Timer in "schakelingen"-menu

In het navigatiemenu ""schakelingen" kom ik dit schema tegen van een timer die ik wil maken. Moet R3 als voorschakelweerstand nu niet voor D1 geplaatst worden en is 100R niet te weinig voor een rode led van 1.8V ? Kan ik ook 3V (2AA) als voeding gebruiken?

Frederick E. Terman

Honourable Member

R3 zit daar om, door de terugkoppeling via de emitter van T1, een goed schakelmoment te maken.

Als je 3 V voeding gebruikt, en de over de led valt 1,8 V, dan zal er ongeveer 10 mA door de led gaan lopen.

Bij hogere voedingsspanningen wordt dat nog meer.
Eventueel kun je een extra weerstand in serie met D1 zetten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fatbeard

Honourable Member

... en voor de levensduur van de schakelaar een 10-100 Ohms weerstand in serie met de schakelaar ...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Henry S.

Moderator

Op 16 juni 2022 17:38:25 schreef Frederick E. Terman:
R3 zit daar om, door de terugkoppeling via de emitter van T1, een goed schakelmoment te maken.

En maakt de schakeling redelijk onafhankelijk van de voedingsspanning.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat was ook mijn eerste gedachte :). Maar dat zou zo zijn als Ub2 constant zou zijn. Maar hier hangt de basis alleen via 10k aan de plus.
Als de led brandt - dus zolang T1 spert -, is zijn stroom nagenoeg gelijk aan (Ubat−Uled−0,2)/R3
(waarin die 0,2 V de verzadigingsspanning van T2 is).

In het plaatje is de condensator even kortgesloten voor de 'meting' en wordt de voedingsspanning gevarieerd van 3 tot 12 V; verticaal is de ledstroom.
(sim: https://www.simetrix.co.uk/)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Henry S. zal wel de schakeltijd als functie van de voedingsspanning bedoelen.
Deze is redelijk constant.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat zal het zijn. Ik zat nog met de startpost (over de stroom) in gedachten natuurlijk.

Ja, de pulsduur is redelijk onafhankelijk van de voeding; alleen onder de vijf volt verkort hij wat. Niet eens zo veel: in de grafiek is de Y-as uitgerekt om alles beter te zien.
De grafiek is voor R1=10k (nom. ca. 2,2 s) en R1=100k (22 s). Ze vallen praktisch over elkaar heen, wat natuurlijk ook komt doordat mijn gesimuleerde elko geen lek heeft. :)
(sim: https://www.simetrix.co.uk/)

Ironisch genoeg komt die redelijk constante pulsduur juist doordat de spanning over R3 (en dus de stroom erdoor, en door D1) varieert met V1.
Op zo'n manier zijn zulke eenvoudige schema's dan toch weer ingewikkeld te noemen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Henry S.

Moderator

Op 17 juni 2022 00:29:30 schreef ohm pi:
Henry S. zal wel de schakeltijd als functie van de voedingsspanning bedoelen.
Deze is redelijk constant.

Nou, dat en het volgende:

Zoals FET ook aangeeft blijft de stroom door de led ook redelijk constant, anders was zo'n grote variatie in de voedingsspanning ook niet mogelijk.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

De ledstroom loopt bijna lineair op met toenemende voedingsspanning van 10mA bij 3V tot 70mA bij 12V.
Zie de grafiek van FET in de post van FET https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2356835#2356835
Bij een constante spanning hoort wel een constante ledstroom.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 29 juni 2022 23:04:25 (12%)

Henry S.

Moderator

ohja... vergeet mijn opmerking |:(

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.