3 draden in 1 adereindhuls of doorlussen

Blue Sky

Cableguy

Ik ga binnenkort een nieuwe groepenkast opbouwen bij een kennis van mij. Dat wordt een 3 fase kast met 3 aardlekschakelaars. Nu heb ik bij die van mij de nul doorgelust, dus steeds 2 draden in 1 adereindhuls. Het is soepele draad van 4 mm2. Maar kan ik ook 3 draden in een (dikkere) adereindhuls doen of beter doorlussen?

Waar rook is, is stroom
benleentje

Golden Member

Voor 2 draden heb je twin ader eindhulzen daar mogen 3 2 draden in. Meer dan 2 is niet de bedoeling en moet er door gelust worden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

aan begin en einde kun je weer doorlussen, maar zware lasten als PV en autoladers zet ik liefste dichtbij de hoofdschakelaar.

als je abb hebt, kunnen er overigens 2 draden boven elkaar in. dat zijn 2 klemmen op 1 schroef..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rob040

Golden Member

Op 16 juni 2022 19:48:16 schreef benleentje:
Voor 2 draden heb je twin ader eindhulzen daar mogen 3 draden in. Meer dan 2 is niet de bedoeling en moet er door gelust worden.

??? 8)7

benleentje

Golden Member

@rob040 foutje corrigeert had denk last van dikke vingers ;).

als je abb hebt, kunnen er overigens 2 draden boven elkaar in. dat zijn 2 klemmen op 1 schroef..

Als je een kooiklem kunnen er 2 draden naast elkaar. In principe kan je de hele kooiklem zelfs vol met soepel draad doen en trek je het als nog dicht maar dat is toch niet de bedoeling gewoon steeds doorlussen daar is het spul voor gemaakt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Waarom niet gewoon doorverbindstrips ? zijn bijna voor elk merk wel te krijgen.

Jinny

Golden Member

Op 16 juni 2022 20:50:38 schreef Peter112:
Waarom niet gewoon doorverbindstrips ? zijn bijna voor elk merk wel te krijgen.

Dat moet wel uitkomen, geen enkel en drie op een rij bv..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Die kan je op maat knippen. en enkel is dus niet nodig :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Blue Sky

Cableguy

Ik doe het anders, ik pak een stuk 6 mm2 massief en buig die in bruggen zonder die te knippen, dus 3 bruggen in 1 stuk.

Die strips voor aardlekken kan ik niet vinden, de aardlekschakelaars zijn bijna 3 keer zo breed als een automaat.

Waar rook is, is stroom
GJ_

Moderator

Als het netjes pas mag je best meer draden in een adereindhuls steken.
Bijvoorbeel 4x 1mm2 in een 4mm2 huls. Maar echt fraai is het niet natuurlijk. En je moet wel zien dat je ook de isolatie in de huls krijgt.

Tegenwoordige zijn er twinhulzen, maar vroeger hadden we die niet en toen moest er ook doorgelust worden. En dan moesten er bv gewoon 2x 1mm2 in een 2,5mm2 huls.
De luxe twinhulzen kwamen pas later op de markt, maar daarmee waren alle oudere aansluitingen natuurlijk niet ineens afgekeurd.

Jinny

Golden Member

Wat ik wel eens doe is het plastic hulsje verwijderen en dan het aantal draden gebruiken dat nodig is..
Als in, de kooi is tot 25qmm, dan kunnen drie 6qmm in een 16qmm huls (dat past heel mooi) en is mijn probleem opgelost...
Niet heel fraai, maar soms moet je iets....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

Ik heb adereindhulzen met en zonder plastic kappie - op zich mooi, maar het past gewoon niet altijd in bijvoorbeeld een fitting, stekker oid.

Alhoewel er technische vermoedelijk niks op tegen is om meerdere draden in 1 huls te frutten, is het niet charmant - er is altijd iets tussen 'kan technisch niet' en 'vakmanschap'. Bij veel automaten, kun je 2 draden 'onder de klem' zetten. Voorwaarde is soms dat ze even dik zijn.
Welnu, als je 2x een twin huls gebruikt, dan heb je er zonder dat je echt rare dingen doet al 4 onder een klem zitten. En zo vreselijk 'bagger' vind ik die oplossing niet.

Ik gebruik deze klemmen om 3 draden in de hoofdschakelaar te klemmen om naar mijn 3 ALSen te gaan. Elke draad heeft zijn eigen aansluiting met 2 schroeven.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Jinny

Golden Member

Op 17 juni 2022 11:12:19 schreef Nightwalker:
Ik gebruik deze klemmen om 3 draden in de hoofdschakelaar te klemmen om naar mijn 3 ALSen te gaan. Elke draad heeft zijn eigen aansluiting met 2 schroeven.

Ja, die vind ik nu net de grootste bagger.
Vd week had ik er ook een die uiteindelijk uitgefikt was.
Voor boven de automaten vind ik het maar zozo, hier zat ie in de hoofdstroom.
Gaat gegarandeerd mis op termijn...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Bij mij zitten ze er al een poosje in en heb geen problemen. Is het niet mogelijk dat die ene die jij bent tegengekomen toevallig wat slecht gemonteerd was?
Bij mij wordt er af en toe 4kW of meer weggetrokken. Voornamelijk als mijn horica-oven (3,4kW max) + boiler (2,2kW) + kleine compensatie van zonnepanelen, aan staan.
Met mijn warmtebeeldcamera eens mijn groepenkast bekeken. Alleen de (grond)kabel + automaat van de oven lichten dan wat warmer op. (De oven heeft zijn eigen groep).

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Jinny

Golden Member

Het is niet dat ik er maar een gezien heb.
Dingen gaan blijkbaar op den duur los zitten door opwarming en afkoeling
Het is een massief blokje en er zit geen splintertje vering in, als je met een adereindhulsje in de regel wel hebt.

Ik ben geen voorstander van die dingen, vroeger leken ze mij ook gemakkelijk, maar in de loop der jaren net ff te veel van die dingen uitgefikt gezien.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Het grootste probleem met die aftakklemmen is dat je de afgaande schroeven moeilijk met de juiste kracht (lees moment) aan kunt draaien.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

Op 17 juni 2022 12:56:29 schreef Jinny:
Het is een massief blokje en er zit geen splintertje vering in, als je met een adereindhulsje in de regel wel hebt.

Het zal messing zijn met een chroom of tin laag en inderdaad te hard zijn. Zelfs massief koper is niet zo hard.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Als ik er aan toe kom, zal ik eens kijken of ik al wat speling in de schroeven kan bemerken. Over enkele dagen zal mijn horeca-oven weer anderhalf uur aanstaan. Dan eens de kap er af halen en dan met de warmtebeeldcamera kijken of er grote verschillen te zien zijn.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Ik weet het. Een beetje laat. Maar ik was het de vorige keer vergeten om even te gaan kijken met mijn warmtebeeldcamera. Maar vandaag met het broodbakken er wel aan gedacht.

Dit is het verloop van het verbruik van de laatste 24 uur. Veel pieken van de boiler vanwege regelmatig warmwaterverbruik. De oven is wel duidelijk te herkennen. Samen met de boiler en iets meer dan 1kW compensatie van de zonnepanelen toch nog zo'n ruim 4kW voor ongeveer een uur.
https://www.walagata.com/w/nightwalker/Oven_aan.jpg

Bijna aan het eind eens gekeken naar de temperatuur van de klemmen in de hoofdschakelaar. De klemmen zitten onder de 25°C aanduiding. Blijven toch nog best koel. Aan het eind heb ik een gekeken of er al speling in de schroeven zit. Zitten allemaal nog muurvast.
https://www.walagata.com/w/nightwalker/Klemmen_meterkast.jpg

Imho zie ik hier niet snel problemen ontstaan.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Als je zo'n aftakklem in een automaat schroeft en daarna de draden vastmaakt dan kan door het gereutel die klem misschien los in de automaat komen te zitten?
Dus je moet altijd als laatste die klem nog een keer vastdraaien.
Zo maar een ideetje.

Sine

Moderator

Ik ben ook geen fan van die dingen, als je dan echt moet splitten zijn de verdeelblokjes in de kast of als die niet toereikend zijn een los verdreelblok.

buckfast_beekeeper

Golden Member

De Phoenix PTFIX blokken. Handig in gebruik en vele kleuren mogelijk.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Jinny

Golden Member

Ja, daar heb ik ook een koffertje vol van.
Werkt uitstekend.

En voor nachtloper, je kan geluk hebben.
Ik neem voor mijzelf en klanten de gok niet (meer)

[Bericht gewijzigd door Jinny op vrijdag 29 juli 2022 18:30:49 (44%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen