Mag een keramisch kristal vervangen door een gewoon .

SIMUL

Special Member

Beste ,
Mag ik een CRT4.00 kristal vervangen worden door een metalen kristal met de respectievelijke de 22 pf's

Met dank

Lambiek

Special Member

Waar is het voor? Voor bij een controller?

In principe zou het geen kwaad moeten kunnen.

Poosje geleden dat je iets gepost hebt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Allicht wel de fuse settings van de betreffende µC even controleren.

mel

Golden Member

Voor een microprocessor zal de nauwkeurigheid niet zo veel uitmaken.Voor een presiesieoscillator wel.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

Bij een aantal controllers kun je instellen wat er voor de clock zorgt. Xtal en 'ceramisch' zijn verschillende settings, en er zijn ook nog wel eens wat frequentie reeksen. Dat is waar Aart op doelt denk ik.
Wat de verschillende settings doen, heb ik nooit uitgezocht. Prak het op een PCB, configureer het, loopt. Zo'n chip bakker heeft er vast wel een reden voor (kent iemand die toevallig? :) ).

Ik denk: De originele vraag bevat te weinig info.

Ik heb een expositie kast met onderdelen die in (oude) computers gebruikt worden. Vervang ik de CRT4.00 door een metalen kristal, dat mag gewoon, geen haan die er naar kraait.

Oh, je wilde dat het nog ging werken?

Er zullen vast schakelingen zijn waar het uitmaakt. En schakelingen waar het niet uitmaakt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een kristal is eigenlijk een vrij complex stukje elektromechanica, met overeenkomstige rij specificaties.
Naast frequentie (-stabiliteit, bijbehorende temperatuur curve, oscillatie mode) met name ook ESR en drive level. Pullability etc. zal hier niet van belang zijn.

Dat kan, ook in een simpele toepassing naast een µC, soms problemen geven als men even niet oplet. Ik ken een verhaal waarbij oscillatoren na een paar maanden in het veld een enkele keer afsloegen, wat erg vervelend was.

Arco

Special Member

Beste is ook om een ongeveer even groot kristal te nemen.
Anders loop je kans op oversturing of dat de schakeling helemaal niet start.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
SIMUL

Special Member

Beste hobbyisten ,

Hartelijk dank voor de vele goede reacties waar ik verder op kan bouwen . Het gaat hem hier om een project voor het bouwen van een LC meter uit de site Spruyt.de
Daar wordt een keramisch kristal gebruikt en ik heb enkel een gewoon kristal . De processor is een 16F84A en heb enkel de hex code en de assembler code .
Ga het zo proberen en laat het zeker weten .
Nu voor reactie op Lambiek , het inderdaad een ganse tijd geleden , ik moest toch even denken wie je was .
Zelf heb ik je email adres niet meer maar jij misschien het mijne , mail gerust , ik mail zeker terug .
Iedereen nog een fijne vaderdag .

Arco

Special Member

Voor een microcontroller zal het weinig verschil maken.
Met een pic krijg ik altijd de nauwkeurigste waardes met een 22pF aan de uitgang, en een 12pF aan de ingang van de oscillator.

Een kristal is sowieso nauwkeuriger als een keramische resonator.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com