RPI-MOD van uit meanwell voeding.

Weet iemand toevallig te beantwoorden of je zo je Raspberry kan booten vanuit een meanwell voeding met dit schema ertussen? Of moet ik meer regelaar/filter praktijken uit aanhalen hiervoor?

Groet, Wouter

PS: Het is voor een hele grote li-ion charger zoals op foto voor de gein meegestuurd.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

waarom niet gewoon een 5V voeding pakken voor die rPI?

Een rPI trekt niet zoveel stroom, dan kan met een 7805 ook wel (de 2A uitvoering) al zou ik annno 2022 een switcher nemen ipv veel vermogen wegstoken.

Het is om mijn robot op een staandertje op mijn bureau te debuggen, maar dan met een PowerCON plug naar deze behuizing. Indien de accus leeg zijn. Een soort pre-out. Ik weet alleen niet zeker of de raspberry in mijn robot dan boot.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat voedingsschema is waardeloos, blijf daar af.
Als de RPi niet al te veel stroom trekt, een simpele 7805. Indien meer, een switchertje, inderdaad.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

Op 13 juni 2022 10:39:59 schreef big_fat_mama:
Dat voedingsschema is waardeloos, blijf daar af.
Als de RPi niet al te veel stroom trekt, een simpele 7805. Indien meer, een switchertje, inderdaad.

The Pi4B has a new, more powerful, processor and GPU. It also has a higher specification for the power supply. It’s now 3A up from 2.5A for the 3B+. So it would be reasonable to expect readings a bit higher than those we get for previous generations of Pi.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

En over het algemeen een LM317 met TO-3 kan werken? / met ander schema?

PS: Het is om 1 li-ion cell te vervangen, dus het liefst precies op 11.1V

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
mel

Golden Member

Ik heb ook eens geprobeerd om een raspberry te voeden met een 7805, dit ging dus NIET.Ik had wel de 1 A versie van die regelaar, misschien dat het met een exemplaar van meer stroom wel gaat.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Wat big_fat_mama ook al gezegd heeft: dat schema is extreem smerig, je hebt zomaar 0,6V verschil tussen wel of geen belasting, om maar eens 1 van de problemen te noemen.

Als je van 12-24V naar 5V wilt voor je pi (je geeft niet aan hoeveel volt je meanwell levert) zou ik inderdaad gaan voor een switcher.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat is daar dan wel switchend aan?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Met "switcher" bedoel ik een schakelende voeding.

Maar ik krijg meer de indruk dat je een schakeling aan het zoeken bent waar een TO-3 transistor in gebruikt wordt, eerder voor de looks dan voor technische redenen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Of misschien is er een mooie koelplaat beschikbaar voor een TO3.
Maar een schakelende voeding zal wellicht helemaal geen koelplaat nodig hebben, en het is beter om geen probleem te hebben dan om voor een probleem een oplossing te moeten aandragen, zelfs al heeft men iets fraais in de kast liggen.

(overigens bedankt voor de steun hogerop, @Sine, "much appreciated"!)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 13 juni 2022 15:23:45 (46%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik heb onlangs een Meanwell RD-65A gekocht voor een Pi en sensors/modules. Heb je 5V en 12V. De Pi kan dan rechtstreeks op de Meanwell.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Sine

Moderator

Looks is zelden de goede reden om voor een bepaald component te kiezen.

Er bestaat iets als een LM340K-5.0, maar die was heel populair in de jaren 70-80 en wil je tegenwoordig eigenlijk niet meer gebruiken.
Tegenwoordig is dat obsoleteum, en als je ze nog kunt krijgen betaal je de hoofdprijs.

Je hebt nog steeds niet aangegeven wat je inkomende voedingsspanning is .. bij 24V ben je grofweg 80% van je energie in warmte aan het omzetten.

Zelf zou ik een dergelijke module gebruiken:
https://www.aliexpress.com/item/32785352477.html

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Je hebt nog steeds niet aangegeven wat je inkomende voedingsspanning is .. bij 24V ben je grofweg 80% van je energie in warmte aan het omzetten.

Inderdaad, en inderdaad. Wie weet is pascalbythree kouwelijk van natuur :o ?

En wat is dit nu weer voor onzin:

Het is om 1 li-ion cell te vervangen, dus het liefst precies op 11.1V

Leg aub eens uit hoe er uit 1 cel 11,1 volt te persen valt? Eerder zijn het drie cellen in serie, of misschien een enkele cel met een nageschakelde boostconverter??

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 13 juni 2022 20:51:30 (37%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik heb nog wel enkele van die geobsoleerde TO3 5V regelaars in mijn bezit. Zal later bij gelegenheid even een foto posten. Als het bij de TS om de looks te doen is, mag hij mij vrijblijvend even een mailtje sturen.

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
vergeten

Golden Member

Op 13 juni 2022 10:32:21 schreef pascalbythree:
PS: Het is voor een hele grote li-ion charger zoals op foto voor de gein meegestuurd.

Voor de gein toch even een opmerking over de plaatsing van de koelplaten.
Jammer dat beide koelplaten verkeerd zijn gemonteerd, de lamellen moeten verticaal staan, zo werkt hij niet goed optimaal.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

:) fijn opgemerkt! Misschien "goed <=> fout" vervangen door "beste koeling <=> minder goede koeling".

Maar ik geef nederig toe dat ik er zelf glad overheen gekeken had, terwijl het toch schreeuwde om aandacht.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

En nog eens een kleine gekopieerde vraagstelling, k wou ook nog graag weten of je zo je meanwell voeding aan dit laadschema kan koppelen ? Grtz.W

IC2 is een LM338 regelaar in TO-3.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Sine

Moderator

Ook dat is een waardeloos schema, doe jezelf een plezier en neem niet het eerste schema wat aan je zoekopdracht voldoet.

Zeker niet als het om li-ion laders gaat, dat is vragen om kapotte accu's of erger vuurwerk.

Waarom gebruik je niet de geschikte voeding voor wat je nodig hebt?

Als je dan toch die meanwell voedingen koopt, koop dan de juiste? Met het geklooi na je switcher doe je alle voordeel teniet.

Gebruik een geschikte BMS en een geschikte lader voor je batt, waarom je het zelf in elkaar wil frutsen kan ik niet begrijpen, je kan het zelf nooit zo bouwen.

Voor in je robotje, gebruik een dc/dc converter van meanwell, genoeg power voor de raspberry en je hebt de ingebouwde beveiligingen, zo jaag je je pi niet naar de eeuwige rookvelden.

De dag van vandaag als hobbyist zelf nog je voeding willen bouwen...

ASPA-tech.be

Ik ben het wel eens met bordje.

Je wilt met alle geweld printjes maken met 'oude' lineaire techniek, negeert de adviezen en wilt met zo'n zelfgeprutst ding een li-ion gaan laden...

Ik zou zeggen: Doe het vooral niet. Dat je een rPI in rook laat opgaan door prutsen is niet zo erg, maar zeker met li-ion wil je geen geklooi.