:11 schreef Renaud:
waar zie ik dat aan als het moelers of holecs zijn ?

Als er nu Eaton op staat dan is het geen Moeller of Holec 8)7
Heb je b.v. een halyester Holec verdeler dan is het nu Eaton. Maten zijn hetzelfde. Past ook op elkaar. Alleen de kleurstelling is wat frisser geworden. Dit is bij Eaton / Moeller ook zo.

Een fabrikant blijft vernieuwen dus het kan zo maar zijn dat oud en nieuw niet meer passen. Dan wordt je eigenlijk gedwongen om alles te vernieuwen.

Op 12 juni 2022 12:12:44 schreef Renaud:
ok dus ik moet het niet te nauw nemen als het gaat om via het werk te bestellen bij leveranciers of een webshop waar van gesuggereerd wordt dat het niet nl gekeurd is ?

Je werkgever wilt er ook iets aan verdienen maar hij moet ook de BTW doorberekenen.
Elk artikel heeft een uniek EAN-nummer en daar kan je mooi prijzen mee vergelijken

Die oranje is een tijdelijke kook automaat totdat ik een van Eaton heb

tja, die Enorm zou ik ook niet willen idd. voor tijdelijk nog 1 ding.

je kunt ook 2 gewone eaton automaten nemen en de handle koppelen, daar is bij meer merken gewoon een los knopje voor te vinden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 12 juni 2022 12:08:37 schreef Edwass:...en wordt aan het lijntje gehouden wat betreft de leverdatum. Hier hebben groothandels ook een handje van.

met groothandel nooit meegemaakt. Maar vage webshops liegen wel geregeld over voorraad.

Van een EU goedkeuring heb ik nog nooit gehoord, volgens mij kletsen ze maar wat :-)

Op 12 juni 2022 13:29:05 schreef GJ_:

Van een EU goedkeuring heb ik nog nooit gehoord, volgens mij kletsen ze maar wat :-)

dat is dus het niet willen inkopen elders verhaal :P

reguliere leveranciers hebben niet zelden juist eerder geleverd als dat er aan wachttijd op producten op hun site staat in mijn ervaring. als je iets bestelt met levertijd komt er al een uitroepteken in de bestelling, en sommige bellen meteen als de bestelling gedaan is, dat je weet dat je nog lang levertijd hebt. bij webshops kan het alle kanten op, klanten die niet klagen kunnen lang wachten, een maand oid voor ze zelf gaan mailen dat een artikel niet meer leverbaar is, is niets zeldzaams.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok dat is allemaal duidelijk dan, dan nog een vraag, mag je met een 5x 2.5kd een wasmachine en droger plaatsen op bv een dubbele groep of kook groep ? Ben geen electro technicus op gebied van eisen en wetten

dat mag niet idd, als je in de meterkast een 3F groep zet C20 en dan boven 2x een alamatje B16 30mA in een kastje waar de wasmachine/droger op komen mag het wel, dan heb je boven een onderverdeler.

als je wasmachine zeg 2200-2500W doet en de droger een warmtepomp model is, dan kan het zelfs op 1 groep samen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee helaas nog condens droger ik zou max boven de 3650W uitkomen met die 2 als ze max draaien en de wasmachine op 90gr
Dus al ik het goed begrijp mag ik dus 2fase 2nul en aarde door een buis trekken naar een 3f c-automaat en boven weer 2x 16a automaat ?

[Bericht gewijzigd door Renaud op zondag 12 juni 2022 15:43:55 (37%)

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

Op 12 juni 2022 15:40:27 schreef Renaud:
Nee helaas nog condens droger ik zou max boven de 3650W uitkomen met die 2 als ze max draaien en de wasmachine op 90gr
Dus al ik het goed begrijp mag ik dus 2fase 2nul en aarde door een buis trekken naar een 3f c-automaat en boven weer 2x 16a automaat ?

ik zou dan 3 fasen maken, 1 nul dus. kun je van de onderverdeler uit altijd nog een groep op de overige fase maken voor iets anders, airco oid..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik het goed zie heeft TS al een 3fase aansluiting. Een kookgroep zou in dat geval al een potentiële overbelasting zijn van een een van de fases. Beter om een 3 fase aansluiting voor zijn kooktoestel maken.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

ik neem aan dat de 16A alamat onderin voor toekomst laadpaal/ PV is?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 juni 2022 17:18:52 schreef testman:
ik neem aan dat de 16A alamat onderin voor toekomst laadpaal/ PV is?

Dat is idd voor pv voor de airco's heb ik 2 aparte groepen. Nu nog een 3.5 en een 5kw dadelijk nog de 5kw voor woonkamer en 3x2,1 voor boven dus wederom apart gezekerd

[Bericht gewijzigd door Renaud op zondag 12 juni 2022 18:32:13 (29%)

benleentje

Golden Member

mag je met een 5x 2.5kd een wasmachine en droger plaatsen op bv een dubbele groep of kook groep ?

Het zal wel mogen maar waarom? Trek dan gewoon 2x een kabel en 2 losse automaten, daarnaast mogen er op de losse groepen ook nog andere WCD's.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Omdat ik geen mogelijkheid meer heb om nog een kabel te trekken. Vandaar de vraag ik heb nog een buis van boven naar de meterkast voor een groep en dan houdt het op. En ik dacht, misschien als ik voor een kookgroep ook 5x 2,5 mag trekken, dat misschien ook voor die 2 mocht doen. Trekt toch minder watts als een keramisch kookplaat van 6000w