Hulp gevraagd bij sterdriehoek omkeerschakelaar

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en hoewel ik vrij technisch ben is elektronica voor mij toch een wat onontgonnen gebied. Daarom een vraag aan jullie over iets waar ik niet uit kom: het aansluiten van een sterdriehoekschakelaar met links en rechts.

Deze schakelaar zit op een oldtimer kolomboor die ik heb gerestaureerd. Hier zat een behoorlijk forse schakelaar van het merk 'Fanal' op waar helaas het een en ander van was afgebroken. Daarom via ebay een ander exemplaar gekocht. Helaas zonder enige documentatie.

Uit de motor komen twee 4 aderige draden waarvan er per draad drie op één zijde van het aansluitblok van de motor zijn aangesloten (zie iets onduidelijke foto)

. Ook van de schakelaar heb ik foto's bijgevoegd. Het logo is een sierlijke 'M' maar het lijkt me geen Moeller. Kan geen documentatie vinden daarom helaas.

Zou iemand mij een schema kunnen uittekenen, gebruikmakend van de codes op mijn schakelaar? Ontzettend bedankt alvast!

Je hebt mazzel de goede codering staat al op de schakelaar.
R,S,T, hier komen de 3 fasen van de voeding op.

U,V,W, komt de ene kabel van de motor op.
X,Y,Z, komt de tweede kabel op.

Kijk even goed naar het bruine blokje in de motor daar staan ook coderinge bij.
En waarschijnlijk is het oud genoeg om daar ook de U,V,W, en X,Y,Z, tegen te komen.

benleentje

Golden Member

https://www.uploadarchief.net/files/download/3fmotor.jpg
Op de foto staat de codering van het klemmenblok in de motor als je goed kijkt en eventueel wat vuil weghaalt zou je dat er ook op moeten staan. Maar eigenlijk maakt het niet uit of "U" nu links boven of rechtsonder begint de volgorde is wel belangrijk.

Op de schakelaar staan de zelfde letters die kan je dus 1 op 1 aansluiten op de motor.
Blijft over R,S en T en dan zijn de ingaande fasen respectievelijk L1, L2 en L3.
draait na het aansluiten de motor voor je gevoel verkeerd om met de codering op de voorkant van de schakelaar, hoef je enkel 2 draden aan de ingang R,S of T om te draaien.

Voor zover ik weet is het wel Moeler maar al zo oud dat er niets meer van bestaat. Gelukkig is de lettercodering duidelijk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Een ster driehoek op een kolomboor? Nooit gezien
Ik denk eerder aan een Dahlander bij een oldtimer
Kenplaatje op motor geeft uitsluitsel

Dank HD13 en Benleentje! Jullie hebben helemaal gelijk. De letters staan gewoon op het klemmenblok! Die had ik helemaal over het hoofd gezien. Ik ga het vrijdag aansluiten en zal het resultaat hier melden. Benieuwd!

Toch echt ster driehoek. Heb even geen foto van kenplaatje. Zal ik morgen even maken.

benleentje

Golden Member

Een ster driehoek op een kolomboor? Nooit gezien

De letters staan gewoon op het klemmenblok! Die had ik helemaal over het hoofd gezien.

Let er dus wel op dat het echt om UVW en XYZ gaat en niet U1V1W1 en U2V2W2. dat zijn 2 heel verschillende uitvoeringen. Eerste kan in sterdriehoek en de 2de is een dahlander motor met 2 snelheden.

En als je twijfelt maak dan even een foto van de kenplaat van de motor

Een ster driehoek op een kolomboor? Nooit gezien

Ik heb het ook nog nooit gezien maar je ook kolomboren die heel erg zwaar en groot zijn. En als er dan bv een 5kW motor op zit is een sterdriehoek schakelaar wel nodig.

Toch echt ster driehoek. Heb even geen foto van kenplaatje. Zal ik morgen even maken.

Ja dat is echt sterdriehoek zie je al aan de symbolen rond de schakelaar. Ondankst dat hij groot en zwaar is vind ik de motor nog bescheiden :).
Ik ben nieuwsgierig naar die motorplaat.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 15 juni 2022 22:57:37 (18%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
vergeten

Golden Member

Op 15 juni 2022 21:55:46 schreef hanjelle:
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en hoewel ik vrij technisch ben is elektronica voor mij toch een wat onontgonnen gebied. Daarom een vraag aan jullie over iets waar ik niet uit kom: het aansluiten van een sterdriehoekschakelaar met links en rechts.

Wat moet je met een linksdraaiende kolomboor?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 15 juni 2022 23:33:58 schreef vergeten:
[...]
Wat moet je met een linksdraaiende kolomboor?

draad tappen?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Precies. Er bestaan ook linksdraaiende boren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb een foto gemaakt van de kenplaat van de motor. Niet heel goed te lezen dua hoop dat jullie er uit komen.

Op het aansluitblok van de motor staat echt U V W en X Y Z dus dan is dahlander uitgeloten? Staat ook maar een toerental op de kenplaat.

Motor heeft maar 2,2 kw dus waarom hier een sterdriehoek op zit is me een raadsel. Hen deze boormachines een paar keer op internet voorbij zien komen en een aantal daarvan hadden het ook.

Waarom er links en rechts op zit weet ik ook niet. Er zit wel automatische voeding op maar geen tapfunctie.

Heb nog een grotere kolomboor (beetje uit de hand gelopen verzamelhobby...) en die heeft ook L+R.

Dank voor jullie aanwijzingen! Ik hoop er vandaag of anders morgen aan toe te komen en zal t resultaat uiteraard hier melden

Groet, Jelle

GJ_

Moderator

De motor is gewoon geschikt voor ster-driehoek: 220/380V

Op 15 juni 2022 22:54:47 schreef benleentje:
[...]

[...]Let er dus wel op dat het echt om UVW en XYZ gaat en niet U1V1W1 en U2V2W2.

Psies! We praten altijd over UVW/ZXY. Maar ook bij dahlanders word vaak een standaard motorplaatje gebruikt met UVW/ZXY. Als je geluk hebt zitten er dan kartonnetjes met de juiste aanduidingen onder of staat het op de draden.
Het motorplaatje geeft hier ook uitsluitsel.

Als ik de reacties lees lijkt het me geen Dahlander. Zitten ook geen kartonnetjes of andere aanwijzingen op.

Motor is maar 2,2 kw en 3 pk dus sterdriehoek dan wat overdreven, maar ga t nu wel zo proberen! :)

GJ_

Moderator

Ik zei al dat ie goed was voor een ster driehoek.

En voor een 2,2kW motor is het inderdaad nogal overdreven tegenwoordig, maar op oude machines zie je het vaker.

Hallo GJ, machine is ergens tussen 1930 en 1950 gemaakt dus dat hij oud is klopt wel ;) Dank!

Kenplaatje zegt 380/660V en 1 snelheid 1420RPM.
Is dus inderdaad een gewone 3f motor en geen Dahlander
Ook op een oude machine had ik 2 snelheden ipv ster driehoek verwacht

[Bericht gewijzigd door OXO op donderdag 16 juni 2022 11:31:11 (26%)

GJ_

Moderator

Vroeger waren 16A stoppen niet gebruikelijk en kon een ster driehoek toch nuttig zijn.
De snelheid word bij dit soort machines mechanisch geregeld.

Hallo allemaal,
Ik kon het niet laten en heb vandaag in een verloren momentje eea aangesloten. Motor draait beide kanten op. Maar wel war vreemds. Zowel links als rechts loopt de motor lekker in de sterstand maar als ik doorschakel naar de driehoelstamd gaat de machine meer lawaai maken. Ook de indruk dat de motor wat te warm wordt. Om schade te voorkomen: kan het zijn dat er toch twee draden verkeerdom zitten?

Hallo allemaal, met schaamrood op kaken... toch een draad verwisseld... loopt nu als een zonnetje!

Arco

Special Member

Mooi apparaat; ik denk dat veel 'moderne' kolomboren qua afwerking en kwaliteit daar nog een puntje aan kunnen zuigen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Inderdaad ouderwetse kwaliteit. Stond zonder stekker in de rregen weg te roesten in afwachting van oud ijzerbak. Leuk om tweede leven te geven ?