zelfbouw van Philips voorversterker 22AH209

Bapaktus

Special Member

Ik ben een liefhebber van Philips MFB-techniek en boxen.
Een prima combinatie is de 22AH209 om op deze boxen aan tesluiten. Deze boxen hebben zelf een ingebouwde versterker.
Die 22AH209 is zeldzaam geworden (en 2e hands erg duur!) vandaar dat een aantal gebruikers van het forum-mfbfreaks.nl en aantal jaren geleden het idee kregen om hiervoor een vervanger te ontwikkelen. Ik had mij ook daarvoor opgegeven. Echter, wat in eerste instantie een gelijkwaardig zelfbouw project moest worden kwamen er van vele kanten extra eisen en toevoegingen op te proppen.
Dus is dat project volkomen de mist in gegaan. Zie ik wel vaker met bij zelfbouw projecten met vele deelnemers. Een streng regiem is daar eigenlijk voor nodig.
Een ander Forum lid en ik besloten toch verder te gaan. Met als basis die 209, een ontwerp bestaande uit diverse modulen. Zelf te bouwen, alleen de printen laten maken of zelf samenstellen met diverse 'Chinese" bouwstenen. Mijn 'knutsel" bestaat nu uit diverse eenheden, Diverse zelfbouw eenheden (gaatjes print e.d.) en in gekochte Chinese bouwstenen. Mijn bedoeling was om deze verzameling netjes in print-modulen om te zetten. Daarom aan de gang gegaan met een voor mij onbekend programma "Kicad" (ik kom nog uit de tijd van Orcad). Prachtig programma, maar met een lange "leertijd".
Een aantal modulen zijn nu klaar, maar ik ben gestopt. De belangstelling is inmiddels gedaald of men heeft via MP (voor veel geld) een echte 209 gekocht.
Mijn "eigen" ontwerp speelt inmiddels met mijn MFB boxen en ik ben er klaar mee.
Ik laat op de foto's het eind resultaat zien en ga misschien voor mij zelf nog eens een compleet Kicad print uitvoering maken. Als voorbeeld mijn Kicad foto's van de Buffertrap.
ruud

rob040

Golden Member

Hi Ruud,

Ik herken een aantal modules, waaronder mijn Powersaver. :-)
Maar ik zie nergens het buffertrapje. Heb je dat in de huidige versterker anders opgelost?

Groet, Rob.

maartenbakker

Golden Member

Leuk te zien dat er toch nog wat uit is gekomen!

Toevallig kwam ik donderdag langs Lochem en kwam het project ook nog even ter sprake met Thomas. Hij had een echte 209 in de luisterruimte staan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

heb de 209 gehad, dat ding werkte goed. de 108 tuner en n5581 waren de probleem onderdelen in die set. de tuner heeft lekkend geheugen, voeding eraf en weg is het geheugen. het deck heeft een 70 mini elco's die lek zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Bapaktus

Special Member

@Rob,
twee reacties.
1. De MFB buffertrap zit onder de voorversterker print.
2. De Powersafer heb ik er weer uitgegooid.
Is niet meer nodig.
Ik schakel de netspanning voor de MFB boxen aan/uit via de netschakelaar van deze voorversterker. Dus hoef ik niet zuinig te wezen.
Misschien gebruiken voor een ander project. Ik heb meestal meerdere projecten tegelijkertijd op stapel staan. Een beetje chaotisch, maar zo ben ik geboren. :S
ruud

Bapaktus

Special Member

@Maarten,
ja, jammer dat dit project een stille dood heeft gevonden.
Qua ontwikkel kosten en uren had ik waarschijnlijk beter voor mij zelf zo'n dure MP 209 kunnen kopen. Maar ik heb er plezier aan gehad, een werkende 209 kloon en weer een hoopje "overbodige" onderdelen.
Ik vond nog wat foto's die ik destijds. heb gemaakt.
Stukje MDF, wat stukjes plakkende koperfolie en wat onderdelen. Solderen en daarna meten.
Maar goed, inmiddels bezig met een ander project bezig. Een combinatie van Mechanica, elektronica en software.
Vervelen is voor een ander, :)
ruud

rob040

Golden Member

Ruud, meerdere projecten hebben lopen hoeft niet automatisch chaotisch te zijn.
Kwestie van goed documenteren. Ik doe dat wel consequent, schema's tekenen, PCB ontwerpen, stuklijst, kast/frontplaatontwerp, document met ideeën en aandachtspunten, materiaal aanschaffen, enz.
Als ik later (en dat kan rustig een jaar later zijn) een project weer oppak levert een check vaak nog puntjes op die niet kloppen of beter kunnen en zo werk ik naar het eindresultaat.

Bapaktus

Special Member

Ja Rob,
ik heb ook dikke mappen liggen van mijn afgemaakte of nog af te maken projecten.
En overal foto's van. Van het 209 project meer dan 300 zag ik zojuist.
Moet ik eigenlijk nog de dubbele of slechte foto's uit verwijderen.
Maar daar gaat veel tijd in zitten. Het is makkelijker om er weer een paar TB HD's bij te plaatsen.
ruud

In zo verre ook een 209 project gemaakt. Wel met een eigen PCB maar weer met een ingekochte selector PCB met relais.
De Phono-RIAA is dan weer uit de Elektuur, maar dan weer aangepast met een set Duitse SUT's voor een eventuele MC.
En zo blijf je even aan de gang. De kast is dan weer van Ali-E.