zonnepanelen en netspanning

vergeten

Golden Member

Op 13 juni 2022 23:19:43 schreef nielsiepilsje:
Aan de DC kant van de zonnepanelen wil ik een solidstate relais plaatsen en deze doormiddel van een PWM regeling vanuit de raspberry aansturen

Een Solid state relais is niet gemaakt om met PWM aan te sturen, veel te traag.

Plaats een (auto)trafo of spaar trafo (is hetzelfde) tussen je omvormer en het lichtnet.
Bijvoorbeeld een die primair 250v AC is en secundair aan de omvormer kant 230volt.
Dan "ziet" de omvormer gewoon een 20 volt lagere netspanning en blijft leveren.
De trafo moet wel het vermogen aankunnen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Trafo ertussen?
Slecht idee. Dan blijft de omvormer wel omvormen, maar alle andere apparatuur gaat stuk door de hoge netspanning. Die omvormer schakelt niet voor niks uit.

..en het is sowieso asociaal. Jouw omvormertje levert stroom, zorgt voor een te hoge spanning op het net en je buren kunnen niks leveren. Je vernielt dus apparatuur van de buren en pikt het geld in wat ze hadden kunnen verdienen met hun panelen.

Foutje

[Bericht gewijzigd door F_S op woensdag 15 juni 2022 00:24:53 (95%)

vergeten

Golden Member

Op 14 juni 2022 22:59:08 schreef deKees:
Trafo ertussen?
Slecht idee. Dan blijft de omvormer wel omvormen, maar alle andere apparatuur gaat stuk door de hoge netspanning. Die omvormer schakelt niet voor niks uit.

Op 14 juni 2022 23:14:19 schreef ohm pi:
..en het is sowieso asociaal. Jouw omvormertje levert stroom, zorgt voor een te hoge spanning op het net en je buren kunnen niks leveren. Je vernielt dus apparatuur van de buren en pikt het geld in wat ze hadden kunnen verdienen met hun panelen.

Ik heb er zelf geen last van, en heb dit probleem niet.
Het is in de praktijk getest in een landelijke omgeving met een lange voedingskabel voor de woning.
Als er dus iets stuk zou moeten gaan zijn het apparaten in dat huis.
Aangezien het al enkele jaren zo draait en er niets stuk is gegaan om die reden, wordt er bij deze reakties dus uitgegaan van aannames.

Ik weet niet het preciese spanningsverschil tussen primair en secundair maar dat zou ook 5 of 8 volt kunnen zijn i.p.v. mijn "schot voor de boeg" van 20 volt.
Ik zal dat navragen.

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 15 juni 2022 23:26:05 (63%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 14 juni 2022 21:31:05 schreef KlaasZ:
[...]Hangt er maar helemaal vanaf wat de rest van de straat doet. Als die vrolijk in het net staan te pompen wordt de spanning alsnog te hoog en stopt jouw omvormer er ook mee.

Jij zal het wel gemeten hebben.
Beredeneren kan je het in ieder geval niet zo te lezen.

Ik heb het niet gemeten. Maar het zou wel fijn zijn als je ook uitlegt wat er fout is aan mijn beredenering.

EricP

mét CE

Op het moment dat je wat ESS-achtigs doet, dan heb je zolang je de boel je eigen accu in frut niet zo heel veel met het net te maken - en dus ook niet met de netspanning agv. de panelen van de buren. 'Het net' komt pas om de hoek kijken als je terug gaat leveren of te weinig hebt. Voor de rest is het grotendeels wat men 'eilandbedrijf' zou kunnen noemen.

Je kunt bijvoorbeeld bij een 'Victron doos' gewoon instellen dat je niet terug wilt leveren. Op het moment dat 'accu vol' optreedt, verhoogt die de frequentie iets zodat de omvormer minder gaat leveren / ermee stopt, zo zegt de documentatie.
Welnu, dat gaat natuurlijk nooit werken als je ook nog aan 'het net' hangt. In hoeverre klokken er nog last van hebben anno 2022??

Op 16 juni 2022 10:02:00 schreef KlaasZ:
Ik heb het niet gemeten. Maar het zou wel fijn zijn als je ook uitlegt wat er fout is aan mijn beredenering.

Jammer dat je dan dingen beweert alsof dat de waarheid is en het niet schrijft als een vraag.

Ik heb dit overspanningsprobleem zelf aan de hand gehad, heb een victron multiplus2 ESS systeem gehad (maar van narigheid verkocht, want dat ding kan je vanwege een 50Hz brom niet in huis plaatsen) (ik wacht nu op een Chinees) en weet dat als je net op het randje van 253 zit , je met een deellevering (= gebruik van 700W boiler) naar het nog wel 1500W kan leveren. Zet je die boiler uit, klapt de omvormer uit op overspanning.

Als jouw omvormer 253 ziet kan in de meterkast de spanning 250 zijn.
Als je buren leveren ziet hun omvormer (bij een meterkast spanning van 250) ook 253, klapt die ook uit.
Jij kan echter wel een beetje blijven leveren met een grid van 250 als je het spanningsverlies over de kabel tussen meterkast en omvormer klein houdt.
3 kW leveren zal niet gaan, de helft vaak wel.
Vandaar mijn verhaal: accu laden en maar en deel op het net, dan valt de omvormer niet uit.
Duidelijk zo?
En om te voorkomen dat je voor de piek de accu al vol hebt moet je dan de laadstroom beperken.
4 uur met de helft laden en de helft op het net geeft waarborg voor kunnen blijven injecteren.
2 uur laden met 100% geeft geheid overspanning uitval de tweede 2 uur, omdat je dan alles kwijt moet op het te volle net.

Jinny

Golden Member

Hmmm, nu wil niet zeuren, maar als je 3 volt verlies hebt op 1500W dan zou ik serieus even eens naar je kabel kijken Harm.
Dan is daar wat mis, te dun, overgangsweerstand, name it.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 17 juni 2022 10:52:55 schreef stortbak:
4 uur met de helft laden en de helft op het net geeft waarborg voor kunnen blijven injecteren.
2 uur laden met 100% geeft geheid overspanning uitval de tweede 2 uur, omdat je dan alles kwijt moet op het te volle net.

Jou "4 uur op de helft".... "waarborg" is te kort door de bocht. Jij gokt een paar parameters die in de praktijk moeten blijken. Als je accupack relatief klein is (maar wel heel hard geladen mag worden), dan kan je totdat de omvormer uit zou vallen beter helemaal niet laden en pas gaan laden als dat nodig is om "uitvallen" te voorkomen. Een "klein" accupack krijg je dan alsnog vol voordat de piek voorbij is -> toch uitval. Of misschien "net niet". Dan zou beginnen met een half geladen pack dus toch tot uitval geleid hebben.

En andersom, als je pack heel groot is, dan kan het (zodra salderen deels is afgeschaft) lonen om je pack op te laden bij de minste geringste teruglevering. Gewoon omdat je pack alle energie makkelijk kan opnemen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/