Philips (steca) 500 solar inverter knippert na kortsluiting, help

Beste mensen ik heb al sinds 2008 4 panelen 125w en 1philips 500

Elk jaar ruim 500w eigen energie

Tenminste tot dat er een kortsluiting plaatsvond.
Afgelopen zondag panelen getest. Drie gaven bij zon zelfde wattage 1 niet.
Die ertussenuitgehaald.

Goede nieuws de omvormer geeft weer een groen knipperend lampje
Maar gaat niet op volledig groen.

Bij veel zonlicht knippert het lampje weinig en vaag
Bij minder zonlicht meer knipperen en voller branden.

Als ik weet wat ik moet vervangen. Ik vermoed wat condensatoren dan kan ik die wel uitsolderen en vervangen voor nieuwe.

Maar wie weet moet er meer nagekeken worden en is er een wonderdokter hier die dat wil en kan doen. Dank groet Maurice

met 1 paneel minder is de totale spanning DC miss te laag voor je omvormer om nog op te werken. dan heb je dus een extra paneel nodig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vriendelijk verzoek, zouden jullie in wat meer verzorgd Nederlands willen schrijven?

Dan wordt het iets sneller begrijpelijk wat jullie bedoelen.

Dus graag aandacht voor correcte eenheden, hoofdletters, komma's, punten. Kortom, wat we met een moeilijk woord interpunctie noemen.

En zie ook onbegrijpelijke 'luiheidsafkortingen' te vermijden.

Dank voor de moeite!

Op 13 juni 2022 20:27:31 schreef testman:
met 1 paneel minder is de totale spanning DC miss te laag voor je omvormer om nog op te werken. dan heb je dus een extra paneel nodig.

Als drie panelen meer dan 90 volt opleveren zou dat niet genoeg zijn?
Gebruiksaanwijzing zegt start op bij 2w, 45 volt.

Ik neem aan dat in het paneel de transistor opgeblazen is. Ik zal daar naar kijken als ik erbij kan komen.

Dank

Op 14 juni 2022 00:33:38 schreef Leeuw van Recht:
Vriendelijk verzoek, zouden jullie in wat meer verzorgd Nederlands willen schrijven?

Dan wordt het iets sneller begrijpelijk wat jullie bedoelen.

Dus graag aandacht voor correcte eenheden, hoofdletters, komma's, punten. Kortom, wat we met een moeilijk woord interpunctie noemen.

En zie ook onbegrijpelijke 'luiheidsafkortingen' te vermijden.

Dank voor de moeite!

Beste ik moet eerlijk zeggen dat er belangrijkere dingen zijn. Niet iedereen is perfect.
Ik waardeer de geste, maar om daar gelijk luiheid van te maken vind ik kort door de bocht.

Taal is een levend ding.

Mbt correcte eenheden. Niet iedereen is getraind electrotechnicus met een opleiding.

Derhalve.

Kortsluiting in deel kabel die van zonnepaneel 125WPD (4stuks =500) naar omvormer loopt.
1 paneel stuk. Drie werkend.
Omvormer Philips 500 (Steca) geeft groen knipperend ledje. Als die voluit brandt is het probleem opgelost.

Dank.

In m'n vorige huis had ik ook zo'n setje. Als het de Philips panelen zijn, die lopen erg terug in vermogen en willen ook nog wel eens intern stuk gaan.

Kortsluiting in de kabel van 1 paneel veroorzaakt geen defecte omvormer.
Ik vind dit ook een vreemd verhaal want de kabels zijn erg goed geisoleerd en voorzien van degelijke stekkers.

Hoe heb je het vermogen van de afzonderlijke panelen gemeten?

Op 14 juni 2022 10:10:50 schreef Zonnepaneeltje:
In m'n vorige huis had ik ook zo'n setje. Als het de Philips panelen zijn, die lopen erg terug in vermogen en willen ook nog wel eens intern stuk gaan.

Kortsluiting in de kabel van 1 paneel veroorzaakt geen defecte omvormer.
Ik vind dit ook een vreemd verhaal want de kabels zijn erg goed geisoleerd en voorzien van degelijke stekkers.

Hoe heb je het vermogen van de afzonderlijke panelen gemeten?

Ik nam ze tweede hands over. De kabels die panelen met omvormer verbinden waren doorgeknipt. Daar zat een kroonsteen. Eromheen een speciale huls ter bescherming. Die deed 13 jaar zijn werk goed en verloor met heel veel sneeuw afgelopen jaar de strijd.
Het is zoals het is.

Ik heb de panelen los met multimeter direct op de connectoren gemeten.
Drie maal zelfde waarde en 1x bijna geen waarde.
3x 30volt DC en 1x ik meen 0,4 of 1

Dank

Op 14 juni 2022 00:33:38 schreef Leeuw van Recht:
Vriendelijk verzoek, zouden jullie in wat meer verzorgd Nederlands willen schrijven?

Dan wordt het iets sneller begrijpelijk wat jullie bedoelen.

Dus graag aandacht voor correcte eenheden, hoofdletters, komma's, punten. Kortom, wat we met een moeilijk woord interpunctie noemen.

En zie ook onbegrijpelijke 'luiheidsafkortingen' te vermijden.

Dank voor de moeite!

Sinds vijf dagen lid van CO en nu al vertellen hoe het moet.

Op 14 juni 2022 10:18:17 schreef MauriceSpapens:

Ik heb de panelen los met multimeter direct op de connectoren gemeten.
Drie maal zelfde waarde en 1x bijna geen waarde.
3x 30volt DC en 1x ik meen 0,4 of 1

Dank

Het kan best dat de inverter stuk is maar het kunnen ook nog steeds de panelen zijn. Die moeten wel stroom kunnen leveren, dat heb je niet gemeten.

Als de netspanning niet aanwezig is gaat hij ook groen knipperen.

Op 14 juni 2022 10:43:22 schreef Zonnepaneeltje:
[...]

Het kan best dat de inverter stuk is maar het kunnen ook nog steeds de panelen zijn. Die moeten wel stroom kunnen leveren, dat heb je niet gemeten.

Als de netspanning niet aanwezig is gaat hij ook groen knipperen.

Met de stekker uit het stopcontact groen knipperend lampje.
Met de stekker in het stopcontact groen knipperend lampje.

EricP

mét CE

Sinds vijf dagen lid van CO en nu al vertellen hoe het moet.

Wat niks af doet aan het feit dat hij volkomen gelijk heeft...

Niet iedereen is getraind electrotechnicus met een opleiding.

Moet je daar getraind voor zijn? Bij mij werd dat gewoon op de middelbare school behandeld. Niks specifiek opleiding. Het SI stelsel kwam aanbod, het verschil tussen eenheden en grootheden en vooral waarom SI dingen eenvoudiger maakte: verbanden tussen gerelateerde grootheden waren vaak '1'. Zo is een kW gedurende een uur een... kWh. En een W gedurende 1 seconde een J (zo je wilt een J in een seconde een Watt). En een Coulomb in een seconde door een draad jassen noemen we een stroom van 1 Ampère.

Voor zover ik weet zit er in een paneel geen transistor. En de condensatoren van de 'omvormer' zullen ook niet spontaan dood gaan van een kortsluiting. Over die kortsluiting wordt vervolgens bitter weinig verteld. Wat sloot wat kort en wat is eraan gedaan?

Voor wat betreft de rest: je zou eens kunnen kijken bij welke spanning die omvormer start (ja, ik kan het ook opzoeken, maar als TS niet eens de moeite neemt om fatsoenlijk Nederlands te schrijven, dan neem ik die moeite ook maar eens niet). Dan kun je kijken of je met 3 paneeltjes 'in de buurt' komt. Het zou zomaar kunnen dat de spanning gewoon te laag is. Bedenk dat die 90V 'open klem spanning' is. En bij enige belasting kakt dat al snel in, een zonnepaneel is nou eenmaal geen spanningsbron.

Het paneel wat geen spanning afgeeft is dus gewoon defect. Of je er nog wat aan kunt repareren, hangt er vanaf wat er defect is. Het kan een 'hotspot' zijn, dan is het 'game over'. Als iemand heeft lopen knoeien met een kroonsteen, en dat was klaarblijkelijk niet waterdicht (als het dat wel zou zijn geweest, dan speelt sneeuw tenslotte geen enkele rol), dan kan het zomaar zo zijn de de draad ofwel tot groen poeder vergaan is, of het punt waar-ie aan het paneel gesoldeerd zit opgevreten is - mooie capilaire werking, water trekt meters een draad in. Of dat te repareren is, hangt er erg vanaf hoe dat aan het paneel vast zit. Soms wel. Meestal niet.

Je zou de panelen eens kort kunnen sluiten en meten wat de kortsluitstroom is. Doe dat wel ff per paneel om de spanning 'veilig' te houden. En zorg ervoor dat het hele paneel in de zon ligt. Als dat in de buurt van 'nominaal' komt voor alle panelen, dan zit daar het probleem niet. Wat 'nominaal' is, staat doorgaans achterop.

Arco

Special Member

Op 14 juni 2022 00:33:38 schreef Leeuw van Recht:
Vriendelijk verzoek, zouden jullie in wat meer verzorgd Nederlands willen schrijven?

Dan wordt het iets sneller begrijpelijk wat jullie bedoelen.

Dus graag aandacht voor correcte eenheden, hoofdletters, komma's, punten. Kortom, wat we met een moeilijk woord interpunctie noemen.

En zie ook onbegrijpelijke 'luiheidsafkortingen' te vermijden.

Dank voor de moeite!

Ik zie geen (grove) fouten in de openingspost? (er komen soms inderdaad dramatisch slechte posts voorbij, maar dat is hier niet het geval)
(dat er sporadisch een punt/komma mist of een hoofdletter vind ik begrijpelijk)

Bij langere verhalen vind ik een (of meer) lege regel(s) tussn elke zin wel storend: het geheel wordt onnodig lang.
(normaal neem je groepjes van regels die bij elkaar horen, gescheiden door een lege regel voor de leesbaarheid)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

de specs bron : https://www.steca.com/index.php?StecaGrid-300---StecaGrid-500-en#produ…

StecaGrid 500
DC input side (PV-generator)
Maximum input voltage 230 V
Minimum input voltage for feeding 45 V
MPP voltage for rated 106 V ... 170 V
Maximum input current 5 A
Maximum input power at maximum active output power 530 W
Maximum recommended PV power 625 Wp

Ik denk met 3 oude panelen haal de 106 volt niet meer.. dus hij zal wel terug voeden maar heel beperkt omdat de MPPT buiten zijn bereik zit..

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
EricP

mét CE

(dat er sporadisch een punt/komma mist of een hoofdletter vind ik begrijpelijk)

Nee, die punt/komma mist niet. Jij mist ze. Of ze ontbreken. En misten doet het soms buiten. :)

Maar goed... als elk jaar '500w energie opwekt', dan komt het al niet boven 'back to the drawing board' uit. Een Watt schrijf je als W en is een eenheid van vermogen, niet van energie. Als het 500Wh is, dan is het niet de moeite waard. Dus het zal dan wel 500kWh zijn... Of een vermogen van 500W als de zon goed schijnt...

Ik denk met 3 oude panelen haal de 106 volt niet meer.. dus hij zal wel terug voeden maar heel beperkt omdat de MPPT buiten zijn bereik zit..

Je zou er zomaar gelijk in kunnen hebben. Een RTFM probleem dus.
Ik vertik het nog steeds om voor een andere een manual te gaan lezen. Staat er nog wat in mbt. het knipperen van die groene LED? Je zou verwachten - als je aanname klopt - dat 'groen' de iets betekent van 'binnen MPPT range' ofzo? Dan is het plaatje compleet.

Het SI stelsel kwam aanbod, het verschil tussen eenheden en grootheden en vooral waarom SI dingen eenvoudiger maakte: Verbanden tussen gerelateerde grootheden waren vaak '1'. Zo is een kW gedurende een uur een... kWh.

Nu we toch bezig zijn...
Leidt de dubbele punt een verklaring in, dan volgt er ook een kleine letter.

;)

Op 14 juni 2022 15:31:56 schreef Robbe de Smet:
[...]

Nu we toch bezig zijn...
Leidt de dubbele punt een verklaring in, dan volgt er ook een kleine letter.

;)

Drs. P heeft over de dubbele punt zelfs een nummer gemaakt

nu nog eentje over off topic :-)

EricP

mét CE

Je hebt natuurlijk volkomen gelijk, Robbe. Dus ik heb het ook maar gelijk aangepast.

Heb je ook inhoudelijk nog wat te melden? :)

Op 14 juni 2022 14:26:13 schreef EricP:
[...]Nee, die punt/komma mist niet. Jij mist ze. Of ze ontbreken. En misten doet het soms buiten. :)

Maar goed... als elk jaar '500w energie opwekt', dan komt het al niet boven 'back to the drawing board' uit. Een Watt schrijf je als W en is een eenheid van vermogen, niet van energie. Als het 500Wh is, dan is het niet de moeite waard. Dus het zal dan wel 500kWh zijn... Of een vermogen van 500W als de zon goed schijnt...[...]Je zou er zomaar gelijk in kunnen hebben. Een RTFM probleem dus.
Ik vertik het nog steeds om voor een andere een manual te gaan lezen. Staat er nog wat in mbt. het knipperen van die groene LED? Je zou verwachten - als je aanname klopt - dat 'groen' de iets betekent van 'binnen MPPT range' ofzo? Dan is het plaatje compleet.

Voor sommige mensen is dat een serieus probleem het lezen van iets en het ook begrijpen en toepassen op de voor hun geldende situatie, als ik ze daar mee kan helpen prima.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Hoi,

De panelen kun je het beste door elk paneel APPART in de zon te zetten, en het paneel aan te sluiten op de DC-AMPERE ingang van je multimeter. Stand 10 of 20 amp.

LET OP:
DOE DIT NOOIT MET MEERDERE PANELEN IN SERIE !!!!!!!!!!!!!!
..
!!

Er moet dan afhankelijk van het paneel enkele amperes gaan lopen.
Bij uw paneel mag u in de zon ongeveer 1 tot 5 ampere verwachten.
Bij hele lage stromen, zeg o,25 ampere of lager is er een indikatie dat het paneel stuk is.

Deze omvormer werkt ook met 2 panelen trouwens. Meende ook 1, maar dan zit je super op het randje van net wel of niet functioneren. Misschien alleen bij volle julizon.

De omvormer zelf proberen te repareren kan ik je afraden.
Ik heb er in het verleden veel proberen te begeleiden met de reparatie.
Dat was allemaal zonder succes. Dus dat doe ik niet meer.
Ik repareer ze zelf. Succesfactor is dan een stukje hoger..

Er ist wieder da...
EricP

mét CE

Ik kan het prima. Maar ik vertik het om moeite te doen voor iemand die zelfs de moeite niet doet om de vraag fatsoenlijk in elkaar te zetten.
Dat klinkt als een manager of politicus: ik maak er een zooitje van, maar een ander lost het wel op :+

Op 15 juni 2022 08:44:02 schreef hobby-ist:
Hoi,

De panelen kun je het beste door elk paneel APPART in de zon te zetten, en het paneel aan te sluiten op de DC-AMPERE ingang van je multimeter. Stand 10 of 20 amp.

LET OP:
DOE DIT NOOIT MET MEERDERE PANELEN IN SERIE !!!!!!!!!!!!!!
..
!!

Er moet dan afhankelijk van het paneel enkele amperes gaan lopen.
Bij uw paneel mag u in de zon ongeveer 1 tot 5 ampere verwachten.
Bij hele lage stromen, zeg o,25 ampere of lager is er een indikatie dat het paneel stuk is.

Deze omvormer werkt ook met 2 panelen trouwens. Meende ook 1, maar dan zit je super op het randje van net wel of niet functioneren. Misschien alleen bij volle julizon.

De omvormer zelf proberen te repareren kan ik je afraden.
Ik heb er in het verleden veel proberen te begeleiden met de reparatie.
Dat was allemaal zonder succes. Dus dat doe ik niet meer.
Ik repareer ze zelf. Succesfactor is dan een stukje hoger..

Hartelijk dank hier kan ik wat mee als nitwit die 40 jaar geleden zijn laatste natuurkundeles had.
Zonder oordeel of verwijt een fijne inhoudelijke reactie. Dank groot

Beste mensen.

Ik stelde een eenvoudige vraag. De enige vraag die dom is is de vraag die niet gesteld wordt.
Een aantal van jullie stoort zich aan niet juist taalgebruik en/of juiste eenheden of niet lezen van gebruiksaanwijzing.

Tsja. Als je alle kennis hebt is het makkelijker dan niet.
Ik dank allen die inhoudelijk reageerden zonder oordeel aannames hartelijk.

Leerzaam the least. Ik snap nu deels wat ik 40 jaar geleden niet begreep. Och
Groet.

En het werkt weer.
Op marktplaats wederom tweede hands zelfde panelen en omvormer gevonden.
159W op het eind vd middag.

Conclusie wat al duidelijk was. 1 paneel stuk.
Met paneel erbij en omvormer vervangen brandt het lampje weer groen.

Case closed.

Heb je de defecte omvormer nog?
Ik wil hem wel van je overkopen (nadat ik hem hier thuis nagemeten heb wat er allemaal aan stuk is).
Mijn emailadres staat in mijn profiel.

Er ist wieder da...

Op 14 juni 2022 10:37:39 schreef BenI2C:
[...]

Sinds vijf dagen lid van CO en nu al vertellen hoe het moet.

U is meer dan een beetje dom, je hebt er geen idee van hoe lang ik al mee lees, en hoeveel domme reacties ik al gelezen heb die me niet motiveerden om deelnemer te worden...

Maar uw reactie is er dus eentje van een gekende dommigheid om het wel te doen!