Op 16 juni 2022 10:02:00 schreef KlaasZ:
Ik heb het niet gemeten. Maar het zou wel fijn zijn als je ook uitlegt wat er fout is aan mijn beredenering.
Jammer dat je dan dingen beweert alsof dat de waarheid is en het niet schrijft als een vraag.
Ik heb dit overspanningsprobleem zelf aan de hand gehad, heb een victron multiplus2 ESS systeem gehad (maar van narigheid verkocht, want dat ding kan je vanwege een 50Hz brom niet in huis plaatsen) (ik wacht nu op een Chinees) en weet dat als je net op het randje van 253 zit , je met een deellevering (= gebruik van 700W boiler) naar het nog wel 1500W kan leveren. Zet je die boiler uit, klapt de omvormer uit op overspanning.
Als jouw omvormer 253 ziet kan in de meterkast de spanning 250 zijn.
Als je buren leveren ziet hun omvormer (bij een meterkast spanning van 250) ook 253, klapt die ook uit.
Jij kan echter wel een beetje blijven leveren met een grid van 250 als je het spanningsverlies over de kabel tussen meterkast en omvormer klein houdt.
3 kW leveren zal niet gaan, de helft vaak wel.
Vandaar mijn verhaal: accu laden en maar en deel op het net, dan valt de omvormer niet uit.
Duidelijk zo?
En om te voorkomen dat je voor de piek de accu al vol hebt moet je dan de laadstroom beperken.
4 uur met de helft laden en de helft op het net geeft waarborg voor kunnen blijven injecteren.
2 uur laden met 100% geeft geheid overspanning uitval de tweede 2 uur, omdat je dan alles kwijt moet op het te volle net.